verkeersmak- hoe laten wennen aan trekkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

verkeersmak- hoe laten wennen aan trekkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 16:52

hoi,
mijn haflingermerrie is nu redelijk verkeersmak (al zoekt ze altijd spoken) maar nog steeds niet voor trekkers, aanhangwagens en vrachtwagen die vlak langs ons heen rijden.
we hebben thuis ook wel trekkers, maar als die te dicht bij komen spurten ze ook wel weg.
hoe wen ik haar eraan?ik zorg nu dat ik in een uitrit ga, maar voor de andere paarden zijn trekkers geen probleem.

hebben jullie tips voor mij?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:55

Gewoon veel met andere paarden naar buiten gaan die niet bang zijn voor trekkers
Wordt vanzelf beter, suc-6

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:00

ok bedankt, maar ik durf het niet aan haar op de weg te houden als een meter van je vandaan zon bakbeest passeert.....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:01

Kijk zo maak jij je paard juist bang... je leert dus eigenlijk dat ze er bang van moet zijn en da's al fout.
Je kan je paard niet leren er niet bang voor te zijn als jij het zelf al eng vind, dat werkt niet

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:06

haha nee gelijk heb je...
nou ja ik zie wel....

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:10

Ja idd. gewoon doen! Die van mij was voor alles bang wat buiten bewoog. het heeft me bloed zweet en tranen gekost, maar als je gewoon no-nonsense vol blijft houden lukt het echt wel. Nu stapt ie aan een lang teugeltje zelfs onder een hijskraan door, en langs de hei-machines.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:13

Passionato schreef:
Ja idd. gewoon doen! Die van mij was voor alles bang wat buiten bewoog. het heeft me bloed zweet en tranen gekost, maar als je gewoon no-nonsense vol blijft houden lukt het echt wel. Nu stapt ie aan een lang teugeltje zelfs onder een hijskraan door, en langs de hei-machines.

heel herkenbaar! ik ben nu van plan elke week een buitenrit te gaan maken, en idd volhouden dan gaat het vanzelf beter!

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:58

zo veel mogenlijk er mee in aaraking laten komen, en zelf doen of het heel gewoon is.

mijn paard sstaat op een groot boeren bedrijf, en was er ok bang van. en hij is echt een zenuw pees alles zien etc. maar aangezien er bijna iederedag wel een aantal x een trekker langs zijn stalletje komt. is i er niet meer bang van. (paard is een gewoonte dier)

en als je geen trekker heb of op een boerderij staat. uhm suc 6

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:38

De twee dingen die hierboven al genoemd zijn, zijn imo het belangrijkst. laten wennen aan trekkers ed door ze er in de wei aan te laten wennen (als je daar de mogelijkheid voor hebt). En achter een ervaren, niet bang paard. Dat laatste werkt heel erg goed. Paarden leren van elkaar veel sneller dan van jou. Maar dan moet jij niet meteen verkrampen zodra je een trekker aan ziet komen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 18:40

ik laat haar wel eens aan een lopende trekker snuffelen, dat is indd wel een idd om mijn vriend met de trekker vlak langs haar door de wei te rijden

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:38

Ik ging altijd als de bak met de trekker gesleept werd dressuur rijden.
Steeds dichter erop. Net doen alsof het heel normaal is. Gewoon lekker aan het werk.

Ik kan haar nu met haar neus op vrachtwagens en trekkers rijden.
Ze doet niets meer.

Als er een vrachtwagen of trekker van achteren aan komt, draai ik mijn paard altijd wel om, zodat ze het kan zien.