hoe zien als paard rug gebruikt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

hoe zien als paard rug gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 18:44

ik hoor heel vaak dat mensen zeggen op fotos dat het paard zn rug niet gebruikt.

Hoe kan je tijdens het rijden merken als je paard zn rug gebruikt ofniet???
en tijdens het longeren??

Hoe zorg je ervoor dat je paard zn rug gaat gebruiken tijden het rijden???

Laatst had ik mn paard gelongeerd en toen had ik haar nog ff los in de bak een beetje uitdraven zonder tuig enz, maar toen liep ze maar een paar keer met dr neus aan de grond. Het is mij geleerd dat een paard met dr neus aan de grond los draaft dat het dan ontspannen is.
Klopt het dan dat mijn paard niet ontspannen is of kan het wezen dat ze pijn in dr rug heeft???

Tijdens het rijden als ik ga draven, gaat ze soms ook eerst even met dr neus in de lucht voordat ze echt nagevelijk gaat lopen.

www.trimmerijemarije.nl


Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 19:55

is dit nou zoiets stoms dat niemand dr antw op wil geven ofzo???!

www.trimmerijemarije.nl

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:03

Een paard gebruikt zijn rug niet, als hij die wegdrukt, een holle rug maakt dus. Sommige foto's zie je het heel goed. Dan lijkt het net alsof er twee paarden aan elkaar geplakt zijn.

Om een paard zijn rug te laten gebruiken, moet je hem voorwaarts neerwaarts rijden. Lekker ontspannen. En je voelt het vanzelf als hij ontspannen over zijn rug loopt, want dat zit heel erg lekker.

Als hij lekker over zijn rug loopt, is ook zijn achterhand erbij. Daar kan je dan naar kijken bij longeren. Kijk dan of hij zijn rug niet wegdrukt, maar lekker ontspannen gaat lopen. Hoeft niet met de neus over de grond, maar wel lekker ontspannen.

En nee, het is geen stomme vraag, maar moeilijk uit te leggen.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:11

Als het paard zijn rug gebruik is het paard "los" is zijn/haar rug.
Dat wat je zij dat als je aan gaat draven dat ze dat met het hoofd eerst
omhoog loopt betekend dat hij zijn rug vastzet.
Hij/zij is dan niet los in de rug(kijk of het zadel wel goed ligt).
meestal vanaf dat hij/zij gaat nageven en daar ook echt blijft met het
hoofd heeft ze zich als het ware "losgelaten".
Dit duurt altijd wel een tijdje.
Bij mijn paard duurt het wel een kwartier voordat ze echt loslaat in alle
gangen(nou ben ik daar ook nog niet zo lang mee bezig),
maar als je veel traint gaat het vanzelf sneller(bij mij wel ).
eerst duurde het een half uur ofzo Bloos .
En bij mij lag het zadel ook nooit goed(gelukkig nu wel OK dan! ).

Nouja ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen *LOL* .
(als je nog vragen hebt kun je me altijd Pb'en) .

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 21:48

ja ze loopt altijd maar heel ff met het hoofd omhoog en dan draaft ze ook heel kort..Als ze lekker ontspannen loopt, gooit ze lijkt het wel veel hoger op ofzo....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit zijn longeerfotos van begin 2003 wel een beetje oud Bloos! Bloos , ik weet dat de achterhand toen bagger was, ik zal binnekort wel ff nieuwe maken. Maar hier gebruikt ze dr rug wel ofnie??

www.trimmerijemarije.nl

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 21:49

hier loopt ze volgens mij wel lekker ontspannen

www.trimmerijemarije.nl

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:16

Aan de longe zie je ook wel eens de rug "flubberen" als ze die loslaten. Dan gebruiken ze de rug goed Lachen

[o]

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:24

ja, als een paard zijn rug goed los laat, dan zie je zijn spieren vanuit zijn hak tot net achter het dekje helemaal trillen. dus dat hij zijn spieren aanspant en weer ontspant. als je dat voor elkaar hebt, dan laat je paard goed zijn rug los.

02.05.11/08.09.11

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 18:24

okay bedankt allemaal ik zal er op letten

www.trimmerijemarije.nl

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:55

in het begin is het meschien gemakkelijker om alleen naar de bovenkant van zijn kont te kijken. net achter de lendenen. daar moeten zijn spieren los zijn, trillen dus. meeste pony's laten dat stuk als eerste los. als dat lekker trilt onder het lopen kun je na zijn billen kijken. trillen die ook? dan het geheel in de gate houden en dan zie je best snel dat zijn rug helemaal trilt.
ik hoop dat het lukt:)

02.05.11/08.09.11

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:04

Tijdens het rijden kun je btw ook goed merken. Als je bv zonder zadel rijd, kun je veel beter blijven zitten als je paard zijn rug goed gebruikt. Dan zit je veel lekkerder, en kun je beter en stiller doorzitten Lachen

[o]

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:21

het gedeelte achter je zadel zie je in het ritme mee golven dit noemen ze het "welven" van de rug, als je dit ziet dan is de rug ontspannen.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:54

Als hij ontspannen is en over zijn rug loopt zie je idd alle spieren bewegen. Hij wiebelt als het ware met zijn spieren rond de ruggewervel. Onder het rijden zit het superfijn als hij zijn rug gebruikt. Je voelt deze dan ook een beetje omhoog komen. Let maar op, als zijn hoofd omlaag gaat en zijn achterhand deronder komt, gaat zijn rug omhoog (is eigenlijk heel logisch als je der over nadenkt).

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 17:44

soms als ze lekker loopt lijkt het ook wel dat ze hoger op gaat gooien is dat ook een goed teken?

www.trimmerijemarije.nl


Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:15

Als het goed aanvoelt wel ja, dan voel je de rug iets omhoog komen. Ze gaat dus als het ware achter zakken en voor komt ze omhoog? Het kan ook zijn dat ze (als ze hoog opgooit) juist haar rug wegdrukt.

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 11:12

mm ze loopt dna wel helemaal ontspannen?!

www.trimmerijemarije.nl

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:46

Op de onderste foto's loopt ze wel ontspannen, maar omdat de achterhand er niet onder zit, gebruikt ze niet echt haar rug. Dit is echter wel het begin waar je moet starten. Hiervanuit het paard naar het bit toe drijven en zorgen dat er meer activiteit in de achterhand komt. Hiermee bedoel ik meer dragen en niet meer stuwen. Dus actiever in plaats van harder. Dit kun je onder het zadel merken door stappen te tellen op bijvoorbeeld lange zijde. Worden het meer stappen, dan gaat je paard harder, bij ruimer (schakelen) krijg je minder passen of meer bij verzamelen (of terug schakelen). Let op bij schakelen dat je van achter naar voor blijft werken, anders loopt je paard weer vna het achterbeen af.

succes

NB kost maanden om verbetering echt goed merkbaar te krijgen bij ca 3/4 keer week trainen.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 17:19

bedankt voor je leerzame reactie pantarhei.....

www.trimmerijemarije.nl

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 17:21

en toen was ze net onder het zadel op de fotos dus dr achterhand is dr nu wel beter bij Tong uitsteken

www.trimmerijemarije.nl

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:22

suziej schreef:
Dat wat je zij dat als je aan gaat draven dat ze dat met het hoofd eerst
omhoog loopt betekend dat hij zijn rug vastzet.
Hij/zij is dan niet los in de rug(kijk of het zadel wel goed ligt).
.


Dit is niet helemaal waar, normaal gesproken wel maar dat geld niet voor elk paard, die van mij gooit ook iets haar hoofd omhoog bij aandraven, maar ze blijft zeeer ontspannen in de rug..Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:44

Onder het zadel merk je dat ze haar rug gebruikt, als ze comfortabeler gaat zitten. Dus als je niet meer dat "bonkebonk" gevoel hebt.

Wat betreft je foto's: de laatste foto spreekt mij het meest aan, omdat je dan over de gehele hals de bovenhalsspier ziet. Zodra je die ziet, kan je ervan uit gaan dat de bovenlijn ontspannen is.

Op de eerste foto zie je ook deze spier, maar slechts gedeeltelijk (vanaf halverwege de hals tot aan de nek).


Wat de oprmerking van Phantarei betreft ben ik het gedeeltelijk eens: bij een langgelijnder (warmbloed) paard, zou er meer ruimte zijn om onder te treden en te sluiten.
De bouw van deze fjord is wat complexer (hoog kruis, korte achterbenen), waardoor dit hem moeilijker zal af gaan. De vraag is dus of je gaat verbeteren als je meer probeerd te sluiten.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:20

je kunt het vergelijken als je op handen en knieen op de grond gaat staan (als een paard).
Als je je hoofd ophoog steekt (met je neus in de lucht dus) wordt automatisch je rug hol.
Doe je je hoofd naar beneden wordt je rug bol.

Daarmee kun je het vergelijken.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 17:29

bedankt allemaal. Ik had nog 1 vraag:
Als ik een poosje rij en ze ontspannen gaat lopen, gaat ze lijkt het wel hoger opgooien en blijft ze ook 1 tempo lopen ( ze is net iets langer als een jaar onder het zadel denk ik) is dit een goed teken??? Met longeren heb ik nog niet op haar rug gelet maar ik vind dat haar achterhand er al beter onder staat.

www.trimmerijemarije.nl

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:02

Als ze 1 hetzelfde tempo loopt wel. Ze mag best haar hoofd wat hoger hebben als je maar voelt dat de rug ontspannen is. En dat voel je net als wat iedereen zegt als je makkelijk kunt blijven zitten en niet gaat bonken.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 12:39

okay bedankt allemaal

www.trimmerijemarije.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers