endurance bij Yvonne van der Velde in de Ardennen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

endurance bij Yvonne van der Velde in de Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 14:14

Omdat mijn snowboardvakantie op het laatste moment toch niet doorging heb ik mezelf getrakteerd op een weekje endurancecursus bij Yvonne van der Velde in de belgische ardennen.

's Ochtends werden er stevige ritten gemaakt op terrein waarvan de meesten hier in Nederland zouden zeggen dat je er onmogelijk iets anders kan doen dan stappen. Veel steil omhoog en naar beneden. 's Avonds kregen we theorie en soms grondwerk.

Yvonne houdt haar paarden op een zo natuurlijk mogelijke manier in de kudde met een minimum (1 kg per paard) aan krachtvoer. Zelfs Roos (Joy la vie en Rose) haar top NRPS pony waar ze 160 kilometer mee rijdt, krijgt nauwelijks iets extra. Fijn om te zien, zulke levenslustige en blije paarden.

De eerste dag reed ik Claire 3/4 arabier, 1/4 new forest, de dochter van Roos. Een erg fijn en voorwaarts paardje. Omdat de paardenverdeling in de rest van ons groepje niet zo gunstig was vroeg Yvonne me de volgende dag of ik Roos niet wilde rijden. De rest van de week heb ik dus gevoeld hoe het is een echt endurancepaard te rijden. Wonderbaarlijk hoeveel kracht en energie er in die pony zit. 1.41 hoog (3/4 new forest en 1/4 arabier) maar spieren als een bodybuilder.

De laatste dag hebben we afgesloten met een echte endurance wedstrijd in Spa. We reden 30 kilometer kwamen uiteindelijk 1 minuut na de ideale tijd van 12 km per uur binnen. Het eerste kwartier waren we verkeerd gereden wat nogal wat vertraging gaf, onderweg ook nog 1 keer verkeerd gereden. Ook stonden de kilometer bordjes niet helemaal goed waardoor we het idee kregen dat we te langzaam waren. Net toen we bedachten dat we ideaal gezien over 7 minuten moesten binnenkomen en het 25 kilometer bordje nog niet hadden gezien, zagen we om de hoek ineens de manege, waren we toch nog precies op tijd. Alle paarden werden goedgekeurd. Roos met een hartslag van 41 (was 38 bij de start)

Ik heb me echt verbaasd over wat deze paarden aankonden, in hoog tempo steil omhoog en naar beneden over niet makkelijk terrein. Een erg leerzame en interessante week. Nu mag ik gelukkig mijn spieren weer even laten bijkomen.

Foto's volgen nog.


Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:27

Wel wat anders als snowboarden Haha!
Maar het klinkt als een superweek, leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:23

Ben wel benieuwd hoe die Yvonne van der Velde eruit ziet, hoe oud ze is en waar ze vandaan komt! Heb namelijk vroeger in de klas gezeten bij een Yvonne van der Velde...

Reed iedereen op haar paarden? Lijkt me wel een heel leuk en leerzaam trainingsweekje!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:29

Wat een ontzettend gave ervaring lijkt me dat, en erg leerzaam!
Je eerste wedstrijd ook erg goed volbracht dus, leuk zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:54

Klinkt erg goed.
Kun je zo´n cursus ook met eigen paard volgen en heb je voor mij het adres of website?
Ben benieuwd naar de foto´s

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 23:53

Ze hebben sinds kort een website www.dutch-joy.nl , nog niet alles werkt even goed op de site. Je kunt inderdaad ook met eigen paard komen.

In mijn groepje reed iedereen op paarden van haar (3 mensen) Yvonne is ongeveer 38 geloof ik, waar ze vandaan komt weet ik niet. Ik probeer morgen of woensdag de foto's weg te brengen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 06:46

Wij wilden dat eerst ook doen, maar mijn vader vond het wel erg duur. Dus toen zijn wij helaas niet gegaan, jammer maar ik begreep het wel.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 07:56

Klinkt echt als een onvergetelijke ervaring, toppie!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 09:28

Guinni schreef:
Wij wilden dat eerst ook doen, maar mijn vader vond het wel erg duur. Dus toen zijn wij helaas niet gegaan, jammer maar ik begreep het wel.


Ja goedkoop is het niet inderdaad, direct bij hun boeken (dus niet via Time out of trailfinders) geeft wel 10 % korting. Maar goed dat is natuurlijk maar een slok op een borrel.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:53

Klinkt goed allemaal zeg! Ze heeft het daar goed voor elkaar! Lachen Even uit nieuwsgierigheid: wat kost zo'n week nou? Haha! (je mag het me ook pb'en Knipoog )

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:02

Jee Eline, wat een supervakantie! Klinkt heel leerzaam, en nog een wedstrijd gereden ook! 'Mijn eerste wedstrijd was in de Ardennen', wou dat ik dat kon zeggen... En jij hebt ook nog op Roos gereden... *jaloers*

Ik zou ook heel graag eens in de Ardennen trainen, met of zonder Ret. Onze Holterpukkel is wel steil, maar een eitje vergeleken bij het terrein daar.

In de Paardenkrant las ik trouwens dat Jashin, haar 25-jarige hengst waarmee ze ook verschillende malen 160 km heeft gereden, pas geleden is overleden. Weet je toevallig of Claire een dochter van hem is?

Overigens is Yvonne 41 jaar, dat stond in datzelfde artikel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 10:33

Clair is inderdaad een dochter van Jashin. Erg jammer dat hij er niet meer is. Rijden in de Ardennen is echt super en rijden op Roos was ook heel bijzonder. Wat een paard, zoveel energie als die heeft en zo slim als ze is. Na een erg lange galop bergop steil omhoog stapt ze 100 meter met haar koppie naar beneden, dan gaan haar oortjes er weer op en begint ze weer te dribbelen, dan kunnen we wel weer wat haar betreft.

Dit was echt een tak van de paardensport die mij wel ligt. Echt jammer dat ik geen paard meer heb. Mocht iemand nog eens een groom nodig hebben... ik ga graag mee.

Zo'n week kost 700 euro (768 via time out en trailfinders). Met eigen paard hetzelfde. Hier komt nog wel inschrijfgeld en transportkosten voor een eventuele wedstrijd bij.


Afbeelding

Yvonne met Roos

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:19

hey wat leuk dat jij daar een weekend geweest bent.
Ik ga er in de week van 4 augustus een week naar toe samen met evy van bokt.
Leuk om te horen dat het je goed bevallen is.
Ben benieuwd hoe het is om die paarden te rijden. vorig jaar op ijsland 4-6 uur per dag in het zadel gezeten dat was erg gaaf,maar minder vermoeiend dan 4-6 uur p/d op een niet toltend paard te zitten(denk ik).

Wodan en ik onderweg in de M2

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 10:04

Ik ben er een week geweest. Je rijdt er op zich helemaal niet lang (ongeveer 3 uur per dag/ 30 kilometer) maar wel in redelijk hoog tempo en vrij moeilijk terrein. 's Middags heb je vrij (moet je verplicht wandelen/ mountainbiken/ hardlopen) en 's avonds heb je nog een uur theorie of grondwerk met de paarden. Ik vond het erg leerzaam. De paarden zijn erg fijn.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:46

wat leuk. Zag pas dat ze mensen nodig had voor het hele jaar rond. Een kennis gaat ernu een paar weken helpen. Soort seizoenskracht. Wel een behoorlijke smak met geld maar denk wel een onvergetelijke ervaring! Leuk hoor.

Geniet van de dag

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:51

Wat leuk dat je daar heen bent geweest. Vorig jaar hebben we een arabisch volbloedje aan haar verkocht, Psyche's NRG, zijn gewone naam daar zal wel gewoon NRG zijn nu. Ik mis hem wel hoor, maar hij is daar in top handen. Zijn in de zomervakantie nog even langsgeweest om te kijken en hij had het super goed. Yvonne weet heel goed hoe ze voor de paarden moet zorgen, ze zagen er allemaal geweldig uit.

Weet je toevallig of NRG daar ook was ten tijde dat jij er op vakantie bent geweest? Hij is bruin, heel rastypisch hoofdje en een hart van goud.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken


TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: endurance bij Yvonne van der Velde in de Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:50

PP > VVDD

/3 TG /3 S.M.R. Barianta /3 Domenica /3 Giulianta /3 Hymolga
Joshlynn

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: endurance bij Yvonne van der Velde in de Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:17

Door een oplettende Bokker werd ik er op geattendeerd dat dit een erg oud topic is, en dus gaat het op slot.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers