Vos met zwarte staart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Vos met zwarte staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 09:52

Een vriendin heeft gister een pony gekocht. Het is een lieve vos-merrie. Ze is gewoon een vos, met dezelfde kleur manen als de vacht en uit het bovenste deel van de staartwortel groeien haren die eveneens dezelfde kleur zijn. Maar de onderste helft van de staartwortel geeft gitzwarte haren. Het is een raar gezicht maar wel apart. Nu weet ik dat witte haren voortkomen door littekens. Maar een vos met een halve zwarte staart heb ik nog nooit eerder gezien. Ik heb ook nooit gehoord dat dat voor kan komen. Weet iemand hoe dit kan komen?

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:55

hoi mischien ergens in de ouders voorouders wel gaaf apart hoor.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:59

Is ie niet gewoon vies. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:03

heb dat vaker bij vossen gezien.. geen iedee hoe het kan maar erg bijzonder is het niet ...

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:05

Givar heeft ook een donkere staart, bij zijn voskleurige vacht.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:05

Wij hebben wel een bruine met een gedeeltelijk witte staart. Het lijkt een hele donkere schimmel. Maar het is gewoon echt een bruine. Een van onze fokmerries fokt dit door aan bijna al haar veulens.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:09

Wat grappig zeg! Zo ken ik een bruin paard met zwarte manen het bovenste deel van mijn staart is ook zwart, maar het onderste deel is spierwit. Ziet er ook ontzettend flitsend uit.
Mijn shet is lichtbruin en heeft witte manen, maar ook zijn staart heeft in het midden een grote zwarte pluk. Het is in ieder geval geen viezigheid. Lachen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:55

Als het een vos is met een hele zwarte staart, dan is het "gewoon" een bruine.. hoe voskleurig zijn vacht ook lijkt. Vergeet niet dat bruin een mengeling is van (bruin)rode haren vermengd met zwarte. Kijk naar de beenuiteinden, de staart en manen, zijn die zwart, en komen er lichtere zones voor rond de mond, binnenzijde benen, en flanken, dan is ie bruin.. zo niet, dus ook bruine haren in staart etc, dan is het waarschijnlijk een goudvos.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 11:05

Passionato schreef:
Als het een vos is met een hele zwarte staart, dan is het "gewoon" een bruine.. hoe voskleurig zijn vacht ook lijkt. Vergeet niet dat bruin een mengeling is van (bruin)rode haren vermengd met zwarte. Kijk naar de beenuiteinden, de staart en manen, zijn die zwart, en komen er lichtere zones voor rond de mond, binnenzijde benen, en flanken, dan is ie bruin.. zo niet, dus ook bruine haren in staart etc, dan is het waarschijnlijk een goudvos.


De staart is hier niet duidelijk te zien, maar ik zal straks een goede foto maken... Je ziet tussen het zwaaien door wel dat ie donker is in het midden. De haren aan de buitenkant die zwart zijn, zijn door het zonlicht opgelicht en nu bruin (net als bij mijn bruine merrie zomers in haar zwarte manen en staart)
Afbeelding

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:08

Mijn Pluizenbaal heeft ook een hele donkere staart, Maar als je goed kijkt is het geen zwart, maar héééél erg donkerrood.

De Tennessee Walker die mijn instructrice tot voor kort had, had dat ook. Komt wel vaker voor dus Haha!

=^.,.^=

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:09

Ik heb een bruine merrie waarvan er binnenin de staart wat witte haren zitten. Schijnbaar komt dit via haar vaders kant. Wat bij een bruine een zwart met wat wit in de staart kan zou misschien bij een vos ook kunnen maar dan met wat zwart in de staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:13

Marliesje schreef:
Wij hebben wel een bruine met een gedeeltelijk witte staart. Het lijkt een hele donkere schimmel. Maar het is gewoon echt een bruine. Een van onze fokmerries fokt dit door aan bijna al haar veulens.

is hij niet zilver appel bruin

Tycho op stal heeft dit ook en heet dan ook zilver appel bruin.
maar volgens de eigenaar word dat door de ene schetser wel en de andere niet opgenomen Verward
Dit omdat het niet in de manen zit wat eigenlijk dan wel weer moet bij een zilver appel, dus blijkbaar verwarring omtrend dat

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:24

Ik weet het niet. Ze hebben alleen een grote pluk wit haar in de staart. Hij staat als bruin op papier.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:41

Mij vos heeft drie kleuren in zijn staart. Goudbruin, Roodbruin en Zwart.
Voor het oog heeft hij dus een hele donkere staart omdat het zwart overheerst.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:46

Zal gewoon door de genen van ouders of voor ouders komen.

Mijn merrie is gewoon goudvos, maar het beginstuk van haar manenkam zijn voor het grootste gedeelte allemaal witte manen wat later weer overgaat naar gewoon vosmanen. Het valt in de zomer ook veel meer op dan in de winter...

Haar moeder was een palomino en daar zal ze het van hebben..

Haar veulen is weer koffie vos met ook een gedeelte wat blondere manen, (ik heb dus gewoon Blond blondjes paarden Haha! )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:47

Passionato schreef:
Als het een vos is met een hele zwarte staart, dan is het "gewoon" een bruine.. hoe voskleurig zijn vacht ook lijkt. Vergeet niet dat bruin een mengeling is van (bruin)rode haren vermengd met zwarte.


Nee, niet helemaal mee eens, bij bruine paarden hoort naast de zwarte staart ook zwarte onderbenen.

Bij vossen kunnen weleens donkere vlekken op de vacht voorkomen, de zogenaamde Bend Or spots. Als een van die vlekken precies op de staartwortel zit, is de kans groot dat de haren in de staart daardoor donkerder zijn gekleurd.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:57

Ik heb een vos gehad en die had ook duidelijk bijna de helft aan donkere haren in d`r staart.Het is heel gewoon hoor en het blijft een vos.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:04

ik ken veel vossen met een donkere staart

niets aparts hoor .

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:25

Nee, mijn pony heeft dit ook gewoon.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:53

Cassidy schreef:
Nee, niet helemaal mee eens, bij bruine paarden hoort naast de zwarte staart ook zwarte onderbenen.

Bij vossen kunnen weleens donkere vlekken op de vacht voorkomen, de zogenaamde Bend Or spots. Als een van die vlekken precies op de staartwortel zit, is de kans groot dat de haren in de staart daardoor donkerder zijn gekleurd.


ja daar heb je gelijk in, de manen en onderbenen.. Ik dacht dat ik dat er ook nog bij had gezet... niet dus Bloos! .. wat die donkere plekken betreft heb je gelijk.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:58

Volgens mij is het niets bijzonders, want ik zie het regelmatig bij vossen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:01

Misschien een keer wassen? Tong uitsteken

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:11

komt inderdaad voor bij vossen, heb het ook vrij regelmatig gezien

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:19

Weet je heel zeker dat het geen heeeeeeeeel donkerbruin is

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:37

Ik rijd op een zgn zilver appel vos; die is heel donkerbruin met een glans van appelsap, en heeft idd manen en staart die grenzen aan zwart.

Toch, het is echt gewoon maar een vos Haha!