JV eo: Kwaliteit B & L juryleden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

JV eo: Kwaliteit B & L juryleden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 12:08

Ik ben dolgelukkig dat ik de L ver achter me heb gelaten en de M en Z-juryleden zijn echt ook niet alles, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met B en L juryleden. Sowieso heb ik al moeite als ik weet hoe sommige mensen zelf rijden en daar geen hoge pet van op heb die dan jou moeten beoordelen....

Ik snap dat het een ondankbare taak ik, jureren, dus je meot ze koesteren, maar ik lees nog wel eens voor bij de lagere klassen en dan ben ik blij niet meer aan de grillen van de jury's overgeleverd te zijn....

Wat vinden jullie? Moet een jurylid sowieso aan een minimum sportstand (bijv Z) voldoen?

Ik weet verder niet aan wat voor eisen ze moeten voldoen hoor, los van een cursus, maar ik vind de kwaliteit vaak twijfelachtig...

Dit is geen kritiek op alle juryleden, zoals gezegd ben ik blij dat ze er zijn en heb ik respect voor hun inzet. En ben ik heel blij met de goede juryleden onder het gilde.

Maar hoe denken bijv. juryleden over het niveau van hun collega's?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:16

Zo in het algemeen zijn de jury's in het M en Z duidelijk beter.

Maar wellicht dat er in het L ook het een en ander verandert.
Het valt me namelijk op dat er vanaf dit jaar een hele grote groep L-jurys bijkomt (25 uit Drenthe/ 25 uit GR&Fr) en dat zijn ALLEMAAL jonge meiden (nou ja....... jong: 25-35).
Die rijden allemaal nog redelijk actief op minimaal M-niveau. (valt trouwens wel op dat er niet één vent bij zit).
Die gaan vast en zeker kritischer keuren. Ook hoop alleen wel datdeze groep niet te gefrustreerd aan de slag gaat ("ik krijg zelf de punten ook niet.............").

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:09

Ik denk zeker dat er B/L juryleden zijn die hun papiertje al jaren geleden hebben gehaald en die niet meer zelf actief in de paardensport zijn die het allemaal niet zo goed kunnen zien.

Wat mij opviel bij de cursus toen ik die gevolgd had was dat (bijna) iedereen zelf nog actief wedstrijden reed op minimaal M2-niveau. Ook hadden veel mensen 1e of 2e fase ORUN gedaan. Dus zeker wel mensen die een actieve houding hadden.
Ook de gemiddelde leeftijd lag ongeveer rond de 30, schat ik zo in.
Ik denk dus zeker dat de KNHS hier welop selecteert zodat het jurycorps niet te veel vergrijst en zelf ook actief rijdt.

Ik las zelfs in de P&S van afgelopen zaterdag dat de eisen nog wat aangescherpt zijn.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:24

Ja maar je bent het toch wel met me eens dat de eerste fase Orun ook niet een heel hoogstaand iets is? En zelf rijden is iets anders dan zelf goed rijden. En dat is zelfs weer anders dan andere beoordelen.

Hebben jullie ook van die terugkomdagen dat je een paard meot beoordelen en dat gezamenlijk bespreekt?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:55

CGJ12 schreef:
Ook hoop alleen wel datdeze groep niet te gefrustreerd aan de slag gaat ("ik krijg zelf de punten ook niet.............").


Hier heb je een mooi punt te pakken want ik merk als ruiter dat er een bepaalde groep L juryleden is die idd beoordeeld of je een concurent bent op dat moment (idd de jongere garde). Dat verschil merk je duidelijk met punten die je krijgt van doorgewinterde juryleden (vaak Z niveau) of van deze groep enthousiaste jonge jury's.
Erg jammer want als je ze er na een paar wedstrijden tussenuit kunt pikken dan start je al met een gevoel of je het zwaard van damocles boven je hoofd hebt hangen en dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Ik hoef mn punten niet kado te krijgen maar een verschil van ruim 20 - 30 punten vind ik toch echt van de gekke.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:02

Mijn ervaring van de laatste tijs is dat een groepje jonge jury's L en M paarden beoordeeld alsof ze Z moeten lopen.
Zo van:
"Nog ietsje stiller in de aanleuning"
"Nog iets meer op het achterbeen".............
"Verkantel iets"

En er dan meteen een 5 tegenaan kwakken bij een 80/80-punten paard.
Ja hallo !!!, Dan loopt ie het Z ook wel. Dit is een 4-jarige in de L1-ring!!!!
De Z-ring ligt een eindje verderop.

De instructrice die de hier de IL-opleiding geeft was het ook al opgevallen dat die nieuwe garde de winstpunten weer mee naar huis neemt in de kofferbak na afloop van het concours......... Zowat allemaal in de rebellerende fase van hun dressuurleven....... zeker als ze zelf (bijna) gestopt zijn met rijden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:08

Mmm, dat van die jonge meiden is mij ook al eens opgevallen, dat ze vrij kritisch zijn. Op zich geen last van, hoewel ik het wel erg vind dat ze zich opeens als God zelf gaan gedragen nu ze eindelijk zelf eens in die auto mogen zitten.

Mijn ervaring is dat in de B en de L, (vooral toen de L nog 1 klasse was) de meningen vaker verschillen over wat goed en slecht is. De een zag het als een veredelde B proef, terwijl de ander vond dat je al klaar moest zijn voor het M.
En in het M/Z liggen de meningen wat meer op 1 lijn.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:09

Gail schreef:
Wat vinden jullie? Moet een jurylid sowieso aan een minimum sportstand (bijv Z) voldoen?

Ik weet verder niet aan wat voor eisen ze moeten voldoen hoor, los van een cursus, maar ik vind de kwaliteit vaak twijfelachtig...


Zie o.a. de meest recente Paard&Sport voor toelatingseisen aangaande diverse jury-opleidingen.
Verder is het wel logisch dat M en Z juryleden "beter"zijn dan de L-juryleden. Ten eerste hebben ze in ieder geval op Z-niveau gereden, en ten tweede jureren die in prinicpe al (veel) langer dan de L juryleden. En ook hierbij geldt, net als paardrijden: oefening baart kunst.

Mijn eigen ervaring is, in alle klassen, dat de dames en heren het meestal bij het goede eind hebben. Dat de ene wat strenger is dan de ander, tja, dat is inherent aan een jurysport. Als je daar niet tegen kan moet je in het bos gaan rijden.

Verder wil ik nog wel even kwijt dat ik vind dat sommige mensen ook wel eens wat krititscher naar hun eigen prestatie mogen kijken. Hard roepen dat je SUPER hebt gereden maar geen punten hebt gekregen, is natuurlijk wel erg eenvoudig. Als je nou net niet helemaal het goede gevoel had, wees dan ook sportief, en zeg gewoon dat de jury gelijk had. Daar kom je zelf ook verder mee.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:12

essie79 schreef:
Mmm, dat van die jonge meiden is mij ook al eens opgevallen, dat ze vrij kritisch zijn. Op zich geen last van, hoewel ik het wel erg vind dat ze zich opeens als God zelf gaan gedragen nu ze eindelijk zelf eens in die auto mogen zitten.

Die zinsnede zal ik eens even onthouden..........

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:13

Roodvos schreef:
en ten tweede jureren die in prinicpe al (veel) langer dan de L juryleden. En ook hierbij geldt, net als paardrijden: oefening baart kunst.


Nou nou de slechtste juries vind ik vaak juist de 60 plussers, die het al meer dan 30 jaar doen!, daar is vaak geen pijl op te trekken!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:15

Dat is een afgeschreven generatie.

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:18

essie79 schreef:
En in het M/Z liggen de meningen wat meer op 1 lijn.


Vind ik ook, behalve dan het feit dat ik laatst in de M een baggerproef neerzette en 152 kreeg Tong uitsteken

In de L1 was het, vooral bij mijn C pony, altijd heel verschillend. De 1 gaf me 170, de ander 160.

In de L2 zaten ze weer op 1 lijn. M1 heb ik slechts 1 proef gereden, toen werd ze verkocht dus dat kan ik niet vergelijken Tong uitsteken

Met Boas nu (D pony) kon ik in de L1 ook goed het verschil merken. Meestal was het slechts 1 jury waar ik niet bij kon rijden. (naam zal ik niet noemen Tong uitsteken) Maar hou het erop dat er, met de 2e proef, ongeveer 10/15 punten verschil in zat. Altijd Tong uitsteken Ik reed nl. in de L1 eind 160, bij haar kreeg ik geen winst. Raar Tong uitsteken

In de L2 zat men wel op 1 lijn (toen had ik die jury niet meer Haha!) Midden 160.

En nu in de M1 ook Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:41

Roodvos schreef:
Verder wil ik nog wel even kwijt dat ik vind dat sommige mensen ook wel eens wat krititscher naar hun eigen prestatie mogen kijken. Hard roepen dat je SUPER hebt gereden maar geen punten hebt gekregen, is natuurlijk wel erg eenvoudig. Als je nou net niet helemaal het goede gevoel had, wees dan ook sportief, en zeg gewoon dat de jury gelijk had. Daar kom je zelf ook verder mee.



Helemaal met je eens!!! Ik erger me net zo hard aan jury's die punten weggeven alsof het niets is!! Een vriendin van mij is weer vriendin van een jury die ze regelmatig tegenkomt, en krijgt bij haar ALTIJD een punt, ook als ze het absoluut niet heeft verdiend. Te genant voor woorden. ZIj lachen er beiden om en doen het af met 'ach, jureren is altijd subjectief'. Ik gun mijn vriendin haar punten maar zie wel graag dat ze ze verdiend.

Ik ben ook wel eens eerste geworden met 2 winstpunten terwijl ik bagger had gereden. Dan denk ik 'nou da's makkelijk' maar trots kan ik er niet op zijn. En ook dan vind ik het jammer dat je met een jury te maken hebt die in mijn ogen zijn of haar werk niet goed doet.

Ik heb geen P&S bij de hand: wat moet een B/L jurylid zelf gereden hebben? En zijn die terugkomdagen er nou?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:44

M1

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:15

en laat ik nou net in t M1 heel verschillend beoordeeld worden Huilen Haha! .
Er zit weinig schwung in ons Cool , wel gehoorzaam verder, varieert van rond de 150 tot 2 wp per proef..

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:16

Da's een ander verhaal.
Eigenlijk moeten dergelijke combinaties eens voorrijden bij een applicatie-cursus ipv die combinaties die altijd bij elke jury 169 lopen..........

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:22

Wat ook heel leuk is wel een aantal vieren en vijven krijgen, maar geen commentaar (oke had twee woorden op mijn hele protocol staan). En dan ook nog maar 155 punten krijgen. Jury 20 minuten te laat.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:44

Nou jongens...Suzanne F. komt in de bocht (lees auto) dus ik hoop dat jullie niet teveel te klagen hebben over een tijdje???!! Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:58

Over het algemeen kan ik me wel in de jury vinden. De leukste zijn die die zowel een 8 als een 3 durven te geven. Die 3 weet ik ook wel dat het niet goed is, maar die 8 is echt een opsteker. Daar krijg ik dus weer vertrouwen door.
Verder heb ik pas in de B een jury gehad die naar mijn idee niet de eisen van de B kent. EXB halthouden mag volgens mij op de hele lijn en ik vind het er netje naar toe rijden belangrijker dan precies op X op de rem trekken. Bij haar stond ik ook een keer niet vierkant halt in de B en had ze er de achterhand onvoldoende onder. Gelukkig kom ik nog genoeg andere tegen waar ik wel mijn punten bij haal.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:04

Jammer is soms dat tijdens de training de combinatie een correcte oefening uitvoert, en dan wordt "afgestraft"in de ring omdat dit niet correct zou zijn.

Terwijl ik toch echt wel weet hoe een uitgestrekte stap of halsstrekken in zijn werk gaat...

wellicht speelt het ook mee met wat voor peerd je de ring in gaat.

Heb het wel eens meegemaakt dat een fjord die er super aan trok, het moest afleggen tegen mijn mooie Gribje, terwijl deze dus voor geen meter ging...

Ik schaamde me dan ook dood tijdens de prijsuitreiking... Bloos

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:22

Inderdaad voor halsstrekken heb ik de ene keer een 5 en de andere keer een 7. Ik weet niet wat ik hier mee moet en doe het dus maar gewoon op mijn manier.
En sommige jury's zullen vast gevoelig zijn op wat voor paard je rijdt en of je zelf een mooi figuur hebt. Gelukkig heb ik het perfecte dressuurpaard: een appaloosa van 1.53m hoog en ben zelf ook een propje met korte pootjes.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:35

Tyrza schreef:
Jammer is soms dat tijdens de training de combinatie een correcte oefening uitvoert, en dan wordt "afgestraft"in de ring omdat dit niet correct zou zijn.



Leg deze zin eens uit Verward
Juryleden kunnen toch niet zien hoe jij in de training rijdt?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:37

tsja, moeilijke discussie altijd. Het is met lesgeven hetzelfde als met jureren. Soms zie je instructeurs/juryleden rijden... ,maar die kunnen misschien wel heel goed lesgeven/jureren. Wat NIET wil zeggen dat ik vind dat juryleden/instructeurs niet hoeven te kunnen rijden!

Ik denk wel dat als je als jury/instructeur zelf al op hoger niveau gereden hebt, dat je makkelijker moeilijkheden, fouten en goede dingen herkent.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:40

Fitzroy schreef:
Leg deze zin eens uit Verward
Juryleden kunnen toch niet zien hoe jij in de training rijdt?



Ik bedoel: als ik iemand train en een oefening doorneem. Deze oefening zou goed gaan, correct. En deze oefening wordt vervolgens in een proef op dezelfde wijze gereden, waarbij de jury dit als incorrect bestempeld. Zonder commentaar op de koop toe...

Heb je zo weinig aan...

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:47

Suzanne F. schreef:
Nou jongens...Suzanne F. komt in de bocht (lees auto) dus ik hoop dat jullie niet teveel te klagen hebben over een tijdje???!! Haha!


Haha! Haha! Kom maar hier, ben heel benieuwd! Tong uitsteken