paard in de tuin..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

paard in de tuin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:11

Als we voor Ry straks een goed plekje hebben gevonden komt mexx naar huis.. dus bij ons in de tuin. We hebben een flinke tuin waar hij makkelijk zijn beentjes even flink kan strekken als hij dat zou willen...

Wij wonen onder een 2 onder 1 kaphuisje in een piepklein dorpje... links onze buurtjes mensen die alles prima vinden Tong uitsteken zijn gelukkig erg makkelijk.. en rechts van ons zit een klein basisschooltje.. maar daar zit flink wat ruimte tussen onze tuin en het schooltje..

Hij krijgt een mooi stalletje en een stukje zand waar hij kan staan als het erg nat is.. (we hebben ook gras natuurlijk). Daarbij moet er natuurlijk mest geruimt worden en in een afgesloten bak gedaan worden en elke week opgeruimt.... (daarmee bedoel ik de bak legen)
ik zat te denken aan zoeen vliegenvang zak om geen vliegenoverlast te veroorzaken (wat ook al beperkt word door de afgesloten mestbak natuurlijk)

Ondanks dat een paard een huisdier is (en mexx maar een klein shetje) en we dus niets illegaals doen, wil ik niet dat onze buren er enkele hinder van ondervinden dus wil alles zo goed mogelijk regelen..
hebben jullie verder nog tips? zijn er dingen die ik over het hoofd zie?


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:19

Ik ken wel mensen die een shetje bij huis hadden staan.
Beestje stond op zaagsel en een uitloop en de mest ging in de groene container.
Je rook er niets van.
Maar ze hadden hem binnen een half jaar verkocht omdat hij in zijn eentje alles bij elkaar schreeuwde en een gezelschapsgeitje had hij binnen een dag vermoord...
Ook (of juist) shetlanders zijn kudde dieren dus ik zou er nooit eentje alleen zetten. Hoeveel aandacht je hem ook wilt gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:25

ik weet dat t zielig is hem alleen te zetten maar op het moment is dat de enige optie, hoop er "ooit" een 2de shet bij te nemen zodat ik ook 2span kan gaan rijden later... maar voorlopig zal hij het even alleen moeten doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:06

niemand tips verder?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:33

Kun je niet beter een stalletje in de buurt zoeken waar hij met een ander paard in de wei kan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:36

Tessebes schreef:
Kun je niet beter een stalletje in de buurt zoeken waar hij met een ander paard in de wei kan staan?


nee, het gaat er om dat ik niet van huis weg kan... mexx staat nu ook vlak bij samen met rydar maar ik kan daar gewoon niet heen,ivm [***],,,

daarbij is hij hengst en zal dus vandaar of morgen toch alleen moeten komen te staan...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:45

Maar even tussendoor hoor... je gaat dus zo meteen lekker je papierloze shet alleen zetten omdat jij hem zo graag hengst wil houden. Vind je dat niet een beetje egoistisch? Een paard is een kuddedier, voor het geval je dat nog niet wist.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:50

Toch valt het te proberen hoor, er zijn zoveel paarden die alleen staan maar absoluut niet ongelukkig zijn! De ene heeft meer behoefte aan een kudde dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:54

mag ik aub alleen reacties op mijn vraag he b het op t moment moeilijk genoeg met mijn beslissing,kan dit er even niet b ij hebben..

daarbij ben ik bezig mexx zijn papier aan te vragen om hem in het stamboek te zetten , later wil ikmaraton met hem gaan doen en dan heb je een paardje met veelpit nodig daarom houd ik hem liever hengst...
egoistich zou zijn als ik ry en mexx samen in de wei zou laten lopen omdat ik ze persee wil houden maar er nooit naar toe zou kunnen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:55

Debo schreef:
egoistich zou zijn als ik ry en mexx samen in de wei zou laten lopen omdat ik ze persee wil houden maar er nooit naar toe zou kunnen...


Ik denk dat ze zich prima zouden vermaken saampjes. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:56

Myra1 schreef:
Toch valt het te proberen hoor, er zijn zoveel paarden die alleen staan maar absoluut niet ongelukkig zijn! De ene heeft meer behoefte aan een kudde dan de andere.



ind ik ken er genoeg die alleen staan en die zijn gelukkiger als paarden die zomaar een beetje in een kudden in de wei wandelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:57

Tessebes schreef:
Ik denk dat ze zich prima zouden vermaken saampjes. Knipoog


doe ff norfmaalman! weet je welniet hoe verschrikkelijk moeilijk ik het hiermee heb! vind het leuk me nog verder van slag te maken ofzo??>

bedankt he!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:06

Debo schreef:
later wil ikmaraton met hem gaan doen en dan heb je een paardje met veelpit nodig daarom houd ik hem liever hengst...


Daar hoef je hem geen hengst voor te laten, integendeel zelfs. Een hengst is meestal sneller afgeleid wat bijzonder lastig is als je marathons rijdt en een ruin heeft net zoveel pit als een hengst.

En verder: ik heb ook een grote tuin waar in theorie de Shet in zou kunnen staan maar hij staat 80 km. verderop tussen de andere Shetjes in een fijne wei. Voor mij was het handiger én goedkoper geweest om hem in de achtertuin te zetten, ik heb ook nog een grote poort dus in en uit zou ook al geen probleem zijn maar ik wil dat Giant niet aandoen. Hij is een pony, geen hond en hij heeft soortgenoten nodig. Ik zie hem nu veel minder maar als ik hem zie genieten tussen de anderen is dat belangrijker dan hem om me heen hebben. Voor mijn dochtertje is het soms wat minder want zij ziet hem nu ook veel minder en hij is van haar maar ook zij is blij als ze Giant tussen zijn vriendjes ziet genieten.

Officieel mag het volgens mij ook helemaal niet in een woonwijk voor zover ik weet.

Waarom zet je hem niet ergens in een kudde, dan kan je als je dochtertje wat groter is weer van hem gaan genieten want zeker zo'n jong dier heeft die soortgenoten hard nodig om een volwaardig paardje te worden. Ik snap wel dat je hem dicht bij huis wilt hebben maar soms moet je voor het dier kiezen i.p.v. voor jezelf. Dat doe je nu bij Rydar, doe het dan ook voor Mexx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:19

hou ajb op ... ik kan er niet meer tegen,.... hier vraag ikiniet om... dit is mijn beslissing en zoblijft het... is al zwaar genoeg zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:24

Ik zou hem persoonlijk ook niet aan huis zetten. Ik denk dat dat in en in zielig is voor zo'n paardje. Waarom zet je hem inderdaad niet op een stuk land met meerdere soortgenootjes. Ik denk dat dat beter voor hem is.

Maar ga nu eens heel eerlijk nadenken. Voor wie wil je het paardje aan huis hebben? Voor het paardje of voor jezelf?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:29

Debo, ik val je niet aan, probeer je alleen te overtuigen dat het voor Mexx beter is als hij met maatjes op de wei staat.
Ik weet dat het verrekte moeilijk is, heb voor precies dezelfde keuze's gestaan als waar jij nu voor staat en dat met vier paarden waar ik gek op ben. Niet omdat ik een baby had gekregen maar omdat ik mijn boerderij moest verkopen i.v.m. mijn scheiding.

Ik leef met je mee want ik weet helaas wat het is alleen blijf ik van mening dat je je nu niet moet laten leiden door je grote wens om het beestje om je heen te houden en dat doe je nu wel.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:31

Ben het met percy eens, en niet om je aan te vallen.
Maar ik zie het nut van zijn hengst blijven ook niet zo, om marathons te rijden heb je geen hensgt nodig.
En Mexx staat nu wel in gezelschap en dan ineens alleen. Ik vind dat nogal wat.

Dag lieve mama...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:32

ik heb mijn paarden ook in de achtertuin staan
met zn 3en maar heb dan ook een tuin van 6000 m2

in de wijk waar ik in veldhoven woonde stond een welshje in de achtertuin, reken maar dat er extra overlast was ivm vliegen, ook al stond t beestje overdag in de wei net buiten de wijjk
zn stal was in de wijk

uiteindelijk moest ie weg, want je mag immers geen paard in je achtertuin hebben
niet in een wijk, wij wonen in een boerendorpje, met een aanvraag voor paarden&vee etc op het land te mogen hebben(huis was van de broer van een boer, die zn boerderij hier naast had) dus ivm stankcirkle mag er ook binnen een straal van zoveel meter om ons huis niet worden gebouwd.

zou het dus eerst ff bij de gemeente navragen

ook mag je nml niet zomaar iets bouwen in je tuin, zelfs voor een schutting plaatsen, carport maken of een dakkapel op je dak zetten moet je een vergunning hebben

dus eerst ff langs de gemeente, vragen of je een stalletje mag bouwen en een pony aan huis mag houden

geven zij toestemming kan je mexx zonder problemen thuis houden

marathonrijden met een hengst is soms zelfs minder dan met een ruin, als er een paar hengstige merries in de buurt zijn let ie echt niet meer op jou (ervaring)
laten ruinen en een 2e pony'tje erbij, is strax ook wel zo leuk&veilig voor noa
een hengstje is en blijft een hengst en dan je kleine kindje erbij, nee met een ruintje heb je sowieso minder risico op ongelukken

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:32

laten we het vooral hier even gezellig houden Scheve mond

Het kan best een shet houden in je achtertuin Mijn bijna buren gaan van het winter ook een stalletje bouwen. Geen mesthoop houden, regelrecht alles ind e container

:){

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:33

Mijn paard staat ook alleen aan huis hoor, geen problemen mee, ik snap niet goed waar iedereen zo moeilijk over doet!
Je moet gewoon zien dat hij veel aandacht krijgt en dan is dat ok. Als hij echt om gezelschap blijt kun je een geitje ofzo kopen.
En als hij in de winter een warm stalletje heeft met genoeg hooi is dat geen probleem hoor!
M'n vriendin heeft ook een shetlander alleen staan in een klein weitje over hun huis. (zelfde als thuintje hé)
veel succes nog met je shetje aan huis Knipoog

0

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:39

Er wordt niet gevraagd of ze zielig of egoistisch is maar hoe ze de overlast kan beperken tot nul. Graag nu ontopic blijven dus!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:04

bedankt mensen,

sorry ik raakte daarnet erg overstuur.. heb op het moment erg veelaan mijn hoofd...

Wat betreft de "woonwijk"dat kan je het hier niet noemen..we wonen aan het randje van het dorp.. ons "dorp" heeft geloof ik 200 inwoners en 4 straten.. Schijnheilig niet echt een dorp te noemen we hebben niet eens een kerk..
iedereen die hier woont is het boerenleven gewent.. ongeveer 100 meter naar links staan er paarden en 30 meter naar rechts staan er koeien weer 40 meter naar achterstaan en schaapjes.. dus dieren zijn mensen wel gewent.. het enige wat ons scheid van de weilanden is het basisschooltje daarnaast is het 3 km landbouw grond en de andere kant op 100meter "dorp" en daarna de duinen en het strand..
dit even om een beeld te geven van hoe de woonsituatie is..

Mexxje zal wel als enig paard hier staan maar er loopt genoeg rond waar hij zich mee kan vermaken;hond, katten, konijnen...
helemaal eenzaam en alleen is hij dus niet... daarbij ben ik hele dagen thuis en zal hem alle liefde en aandacht geven die hij verdiend..
natuurlijk had ik Ry ook graag hierheen gehaaldmaar dan is het toch te klein.. rydar zou daarbij ook heel de tuin afbreken omdat ik geen tijd heb hem te rijden.. mexxje kan mee wandelen als ik de hond uit laat of met [***] op pad ga..

Ik hoor graag de ervaringen van mensen die ook hun paardje in de tuin hebben en hoe dit bevalt.. wat jullei doen onm overlast te vorkomen enz.enz..

Wij zijn niet van plan ons hete leven hier te blijven binnen nu en 5 jaar hopen we op een boederijtje te zitten,dan krijgt mexx speelmaatjes genoeg..

dat ik nu moet beslissin 1 paardte verliezen is voro mij ecvht het maximum... mexx ook nog weg zou me echt kapot maken..dus ja ik hou hem voor mezelf..maar ook voor hem.. ik weet waar papierloze jonge shetlanderhengstjes naar toe gaan... net alsieder ander en dat wil ik niet op mijn geweten hebben... Rydarred zich wel in de grote paarden wereld..mexxje zou hoe lief en mooi hij ook kan zijn eindigen in de paardenworst...

hier in dit "dorp' zijn weilandjes vol met pony's ik denk dat ik eens rond ga vragen of mexx zoafentoe eens bij iemand lekker erbij mag wandelen een paar uurtjes in de week.. zodat ie nog wel sociaal contact heeft met paarden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-04 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:04

kimmy schreef:
laten we het vooral hier even gezellig houden Scheve mond

Het kan best een shet houden in je achtertuin Mijn bijna buren gaan van het winter ook een stalletje bouwen. Geen mesthoop houden, regelrecht alles ind e container


Gezellig! Kit & Irm bij paps en mams in de straat!

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:44

Idd, 1 shet maakt ongeveer net zo veel rotzooi als er in de container past Lachen. Dennis iig wel. Ik heb het geluk dat ik een vriendelijke buurman heb met een kippenmesthoop waar ik mijn mest ook kwijt kan(tis wel 500 meter lopen iedere keer, maar beter dan het duur moeten laten afvoeren).

Ik denk dat je weinig problemen krijgt. Alleen ligt het verder aan Mexx, er zijn paarden die het niet pikken om alleen te staan, en andere vinden het geen probleem. Dennis heeft dit jaar ook een maand of 2 alleen gestaan, dit was helemaal geen probleem.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:47

Ik zou er niet aan beginnen. In het begin is het leuk, maar je krijgt toch en zeker als de zomer warm wordt last met je buren. Sterker nog, als de school extreem last krijgt van vliegen en dat heb je al snel, zou ik als ouder ook gaan klagen. Je moet zelf beslissen, maar ik ben bang dat je nu een hoop gaat aanpassen om vervolgens toch je shetje ergens anders te moeten zetten. Doe iig niets zonder navraag bij de gemeente te doen, als het niet mag heb je straks niet eens tijd om een fatsoenlijk alternatief te zoeken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 83 bezoekers