Wat ik nou niet uit kan staan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Wat ik nou niet uit kan staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 20:07

Dat zijn van die meiden waar het alleen om het rijden gaat.

Die hebben dan een paardje,en rijden dan zo intensief dat ze dr paard kreupel rijden.

Dan moet hij stilstaan een bepaalde tijd.
In die tijd komen ze 1a2 keer kijken en verder laten ze dr paard de ...krijgen.

Maar op het moment dat ze weer mogen rijden,doen ze niet even rustig aan ofzo nee ze gaan gelijk weer volle bak aan de gang.

Paardje staat daardoor weer kreupel en weer kijken ze er niet naar om.

Sommige zijn zelfs zo erg dat als dr paardje blijvend kreupel is door dr baasje dr schuld gaat het paard naar de slager.

En ja hoor het nieuwe paardje staat alweer klaar om af te raggen.

Ik vind dit zo erg he.
En het zijn meestal de wedstrijd ruiters,als er maar wat behalen valt.

Nou moet niet elke wedstrijdruiter zich aangesproken voelen.

Maar in mijn ogen ben je dan geen paardeliefhebber.!!!
Een paard heb je door dik en dun.

Ik wil de mening hierover van jullie wel eens weten.
Hoe staan jullie hier tegen over?

dropjuhh

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:11

helemaal meeëns!!!!
Je hebt ook een pony/paard om van te houden en niet alleen
voor het rijden.

die mensen haat ik Misselijk Misselijk Misselijk .

Ja sorry hoor maar ik vind dat rijden op de 2 plaats komt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:25

je hebt een paard of je hebt niks.
Als je leuk emt je paardje omgaat en hij vertrouwt je, DAN heb je een paard.
Rijd je wat, hobbel je wat, elke week wedstrijd en snel snel naar de Z, dan heb je niks.
zo zeg ik het altijd maar.

Ik wil een paard en niet niks....

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 20:50

Ik las een tijdje geleden dat een bokker dit deed.

Ze schreef het nog open en blood ook.

Ik ben er toen niet op in gegaan,maar ben er op gaan letten.

Nou valt het me op dat als van sommige bokkers de paardjes kreupel staan,zijn die meiden elke dag de hele dag online.

Maar zodra ze kunnen rijden zijn ze niet op bokt.

Ik kan hier zo kwaad om worden,dat ik ze zo zou opzoeken(waar ze ook wonen)om ze een klap te geven.
Mischien sla ik ze wel wakker ofzo!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:01

hihi, jij kan je je er echt kwad om maken zie ik....

maar ff iets: ik ben ook bijna de hele dag online, hihi, maar tog doe ik mijn vaste dagen en zelfs meerdere, hihi.
Maarja ik grijp gewoon me kans als de comp. vrij is Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:17

Ik heb mijn paard ook kreupel gereden... Of nou ja, hij was zo enthousiast dat ik niks doorhad, ja, toen hij al kreupel stond.

Ik vind dat je mensen hier wel heel erg over één kam scheert. Mijn knol loopt nu de sterren van de hemel, en die rag ik van tijd tot tijd echt wel af, om het zo maar te noemen. Waarom? Omdat hij anders helemaal niet te genieten is. Ik ben met hem naar het strand geweest, super zwaar... Geen wolkje aan de lucht, niks aan de hand. Ik heb er dan ook wat uurtjes in zitten qua training. Ik vind dat je mensen niet mag veroordelen op wat jij van ze ziet. Zie jij ze de hele dag? Nee toch! Nou dan!
En als je weet wat er voor nodig is om een paard de vernieling in te rijden... Nou daar heb je een dagtaak aan! Die beesten kunnen best wat hebben hoor, het zijn geen porseleinen popjes, ze zijn niet van suiker! In de vrije natuur lopen ze 12 uur per dag, zo'n 40 km, en dan ontzien ze elkaar en zichzelf ook niet. Een paard geeft heus aan wanneer het teveel wordt, het is aan de ruiter om er dan iets aan te doen. En sommige paarden zijn nou eenmaal veel gevoeliger dan anderen. Mijn paard zit het ook gewoon niet mee qua bouw. Tsja, ik wil hem zijn lol er zeker niet voor ontnemen.
Jaren geleden hadden wij een merrie die van de ene op de andere dag een peesklap had. Die hebben wij ook kreupel gereden. Maar dat kun je van te voren echt niet weten. We reden met haar door het mulle zand, een galoptraininkje, en dat kon ze best aan. Waarschijnlijk is het daar gebeurd, want een paar honderd meter verder was ze stokkreupel. Met haar hebben we een jaar gerevalideerd, en ze heeft in dat jaar nog 2x een peesklap gehad. Stilzetten is funest, dus we móesten wel. Helaas is het dan inderdaad einde paard. Maar niet omdat we haar gewetenloos afgeragd hebben (dierenarts kwam 2x per week langs, we belden hem op, lieten haar pezen scannen en als hij zei dat het wel weer kon dan deden we heel voorzichtig aan eens een paar meter draf), gewoon pech heet dat. En misschien hadden we er op dat moment ook niet zoveel verstand van, maar je doet nou eenmaal wat jou het beste lijkt, en meer dan je best kun je niet doen. Soms betekent dat idd dat je je paard 'naar de slacht' rijdt, maar daar leer je alleen maar van. Ik heb zelden mensen gezien die echt moedwillig en gewetenloos een paard naar de kl*ten hielpen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:24

ach ja. Laten we maar weer eens roepen dat die mensen zo vreselijk zijn en wat haten we die mensen. Gaaaap Jongens ik wordt hier zo moe van. Weer zo'n berichtje 'weet je wat ik niet uit kan staan? Mensen die hun paard slaan' etc. Wat denk je hier nou mee te bereiken? Heb je die mensen zelf wel eens aangesproken op hun gedrag? Heb je wel eens hun kant van het verhaal gehoord voor je maar roept dat je van ze kotst? Dat ze niet kunnen rijden en weetikveel?

Diegene die zonder zonde is, werpe de eerste steen... Frusty

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:29

Ik vind dat je het allemaal wel erg zwart-wit ziet.
Een verhaal heeft altijd meerdere kanten en je brengt je paard niet 'zomaar even' naar de slager.
Daar gaat een eindeloze periode van revalidatie en behandelingen aan vooraf.
Dus denk voortaan even na voordat je iedereen over 1 kam scheert.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:51

helemaal met de laatste reacties eens. Al mijn pony's hebbenw el eens iets gehad. Mijn voponyje zelfs 2 keer een heel zware blessure. Ik geef toe: ik je heb hem kapot gereden, dat is altijd zo, een paard wordt bijna niet van zichzelf kreupel, dus jij bent altijd diegene die hem kapot rijd. Maar ik heb hem wel heel de winter 2 uur per dag in de sneeuw en regen buiten gestapt. Dus ik heb ook weer voor de rest van de verzorging gezorgt.
Als je een paard op een eerlijke manier rijd, dan kan ie vanzelf heel hard trainen en veel hebben. Als je zo traint, en hij wordt kreupel, dan is dat pech, en balen maar niet echt een kwestie van iemand schuld en dat ie dan meteen * fout* is. Ik denk idd dat er niet zo zwart wit moet worden gekeken. Wanneer er geen heil meer in de revalidatie is en de prognose heel slecht is, dan kun je beter je paard af laten maken. Er is dan absoluut geen sprake van dierenbeul en verraad, maar gewoon van domme pech. Iedereen die zijn paard laat afmaken baalt hiervan en vind het jammer en zielig. Maar je kan een paard niet 3 jaar vol gaan verzorgen en revalideren enz, als het toch geen zin meer heeft. Het paard is er ook voor jou plezier hoor! jou taak is om hem een fijn leven te geven, en als je dit probeert, maar het gaat fout, dan is dat ontzettend zielig en jammer, maar kan het niet anders.
Mensen die niet veel blessures tegen zijn gekomen,kijken vaak verkeerd tegen mensen aan die ze wel vaak tegenkomen. De conclusie die dan wordt getrokken, is vaak verre van terecht....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 22:05

Kijk naar mijn onderschrift.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 22:13

helemaal eens met Steef.. Lips are sealed

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 23:16

tja ik vind mensen die het alleen om het rijden gaat Frusty !
Maar ze moeten het zelf weten, hun lol, maar als het paardje er onder gaat lijden... Boos! Extreme duivel Frusty

Ken ook zo iemand, nieuw paardje, rijdt hem rustig 4 uur achter elkaar *had geen conditie (wou ze "FF" opbouwen!)*
Zodra hij in de wei was lag hij languit en lag rustig zo de hele middag bij te komen! Echt zielig om te zien... na een week was er niks meer van dat TOPPERTJE over, Da geweest, was gewoon helemaal vermoeid!
Toen hebben der ouders ingegrepen en nou "mag" ze "maar" anderhalf uur rijden...

Ik Kom iedere dag bij Tos, ook al rij ik niet, voor mij is rijden niet de het eerste wat telt... eerst de liefde, het vertrouwen,... het poetsen... en dan misschien op de 20e plaatst...

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 15:56

Ik verzorg een paardje met hoefkatrol. Nou, dan moet je best mee oppassen. Maar dat betekent niet dat hij dan maar de hele dag stil moet staan. Hij moet juist goed gereden worden, want anders kan hij zijn energie niet kwijt en krijgt hij juist last van zijn hoeven.
Hij heeft ook veel tijd om op te warmen. Dat betekent dat je na een half uur/drie kwartier eens echt wat anders kan gaan doen dan warm rijden. Meer oefeningen enzo.
Het komt heus wel emer dan eens voor dat hij goed bezweet is, of zelfs doornat. Maar je moet wel, anders wordt hij gek.
Paarden zijn geen dieren die je maar 1 uurtje per dag uit hun box moet halen. Laat 'm maar eens lekker een paar uur lopen, maar doe het wel verantwoord. Veel stappen tussen door enzo. En zeker als je het buiten doet heeft hij er alleen maar plezier in.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 17:15

Ethelate schreef:
Ken ook zo iemand, nieuw paardje, rijdt hem rustig 4 uur achter elkaar *had geen conditie (wou ze "FF" opbouwen!)*
Zodra hij in de wei was lag hij languit en lag rustig zo de hele middag bij te komen! Echt zielig om te zien... na een week was er niks meer van dat TOPPERTJE over, Da geweest, was gewoon helemaal vermoeid!
Toen hebben der ouders ingegrepen en nou "mag" ze "maar" anderhalf uur rijden...


Een ongetraind paard moet dat ook best aankunnen hoor. Laat ze de hele dag lopen. Er is een wijs endurance gezegde: it's not the distance that kills the horse, but the speed. En dan nog duurt het wel langer dan een week voordat je m echt kapot rijd.
Mijn paard is door dit soort training ook 'kapot' gereden. Hoefkatrol ja. Nou, ik rijd hem nu rustig loeizwaar, 2,5 uur over het strand met een gemiddelde snelheid van 15-20 km/h. Doet hij zo, fluitend. En ik ben echt niet voorzichtig met hem hoor. Lopen moet hij. Da's alleen maar goed, daar is een paard voor gemaakt! Je moet alleen op tijd rustigere stukjes inlassen, maar ik geloof niet dat iemand die 4 uur rijd continu op volle snelheid is. Ik dacht dat ik aardig hard reed, maar ik weet nu wat het is... 5,5 uur 10 km/h rijden! Geloof me, da's echt andere koek!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:24

hier zijn natuurlijk verschillende meningen over.

Ik denk er zo over:
Een paard kreupel rijden, gebeurt niet expres. Ik ben een keer met Flair naar het strand geweest voor een stapritje, ik was al een heel eind van stal af en toen begon het te schemeren dus ben ik gaan draven. Toen kwam ik erachter dat Flair kreupel was, in stap merkte ik er niks van en heb gewoon een paar kilometers op een kreupele pony door het zware zand gereden.

Flair bleek scheurtjes in haar pees te hebben, ik heb hierdoor een half jaar 4 keer per dag 10 minuten met haar moeten stappen. Ik heb dit ook braaf gedaan, het was in mijn ogen mijn schuld en ik moest en zou Flair weer goed krijgen. Flair was toen niet eens mijn pony maar ik was bijrijder, de eigenaar keek er toch al niet meer naar om en toen ze kreupel was kwam ze helemaal niet meer. Ik stond er dus alleen voor, en heb er mijn school door verpest (ik deed vwo) Ik moest 4 keer verdeelt over de dag stappen dus dat was gewoon een dagtaak.

Mensen die hun paard zware training geven en het paard is daarna kreupel dat is ook niet altijd de schuld van de ruiter. Een wedstrijdpaard moet zware training aankunnen (mits dit goed is opgebouwt) en dat deze daarna kreupel is kan veel oorzaken hebben, niet alleen de ruiter.

Ik ben eigenlijk helemaal kwijt wat ik nog meer neer wilde zetten, dus dit kan een raar verhaal geworden zijn.

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:47

Ik vind rijden heel leuk enzo, maar ik vind wel dat verzorgen enzo er dan ook echt bij hoort. Al heb ik dan geen eigen paard; op de manege rijd ik 's zaterdags in de laatste les, en moet dus mijn pony op stal zetten. Alssie nat is wrijf ik hem ook gewoon droog. Alleen, ik denk dat het meer ligt aan de tijd. Ik moet bijv. heel snel doen, want ik rijd met iemand mee, en die wil niet te laat zijn enz, maar ik moet het paard toch verzorgen, dat hoort er gewoon bij. Dat kreupel rijden weet ik niet hoor. Een manege-paard rijdt ook wel eens 5 uur achter elkaar mee, maar daar heeft hij ook geen last van...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:39

Hoe je een paard kan belasten hangt af van de gezondheid van dat paard. Dus van de bouw, de geborgen gebreken zoals ocd, hoefkatrol, aanleg voor artrose etc. Dat is niet altijd te zien of te merken. Sommige paarden laten zich stuk rijden... Zo ook sommige paarden met longproblemen. Toch maar doorgaan en doorgaan... Mijn pony liep gevoelig op steentjes... Dan reed ik maar in de berm of op schone wegen. Tot hij niet meer lekker liep. Heel gevoelig... Hij wilde niet meer. Nu heeft hij ijzers en siliconen omdat hij dunne zolen heeft en hij waarschijnlijk ooit licht bevangen is geweest. Gaat echt veel beter. Hij heeft last van zijn longen en is op slechte dagen niet vooruit te branden. Op slechte bodem loopt hij niet (als het te zwaar is) Gelukkig! Maar zo zijn ze niet allemaal! En sommige ruiters zijn zo van "geen gezeik, niet aanstellen, lopen zul je!" Ja, dan rijdt je je paard stuk...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 22:12

fsoudan schreef:
Nou valt het me op dat als van sommige bokkers de paardjes kreupel staan,zijn die meiden elke dag de hele dag online.

Maar zodra ze kunnen rijden zijn ze niet op bokt.


Ik ben het 100% met je eens dat je een paard niet alleen voor het rijden hebt, maar wat je hierboven noemde, er zit wel een logica in dat ze vaker online zijn, toen Jerai op de Uithof stond, ben ik ook elke dag naar haar toe gegaan, ikw as echter veel minder lang met haar bezig, doordat ik alleen ging poesten en wandelen, als ik ga rijden, rij ik dik een uur, opzadelen duurt altijd lang (ze heeft een lichte vorm van singeldwang, waardoor ik op de volgende manier aansingel: gaatje aan de ene kant, pauze, gaatje aan de andere kant pauze, etc.), ook ben ik na het rijden langer bezig met haar verzorgen, doordat ik pas weg wil als ze echt droog is en haar (als het niet te koud is) altijd afspuit. Ook moet ik na het rijden alles opbergen, bit afspeolen etc. en ik ben een beetje een treuzelaar dus alles duurt dan heel lang. Als Jerai ziek of kreupel is, ben ik er wel iedere dag (het liefst twee keer) maar ik ben er minder lang. Het kan dus wel dat mensen minder tijd aan het paard besteden dan, maar dat betekent niet meteen dat ze helemaal niet meer komen.