wie heeft ervaring met bijna dampig paard ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

wie heeft ervaring met bijna dampig paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:26

van de week is de dierenarts geweest bij mijn paard . Scheve mond ik vertrouwde haar hoesten niet meer en ze werd benauwd met rijden Verward .DA heeft haar nagekeken en ze zit tegen dampig aan zij hij Huilen ik heb pretnison en ventipulmin gehad . pretnison moet ik een week geven en over een maand moet ik de DA weer laten komen .heb op advies van de DA haar nu 24 uur op het land staan en geef haar nat hooi en heb haar op rust staan als ik haar op stal wil hebben moet ik een stal hebben die voldoende geventileerd is en zo stof vrij mogelijk dus geen stro maar vlas of zaagsel .maar het is gelukkiig lekker weer dus ik heb nu gekozen voor het buiten staan .heeft iemand hier ervaring mee met de genezings kansen

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:44

dampigheid zelf valt volgens mij niet te genezen?? kan je trouwens geen kuilgras voeren in plaats van hooi?? ik heb mijn paard in de winter op aubiose staan, maar wil deze winter weer gewoon stro gaan proberen. als je stro gebruikt mag je dus niet opstrooien waar je paard bij is!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:49

en niet vegen waar je paard bij is enz.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:49

mijn paard heeft vroig jaar tegen het randje van dampigheid gezeten. Hij is direct op rust gegaan voor 2,5 maand de wei op 24/7
Hij kwam als herboren terug. Hij staat nu wel op zaagsel in een buitenstal met veel frisse lucht. Poetsen buiten de stal vanwege het stof. en ik geef preventief fenegriek.
Hij heeft dit jaar nergens last van gehad dus ik knijp mijn handjes dicht.
Bij mij is hij dus genezen maar als je paard eenmaal dampig is, kun je het niet meer genezen. Dan is het klaar. Ik adviseer dus ook je paard tot septmeber rust te geven op een wei. En inderdaad kuilgras ipv hooi ook vanwege het stof.
Als ze beter is stof blijven vermijden.

Nog meer vragen? PB me!

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:50

volgens de DA is ze nog niet dampig gelukkig maar maar ze zit er wel tegenaan maar ze mag idd apsoluut niet meer op stro Scheve mond

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:50

vreselijk hoor. Ian had vorig jaar precies hetzelfde. Wat was ik blij dat hij weer goed uit de wei kwam.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:56

hoe lang heeft het geduurt tot dat jou paard?ponny weer helemaal hersetld was ?

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:59

hij kreeg last half februari
vele kuren ventipulmin en prednisol gehad
In mei werd het steeds erger en is hij op zaagsel gegaan, ook voor onderzoek naar Utrecht maar geen nieuwe dingen ontdekt
In juni nog altijd geen verbetering is hij de wei opgegaan als laatste redmiddel.
Begin september van het land gehaald in een buitenstal op zaagsel en het ging goed
dus wel een half jaar alles bij elkaar

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:04

Het zelfde verhaal voor mijn paard 1,5 jaar gelden zowel klachten als behandeling vd DA

Als ik je een paar tips mag geven: geen vlas in de stal, maar houtkrul/zaagsel, dit omdat vlas van organisch materiaal gemaakt is, als een paard wat last heeft van dampigheid dit in zn mond/neus krijgt worden hoestprikkels veel erger, dit bleek toen ik mn paard op vlas had gezet omdat het stofvrij is.

De ventipulmin mag je alleen als kuur gebruiken, zeker niet voor langere tijd, dit omdat het de voorste luchtwegen als het ware 'openzet' zodat snot en slijm in de longen terrecht kan komen

Prednison, is ook alleen als kuur aan te raden evt, met tussenpozen, maar zeker niet voor permanent gebruik, mijn paard heeft dit wel lang moeten gebruiken en daardoor zn lever en nieren beschadigd, dit is maar 1 vd vele nare bijwerkingen die een paard bij langdurig gebruik kan krijgen.

Nu denk je misschien, dat ik zo stom ben geweest om die troep zolang te gebruiken, dat was om 2 redenen; 1 volgens mij DA viel het wel mee met de bijwerkingen, niet dus!
2 een andere behandeling was op dat moment niet haalbaar, ik kon kiezen in laten slapen of dit, toen heb ik voor het laatste gekozen.

De hele behandeling heeft (op een paar korte periodes na) niks geholpen, het heeft mn paard letterlijk de vernieling in gebracht, 1 hoopje ellende had ik na de langdurige behandeling over, de Da kwam met een laaste voorstel dat was een zuurstof masker.......hmmm dat ging me een beetje tever, aangezien mijn mannetje op instortten stond leek me dat het rekken van een lijdensweg.

Ik had nog 1 mogelijkheid......een accupuncturist... okee dacht ik het zal wel, maar als je uitgedokterd bent, klamp je je aan iedere strohalm vast.
Nou die vrouw gebeld en ze kon vrij snel komen (godzijdank)..ze schrok ernorm van het beetje paard dat ie nog was, was nu helemaal niks meer over, ze probeerde zo normaal mogelijk over te komen, maar haar gezicht sprak boekdelen, ik voelde de moed in mn schoenen zakken.
maar goed ze wou het proberen (na lang aandringen van mij),
ze kwam iedere week 2 keer en na 1 maand in keer in de week en nu 1,5 jaar laten 1 keer in de 2 maanden, mijnpaard is met deze vorm van behandelen en slijmoplossers + weerstandverhogende middelen, weer een stoer manneke geworden hij glimt en glansd rent door de weoide en ik kan er alles mee, swinters heeft hij zo af en toe een klein dipje, maar met extra verzorging dmv massage vd longpunten is dat gauw weer over.

zo zie je maar dat je nooit de hoop moet verliezen en dat er veel mogelijkheden zijn bhuiten de reguliere methode, wbt dampigheid heb ik mn les geleerd, al was het een harde les.

Paard zoveel als mogelijk buiten laten lopen,
Stalling met frisse lucht
Regelmatig in lichte arbeid houden,
Nat hooi en brok

Mijn paardje heeft Chronische Bronchitus en was op het laatste licht dampig, als ik jou vehaal zo lees is jou paard er stukke beter aan toe dan de mijn toendertijd, hoewel ik er op tijd bij was,(hij is al jaren hoest gevoelig maar niet ernstig) dus bij een paar dagen hoesten meteen da gebeld.
bang maken of ongerust wil ik je zeer zeker niet, maar je moet weten dat je gelijk een goede behandeling moet startten en gellof niet allkes wat je da zegt, ga ook op je gevoel af en wat je paard jou duidelijk maakt is het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door cissie op 05-07-04 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 22:06

die van mij heb ik meteen 24 uur het land op gedaan en op rust gegooid heb mazzel dat het goed weer is nu moet ook andre stalling gaan zoeken waarschijnlijk ben ik minder happy mee want ze staat nu 3 min van me huis af maar goed alles voor de gezondheid van m,n beesie dat is belangerijker 6 maanden Scheve mond hoop dat die van mij wat sneller opknapt

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:35

Daar moet je vanuit gaan hoor, ik beschrijf bijna een rampsenario Bloos! , daar moet jij je paard voor behoedden, tijdig de juiste maatregelen nemen en niet telang door blijven mieren met ventipulmin en predison, als het als kuurtje niet geholpen heeft kun je deze evt verlengen, helpt dit niet afdoende ga dan op zoek naar een andere behandeling.

Succes

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:31

ik wens je veel sterkte want luchtwegproblemen zijn toch wel 1 van de ergste dingen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:46

Mijn merrie bleek ernstige hooikoorts te hebben. We hebben de hele truckendoos leeg gehaald en meer, maar of de medicijnen hielpen niet, of konden niet meer gebruikt worden omdat ze 7 maanden drachtig was. Ten einde raad, ben ik ook als laatste redmiddel bij de acupunctuur beland. Eigenlijk zonder hoop, maar het alternatief was laten inslapen.
Na de eerste behandeling zag je haar al opknappen en na de 4e was het voorbij. Ze heeft nog 1jaar op ondersteunende druppels en tabletten gestaan, en dit is daarna afgebouwd. Het veulen is gezond geboren, waarna de merrie weer de sport is in gegaan. Dat eerste jaar heeft ze nog 2 lichte aanvalletjes gehad, daarna nooit weer. Ook van de dampigheid is niets overgebleven, terwijl ze op stikken na dood was.
Dus misschien is dit voor jouw paard ook een optie.
Als je namen of adressen wilt stuur dan even een berichtje naar mijn PB, dan krijg je ze zo snel mogelijk. Sterkte.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:25

Sterkte.. En gewoon zorgen voor veel frisse lucht en zo min mogelijk sstof.. en hopen dat t goed komt.. sterkte!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:46

Ook mijn paard is 2,5 jaar geleden 'dampig' verklaart. Stond destijds op stro in een buitenbox. Stro vervangen door zaagsel en hooi nat gemaakt ( is beter voor de vertering dan kuil). Daarna naar een andere VA gegaan. Eentje die ook acupunctuur en homeopathie enzo doet. Daar is ze een keer of 3 behandeld. Belangrijk is om ze in beweging te houden, veel wandelen en stappen. Na een maandje was het ergste weg en konden we opnieuw gaan opbouwen. Na een half jaar heb ik haar opnieuw langzaam op stro gezet, door telkens wat extra stro op haar zaagsel te gooien. Zo hebben we langzaam opgebouwd. De oorzaak bleek een stof en pollenallergie. Wat redelijk makkelijk (homeopathisch) te verhelpen en te voorkomen is. Nu is er niks meer van te merken. Al twee jaar lang ook in de pollentijd geen last gehad. Als je het adres van mijn VA wilt weten PB maar.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:55

An_J schreef:
Ook mijn paard is 2,5 jaar geleden 'dampig' verklaart. Stond destijds op stro in een buitenbox. Stro vervangen door zaagsel en hooi nat gemaakt ( is beter voor de vertering dan kuil). Daarna naar een andere VA gegaan. Eentje die ook acupunctuur en homeopathie enzo doet. Daar is ze een keer of 3 behandeld. Belangrijk is om ze in beweging te houden, veel wandelen en stappen. Na een maandje was het ergste weg en konden we opnieuw gaan opbouwen. Na een half jaar heb ik haar opnieuw langzaam op stro gezet, door telkens wat extra stro op haar zaagsel te gooien. Zo hebben we langzaam opgebouwd. De oorzaak bleek een stof en pollenallergie. Wat redelijk makkelijk (homeopathisch) te verhelpen en te voorkomen is. Nu is er niks meer van te merken. Al twee jaar lang ook in de pollentijd geen last gehad. Als je het adres van mijn VA wilt weten PB maar.

Waarom hou je je paard niet op zaagsel dan ,als ie gevoelig is voor stof?Als ie eenmaal allergisch is voor stof dan blijft ie dat .
Maar dat geld eigenlijk voor alle paarden met een stofallergie. Weg met dat stro ,en hooi ,veel buitenlucht ,niet vegen , paard niet in de stal met opstrooien. Dat hooi beter verteerbaar is dan kuil is echt onzin ,kuil is gewoon beter voor paarden met een stofallergie . Als je je aan al deze dingen houd ( mischien iemand nog een aanvulling) heb je al een hoop gewonnen . En als je paard eenmaal dampig is betekent dat ook niet het einde . Daarin heb je ook verschillende gradaties.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:59

wij hebben een dampig paard. hetgene wat wij moesten doen was het volgende:
zorgen voor voldoende verluchting.
hooi nat maken zodat het stof er uit is.
en op zaagsel zetten.

hij mag veel buiten en hoest nu al veel minder!!

ik ga mijn vraag ook in dit topic zetten:
kan een dampig paard nog af en toe een sprongetje maken enz?
dus kan je hem nog rijden gelijk een niet dampig paard of moet je veel rustiger aan doen. want daar zit ik nou mee...

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:00

jeetje zeg dat zijn wel verschillende ervaringen wat ik lees
wat ik wel heel prettig vind is dat ik nu weet wat ik kan verwachten

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:14

stekelroosje schreef:
Waarom hou je je paard niet op zaagsel dan ,als ie gevoelig is voor stof?Als ie eenmaal allergisch is voor stof dan blijft ie dat .
Maar dat geld eigenlijk voor alle paarden met een stofallergie. Weg met dat stro ,en hooi ,veel buitenlucht ,niet vegen , paard niet in de stal met opstrooien. Dat hooi beter verteerbaar is dan kuil is echt onzin ,kuil is gewoon beter voor paarden met een stofallergie . Als je je aan al deze dingen houd ( mischien iemand nog een aanvulling) heb je al een hoop gewonnen . En als je paard eenmaal dampig is betekent dat ook niet het einde . Daarin heb je ook verschillende gradaties.


Hoi Stekelroosje,

Nu destijds stond ze op een stal waar zaagsel een mogelijkheid was. Nu kan dat niet meer. Haar dampigheid is inmiddels niet meer merkbaar en ik gaf de voorkeur aan een stal waar ze zomers dag en nacht het weiland op kan en s winters ook gewoon lekker buiten kan staan. Dat kon daar niet. Hier wel. Kwestie van wat is belangrijker. Nu staat ze op stro, heeft daar nooit meer last van want ze staat relatief gezien veel minder op stal. Overigens heeft ze als 2 jaar geen kuch meer gegeven en eet ze gewoon weer droog hooi. Daarbij moet ik wel vertellen dat haar dampigheid dusdanig was dat mijn eerste va haar wilde afschrijven.

Dat kuil beter is voor paarden met een stofallergie is niet per noodzaak waar. Over het algemeen is hooi ruwer dan kuilgras. Waardoor ze beter moeten kauwen en wat de vertering ten goede komt. Vandaar dat de voorkeur is voor nat hooi.

An_J

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:26

Ja ik snap het An_ J. Dat is inderdaad goed ,zoveel mogelijk buiten . Even nog over het voer, Je heb grof hooi en minder grof hooi ,dat is met kuil net zo . Ik woon zelf op een boerderij en heb het voer dus voor het uitzoeken zeg maar. Ik voer nu uit balen ,maar daar kan geen baaltje hooi tegenop Qua grofheid. Nat hooi voeren is natuurlijk prima ,maar voor een paard met luchtweg problemen is alleen even natmaken van het hooi geen optie . Het hooi moet minstens 4 uur in het water liggen ,dan pas is het door en door nat .

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:26

pharagirlke schreef:
ik ga mijn vraag ook in dit topic zetten:
kan een dampig paard nog af en toe een sprongetje maken enz?
dus kan je hem nog rijden gelijk een niet dampig paard of moet je veel rustiger aan doen. want daar zit ik nou mee...


Met een paard wat erg dampig is en moeite heeft met ademen (gebruikt dan de buikspieren) zou ik geen sprongetjes gaan maken, die moet je rust zetten of evt. lichte arbeid laten verrichten bv. longeren.

Het is per paard ook zo verschillend, de ene kan bijna geen stap zetten zonder in een hoestbui te raken de andere kan een buitenrit goed aan, dit moet je per paard bekijken, maar over het algemeen kunnen paarden die 'acuut' dampig zijn niet bereden worden, dat is te intensief en kost bergen met energie, die ze eigenlijk nodig hebben voor hun eigen lijf, iets extra's kunnen ze vaak niet aan.

Mijn paard is zoals je misschien hebt gelezen ook licht dampig geweest, hem heb ik in de periodes dat hij het benauwt had op rust met weidegang gezet, pas toen hij lettelijk weer wat op adem was, ben ik hem licht gaan longeren, zo kon hij onbelast lopen en dit is beter voor de longen.

Dus de meeste paarden die echt dampig zijn kun je niet hetzelfde trainingschema aanbieden als een gezond paard, dat wil niet zeggen dat je niet kunt trainen, maar het verreist enekele aanpassingen, je moet je paard per dag bekijken.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:04

Beweging is wel belangrijk voor een paard met luchtwegproblemen, dat stimuleert de ademhaling. Maar echt werken is met een dampig paard uit den boze, dan maak je meer kapot dan dat je nog lol hebt van het springen. En dus ook geen arbeid vergelijkbaar met een gezond paard, want dat kan zo'n dier niet aan. Beweging met mate, puur en alleen ter stimulatie van de ademhaling, maar niet 'over zijn adem' rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:33

hmm...het was maar een vraag Lachen
ben niet van plan om echt te springen met hem...alleen hoest hij niet vaak. hij kan met gemak een galopje in het bos aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:38

Ik had eerst een pony van zijn 16e tot zijn 25ste en die was ook redelijk dampig en die liep in de 20 nog M niveau. We gaven hem foenbegriek en veegden nooit in zijn buurt en eigenlijk ging het dan altijd heel geod. Aleen een paar weken bij de overgang van 24 uur weide naar stal ging iets moeizamer dan bij normaal paard.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 00:13

het gaat heel goed met mijn paard Haha! heb haar niet horen hoesten en ze ademt ook niet zwaar meer hoop dat ik het goed zie Lachen we gaan ook verhuizen naar een andere stal 1 augustus tot die tijd staat ze lekker op het land dag en nacht kan ze lekker opknappen