Wat vinden de bokkers van bont?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van bont?

nee, vind ik absoluut niet kunnen
44 (100%)

Totaal aantal stemmen: 44


Anoniem

Wat vinden de bokkers van bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 22:04

vroeg ik mij af. Gisteren wat wezen drinken en in die kroeg kwam een jongen binnen met een nieuwe jas. Helemaal trots, een leren jas was het, met een enorme partij bont erop. Toen ik vroeg of het echt bont was zei hij ja natuurlijk Verward Ik helemaal pissed op die jongen want ik ben echt tegen bont! Wat vinden jullie van bont?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 22:31

grappig, ik zat er net aan te denken. Ik heb twee hele mooie jassen van mijn oma geerfd. Doe ik zeker aan volgende winter! Ik vind mensen die hard roepen dat ze anti bont zijn erg hypocriet met hun leren schoenen en tas.... tsssk
Laatst bijgewerkt door Laura op 15-02-02 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 22:37

ik vind dat het echt niet moet kunnen hoor!!!
die beesten worden er soms echt afschuwelijk mee doodgemaakt!! Extreme duivel Extreme duivel Verdrietig Verdrietig

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 01:20

mijn god!!! foutje.. ik d8 bont van de kleur bont...dus ik klik op moet kunnen maar vind het vreselijk!!!! foutje bont is mooi maar nepbont is net zo mooi, mooier eigenlijk...
maarja heb ook net leren rijlaarsen en we weten allemaal waar die van gemaakt zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:46

Ik vind bont niet van deze tijd. Prima alternatieven voorhanden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 11:33

Bont kan echt niet! Boos! Er zijn prima alternatieven voor handen. Verder is bont puur luxe en absoluut geen noodzaak.

Nee ik houd niet van madammen met een bontjas,
want madammen met een bontjas zijn gemeen,
Nee ik houd niet van madammen met een bontjas,
tegen madammen met een bontjas zeg ik neen.
[Urbanus]

Fur coats are worn bij beautiful animals
and ugly people

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:10

Ik heb gezegd dat het moet kunnen... ho, wacht... mij nu niet gelijk aan gaan vallen Haha! let me explain... het fokken van dieren speciaal voor hun vacht vind ik absoluut niet kunnen. Er zijn idd betere alternatieven, maar in de wereld wordt er bijvoorbeeld erg veel konijn gegeten en hun vacht is zooooooo zacht, ik weet zeker dat veel mensen dat wel eens gevoeld hebben en het met me eens zijn. Nu stel ik eens een wedervraag: wat moet er met die vacht gebeuren van die konijnen die speciaal gefokt worden voor het vlees? Het leer wat bij de productie van rundvlees en varkensvlees geproduceerd wordt wordt toch ook niet weggegooid? Daar maken we ook jassen en schoenen van. En de voering van schapenvacht van die lekkere warme winterjas vinden we ook allemaal erg lekker zitten. Daarom kunnen we best wel de vachten en huiden gebruiken van dieren die sowieso worden geslacht voor hun vlees.

Het enige probleem is dat zo'n jas van konijnenbont niet herkenbaar is als bont van een dier wat geslacht is voor de vleesproductie. Misschien handig om er een stikker op te plakken met de mededeling "dit bont kwam vrij bij de productie van vlees, gooi eerst een pot verf over je eigen leren schoenen voordat je mijn jas besmeurt."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:41

het eten van vlees is een primaire behoefte, mensen eten van oudsher vlees, en in de romeinse tijd aten mensen zelfs alleen maar vlees en wat aardappels (groenten kenden ze niet eens). als je dieren op een ethisch verantwoorde manier kunt houden en doden voor voedsel zal ik dat niet veroordelen. MAar een dier doden enkel en alleen voor luxe (luxe is leuk maar in principe overbodig) vind ik echt belachelijk. De lederen banken waarop wij zitten, de lederen jassen schoenen die wij dragen zijn nevenprodukten van het vlees. Waarom daar geen gebruik van maken?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 12:44

ik vind het een beetje krom dat mensen prutsmuts tegen bont zijn maar wel zelf met leren rijlaarzen rijden Verward
ik vind het helemaal niet mooi vind het echt super lelijk en mij zie je er ook nooit in lopen
verder vind ik dat maarten gelijk heeft... als die dieren toch al geslacht zijn kan je hun vacht net zo goed gebruiken

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 13:29

Ligt eraan van welk dier...
Van een beschermd diersoort ofzo vind ik het niet kunnen, bijv. van de panter ofzo, maar als het leer is van dieren die geslacht zijn voor het vlees... Dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 13:31

Ik ben niet tegen bont.
Niet dat ik het zal dragen maar dat is wat anders.

In NL zijn er ongeveer 200 fokkers met nertsen.
Bijna alle bont word geƫxporteerd naar het buitenland.
Denk daarbij aan rusland ijsland noord canada enz.
Zelf heb ik nooit rond gelopen in -30 overdag maar om de 1 of andere reden blijkt bont dan toch het warmste en er is blijkbaar nog geen synthetise stof uit gevonden waar je warm blijft maar niet gaat zweten.
Vervolgens wil men in NL de nertsen fokkers weg hebben en dat vind ik niet erg slim.
In NL is het welzijn van de dieren heel goed. Denk bv aan dat er in elke kooi een speelgoedje ligt en dat in NL de grootse kooien verplicht zijn wat in andere landen helemaal niet is.
Je kunt ze hier dus wel weg hebben maar zolang er vraag blijft in bont word er gefokt. Laat dat dan maar op een meest dier vriendelijke manier doen. En bv niet in Polen
Trouwens het afslachten gaat met een over dosis narcose gas.
Bij 1 keer ademen zijn ze bewusteloos
bij de 2e keer in coma en bij de 3e keer dood
Als je zelf geopereerd word krijg je hetzelfde gas toegediend.
Er zijn ook helemaal geen bloederige taferelen.

Waar ik heel erg op tegen ben is ook het loslaten van deze beestjes
ze vechten elkaar dood en kunnen niet overleven in het wild.
ze zijn gewend dat er elke dag netjes gevoerd word. net als onze hond bv. die red het ook niet meer in het wild.

Dus nee ik ben niet tegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-02 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 15:27

Een meisje van onze school heeft ook bont en elke keer als ik haar zie dan denk ik aan die arme zeehondjes en ik durf niet eens naast haar te gaan zitten, laat staan het zelf te dragen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 17:59

en die arme koeien dan waar jij het vlees van eet? Tsja. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik woonde in de buurt van een nertsenfokkerij en daar werden ze ook met gas om het leven gebracht. Beetje hypocriet om dat dan wel zielig te vinden en schapen koeien varkens slachten niet. Dat vlees een primaire levensbehoefte is is ook al achterhaald want je kan heel goed leven zonder vlees. Dus zolang ik niet vegetarisch ben en paardrijd (met mn leren hoofdstel zadel en laarzen) vind ik bont kunnen. Natuurlijk zou ik het niet kopen bij iemand die dieren doodknuppelt, maar zou ik mijn mooie jassen weg moeten gooien 'uit principe'? Is ook een beetje zonde van die dieren dan. Kan je ze beter aandoen heb je er nog wat aan.

Klinkt misschien heel hard maar zo zie ik het.
PS: Als ik nu nog een bontjas zou willen kopen zou ik waarschijnlijk nepbont kopen. Tegenwoordig is dat hele mooie kwaliteit en niet van echt te onderscheiden. Dus wat dat betreft is er goed altenatief ja. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn hele mooie geerfde jassen maar wegdoe omdat ze echt zijn

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:22

GEEF MIJ MAAR NEP BONT!
Echt bont vind ik vre se lijk !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:29

Nou Laura, nu sla je echt helemaal de plank mis, duidelijk een geval van meer haar dan hersens! Haha!

Het is toch zeker ook een grove schande dat wij kalveren in kisten bouwen zodat we lekker mals vlees krijgen. Dat maakt het leed van bijv. nertsen er zeker niet minder om.
Ook het vergelijk van leer en bont gaat niet op. We hebben zo'n groot overschot aan leer dat we er zelfs bankstellen mee bekleden. Een koe wordt niet in een hok gezet enkel voor zijn huid, leer is een nevenproduct net als zijn botten waar lijm en gelatine van wordt gemaakt.
Ook in de poolstreken wordt steeds minder bont gedragen. De bewoners geven ook daar de voorkeur aan moderne vezels die lichter zijn in gewicht en goed waterdicht gemaakt kunnen worden. In Rusland en Finland wordt nog veel bont gedragen maar dan wel voor de status.
Jij vind het jammer de jassen die je hebt niet te gebruiken. Je kunt er iets veel mooiers mee doen: Schenk ze aan Bont voor dieren
De Tweede Kamer sprak zich in 1999 al uit voor een verbod op de nertsenfokkerij. Het wachten was op minister Brinkhorst. Aan het einde van 2001 heeft minister Brinkhorst het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit voorjaar zal het pelsdierenfokverbod behandeld worden in de Tweede Kamer. Wanneer deze wet in werking treedt komt er een einde aan het jaarlijks vergassen van 2,7 miljoen nertsen. In 1995 werd het fokken van vossen al verboden en in 1997 het fokken van chinchilla's.

meer informatie vind je op: www.bontvoordieren.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:33

Ik ben ontzettend tegen bont. Ik draag ook zo min mogelijk leer. Ik heb zelfs geen leren schoenen. Wel rijlaarzen ja, en ook zadels en hoofdstellen van leer. Maar ik vind dit niet in vergelijking staan met het dragen van bont.

Laatst stond ik bij de WE met een leuk armbandje dat ik wilde kopen. De verkoopster zegt: het is echt suede! Toen heb ik het terug gelegd. Ik vind het een rotidee om met een stukje dood dier rond te lopen, als het niet nodig is. En ook voor het eten van vlees geldt: hoe minder hoe beter. Hoe minder mensen vlees eten, bont dragen, leer dragen etc, hoe minder dierenleed er zal zijn.

Ik ben het dus helemaal eens met Jippie.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:49

BONT hoort alleen door dieren te worden gedragen!!!!!

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:26

Absoluut Tegen Bont!!!
Al die dieren in kleine kooien, steeds maar meer en maar dood maken die beesten. Voor wat?? Zodat 1 of andere stomme snob een zacht kraagje heeft Misselijk Misselijk Boos! Boos! Frusty Frusty
Dan ben je pas dom bezig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:00

Ik snap niet dat mensen geen verschil zien tussen bont van dieren die er speciaal gefokt voor worden en bont of leder als nevenprodukt van vleesproduktie. Overigens vind ik het niet zo heel goed dat de nertsenfokkerij hier in nederland wordt afgeschaft. In nederland was tenminste controle, zoveel dieren per zoveel m2 en dat soort dingen. Nu gaan die dingen zich gewoon buiten de grens verplaatsen waar minder controle is, waar de dieren nog vogelvrijer zijn dan dat ze hier waren. Op nederlands niveau werkt zulk beleid niet, dat moet echt op europees niveau gebeuren, dat afschaffen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:48

Hmm, er zijn nogal wat nuances aan te brengen in de uitspraak. Voor wat betreft mensen die bont dragen voor de sier, dat is idd pure onzin. Met name in landen als Italie en Spanje is het pure onzin om bont te dragen.

In Finland ligt dat iets anders. Als het -30 is, dan is zo'n jas toch wel praktisch. Een bontjas is milieutechnisch redelijk verantwoord, want die dingen gaan echt tientallen jaren mee. Probeer dat maar eens met ander jassen.

In Nederland stel ik wel wat vragen bij het nut van bontjassen. Ik denk dat er ontzettend strikte controle op bontfokkerij dient te zijn, zodat die dieren tenminste nog enigszins een diervriendelijk leven mee kunnen maken. Als we namelijk de dierfokkerij ten behoeve van menselijk gebruik gaan verbieden, dan is het einde namelijk behoorlijk zoek.

Wat ik erg storend vind, is activistengroepen die denken om bontdiertjes te helpen door ze los te laten. Ook hier is dat gebeurd, met als gevolg dat heel veel van die losgelaten diertjes een hongerdood sterven. Degenen die het wel redden, doen dan weer veel schade aan de wildstand. Niet zo heel snugger dus.

Dus, bont moet kunnen, maar wel op een diervriendelijke manier en alleen maar voor toepassingen waarin bont echt nut heeft. Ook is het niet de bedoeling dat mensen een garderobekast vol bont gaan aanschaffe, want een bontjas is meer dan genoeg voor vele warme jaren.

Citaat:
Al die dieren in kleine kooien, steeds maar meer en maar dood maken die beesten.


Dit is een iets te gemakkelijke stelling. Dan moeten we nu allemaal direkt ophouden met kip en eieren te eten...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:52

Maar in Finland kunnen er toch ook jassen gedragen worden van nepbont?? Die zijn toch net zo warm?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 12:04

Jura schreef:
Maar in Finland kunnen er toch ook jassen gedragen worden van nepbont?? Die zijn toch net zo warm?

Nee, echt niet.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 12:12

Ja ik dacht dus ook bont van kleur....

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 14:00

Jura schreef:
Ik ben ontzettend tegen bont. Ik draag ook zo min mogelijk leer. Ik heb zelfs geen leren schoenen. Wel rijlaarzen ja, en ook zadels en hoofdstellen van leer. Maar ik vind dit niet in vergelijking staan met het dragen van bont.

Laatst stond ik bij de WE met een leuk armbandje dat ik wilde kopen. De verkoopster zegt: het is echt suede! Toen heb ik het terug gelegd. Ik vind het een rotidee om met een stukje dood dier rond te lopen, als het niet nodig is. En ook voor het eten van vlees geldt: hoe minder hoe beter. Hoe minder mensen vlees eten, bont dragen, leer dragen etc, hoe minder dierenleed er zal zijn.

Ik ben het dus helemaal eens met Jippie.


Heb jij wel eens gehoord van kunststofzadels en die nieuwe hoofdstellen die je hebt van een of andere leersubstituut? Lekker hypocriet dan, want ook voor je tuigage heb je een vervanging. En wat betreft het eten van vlles en het dragen van leer. Die dieren zijn er speciaal voor gefokt. Als men geen leer meer draagt en geen vlees meer eet zouden die dieren er uberhaupt niet zijn.

En Maarten, konijnenbont valt uit dus vandaaar dat de meeste mensen dit niet willen. Waarom het uitvalt moet je me niet vragen maar dat doet het massaal.

Ik ben dus niet tegen bont, mits het dier ervoor gefokt is en in NL is gehouden. Die oostblok pelsdieren hebben het slecht, dus verbied het in NL en verplaats de hele handel daar heen zou ik zeggen. Weer een typisch staaltje van Nederlandse kortzichtigheid.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 14:20

In principe ben ik ook tegen het dragen van bont maar ik vind het ook onzin om steeds weer nieuwe leren schoenen te kopen omdat er een ander model in de mode is, of weer een ander hoofdstel omdat een met wit onderlegde zo in is.
Dan doe je net zo goed mee aan het onzinnig doden van dieren.

Ik moet wel leren schoenen dragen anders krijg ik gigantische voetproblemen maar ik ben wel zuinig op mijn schoenen, eet regelmatig vleesloos en probeer op die manier mijn consumptie te beperken.
Wat ik wel jammer vind is dat je wel scharrelvlees kan kopen in de winkel maar dat er bij leerproducten dus nooit te vinden is waar het leer van afkomstig is. Wat heeft het voor zin om duurder scharrelvlees te eten en even later een paar schoenen gemaakt van de huid van een kistkalf te kopen Verward