Krijgt dit een goed gevolg.....?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

dekker
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-04

Krijgt dit een goed gevolg.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 08:32

Het is eigenlijk een medisch verhaal dat ik hier neerzet, maar door alle toestanden erom heen zet ik het toch hier bij Paardenpraat.

Alle ellende begon twee maanden geleden. Het been van mijn paard was al en week lang opgezwollen. Niet heel erg, maar genoeg om je zorgen om te maken. Na het die ene week te hebben aangekeken, heb ik toch maar de dierenarts gebeld. En hem gevraagd om een scan, omdat die pees voor mijn gevoel gewoon niet goed was. Het paard zelf was niet kreupel, dus heel veel last kon hij er niet van hebben voor mijn gevoel.
Na eerst een kreupelheidonderzoek te hebben gedaan (drie passen onregelmatig op het zere been, hoe bedoel je te sterk in zijn kop) toch maar gaan scannen. Uit de scan bleek inderaad dat het een peesblessure was. Niet heel ernstig maar gemiddeld. De pees was voor 20% beschadigd. Voor een bessure van deze omvang staat een herstelperiode van ongeveer een half jaar. Nou als dat het ergste was, zouden we het wel overleven. Het voorlopige plan was 6 weken op rust met ontstekingremmers, en dan na die 6 weken weer een scan om te kijken hoe de zaken ervoor zouden staan.
Mijn paard mocht gelukkig wel buiten staan, zij het op een klein stukje ter grootte van zijn box. Maar op deze manier zou ik in ieder geval voorkomen dat hij zuur werd op stal. Zo gezegd zo gedaan. Naast de onstkingremmers en de rust, mocht ik wel 10 minuutjes per dag met hem stappen en werd zijn been gekoeld. Dat leek zijn vruchten af te werpen, want de pees slonk langzaam weer naar het normale formaat, en het been zag er bijzonder acceptabel uit. Het paard bleef vrolijk, en we hadden allemaal goede moed. Waarom niet, je zag immers duidelijk verbetering...

Aan het einde van de rustperiode de dierenarts weer gebeld voor een scan. Ik zag er echt naar uit. Natuurlijk ben je optimistisch, misschien zelfs naief, maar dit had ik echt nooit verwacht. Op het eerste gezicht was de arts ook tevreden. Hij merkte uiteraard ook op dat het been dunner was. Zijn blik veranderde echter tijdens het maken van de scan. Met het somberder worden van zijn gezicht, nam mijn nervositeit toe. Na een diepe zuchte vertelde hij me, dat er in de 6 weken die hij had stilgestaan, er totaal geen genezing was opgetreden. Dat kwam voor mij echt als een donderslag bij heldere hemel. Ik had veel verwacht maar dit niet. Hij bleek ook helemaal niet positief, de prognose was gewoon slecht. Mijn paard is al 17 en dan werkt het lichaam niet altijd meer even goed mee. Dat is nu dus ook het geval. Het lichaam maakt niet meer de stoffen aan die het nodig heeft om de pees te doen genezen. Hij zou dus nooit meer beter worden. Het enige wat nog enigzins verbetering zou kunnen geven was het inspuiten van de pees. Een behandeling die total drie keer nodig was. Maar hij zou het als het zijn eigen paard zou zijn niet meer proberen. Wel als hij jonger had geweest of als er een vorm van genezing zou zijn, maar nu niet meer. De kans dat het verbeterd is 30%, en dat is niet veel.

Werkelijk alsof je een klap in je gezicht krijgt, en dan heb ik het echt over een goede harde. We hebben het er rustig met elkaar over gehad, samen met de arts, en kwamen tot de conclusie dat er eigelijk twee mogelijkheden zijn als we zouden gaan voor de injectiebehandelingen. Optie 1 is dat de behandeling aanslaat. Dan kan ik waarschijnlijk, uiteidelijk, weer heel rustige ritjes met hem maken. En dan ook echt heel rustig, stap en draf. Daar kan ik absoluut mee leven. Het is niet het einde van de wereld. Optie 2 is dat het wederom niets aanhaalt, en dan is er eigenlijk maar een vervolgstap. Hij zal er dan heel waarschijnlijk al snel veel pijn aan krijgen, en dat gun ik hem niet. Hij heeft geen pijn verdiend, niet na al die jaren van hard werk. Het enige wat ik dan nog kan doen is hem daarvan bevrijden. En dat is dus door de dood...

Op dit moment lijkt het er eerder op dat de behandeling niet zinvol zal zijn en dat ik over twee maanden voor de moeilijkste beslissing van mijn leven zal komen te staan. Ik voel er niet zoveel voor om hem ergens op een weiland weg te laten rotten. En misschien vinden jullie het enorm egoistisch van me, maar er zit natuurlijk ook een financieel kaartje aan dit verhaal vast. Hoeveel dingen ga je nog proberen op een paard van 17.Hij zal al het geld wat ik erin aan het pompen ben nooit meer waard worden. Emotioneel wel natuurlijk, dan wil ik hem de hele wereld wel geven. Maar je moet wel realistisch blijven.
Ik ben nog niet begonnen met afscheid nemen, daarvoor is het misschien nog wat vroeg, maar ik denk er wel veel over na. De kans dat hij enigzins beter wordt is maar 30%. Ik durf niet mijn hoop hier heel erg op te vestigen, bang dat het anders zo tegenvalt als het eindoordeel wel definitief wordt. Verdrietig

Hij heeft inmiddels de eerste spuit gehad. Over twee weken de volgende. Ik vind het een heel spannende periode. Hij mag nog wel een beetje in zijn padockje rondlopen, maar niet meer het kwartiertje stappen, om het been toch zoveel mogelijk rust te geven.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik wilde het toch aan jullie kwijt...


linny2

Berichten: 652
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: broek op langedijk/noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:41

Heel veel sterkte en hopen dat je paardje beter wordt !!
Beterschap...

Rust in vrede Gerd Nan

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:24

Ik zou voor een 2nd opinion gaan bij een andere kliniek, op die manier sluit je alles uit en weet je dat je er alles aan gedaan heb binnen je macht.

Als je paard straks constant pijn zou lijden is de volgende stap duidelijk denk ik. Tuurlijk blijft dit een moeilijke beslissing (zit al met tranen in m'n ogen als ik denk dat ik ooit die stap zou moeten nemen) maar blijf aub eerlijk tegen over je paard.

Ik hoop voor je dat de behandeling aan slaat en dat je nog wat langer van je paardje mag genieten. Er zullen gerust aardig wat kosten aan verbonden zijn, maar vraag de DA waar je globaal rekening mee moet gaan houden op jaarbasis. Even een rekensommetje opzetten en wat spaargeld opzij zetten iedere maand om de kosten te kunnen dekken zonder dat je in de problemen komt.

Sterkte ermee, hoop echt dat het goed afloopt voor jou en je paardje Ach gut

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

dekker
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:50

Ik heb inderdaad an een second opninion gedacht, en dat idee is nog niet helemaal van de baan.

Ik ben er de hele week kaopt van geweest en heb nu al nachtmerries van de eventuele dag dat ik hem weg moet brengen.
Ik weet wat de kosten zullen zijn, en die lopen enorm op. Daarom zie ik het ook niet zo zitten om vanalles meer te proberen. Ik heb er de hele wereld voor over om hem bij me te houden, maar niet ten koste van alles.

Maar het is nog niet over, we hebben nog iets over om voor te strijden!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:11

Citaat:
Maar het is nog niet over, we hebben nog iets over om voor te strijden!


Wou ik net zeggen Knipoog niet je strijdbijl begraven voor de strijd tot het eind gestreden is toch?

Misschien dat hier op bokt wat informatie kan vinden over mensen met een paard die dezelfde aandoening hebben (paarden op leeftijd dan).
Of misschien een topic openen bij medisch voor advies. Die weten wel waar je rekening mee moet houden en hebben misschien nog tips over hoe hun gehandeld hebben. Ervaring van anderen kunnen misschien erg helpen bij eventuele beslissingen etc.

In iedergeval veel sterkte en ik hoop echt dat je nog wat langer van je paardje mag genieten...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

dekker
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 10:18

Advies is altijd welkom!!!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:29

He, wat naar allemaal. Ik leef met je mee. Advies heb ik niet, behalve de second opinion. Dat zou ik ZEKER doen, alvorens je ingrijpende beslissingen gaat nemen.

Sterkte!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:18

6 weken, 2 maanden, dat vind ik behoorlijk kort voor een peesblessure. 1 van mijn paarden (toen ze 12 was) had door een trap van een ander paard een volledig verkleefde pees. Advies was afmaken/pensioen, half jaar op de wei gegooid, 3x (minstens) per dag afspuiten + antiphlogistinezalf, na een half jaar scan gemaakt: et voila, niets meer van te zien ! en nu (paard is 17) nooit meer last van gehad.

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:38

Wat mooi beschreven.
Ik heb er verder helemaal geen verstand van maar heel veel sterkte en hopen dat hij weer beter wordt!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:46

Goh wat moeilijk zeg voor je! Dit gun je niemand...

Ik heb ook geen advies voor je. Maar ik hoop dat je avies krijgt van andere ervaringsdeskundigen!!

Heel veel sterkte toegewenst... OK dan!

dekker
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:01

Mist schreef:
6 weken, 2 maanden, dat vind ik behoorlijk kort voor een peesblessure. 1 van mijn paarden (toen ze 12 was) had door een trap van een ander paard een volledig verkleefde pees. Advies was afmaken/pensioen, half jaar op de wei gegooid, 3x (minstens) per dag afspuiten + antiphlogistinezalf, na een half jaar scan gemaakt: et voila, niets meer van te zien ! en nu (paard is 17) nooit meer last van gehad.


De eerste prognose was ook 6 maanden rust. Maar na 6 weken krijg je dan een controle scan. Ik heb meer ervaring met paarden en peesblessures, en geloof me, met 6 weken is er al verschil merkbaar. Dat is in dit geval dus niet gebeurd.
Mijn paard heeft altijd hard gewerkt, en het lichaam lijkt het nu niet meer voor hem op te knappen. De injecties moeten een verbetering op gang brengen, anders is er nog weinig hoop...
Bovendien is er in mijn geval geen sprake van een peesverkleving, maar een scheur in de diepe buiger. Het blijkt maar weer dat alle situaties verschillend zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Julia96_, FennaK, Googlebot, Kimmej, Poety en 44 bezoekers