dressuurruiters en buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

dressuurruiters en buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-02 15:57

Hoi iedereen,

Ik kan me (straks van de zomer, want anders durven ze al helemaal niet) groen en geel ergeren Party!! aan dressuurruiters te horen klagen over het buitenrijden met hun paarden die dan zo raar doen.
Ik ben van mening dat als ze ipv een keer per week naar buiten gaan, maar eens een weekje doorrijden in het bos (kun je ook heel goed oefeningen rijden) ze geen problemen zullen hebben.
graag reactie van een dressuurruiter...??
Natuurlijk zijn er wel zat dressuurruiters die wel met hun paarden naar het bos gaan, en kom ik gewoon een aantal verkeerde tegen. Maar ik vroeg me af ofdat dat soort paarden nu gewoon niet normaal buiten te rijden zijn, of dat dat gewoon komt omdat die dieren zo blij zijn als ze een keertje wel naar buiten mogen.
groeten kim en nimm

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.


¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:15

Ik rij ook dressuur, maar ga best vaak naar buiten. Ook in de winter, als er geen neerslag is en niet te glad, ga ik wel eens naar buiten. Maar ik heb wel een pony waarmee dat kan, ik ken genoeg mensen die dressuur rijden en nooit naar buiten gaan, en het dan gek vinden dat hun pony zo wild is buiten. Dat komt omdat ze het nooit doen en ze nu blij zijn die pony's dat ze eens naar buiten mogen! De meeste dressuurpaarden worden gewoon hard getraind en moeten alsmaar (saai) rondjes lopen in de binnenbak en gaan eigenlijk nooit eens lekker naar het bos. Maar omdat die paarden het niet kennen en een beetje wild/blij zijn durven de ruiters het niet en zo zullen ze het ook nooit leren! Je kunt het leren door het te doen, zeg ik maar. Lachen
Dusse, je bent niet de enige. Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:15

Ben het wel met je eens, al doende leert men nietwaar? Ik denk ook dat als die paarden meer buiten gereden worden dat ze dan een stuk makkelijker worden. Elk paard dat ik ken wat lang niet buiten is geweest moet even heel idioot doen maar na een paar dagen buitenrijden is dat ook over. Afgelopen winter had mijn zus haar paard in de wei staan en reed dus ook veel buiten, ging prima. Deze winter heeft ze haar paard op een pensionstal staan en rijdt dus veel in binnen- en buitenbak. Maakt ze nu weer een buitenritje dan wordt haar paard heel druk en soms moeilijk. Gewoon omdat het weer 'spannend' is.

Aan de andere kant: dressuurpaarden die veel getraind worden staan ook vaak goed in het voer waardoor ze wat fitter en wakkerder zijn dan het gemiddelde recreatiepaard, plus de vechtersmentaliteit die deze paarden vaak hebben, met een suffe knol kan je denk ik nooit op topniveau scoren. Niet dat recreatiepaarden suffe knollen zijn, maar wedstrijdpaarden hebben vaak wat meer temperament.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 16:50

Ik rij ook dressur mijn instruktrice ook en zij houd er niet van om buiten te rijden, daarom ga ik weleens met haar paard naar buiten om dat ik het wel leuk vind!
Met mijn eigen verzrogpaard kan ik niet naar buiten, omdat hij dan knettergek is en zo lomp gaat doen dat hij niet meer weet wat hij doet! En hoe hij neerkomt! omdat hij zo opgewonden is, gisteren op het terrein weer bijna ophol geslagen! Boos! Ik kan met hem niet normaal op straat lopen, ernaast of erop ik kan ook niet meer de 10 meter van uit de bak naar stal lopen erop! Hij is onberekenbaar, dat ik met hem niet weg ga!

Dus voor mij geen buitenrijden deze zomer! Ja misschin een enkele x met Prom terwijl ik afgelopen zomer iedere week naar buiten ging, maar zij werd verkocht! Verdrietig

Maar ik vind dat je regelmatig buiten moet rijden om je paard zoiezo afleiding tegeven maar ook ontspanning voor jouw en je paard! Dat je paard gek is buiten.... daar moet je doorheen (en nee dat is bij mij iet te doen!) Maar het verschilt wel per paard of je ermakkelijk mee naar buiten kunt maar met ieder paard moet et ininprincipe mogelijk zijn!

....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 17:03

Hihi, ons buitenrijdpraatje van vanmiddag. Maar je hebt wel gelijk, dat gezeik altijd van die lui. Boos!
Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan ons.... Knipoog
Van buitenritten houd je je paard juist vrolijk, goede afwissling voor het dier. Party!!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 17:27

Ik als dressuurruiter voel me hier natuurlijk door aangesproken Haha! .

Het probleem bij mij is dat ik geen buitenrijdmogelijkheden heb en dus altijd met de trailer op pad moet om een buitenrit te kunnen maken.
Dan ben ik dus ruim een halve dag kwijt voor een buitenritje van 1 1/2 uur, dus tja, dan doe je dat nu eenmaal niet zo vaak.

Fitz is trouwens best braaf buiten, dus dat geklaag dat hij zo gek is valt bij mij wel mee.
Alleen het strand vindt hij eng, die grote open zandvlakte zit vol kabouters en naar je benen bijtende monsters. Knipoog

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 17:44

ik moet idd ook altijd met de trailer weg, dat houdt me wel tegen moet ik zeggen.. daarnaast heb ik ook altijd van die 'fijne' paarden die achter elke boom een spook zien oid, ook als je dus een week achter elkaar in het bos rijdt, dan heb ik daar niet altijd zin in, maar in principe ben ik zeker voor buitenrijden. Juist bij dressuurpaarden, die hebben toch al niet heel veel afwisseling in het werk!
en als ze een beetje vreemd doen buiten, naja, zet je cap op, doe dr desnoods als je ze echt eng vindt een slof aan (liever NIET natuurlijk!) en ga gewoon rijden.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:51

Mijn verzorgpony's lopen allebei M (de ene M1, de ander M2) Maar daar wordt meer buitenritten mee gereden als in de bak. (zelf geen bak en moeilijke buurman-bak) dus jah, die zijn heel wat gewend. (zo ongeveer 2x per week in de bak.. de rest buiten) Verder staan ze zoveel mogelijk buiten, en binnenrijden kunnen we niet. Als het dan eens op een wedstrijd strontweer is, lopen deze knollies tenminste door.. terwijl sommige paarden (en ruiters) echt ontzettend lopen te chagerijnen en voor geen meter meer lopen! Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:03

Ik ken idd ook van die mutsen.
En volgens hen zijn die paarden gek maar naar mijn idee hebben ze nog nooit op een gek paard gezeten. Knipoog
En met springen al net zo.
En als je een balk op de grond leggen schijten ze ook al 7 kleuren strond.
Terwijl dat as afwisseling voor je paard en voor jezelf zo goed is.
Je krijgt er een betere onafhangkelijke zit van.

Dus deze dressuur ruiter gaat regelmatig naar het bos.
Voorheen was het met Kawa echt niet ter ontspanning maar nu kan ik voortaan met een lang teugeltje door het bos stappen.

Maar als ik van te voren weet da ik naar het bos ga (soms ga ik ook wel eens om uit te stappen of omdat ik merk dat ik maar wat zit te frutten ipv lekker te rijden) dan gooi ik wel mijn springzadel op ipv mijn dress.zadel

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 19:25

Ik ben wel geen dressuurruiter, ik spring tegenwoordig vaak. Mijn paard is niet zo'n zeur meer...*LOL* Als je over een vreemde hindernis met een zeiltje kan springen kun je ook wel langs een stapel stenen toch Haha!

Vandaag was ik met de pony van mijn zusje buiten en die zag ineens overal spoken *LOL* Dat heeft ze anders nooit, die was gewoon supervrolijk dat ze na twee weken weer mee naar het strand mocht. Dan zoek je natuurlijk wel een reden om af en toe even een paar bokken te geven...Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:04

Nou, hier is dan een dressuurmiep die de uitzondering op de regel is:ik...
Ik hou van afwisseling in de training, en zodoende ga ik minimaal 1x per week naar buiten toe en in de zomer, na het trainen, ga ik lekker buiten uitstappen. Dat is de ene keer over smalle dijkjes, dan weer langs de weg of in het bos en soms ga ik zelfs het dorp in (al moet je daar uitkijken voor overstekende fanfares, want daar kan Imker dus niet tegen). Ook longeer ik 1x per week en meestal waag ik ook nog eens per week een sprongetje. Ik vind het heerlijk om gewoon buiten te zijn en lol te hebben met je paard. Als ik een week binnen rijd ( als het weer het toelaat, rijd is sowieso buiten) dan wordt Imker helemaal down, en dat wil ik niet laten gebeuren....

Toos paardloos

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

ereronde vaak een ramp met dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:11

hoi ik ben een aantal jaar geleden op de knf kampioenschappen geweest. tijdens de ererondes wist men niet hoe snel men van het paard af moest komen en naar de uitgand te snellen jaja je paard zal eens een bokje geven. ps ik rijd zelf z2 dressuur maar je hebt een mutsen ertussen zitten walgelijk vooral als ze op het voorterrein rijden en ze een b of l ruiter zien.
groetjes toontje

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:33

ik rij Z2 dresuur ( heb die pony net verkocht) en Z springen en Z SGW. Dus mijn paarden komen absoluut minsten 3 dagen buiten!! ook toen mijn dressuur pony.

Maar bij ons op stal die dressuur peerden, die komen idd nooit buiten.

Haha!

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:37

nou, dat van die prijsuitreikingen ben ik ook voorzichtig in.. met t paard dat k rijd gaat t wel (goh, misschien omdat t een springpaard is? Haha!
maar mijn pony kan dus zo eng gaan flippen dattie niet meer weet wat hij doet en dat wil wel eens gevaarlijk worden. als in bok, ren, steiger, draai om en bok tegelijk, en ineens ligt hij op zn knieen of erger omdat hij halverwege zn benen kwijt was....
maar zelfs dat is wel beter geworden want toen k 2 zomers geleden met springen vaak prijsuitreiking had was hij al eindelijk zo ver dat hij normaal richting uitgang kon gaan als de prijzen uitgereikt waren.. joepie... ik kies ze ook wel uit geloof ik..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:40

af en toe zie je van die hete paarden.
Wij hebben er een paar op stal staan sommige zijn van recreatie ruiters die dus 3 keer in de week in het bos rijden en 1 keer buiten 1 daar van een nrps draait helemaal door piaffe passage en vooral veel dribbelen, hoofdslaan zijwaarts lopen en lastig zijn. Nog 1 die wordt nu door akerna gereden zij dribbelt heel erg veel is drijfnat van het zweet als je alleen maar stapt omdat ze zichzelf alleen maar opfokt en tja ook dit is een recreatie paard word zo eens in de maand in de bak gereden en verder 4 keer per week in het bos.
paard was M klaar dus aan de basis ligt het ook niet.

Ik ben ook een dressuurruiter ik schijt 7 kleuren voor een balk op de grond zoals kawa het zegt.
Niet vanwege die balk hoor ik heb een SGW tijd achter de rug (L startgerechtig)en heb ook wel een aantal keren in het B springen gestart
veel gevallen met paard en al en ook met paard over de kop geslagen waardoor het vorige paard onbruikbaar werd voor de sport.
soms maak ik een sprongetje buiten puuromdat ik me dwing voor de afwisseling maar ik vind het vreselijk.
Ik probeer 1 keer per week naar het bos te gaan.
In het weekend en als ik wedstrijd heb sla ik dan over.
Mij krijg je niet meer alleen met mijn paard het bos in want hij is dan een ramp alles is eng hij is vreselijk heet en niet normaal te rijden.
we zijn beide kapot naar zo'n ritje daarom ga ik altijd met een ander mee naar buiten dan is hij teminste zo mak als een lammetje.
en ja het is echt een grunninger.
Kortom het ligt ook heel erg aan karakter van het paard

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 22:57

Ik rijd vaak buiten (ben dan ook geen echte dressuurprikker) maar mijn paard blijft behoorlijk pittig. Dus soms verhelp oefening niet. Desondaks vind ik dat je helemaal gelijk hebt!

Voor bollenstreekgenoot Fitz: Keukenhof bos, daar kun je best rijden hoor! Is dan wel verboden maar ik kom er zeker maandelijks en ben ik de 6 jaar er nog maar 1 keertje uitgestuurd. Is best te doen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 00:10

Dat dribbelen passage snurken staart erop enz.
Ken ik maar al te goed van Kawa.
Niet alleen in het bos deed hij dit, maar ook met bijna elke buitenwedstrijd.
In het bos bleef hij dit doen maar op een wedstrijd was het na 10 min. wel over.
Maar zoiets kun je verwachten met een paard die wat hoger in het bloed staat.
Zelf ben ik misschien een rare maar ik vermijd juist die situaties niet.
Soms creëer ik ze zelf zodat hij het maar moet leren.
Het zou niet de 1e keer zijn dat ik de bak vol leg en hang met van alles wat ik maar om me heen kon vinden.
En naar het bos gaan moet ik helaas alleen maar neem altijd men goede vriend het mobieltje mee
En ook na het over de kop gaan en vallen met paard en al maak ik nog steeds graag een sprongetje, maar merk wel met de jaren dat je iets voorzichtiger doet.
Ach, de een is misschien wat gekker dan de ander. En wat is goed…?
Dat mag ieder voor zich invullen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 01:12

Bij mijn voirge stal kon ik zo het bos in zonder over de weg te hoeven. In de tijd dat ik daar stond, deed ik dat dus ook heel erg vaak. Soms reed ik gewoon met een lang teugeltje en soms deed ik ook oefeningen in het bos. Dressuuroefeningen op het pad of gewoon even halthouden. Dat halthouden deed ik dus vooral voordat ik naar een buitenwedstrijd moest, omdat ie dan met groeten nog wel eens om zich heen wilde kijken, in het bos oefende ik dat dan, dat had 1000 keer meer zin dan in de bak, waar ie netjes rond en vierkant stilstond.
Buitenrijden deed ik ook in de winter, desnoods met een dekentje op. Alleen als het regende koos ik toch maar voor de binnenbaan. In die tijd heb ik alle seizoenen van het bos gezien, de opkomende knoppen enzovoort. Het bos was het mooist aan het einde van de zomer.
Op mijn huidige stal kan ik niet zomaar een bos in, dan moet ik een flink stuk over de weg en dat vind ik dus niet zo geslaagd. De afwisseling moet nu dus ergens anders vandaan komen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 01:40

Eenmaal in het bos is mijn paard braaf, ik ken de omgeving niet zo erg goed en mede daarom (vind er in mijn eentje ook echt geen bal aan) ga ik niet alleen naar buiten.
In het bos wil hij graag ruim en hard lopen, wat in de bak een lichte aansporing is vat hij buiten op als explosieve uitnodiging, hij is na een bosrit wel echt super aan het been de dag erna Lachen
In de zomer zal ik wel weer wat vaker buitenrijden, ik zal ook naar de wedstrijd toe door het bos rijden.

Springen vind ik best leuk, ik heb echter geen VZH of springzadel of de mogelijkheid tot oefenen vanwege het ontbreken van springmateriaal.
Ik heb weleens een poging tot gewaagd, daaruit blijkt dat hij kleine sprongetjes niet serieus neemt....moest iets hoger toen wilde hij wel....
en het andere is dat hij niet 'heet' op de sprong wordt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 12:26

Ik ben dus een "buitenrijder" die braaf één keer in de week dressuur doet, omdat ik het belangrijk vind dat (ook al zijn we maar "vrijetijd ruiter + -paard") mijn paard fatsoenlijk gereden wordt (zowel voor hem als voor mezelf Knipoog ).
Sorry voor degene die zich nu aangesproken voelen: ik heb toch altijd wel leed vermaak als ik de zgn. "spring- en dressuur cracks" buiten zie rijden, die na een half uurtje maar weer omdraaien omdat het óf te veel waait, óf ze niet aan een tractor voorbei komen, óf niet over de straat durven, óf het paard durft niet door de plassen, óf..... enz. enz.
En als ik dan de excuses hoor zoals: hij staat hoog in het bloed, hij krijgt meer krachtvoer als recreatiepaarden dus is hij fitter (hoezo meer krachtvoer Verward denk je dat mijn paard op een houtje moet bijten als we onze dag-toeren maken Verward *LOL* ) kan ik alleen maar grijnzen Lachen Lachen Lachen !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 18-02-02 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 14:18

Ik ben dus een buitenruiter terwijl het paard waar ik op rij een dressuurpaard is. Dit zorgt voor boeiende situaties: tijdens de dressuurles denk ik dat het heel goed gaat, terwijl zij vindt dat ze er makkelijk vanaf komt en tijdens het buitenrijden moet zij erg wennen aan vanalles en nog wat.
Dit gaat steeds beter, ze is nu een keer of 8 op het strand geweest, loopt nu blij te briesen en vindt alleen de golfslag nog behoorlijk eng. Wij proberen zeker 1x per week met haar een buitenrit te maken. Dit wisselt tussen een duinrit (dat durft ze alleen) of een strandrit (met nog wat andere paarden als steun). Volgende stap wordt ook de strandritten alleen doen. Ze is al een keer alleen teruggereden naar huis terwijl de rest verder reed en al een keer uitgestapt op het strand in haar eentje.
Wat je inderdaad ziet is dat door het veel te doen het paard makkelijker wordt. Je eigen instelling is daarbij ook van belang: rustig zitten, zelf bedenken dat het niet eng is, het paard het zelf laten uitzoeken.
Op de stal waar ze staat staan veel dresuurpaarden en die komen allemaal ook op het strand. Wat scheelt is dat het strand dichtbij is en je dus niet met de trailer hoeft.
Je merkt wel: paarden die een poos niet buiten zijn geweest zijn inderdaad frisser. Maar goed, ff losgooien of longeren en dan ertegenaan (capje op). Nu ben ik geen held dus echt spannende dingen mag mijn vriend opknappen... Meeste paarden vinden het echt leuk om naar buiten te gaan en dan is het echt een uitje.
Overigens ken ik ook een paardje dat psychisch zo in de war is dat ze na elke buitenrit schuim tussen haar benen heeft staan hoewel ze al jaaaaaren hetzelfde ritje rijdt. Voor niet elk paard werkt het dus ontspannend.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 15:34

we hebben t er al vaak over gehad he?? Haha! Haha!
met mn verz pony reed/rij ik alleen maar in het bos, heerlijk!!! als ik met hem in de wei blijf (is geen bak) wordt ie juist gek. niet zo raar als je bedenkt dat dat zijn kamer is om t zo te zeggen. hij staat de hele dag al in die wei en dan zou hij daar ook nog eens aan t werk moeten!! wat dat betreft snap ik m best Lachen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 16:31

En ik rijd de laatste tijd ook heel veel dressuur en spring bijna nooit meer. Ik ben geen dressuurruiter hoor! haha,

Ik merk wel dat ik steeds minder et bos in ga, vroeger ging ik elke week wel een paar keer (telkens met een ander paard) en nu ga ik misschien 1 x in de week of 1 x in de 2 weken een blokje buiten stappen. Echt buitenrijden doe ik niet zo heel veel meer.

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 21:55

bedankt voor al jullie antwoorden, het is al stukken duidelijker.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, en kun je soms ook niet anders.
groetjes kim en nimm Tong uitsteken

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:23

Gewoon lekker gaan dressuren en langs de weg uitstappen. Dan zijn ze al moe en dus niet meer zo stuiter, en ze wennen wel mooi aan gekke dingen. Daar heb je weer profijt van op je buitenritten. Op deze manier maak ik jonge paarden altijd verkeersmak, en t werkt super.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 bezoekers