huidschilfers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-09 20:52

Mijn paard heeft op beide kanten van zijn hals (de ene kant wat meer als de andere) en tussen zijn oren, veel last van huidschilfers.
Er ontstaan geen kale of dikke plekken, maar echt alleen de schilfers.
Nu werd mij op de manege verteld dat het een soort huidschimmel is en ik hem in oest spuiten met Imaverol.
Dat heb ik gedaan 5x om de 3-4 dagen, maar het is nog steeds niet weg (wel wat minder).
Weet iemand of ik dit middel nog langer mag gebruiken (staat niet aangegeven in de bijsluiter).
of weet iemand iets anders om dit op te lossen?

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren


Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-09 10:01

Niemand die het weet?

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:50

Hoi,

Mijn paard heeft ook wel eens last van huidschilfers, ik kan alleen niet zo beoordelen of het hetzelfde verschijnsel is als jouw paard heeft.

Nu bijvoorbeeld is ze flink aan het verharen en dan komt het weer terug. Zodra het weer het toelaat was ik haar dan met betadineshampoo dit werkt meestal wel aardig. (mn paard staat echter op een buitenstal, dus dat gaat nu nog even niet)

Imaverol werkt over het algemeen bij schimmel afdoende, alleen moet je dan alles aanpakken (dus ook tuig, borstels, dekens enz.) omdat er anders telkens weer besmetting plaats blijft vinden.

Maar dan zou je eerst moeten kunnen vast stellen of het iid een schimmel is, ik ken alleen de bekende schimmelvariant. Dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:41

Ten eerste begin niet zomaar met imaverol te prutsen als je geen 100% zekerheid hebt dat het schimmel is! Imaverol is rotzooi en helemaal niet goed voor je paard om zomaar te gaan gebruiken. Op t moment zijn er veel paarden met schilfers voornamelijk van wege het weer ze krijgen gewoon een droge huid van die wind, regen, vrieskou en nu beginnen ze ook weer flink te verharen en dat helpt allemaal niet echt mee. Een keer helemaal wassen met betadine shampoo, daarna flink rossen en dan een schone deken op geven geeft vaak het beste resultaat.

Internationaal wedstrijd groom


Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-09 21:59

Imaverol is mij aanbevolen door de manege, dus denk niet gelijk dat ik het uit mezelf zomaar even ben gaan gebruiken en die hebben mij ook verteld dat het schimmel is, en ik heb inderdaad gelijk alle dekens borstels dekjes ed. gewassen.
En hij heeft dit al een vrij lange tijd dus kan niet aan het weer liggen, hij staat ook binnen.
ik dacht eerst dat het gewoon overmatige huidschilfers waren, tot ik het toch maar eens na ben gaan vragen, maar ja dat hielp dus niet, ga die betadine maar eens proberen, dat is zeker niet schadelijk.

Als iemand nog andere tips heeft...... graag

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

eversdijk
Berichten: 170
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:25

Als het geen schimmel oid is maar veroorzaakt wordt door een droge huid kun je olie over het voer doen, bijv. lijnzaadolie of omegaolie. Mijn paard heeft het vorig jaar gehad maar dan aan weerskanten net voor de schoft er zijn huidmonsters genomen door de da van weerskanten en dat heeft niets opgeleverd. We waren toen net een paar maanden daarvoor verhuisd en hij kreeg last van mok, schilfers, ging schuren en kwam niet door zijn wintervacht heen (pas in augustus), waarschijnlijk toch door stress van de verhuizing.

Olivier (Onno S x Loek) mijn Groningse kanjer!

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:37

betadineshampoo kan iid geen kwaad. Even lekker goed inmasseren en dan uitwassen.

En misschien ten overvloede, als je spullen weer gebruikt hebt op je paard moet je ze weer ontsmetten, want schimmel is erg hardnekkig.

Succes

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:42

in het zomereczeemtopic wordt vaak klitwortel aangeraden bij schilfers. gewoon om ze weg te krijgen. 2,50 bij het kruidvat. heb zelf nog geen ervaring ermee. en als het een schimmel is of iets anders hardnekkigs gewoon even da bellen? evt voor alleen advies?

AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:02

Mijne had last van huidschilfers bij zijn staart waardoor hij ging schuren. Ik heb het opgelost met babyolie.
Geen schilfers meer en staart blijft heel

Aaron
Elmar
Lucky

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-09 13:46

Klitwortel? nooit van gehoord!.
Hij schuurt er niet aan, hij heeft er verder ook totaal geen last van, maar staat gewoon niet zo denderend, ik ga gewoon diverse dingen proberen, bedankt voor jullie adviezen.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-09 13:47

ps. ik kan niet iedere dag een andere deken, poetsspullen ed op leggen, zoveel dekens heb ik niet, ik spoel altijd wel goed de borstels uit, aangezien dat het enige is wat echt in aanraking komt met die plek

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:46

alleen uitspoelen heeft bij schimmel geen zin, moet je ze wel wassen met bijv. imaverol of iets anders schimmeldodend. Gewoon ff onderdompelen in een badje imaverol, dan kun je de borstels de volgende dag gewoon weer gebruiken.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-09 22:04

Is een goed plan, dat kan ik nog wel doen ja, dank je

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:36

je kunt ook citroensap gebruiken als het schimmel is

Aaron
Elmar
Lucky

maria_62
Berichten: 308
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:40

Vaak hebben paarden (met aanleg voor) met zomereczeem dit. Een keer goed wassen met paardenshampoo zodat de schilfers eruit gaan wil nog wel eens helpen. Verder, net zoals hierboven gezegd wordt, goed vet houden met een neutrale olie. Als het paard verder geen jeuk heeft heb je geluk!

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-09 13:52

denk niet dat het zomereczeem is aangezien hij er in de winterlast van heeft en de laatste tijd niet buiten heeft gestaan.
Ver houden werkt ook niet, maar ga zoiezo die betadineshampo eens proberen.

Citroensap? Leg uit :-)

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:32

Da van mij zei me dat laatst. Ander paardje van ons had last van kleine schimmel plekjes, da verteld en die zei gewoon citroensap opdoen van de winkel. En het werkt, maar je moet je paard erna wel niet in de brandende zon zetten, maargoed die hebben we nu ook niet. (helaas)

Aaron
Elmar
Lucky

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-09 16:36

nee inderdaad, maar ik zal het eens proberen, dat is ook tenminste iets wat niet schadelijk is

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

sierlijk
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:32

zoals ik het van jou lees zegt iemand van de manege dat het schimmel is.
als je dat zeker wilt weten dan effe de DA raadplegen.
te vaak betadineschampoo droogt de huid uit,

voor mijn paard gebruik ik ook de lotion van kruidvat en ook lijnzaadolie.
tot het betere weer en was ik haar met teerschampoo.
en weg zijn de schilfers.
dat is mijn ervaring hoop dat je er wat aan hebt.

veel succes.

Moonny

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:32

Wassen met Teershampoo werkt perfect! En idd zoals al eerder gezegt lijnzaadolie gaan gebruiken.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-09 13:47

haha zoveel tips, ik weet niet welke ik als eerste moet gaan gebruiken

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:34

Imaverol werkt prima, je moet het alleen wel slim gebruiken. Netjes om de 4 dagen en je borstels, dekens en andere spullen die in de buurt komen goed reinigen. Verder goed inwrijven met de juiste verdunning aan water, en niet meer uitspoelen natuurlijk. Daarna met een dunne deken of niets binnen zetten zodat de frisse lucht zijn werk kan doen, een dikke deken eroverheen doen heeft geen zin. Imaverol is ook niet slecht voor een paard, betadine daarintegen is niet goed voor schimmel omdat betadine niet voor schimmels is maar voor wondjes en infecties. Ik zou ook eventuele andere paarden in de gaten houden, schimmel is flink besmettelijk. Daarom ook goed je spullen wassen en even langs die dierenpraktijk gaan en vragen om raad. Zij kunnen je vertellen of je door moet gaan met wassen,,waarschijnlijk pas stoppen met wassen als het al een week weg is voor de zekerheid. Ik zou het even navragen als ik jou was.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-09 12:19

Ja dat heb ik allemaal al gedaan, maar dat werkte niet afdoende, maar ik zal de DA wel even vragen of ik het langer kan gebruiken.
De andere dingen ben ik nog niet aan toe gekomen om te proberen.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

nathaliex3
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:23

Hallo, ik ben sinds vandaag lid geworden van deze site. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een Fries van 4 jaar. Ze heeft elke zomer erg last van zomereczeem en nu al een tijdje van huidschilfers in de manen, oren, en tussen de oren. Op haar huid zitten hele kleine schilfertjes. Ze schuurt alleen aan haar hals.
Ik heb een tijdje terug een middel van de dierenarts gekregen waarmee ik haar om de 4 dagen moest wassen, Imaverol geloof ik. Het was daarna weg, maar het is nu weer terug gekomen. Ze schijnt erg gevoelig te zijn voor suikers dus ik ben gestopt met brokken en muesli te voeren. Ze staat overdags in de wei en hebben genoeg gras. 'S avonds krijgt ze een ruif vol met hooi. De laaste 3 weken heeft ze kuilvoer gehad. Zou dat een rede kunnen zijn dat de huidschilfers weer terug gekomen zijn?

Ik heb al van alles geprobeerd maar het gaat niet over. Zou ik gewoon overnieuw moeten beginnen met behandelen met het product wat ik van de dierenarts gekregen heb detijds?

Ik hoop dat iemand mij wat raad kan geven.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:17

zoals al gezegd is hier,zijn huidschilfers wel vrij normaal.
vergeet niet dat het verhaar tijd is dus komen er veel meer huidschilfers los.

mijn pony heeft ook zomereczeem,en heeft momenteel ook veel schilers,maar ook veel huidvet.
ik poets het gewoon weg, volgens mij is het wel normaal namelijk rond deze tijd van het jaar.

pas als dieren er echt jeuk van hebben of gaan schuren moet je laten testen op schimmels of mijt,maar dan wel via de dierenarts.
voer je geen vitamines meer nu nathalie?
zou ik wel doen,anders krijgt je dier strak een tekort en daar kunnen ze dus ook een slechte huid van krijgen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_Casper, Kimmie235, Marjo84, MissJG, Rije, Room_Soesje, XladyX en 36 bezoekers