Hoe maken jullie je longeerlijn vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Hoe maken jullie je longeerlijn vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-02 18:57

Zie titel. Enkele longeerlijn, geen dubbele. En dan als je echt aan het werk gaat met je paard, niet een beetje rondslingeren.

Alleen aan de binnenste bitring?
Door de binnenste bitring heen aan de buitenste?
Slagje om de binnenste bitring en dan aan de buitenste?
Door de binnenbitring heen, achter de oren langs, aan de buitenste?
Met zo'n bitstukje?
Aan binnenbitring èn neusriem?
Kaptoom?
Longeerlijn door beide bitringen heen en dan op zichzelf vastklippen?
Of nog anders?

En natuurlijk *tromgeroffel* waarom doe je het zo?

Nulla tenaci invia est via


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:02

Ik rijdt western en heb lange teugels die niet aan elkaar kunnen worden gegespt. Ik longeer met snaffle (watertrens) en zet mijn paard bij door de teugels tussen de voor benen door te halen en op de rug vast te knopen. De longeerlijn (als ik die al gebruik) wordt alleen aan de binnenste ring vastgeclipt. Maar wij hebben ook een round penn waar ik ook bijgezet kan longeren zonder de longeerlijn, en dat doe ik eigenlijk nog het liefst...dan kan ik makkelijk van hand veranderen zonder de longeerlijn om te moeten zetten.

Je suis Charlie.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:11

Door de binnenste bitring naar het zadel toe en daar aan de bovenkant van het zadel vastgeklikt. Verder bij het ene paard bijzetteugels, bij de andere een gogue. Waarom ik het zo doe, wel ik heb ondervonden dat ik op die manier (zonder het bit door de mond te trekken uiteraard) lichtjes stelling naar binnen kan vragen en een beetje kan spelen met de longe en zo lopen ze niet met hun hoofd naar buiten op de longeercirkel. Als ze al eens wegspringen, hou je hun hoofd naar binnen en krijg je vlugger terug controle. Ik heb het geleerd van een ervaren internationale springruiter.
Let wel, als het paard netjes loopt hangt het stukje tussen het bit en het zadel losjes, het is dus niet dat ik het beest op de binnenkant van het bit zit vast te trekken of om te trekken.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:20

ik heb een tussen stukje zodat de longe aan 2 kanten drukt. En soms doro het binnenste bit ring achter de oren en dan aan de buitenste bitring

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:28

Ik deed altijd door de binnenste bitring omhoog achter de oren langs naar de buitenste bitring.

*tromgeroffel* omdat je dan imo de minste kans hebt om het bit door de mond te trekken.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:39

Ik heb hem altijd door de binnenste naar de longeersingel toe waar ik hem aan 1 van de laagste ringen vastknip.

Zo kan ik met mijn 'binnenhand' stelling vragen zodat ze op de buitenbijzet gaan lopen en niet met een vals knikje naar binnen kijken op de binnenste bijzet.
Moet je wel opletten dat je iedere keer met heel kleine beweginkjes stelling vraagt en op tijd weer ontspant.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:46

bij nicky (vorige haflinger) had ik hem als ik bv linksom longeerde de lijn rechts vast, dan over het kopstuk achter de oren en door de linkerbitring.
dit omdat ze vaak steigerde aan de lijn, en je haar zo volgens mijn instructrice beter laag kon houden ( Verward ) of dit echt waar is weet ik niet.
maakte geloof ik niet veel verschil.

bij graziano heb ik gewoon een bitstukje aan beide ringen, en dan daaraan de lijn, of bij gebrek aan zo'n stukje de lijn door beide bitringen en dan vastklikken aan de lijn. wordt dus een lusje.

dit allebei omdat je niet per kant hoeft te wisselen, en het mij zo logisch mogelijk lijkt. de druk wordt zo verdeelt over beide kanten van de mond.

ik ga geen 'enge' dingen als longeerlijn aan de singel vst ed proberen, omdat ik daar niet genoeg ervaring met longeren voor heb en veel te bang ben dat het fout gaat.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:59

Ik longeer nu met een kaptoom, omdat ik dan naar mijn idee m'n paardje het minst hinder. Ik heb nl. geen longeercirkel ofzo en m'n paardje heeft de vervelende gewoonte heel erg naar buiten te gaan hangen met z'n hoofd (met gevolg dat kaptoom beetje schuintrekt) .Ik kreeg van iemand het advies om de longeerlijn dan vast te klikken aan de middelste ring van het kaptoom en dan een slag om z'n neus.(zoals je ook wel met het halster touw kan doen bij een druk paard) Als hij dan heel erg gaat trekken, trekt de longeerlijn iets strakker om z'n neus, en als hij weer stelling naar binnen neemt gaat de lus om z'n neus weer losser zitten.. Hij reageerd hier heel goed op, ik heb bijna nooit meer het probleem dat hij naar buiten probeert te trekken.

Voorheen longeerde ik met zo'n tussenstukje maar ik had toch altijf het idee dat je dan meer druk op de buitenbitring kreeg. Ook klapperde het nogal in draf en galop en m'n paardje reageerde daar weer op ddoor met z'n hoofd te gaan schudden, ding gaat nog harder klapperen enz

Lachen

Don't hate me cause you ain't me!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:06

hoi,

ik doe meestal met een bit-stukje, maar longeer meestal niet met druk erop. Het probleem is namelijk dat wanneer er druk op komt je eigenlijk alleen de buitenste bitring aanhaalt. als je hem door de binnenste aan de buitenste (doe ik ook weleens) of over de nek doet, heb je meer inwerking maar hetzelfde probleem. Alleen aan de binnenste is ook te eenzijdig (vind ik). Ik denk dat een kaptoom het beste en vriendelijkste is.

groetjes

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:06

als ik met de pessoa longeer dan doe ik hem door de binenste bitring en dan naar de singel

als ik zonder iets longeer doe ik door de binnenste bitring en dan een slag en dan naar de buitenste bitring

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:07

Ik longeer altijd met elastiek, op de goede manier dus van achter de oren, door de bitringen, tussen de voorbenen aan de singel (en niet dat plaatje in de Divoza e.d. gids).
Dan doe ik altijd een tussenstukje aan het bit. Maar af en toe wil ik een beetje stelling vragen en dan doe ik de lijn door de binnenste bitring aan een van de hoogste ringen aan de singel.

Als je hem op deze manier vastzet, moet je wel opletten dat je het paard niet over de buitenschouder laat weglopen en teveel naar binnen trekt.
Het moet met kleine ophoudingen gebeuren, net als met rijden en altijd als het paard op één of andere manier bijgezet is.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:09

Ik longeer al een tijdje met een bitstukje, maar aangezien hij soms van rennen houdt, dacht ik (clinic met uitleg L. Haanstra) om het touw via het bit/kopstuk/langs bakstuk andere zijde/bit vast te zetten.
Daar raakte hij echter zeer beledigt door, dus had niet het gewenste effect...
Als ik een geschikt kaptoom tegenkom dan wil ik dat gaan gebruiken.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 01:33

Vroeger longeerde ik met kaptoom of deed ik de longeerlijn over het koptstuk naar de andere bitring.
Nu longeer ik altijd met zo'n tussenstukje. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 09:59

Mijn paard heeft echt de schurft aan longeren (steiger steiger dreig dreig). Als ik haar vastzet aan de longe helemaal. Meestal zet ik dus een deel van de bak af op volte formaat en laat haar los lopen. Dan gaat het vrij goed. Bij het kleine paard dat bij die van mij staat (heb ik ca 2-3 jaar geleden het laatst gelongeerd) deed ik een hoofdstel aan en een longeersingel om en een bijzet eraan. Ik deed de longeersingel niet aan het bit (wil wel eens vervelend zijn bij zo'n jong paard als ze in protest komt) maar aan de neusriem.Dan had ze er het minst last van.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:04

Ik heb zo'n stukje die je aan beide bitringen kan klikken. Aan de onderkant zit zo'n ringetje waar de longeerlijn aan vast kan. Zo hoef je niet naar je paard toetegaan om het touw aan de andere kant te doen als je op de andere hand gaat

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:06

Ik longeer het meest met de lijn achter de oren door. Naar mijn idee heb je dan minder druk aan de ringen omdat dat over het stuk lijn verdeeld wordt. Tevens voelt ie iets van druk als ie omhoog gaat met zn hoofd of weg wil lopen dus werkt dit ook een beetje in als gogue. Soms is ie op een zijde stijf en dan gaat ie hangen, dan doe ik één slag om de binnenbitring naar de buitenste. Zo kan ie veel minder op de lijn hangen.

Alleen aan de binnenste bitring? --> no way als je het bit door de mond wil trekken moet je dit doen
Door de binnenste bitring heen aan de buitenste? --> Nope, trek je alsnog met teveel druk op één ring
Slagje om de binnenste bitring en dan aan de buitenste? ---> gebruik ik dus wel eens als ie naar buiten trekt
Door de binnenbitring heen, achter de oren langs, aan de buitenste? ---> gebruik ik het meeste omdat ik hem dan niet hinder maar wel onder controle heb
Met zo'n bitstukje? ---> ik vind die dingen echt naar, als ze gaan scharnieren zit je je paard erg in de weg en er is meestal teveel druk op de buitenste ring
Aan binnenbitring èn neusriem? --> wel eens geprobeerd nav haanstra clinic, geen bijz voor of nadelen voor mij
Kaptoom? ---> heb ik niet
Longeerlijn door beide bitringen heen en dan op zichzelf vastklippen? nooit geprobeerd
Of nog anders?

wbt door één bitring en naar de singel: Ik vind dat erg veel mensen hier dat doen zeg! Ik vind dat zelf een nare manier omdat je snel teveel inwerkt, en je paard (tenminste die van mij) reageert door zijn achterhand uit te zwaaien. Verder als ie er eens vandoor gaat heb je een hele nare situatie. Wat vinden jullie daarvan?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:11

Ik heb hem meestal aan de binnenste bitring. En als hij gek is door de binnenste bitring naar een 'longeer singel'(singel van het tuig meestal, heb geen longeer singel).
Ik longeer hem dan met een touwtje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Hoe maken jullie je longeerlijn vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:24

met een aanzet stukje.

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:28

Meestal longeer ik zonder lijn, maar als ik hem eraan vast doe haal ik hem door de eerste bitring heen en klip hem vast aan de buitenste.
Alleen aan de binnenste zou ik nooit doen omdat je dan het bit door z'n mond trekt als hij ervandoor gaat. Over het hoofd heen vind ik ook wel een goede methode, maar niet nodig bij Jep en gemak dient de mens, dus dat doe ik eigenlijk nooit.
Bij ons op stal is er iemand die altijd de lijn door beide ringen heen haalt en dan aan zichzelf vastklikt, maar ik zie niet zo heel veel verschil met 'mijn' methode in gebruik.
Een slag maken om binnenste bitring klinkt ook wel doordacht, maar ik had er nog nooit van gehoord Bloos
En door de bitring naar de singel doe ik ook nooit, gewoon omdat het met mijn paard niet nodig is.

Navragen is beter dan afvragen.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:37

Ik deed het altijd zoals Jasmijn, dus door de binnenste bitring vastmaken aan de buitenste, gewwon omdat ik dat het makkelijkste vond. Nu doe ik het zoals de stalgenoot van Jasmijn alleen heb ik een lus aan mijn longeerlijn gemaakt waar ik de lijn aan vastklik zodat ik niet haar kinnetje fijnknijp als ze er een keer vandoor gaat en ik ook nog makkelijker van hand kan veranderen zonder de longeerlijn te hoeven veranderen. Dus de lijn door de binnenste bitring dan door de buitenste bitring en dan weer vastmaken aan de lus van de longeerlijn.. Verward

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:38

Door de binnenste naar de buitenste omdat ik dan het gevoel heb dat ik dat bit niet zo snel door de mond heen trek als hij een keer wegspringt ofzo.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:43

Op mijn vorige stal hadden we een longeerbak, die precies de grootte was van een flinke volte, dan hoefde ik haar nooit aan de longeerlijn te doen. Ik zette wel bij met mijn elastiek, maar longeerde haar los. Dat werkte heel goed, ik legde ook weleens balkjes neer en liet haar "sliding stops" oefenen door haar te laten reageren op mijn lichaamshouding. Ze kon ook op commando van richting veranderen Haha! .

Helaas heb ik dat nu niet. Wel een vierkante longeerbak, maar niet geschikt om los te longeren.

Wat betreft dat van de longeerlijn door de binnenste bitring naar de singel. Ik doe dat af en toe, dan kun je daar subtiel stelling mee vragen, maar dat moet je niet doen als je paard niet bijgezet is, zodat hij tegen een "buitenteugel" aanloopt als hij uitzwaait. Mijn pony is weleens hard gaan rennen, dan is het zaak om de lijn te laten vieren en niet het hoofd naar binnen te trekken!

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:33

Teigetje schreef:
Door de binnenste bitring naar het zadel toe en daar aan de bovenkant van het zadel vastgeklikt. Verder bij het ene paard bijzetteugels, bij de andere een gogue. Waarom ik het zo doe, wel ik heb ondervonden dat ik op die manier (zonder het bit door de mond te trekken uiteraard) lichtjes stelling naar binnen kan vragen en een beetje kan spelen met de longe en zo lopen ze niet met hun hoofd naar buiten op de longeercirkel. Als ze al eens wegspringen, hou je hun hoofd naar binnen en krijg je vlugger terug controle. Ik heb het geleerd van een ervaren internationale springruiter.
Let wel, als het paard netjes loopt hangt het stukje tussen het bit en het zadel losjes, het is dus niet dat ik het beest op de binnenkant van het bit zit vast te trekken of om te trekken.


zo doe ik het ook en dat werkt gewoon het fijnste... je kan stelling vragen aan het paard

Love the life that you live, live the life that you love

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:43

ligt aan het paard.. Brave paarden maak ik em gewoon aan het halster vast, maar paarden die nogal sterk zijn maak ik ze meestal over de oren heen vast omdat ik dan een stuk sterker ben...

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:43

Ik gebruik als ik met 1 longeerlijn werk een longeersingel met touwtjes. De lijn loop door het bit naar de singel, per pony is de hoogte verschillend.
Dit vind ik het de fijnste manier met 1 lijn, jaren geleden geleerd bij Coby van Baalen.

Meer ervaren pony's longeer ik overigens alleen met dubbele lijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, GrapeshotBot, JessicaK, Maaraatje, marjor, Mizora, nicole_floor, Rainer, Sintara en 131 bezoekers