Probleempony, wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Probleempony, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:05

Hallo,

Ik zal even het hele verhaaltje vertellen.
Er was ooit eens meisje die op gertrude reed. Dat meisje dat zaagde en sloeg de pony en mishandelde de pony. Totdat de pony niks meer wou doen en in het midden van de bak bleef stil staan. Hij deed niks meer, ook al gaf je hem duizenden meppen met de zweep . De pony was toen ongeveer 5 jaar. Dat meisje heeft hem dus een jaar verkloot *tot z'n 6e*. Toen heeft de eigenaresse haar weggestuurd en heeft iemand van stal ( die ook op een pony reed daar , en gertrude heeft ingereden ) gertrude weer opnieuw helemaal inrijden. Nou dit heeft ze een klein jaartje gedaan, en toen kwam ik daar rijden. Ik mocht op gertrude gaan rijden. In het begin nog geen wedstrijden gereden, maar aan het einde van het winterseizoen begon ik. Ik rijd met thiedemann. Ik rijd nu dus al een tijdje wedstrijden, en op een wedstrijd moet je zonder thiedemann (duh Tong uitsteken ) . Maar het probleem is dat ik hem dan niet rond krijg. Je kunt echt alles, ECHT alles doen wat je wilt: Teugels korter nemen, ander bit, ander zadel, mond nakijken, gebit nakijken, veel kuiten gebruiken, rug nakijken, hals nakijken, echt alles. Maar niks helpt Huilen . Met thiedemann loopt hij wel rond, en als je zonder hulpteugel rijd en er loopt iemand langs dan doet hij het ook wel *als diegene hem rond zet*. Maar het lukt gewoon echt niet. Morgen gaan we proberen om een andere neusriem te gebruiken (heb nu een dubbele). Ik hoop dat dat werkt. Maar er is waarschijnlijk maar iets kleins aan de hand, misschien wil hij wel niet rond komen, we zijn echt radeloos!! Verdrietig !! Heeft er misschien iemand typs of ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken of waar het misschien ook nog aan kan liggen? De pony loopt verder alles netjes en loopt van onder heel mooi en ruim. Doet alles voor je, is alleen niet rond, waardoor het op wedstrijden lijkt of ik mijn pony niet in bedwang krijg, met als gevolg dat ik lage punten heb. Ik heb nu in totaal 7 winstpunten in ongeveer 20 wedstrijden. Niet echt geweldig dus... Maar als mijn pony rond loopt is het echt een toppertje... Heeft er iemand typs????

Sorry voor het lange verhaal, groetjes Aniek.
PS snapt iemand iets niet, of heb je nog een vraag, stel maar !!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:27

aanleuning komt vanuit de achterhand, niet vanuit thiedemans, neusriemen, bitten, enz. Ik raad je aan om evente wachten met wedstrijden, en eerst te werken aan ontspanning. Een ontspannen paard loopt nl al met zijn hoofd naar beneden, bijna aan de teugel dus. Aangezien jou paard zo goed als getraumeerd is, moet 'ie weer vertrouwen krijgen in zijn mond en in zijn ruiter, en dat heeft tijd nodig. Allemaal instrumenten om hem naar beneen te laten lopen, helpen hem (en jou) niet om meer vertrouwen te krijgen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:50

Ik ben het met Duncan eens. Een paard kan pas afgebogen gaan lopen als het goed aan het been is en zichzelf vanuit de achterhand kan dragen. Het paard wat ik rij, heeft geen neusriem en loopt ook rond, aan wel of geen neusriem ligt het dus echt niet. Op het forum zijn genoeg topics te vinden over een paard rondrijden. Lees ze eens lekker door, dan kom je vast verder!

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:52

Idd, ook eens met Duncan Lachen Je paardje moet gewoon lekker los en ontspannen lopen, en zoals ik het hoor heeft hij dus een flink moeilijke periode gehad en misschien is hij er gewoon ook nog niet helemaal 'over heen' zeg maar Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:40

Ik ga (het wordt eentonig) mee met her hierboven genoemde,

Juist met zo'n paardje (gezien het verleden) moet je niet gaan werken met hulpteugels, bitjes enz. ten zij je deze pony weer gauw op het nivo wilt hebben waar de vorige ruiter hem heeft in doen belandden, dat lijkt niet jouw bedoeling, maar je wilt graag snel en veel winstpunten bijelkaar rijden.
Dan raad ik je aan op een andere type pony te gaan startten deze is er duidelijk nog niet klaar voor, geef deze pony meer tijd en zorg dat je goed les krijgt, iemand die minder wedstr. gericht is en veel vanuit en basis (ontspannenheid) te werk gaat.
Het gaat vast wel lukken met jullie, maar niet in het hoge tempo wat jij voor ogen hebt!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:07

je hebt geen aanleuning en je paard geef niet na op het beenmaar op de thiedeman. Ik zou aviseren de thiedeman eraf te halen en goed les te nemen. Hupteugels zijn af en toe helemaal geen probleem maar bedoeld als hulp en niet om standaard mee te rijden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:22

probleem pony Verward Ik denk toch echt dat het probleem bij de ruiter ligt Scheve mond Neem een keer GOED les Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:48

Het is vrij normaal hoor, dat je denkt, wat doe ik toch verkeerd.
In je profiel lees ik dat je pas een paar jaar rijd, en dat je nog niet zo heel erg veel geleerd hebt.
Dat betekend dus, dat jij aangeeft in dit topic, ik wil wel, maar weet niet precies hoe.
Geeft helemaal niks, want dat komt allemaal vanzelf. Iedereen is via die route gegaan, dus jij komt er vanzelf ook langs.
Je hoeft niet bang te zijn, dat het paard wat mankeerd, want het is puur dat jij en hij het samen moeten leren. Daarvoor heb je goede les nodig( liefst geen groepsles en 2 x in de week)
Je houding op het paard is het allerbelangrijkste. Rechtzitten en meegaan met de bewegingen van het paard. Dan komt het tempo, wat altijd gelijk moet zijn, en van daar uit leer je netjes aan de teugel te rijden.

Het beste kan je dus zoeken naar een instructeur die houding ontzettend belangrijk vind en goed oplet dat jij elke pas bij de les blijft, om zo het op de juiste manier te leren. Iemand die stapje voor stapje kan uitleggen en tevens ook duidelijk te begrijpen is.
Een groepsles, is druk en iedereen krijgt een klein beetje tijd. Een priveles is rustig en je krijgt alle aandacht.

Je komt er wel, tuurlijk wel. Zolang je het leuk blijft vinden om te leren van je paardje.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:19

Ik ben het met Holly en met Duncan eens.

Als je altijd rijdt met Thiedeman kan je ook niet verwachten dat die op wedstrijden zonder ook mooi loopt.
Zoals boven gezegt lijkt het erop dat die dus niet echt nageefelijk is, enkel en alleen reageert op de hulpteugel.
Gooi de thiedeman er lekker af, neem goede les en geduld, met de tijd komt het dan heus wel goed.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 11:40

Ik krijg 3 x in de week les, en ik rijd 2x zelf en 1x wedstrijd.

Maandag: Les met 3 personen.
Dinsdag: Zelf rijden.
Woensdag: Zelf rijden.
Donderdag: Les met 5 personen.
Zaterdag: Les met 5 personen.
Zondag: Wedstrijd.

Heel vaak nadat ik heb gereden doe ik nog 10 minuutjes zonder thiedemann.

Ohja, bedankt voor jullie tips!! Groetjes Aniek.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:18

Hoe loopt die dan in die tien minuten zonder thiedeman?

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:26

Meestal minder erg als op de wedstrijd.

Hij loopt niet rond maar hij loopt ook geen sterren te kijkenk, meer zoiets van:

15 cm. voor de loodlijn
*denk ik Scheve mond *

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:27

Het is in je eigen bak natuurlijk ook allemaal een stuk minder spannend denk ik zo.

Maar ik zou dan toch gaan rijden zonder hulpteugels zodat je er echt wat aan leert te doen, dit zal wat meer inspanning en geduld kostten maar uiteindelijk wel de moeite waard zijn.

Succes.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:49

Die andere 2x dat ik les heb (donderdag en zaterdag) rijd ik op het oefenterrein (*naar de club*) Dat zijn 3 verschillende bakken en daar moeten wij ong. 3 kwartier heenstappen, dus dat is echt wel afwisseling!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:28

Ook mijn commentaar wordt wat eentonig. Probeer je paardje zonder hulpstukken te gaan rijden, maar gewoon rustig vanuit de basis ontspannen. Niet te korte teugels, geen extreme druk of dwang.

Vergeet desnoods de wedstrijden de komende tijd. Probeer eerst eens in de bak je basis er goed in te krijgen. Als je nog maar zo kort rijdt is het logisch dat je eigenlijk nog te weinig ervaring hebt om een pony goed dressuurmatig dingen aan te leren.

En met afwisseling wordt bedoeld bijvoorbeeld alleen een buitenrit rijden. En niet buiten rijden naar een dressuurles en dan weer terug. Dan kun je het erheen stappen zien als losrijden en uitstappen. Maar het is dan toch gewoon toch weer hetzelfde.

Geduld is het allerbelangrijkste. beter een jaar geen wedstrijden rijden en dan erna alles helemaal goed doen. Dan een zo door blijven modderen en alleen maar gefrustreerder worden.

Succes ermee.

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:44

ik rijd ondertussen al 4 jaar. Ik weet niet meer hoe je je profiel moet veranderen.

Maar ik heb 2 jaar op de manege gereden en toen kreeg ik verzorgponys, en later een eigen pony.

Ik blijf wedstrijden doorrijden, gr aniek

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:53

Niekoezz schreef:
ik rijd ondertussen al 4 jaar. Ik weet niet meer hoe je je profiel moet veranderen.

Maar ik heb 2 jaar op de manege gereden en toen kreeg ik verzorgponys, en later een eigen pony.

Ik blijf wedstrijden doorrijden, gr aniek



Weet je dat nu wel zeker??? dat je door blijft gaan met wedstr op deze pony bedoel ik dan?

Wat is nu de waarde van een wedstr.voor jou?

Persoonlijk vind ik dat je de pony overvraagd, dat is voor een pony met zo'n verleden niet goed en even een paar passen op de plaats lijkt me niet overdreven, denk op dit moment aan het welzijn van je pony en minder aan je eigen en winstpunten rijden Als je het rustig aan opbouwt en er meer tijd voor neemt, zul je zien dat die winstpunten vanzelf wel komen en dan hebben jullie ze ook echt verdient.

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:53

Ja idd wat cissie zegt al... Ik denk dat je beter eerst aan het vertrouwen kan werken en een band kan krijgen.. en dan rustig opbouwen, want als ik het zo hoor is die pony gewoon gespannen ofzo, misschien ook wel zijn vertrouwen kwijt.. en dan zullen hulpteugels niet werken..

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:04

Stop idd eens met de wedstrijden en neem priveles.
Als je paardje niet zonder thiedeman nageeflijk loopt,zou je hem eigenlijk een tijd niet meer moeten gebruiken.
Want uiteindelijk wil je het toch netjes doen op de wedstrijden en daar mag je hem ook niet om.
Bovendien is het niet al te best als je paardje gewongen wordt om naar beneden te lopen met zijn hoofd,want daar komt het nu wel op neer.
Waarschijnlijk gebruikt hij zo onvoldoende zijn achterhand wat weer kan leiden tot nare rugklachten.
Verder sluit ik mij helemaal aan bij wat de mensen voor mij hebben gezegd.
En vrouwtje,ik rij nu al ruim 10 jaar en zit met hetzelfde probleem,al rij ik geen wedstrijden meer.
Nu heb ik ook nog eens een draver,die al een hele andere houding gewend zijn.
Je bent nog jong en hebt nog een hoop te leren.
Dit bedoel ik overigens niet negatief.
Succes ermee!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:50

Waarom stoppen met wedstrijden? Als je het leuk vind is stoppen niet nodig hoor.
Mocht je als laatste in de ring zitten, dan kun je bv eens aan je jury vragen wat je met je probleem kan doen. Hij/zij kan dan over de 5 minuten die je gereden hebt, een mening geven waarmee jij vooruit kan.

Verder is het fout om al die hulp dingetjes eraan te laten zitten, omdat je je pony nooit leert op jou te letten. Probeer dus zo veel mogelijk zonder te rijden.
Een groepsles van 5 personen is eigenlijk nog te druk. Is het niet mogelijk dat je 1 les omruild voor een priveles?
Een priveles, is echt alleen voor jou en je leert er zoveel meer van, als in een groepsles.

Je praat niet over simpel paardrijden, want paardrijden is niet makkelijk. Iedereen zal moeten werken om verder te kunnen komen. Maak je zelf ook niet zo'n druk dat het niet wil lukken, want zolang je graag leert, komt alles vanzelf.

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:18

holly schreef:
Waarom stoppen met wedstrijden? Als je het leuk vind is stoppen niet nodig hoor.


Als ik het zo hoor is haar paard er gewoon nog niet aan toe Verward

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:56

Als we nou zouden beginnen met even te vergeten dat voor "aan de teugel rijden" het hoofd van het paard laag hoort te zijn, dan zouden we een heel stuk verderkomen denk ik. Dat is namelijk wat de thiedeman alleen maar doet, dat hoofd in de juiste houding. Maar het paard hoeft daarvoor absoluut niet aan de teugel of zelfs maar ontspannen te zijn. Begin dus helemaal overnieuw, gooi die hulpteugels eraf, en laat je gewone teugels zoveel mogelijk met rust. Rijdt je paard op zit en benen, en met een actieve achterhand. Terugnemen op je zit, NIET op je teugels! Je zal zien dat als je paard juist loopt, je krijgt wat Duncan zegt: dat je paard dan al vrijwel aan de teugel is. alleen... die teugels heb je niet gebruikt =) Er is volgens mij niet 1 oefening die je niet zonder teugels of bit kan uitvoeren (ja, goed, "teugels op maat maken" wordt erg lastig, en je paard in de krul trekken is er ook niet meer bij) (mocht iemand een oefening hebben... kommaarkommaarkommaar!) Dus mijn advies: teugels langer, hulpteugels eraf, rijden naar ontspanning, en die achterhand erbij rijden. Maar NIET door hem vooruit te drijven, en tegelijkertijd de handrem erop te zetten door je teugels vast te houden. Dat werkt niet natuurlijk, geeft alleen maar spanning. Terugrijden op je zit, doe zo min mogelijk met de teugels. Succes!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:58

je moet met been naar je hand toe rijden!!!!!!!!!!!!
als je dat niet doet zal je paard nooit nagaan geven....de hulp teugel die jij gebruikt trek hem waarscheinlijk naar beneden dus kan hij moeilijk met zijn hoofd naar boven gaan lopen, je moet gewoon zo veel mogelijk zonder hulp teugel rijden en met je been naar je hand toe rijden dan zal het na een tijdje gaan lukken....
Groetjes

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 12:02

Ik ben vanaf gister met martingaal gaan rijden naar aanleiding van wat jullie allemaal zeiden.

En ik had gister een soort les *van iemand van wie die pony's zijn* en die weet super veel van paarden. En die zei dat ik rustiger moest rijden, mijn hand moest ontspannen en aanleuning moest hebben.

Dus ik dat zo doen, eerst kwartiertje liep hij redelijk, maar het laatste kwartiertje liep hij zo relaxx !!!!

Precies op de loodlijn en echt heel rustig ontspannen.

Ohja wat ik ook had gedaan behalve die martingaal, was een enkele neusriem. Dat heeft denk i kook geholpen.....

Gr xx Aniek.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:17

en ook met een martingaal mag je geen dresuurwedstrijden rijden.. Ik denk dat je op de goede weg bent.. nu nog zonder iets eraan!