Met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Knoesje

Berichten: 1506
Geregistreerd: 22-06-04

Met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 19:50

Tijdens wedstrijden maar ook gewoon tijdens de lessen zie ik de vaak wat verder gevorderde ruiter altijd met sporen rijden. waarom doen ze dat?
Als een paard goed reageert op je (beenhulpen) zijn sporen toch helemaal niet nodig? Of doen ze het omdat het paard dan nageeflijker gaat lopen?


Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:59

ik weet het niet precies maar ik had een keer gehoord dat hoe hoger je rijd dat je sporen moet gaan dragen. Ik weet het niet zeker ik kan het ook verkeerd gehoord hebben. Of diegene waarvan ik het gehoord heb kan het verkeerd hebben. Maar zo heb ik het begrepen
xxxxxjes margo

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:00

Meestal worden sporen gebruikt zodat de hulpen nog duidelijker overkomen, zeg maar. Ik geloof dat vooral voor zijgangen en andere bewegingen in de verdere dressuur sporen gebruikt worden, zodat ze bijvoorbeeld al wijken voor een lichtere kuitdruk.

....ofzo?

(L) Misui! (L)
--> When I look around, sometimes I get sad,
because I don't know, wich way to go <--

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:01

Sporen helpen je hulpen verfijnen voor 'ingewikkeldere' (hoe zeg je dat?!) oefeningen. Met afgebogen lopen heeft het niks te maken.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:45

Vanaf de klasse M dressuur zijn sporen verplicht. Als je goed kunt rijden kun je er voor kiezen een hulp met je been of met je spoor te geven. Die hulpen moeten anafhankelijk van elkaar kunnen zijn. Op die maniermaakthet dus niet uit om sporen te dragen omdat je ze dan niet per definitie gebruikt.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:49

Eigenlijk hebben de mensen hierboven me het opgesomd; vanaf de M dressuur moet je inderdaad verplicht met sporen rijden. Met sporen kun je nét dat beetje meer uit je paard halen bij de wat moeilijkere oefeningen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:51

ze zullen er wel een reden voor hebben maar sommige doen het inderdaad wel erg gemakkelijk

Teamspirit... Je bent een toppertje!

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:37

wij rijden ook met sporen omdat ons paard soms niet zo goed meer naar beenhulpen luistert en als je weet hoe je ermee om moet gaan..

kellyy is een stoel
een stoel is een pablo
pablo is cool

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:54

de hoge paarden zijn vaak wel ook de heethoofdpaarden hier hoef je maar iets te veel spoor te geven en te reageren te heftig, bij de z ben je dus verplicht zo kun je laten zien dat je goed met het paard en de hulpen omgaat... jaja vaag verhaal maar het is wel zol

Nootje Noa is mijn
ALLERLIEFSTE
Kleine Knuffelkont!!
Meet Valentino....Mijn eerste eigen aanwinst: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1084166
http://www.youtube.com/watch?v=OZGqAPtD_eE

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:57

I_love_noor schreef:
wij rijden ook met sporen omdat ons paard soms niet zo goed meer naar beenhulpen luistert en als je weet hoe je ermee om moet gaan..


En als hij dadelijk niet meer op die sporen reageert?? Consequentie is het sleutelwoord...

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:09

idd heb ook een tijdje met sporen gereden omdat hij niet op been reageerde dit was een grote fout na een tijdje gebeurde dit ook met de sporen.... nu ben ik gewoon (naja gewoon kost best moeite en lessen) consequent goed aan het leren een paard aan het been te krijgen Tong uitsteken
alleeen met buitenritten doe ik kleine knopspoortjes om, als hij dat achteruit gaat lopen (en er staat bijv een auto achter) kan ik hem ff de spoor geven van kommop vooruit... vraag me niet waarom maar dit geeft me een stukje veiligheid Tong uitsteken

Nootje Noa is mijn
ALLERLIEFSTE
Kleine Knuffelkont!!
Meet Valentino....Mijn eerste eigen aanwinst: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1084166
http://www.youtube.com/watch?v=OZGqAPtD_eE

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:22

Ik reed jaren met sporen, zonder reden eigenlijk, iedereen bij de club reed ermee. Sinds ongeveer 4 maanden rij ik zonder, omdat ik mezelf erop betrapte dat ik ipv benen de spoortjes erin drukte, en nu dwing ik mijzelf weer om met kuit te rijden.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:53

Sporen is om je hulpen te verfijnen. Ik heb ook een tijd met sporen gerede, maar betrapte mezelf erop dat ik ook meer met mijn spoor ging rijden dan met mijn kuit.
Nu heb ik mijn sporen er weer af en rijd gewoon met kuit en zweepje erbij voor als ik geen reactie krijg voor mijn beenhulp. Het is als je het goed doet wel makkelijk, want je hoeft maar een veel kleinere hulp te geven.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:08

Ik rijd ook regelmatig met sporen, gelukkig kan ik me niet laten verleiden om alleen op spoor te rijden, want dan lig ik in 3 sec naast mijn paardje, die is het daar niet zo mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:13

Sporen zijn niet om het paard aan het been te krijgen
daarvoor heb je je kuit en je consequentie Lachen

Sporen verfijnen je hulpen
worden ook niet bij elke keer drijven gebruikt
en zijn idd vanaf de m verplicht.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:49

Ik gebruik alleen sporen op wedstrijden en trainingen, knopjes Haha!
Met buitenritten gaan het sperriempje en de sporen af...Gewoon lekker ontspannen rondhobbelen (nu is Onny wel makkelijk te rijden, ik zou dat ook niet met elk paard kunnen denk ik...)

Heb ik mezelf eigenlijk aangeleerd...de paarden schijnen het ook erg prettig te vinden Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:34

xkusssx schreef:
de hoge paarden zijn vaak wel ook de heethoofdpaarden hier hoef je maar iets te veel spoor te geven en te reageren te heftig, bij de z ben je dus verplicht zo kun je laten zien dat je goed met het paard en de hulpen omgaat... jaja vaag verhaal maar het is wel zol

Deze vind ik leuk bedacht

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. In de B en de L zijn sporen niet verplicht ivm. onrustige beenligging van de meeste beginnende ruiters.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:13

Sjonniej schreef:
Deze vind ik leuk bedacht

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. In de B en de L zijn sporen niet verplicht ivm. onrustige beenligging van de meeste beginnende ruiters.


Nou inderdaad!! Zo'n 'spookverhaal in paardenland'. "ik hoorde van de moeder van de broer van zijn vriendinnetje van de buurvrouw... EEEEEECHT WAAR!!!!!" Haha!
Sporen zijn om je hulpen bijna onzichtbaar te maken zodat het eruit ziet alsof bijna niks doet. Maar idd alleen bij een stille been ligging, het is niet de bedoeling dat je ze alleen maar gebruikt om je slome paard vooruit te schoppen omdat been en zweep niet meer werken.

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:22

Vonnie84 schreef:
En als hij dadelijk niet meer op die sporen reageert?? Consequentie is het sleutelwoord...


je hoeft met sporen niet de hele tijd been te geven maar een keertje ''prikken'' en dan je benen stil houden. Met sporen kan je trouwens ook je paard actief laten blijven zonder dat hij heel hard gaat lopen. Als je veel been moet geven en dat de hele tijd kan je veel minder op andere dingen letten.
Laatst bijgewerkt door I_love_noor op 06-07-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kellyy is een stoel
een stoel is een pablo
pablo is cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:24

I_love_noor schreef:
je hoeft met sporen niet de hele tijd been te geven maar een keertje ''prikken'' en dan je benen stil houden. Met sporen kan je trouwens ook je paard actief laten blijven zonder dat hij heel hard gaat lopen.

en dat kan zonder sporen niet?

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:24

Sjonniej schreef:
Deze vind ik leuk bedacht

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. In de B en de L zijn sporen niet verplicht ivm. onrustige beenligging van de meeste beginnende ruiters.


nou haha zoiets bedoelde ik ook ongeveer, je laat zien dat je een stille(re) beenligging hebt.

Nootje Noa is mijn
ALLERLIEFSTE
Kleine Knuffelkont!!
Meet Valentino....Mijn eerste eigen aanwinst: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1084166
http://www.youtube.com/watch?v=OZGqAPtD_eE

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:26

runningkawa schreef:
en dat kan zonder sporen niet?

Dat kan toch beter met sporen. Je kan dan ook beter op andere dingen letten dan alleen op tempo en impuls.

kellyy is een stoel
een stoel is een pablo
pablo is cool


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:28

totaal niet mee eens

tempo en impuls zijn de eerste basis beginselen, als dat er niet goed "op" zit, hoef je nog niet aan sporen te gaan denken.

hij loopt dan op je spoor ipv op je been
En daar zijn die dingen niet voor gemaakt Lachen

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:29

Nou ben ik het dan toch wel weer met jou eens want als je je benen niet stil kan houden moetje idd niet met sporen gaan rijden!!!

kellyy is een stoel
een stoel is een pablo
pablo is cool

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:09

Sporen heb je alleen maar nodig vanaf de M (correct me if Im wrong, ik dacht dat het vanaf de M was...) omdat het wedstrijdregelement het voorschrijft. Je kan namelijk je paard alles laten doen zonder sporen. =) Je hebt die dingen helemaal niet nodig, en over het algemeen wordt er veel te gauw naar gegrepen. Zo van "mmm.. mn paard loopt niet lekker aan het been" en hop, daar zitten die sporen. Zelfs vaak bij mensen die hun been niet eens stil kunnen houden!! Sporen vind ik echt onzin =) maar goed, das mijn mening natuurlijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 10 bezoekers