TQ 06 juli: Changeren......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

TQ 06 juli: Changeren......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 10:38

Ik heb een probleem met changeren. En ik weet niet wat ik moet doen om het beter te krijgen. We hebben al heel wat geprobeerd. Wie kan mij helpen???

Jemille en ik zijn nu al een hele tijd bezig met changeren. Aangezien ze erg heet werd van de contragalop hebben we voornamelijk geoefend op het rustig blijven in de contragalop (eerst zonder changeren). Toen ze na een tijd rustig kon blijven hebben we het zachtjes aan weer geprobeerd. Ze kan dus nu voor goed changeren maar achter changeert ze niet omdat ze me (voor mijn gevoel) niet begrijpt of juist erg tegen me been is. Maar hoe kan ik haar duidelijk maken dat ze achter ook moet changeren?

Ik heb een tip gekregen om een balk op de grond te leggen en haar daar in de contragalop over heen te laten springen en dan boven de balk te changeren omdat haar rug dan ontspannen zou zijn. Zelf voel ik hier weinig voor maar misschien is er iemand die er ervaring mee heeft hier op bokt?

Ik ben erg benieuwd…….


Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:04

ik heb je een pb gestuurd

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:05

Heeeee, wat jammer...waarom nou een pb..ik denk dat het leuker is om jouw oplossing gewoon neer te zetten. Het is toch een algemene "vraag van de dag"??

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:09

Als je de zoekfunctie van bokt gebruikt dan kom je ook nog veel topics tegen hierover.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:13

Ik heb die vraag net ookal van de topicstarter gehad. Ik ben niet zo zeker van mijn zaak. Wel heb ik gezegd dat zij mijn ideeën wel in het topic mag zetten, als ze denkt dat anderen er wat aan kunnen hebben.

In het kort is dat:
Mijn paard werd ook altijd snel van changeren. Dit heb ik eerst maar even zo gelaten, totdat het wat meer eigen was. Wel reed ik hem na elk goed gereden changement terug naar de stop. Dit wel heel geleidelijk, zodat hij geen link ging leggen tussen stoppen en changeren.
Ik heb een paardje dat een lui achterbeen heeft en die dus vaak niet mee neemt in een changement. In een snelle galop geeft dit minder vaak een probleem dan neemt hij de achterhand wat makkelijker mee. In de langzame galop is dit een groter probleem, waar ik achter ben gekomen is dat hij de sprong mist om dan makkelijk te changeren. Aan de oplossing werken we nog. Maar ik zet hem terug op het achterbeen en doe dit op een hele kleine cirkel waarbij ik het schouder optil. En vandaaruit een grote cirkel maken en dan de wissel in zetten.
en die balk heb ik wel gebruikt in het begin om de wissel wat makkelijker te maken, maar gebruik hem nu eigenlijk nooit meer.

Ik had er een heel verhaal van gemaakt. Maar in het kort kwam het hier op neer.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 13:17

Citaat:
Maar ik zet hem terug op het achterbeen en


Mag ik vragen wat je hier eigenlijk mee bedoelt?

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:41

Tuurlijk mag dat. Het moet eigenlijk niet achterbeen zijn maar achterhand.
Door hem op een kleine cirkel te zetten en zijn schouders extra op te tillen, moet hij wel meer gaan "springen" en wordt hij dus meer op zijn achterhand/ achterbeen gezet. Omdat die van mij wat moeite met de sprong heeft ben ik het op deze manier aan het oefenen. En binnen een week heeft het al zijn vruchten afgeworpen. 1 kant om changeert hij nu foutloos en de andere kant om "vergeet" hij zijn achterbenen nogal eens mee te nemen. Dit doe ik overigens niet lang, want dit kost ontzettend veel kracht van het paard om op zo'n kleine cirkel te galoperen en dan ook nog eens zijn schouders op te tillen. Zie het als een begin naar een pirouette in de dressuur.


vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:35

hai jemille

ik heb dit op een clinic geleerd misschien heb je er wat aan Haha!

het is een changement oefening in stap of draf

je gaat op een volte met de stelling naar binnen
tussen de lijn b-e stelling naar buiten
schouder naar binnen drukken
dan doe je dus de wissel door je buitenbeen te openen en de heup naar buiten te duwen
en dan op de andere hand te gaan

met deze oefening merkt je paard niet dat ie een oefening doet voor changeren.
dus word er niet heet van
en leert dus wel om zijn heup mee te nemen die met changeren erg belangrijk is.


misschien heb je er wel helemaal niks aan maar je weet maar nooit
dus heb het toch maar neergezet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:05

Er is maar 1 moment in de galopsprong waarop een paard goed kan changeren. Zo via de computer zullen we er echter nooit achterkomen of jij dat goede moment gebruikt voor je hulpen. Dat is heel jammer, want 1 van de meestgemaakte fouten die ik er mee zie, is dat mensen het verkeerde moment nemen.

Wat ik verder vaak zie in fouten, is dat het paard niet recht is, en daardoor dus gewoon niet de gelegenheid krijgt om mooi van achteruit naar voren te wisselen. Veel westernruiters smijten hun paard maar op X de andere kant op, en dan krijg je zo'n "God zegen de greep"-wissel.

Dit is echter een dusdanig lastig probleem zonder dat je het ziet, dat je zo weinig tips kunt geven.
De manier die Vrolijk hierboven noemt, is bijvoorbeeld onder de juiste begeleiding zeker een goede, maar wordt zonder de juiste begeleiding denk ik toch zeker door 90% niet goed opgepakt, omdat ik in het verhaal totaal niets lees over de begeleiding van de schouder. De gemiddelde ruiter zal het paard om laten vallen, dus wederom in het changement laten "vallen" en daar krijg je gewoon slechte en slordige wissels van.


Ik adviseer TS derhalve om hier vooral NIET zonder begeleiding mee verder te klooien, maar de hulp in te roepen van een instructeur, OF natuurlijk van een zeer ervaren deelnemer op een gezamenlijke training.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 09:41

Dinsdag toch maar een balkje in de bak gelegd en geprobeerd of het hiermee beter zou gaan. En verdomt, ze changeerde in 1 keer goed. Zowel links als rechts. Ik was dus apetrots. De dag daarna had ik les en hebben we gechangeerd, maar dit keer zonder balkje. Links om ging het goed (1 foutje gemaakt). Rechtsom ging het maar 1 keer goed.
Vandaag weer het balkje in de bak plaatsen dus OK dan! .

Groetjes,
Wendy

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:52

En tellen Haha! Dan heb je ook meer kans op een goed changement.
Als je meetelt in het ritme van de galop en dan bv bij 3 de hulpen geeft zit je ook al een heel stuk meer in de goede richting.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers