Vlotte overgang naar galop en goede galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Vlotte overgang naar galop en goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 20:03

Naar aanleiding van mijn wedstrijd vandaag, waarbij ik er achter kwam dat bepaalde dingen toch echt nog niet zo zitten als ik ze wil heb ik wat galopvraagjes.

Mijn paardje is in principe goed aan het been (kan beter, maar er komt wel altijd reactie). Geef ik been versnelt/verruimt ze, danwel maakt ze een overgang afhankelijk van mijn hulp. Alleen de overgang naar galop krijg ik niet netjes en vlot bij haar. Ik moet bijna schoppen (voor mijn gevoel) en soms bijtikken met de zweep. Als ze eenmaal in galop zit valt ze er ook heel makkelijk weer uit. Het nagevelijk (proberen) te rijden in galop is dus al geen beginnen aan, dan gallopeerd ze helemaal niet meer door. Verder springt ze altijd aan in de rechtergalop. Het gaat wel beter, met de juiste voorbereiding (aanspringen in scherpe hoek) springt ze wel links aan, maar daar heb ik niets aan in een proefje.

Hebben jullie misschien nog tips om het aanspringen vlotter te laten verlopen (dwz hulp geven = direct reactie) en om haar makkelijker links aan te laten springen??? Ik rijd momenteel met zweep en zonder spoor en dit wil ik het liefst zo houden.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:34

ik denk dat het enige wat je kan doen veel oefenen is.
Je kan bijvoorbeeld veel voltes in galop op de linkerhand maken.
Of leer je paard eerst aan de longe op de linker hand galoperen?
Ik hoop dat dit je wat kan helpen! Schijnheilig Knipoog
Verder nog veel succes met je paardje Lachen

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:10

Ik heb het gevoel zo van achter de compu dat je je paard alleen maar compleet uit elkaar drijft als je naar de galop toe wil. Om goed te kunnen galopperen moeten de meeste paarden iets verkorten in de drafpas. Dat verklaart ook waarom ze uit een scherpe wending wel kan aanspringen.

Je paard zal moeten leren om meer bij elkaar te komen in de draf, ook zul je haar moeten leren om op een galophulp aan te springen en niet alleen maar door harder te gaan draven.

Ik denk dat je hier iemand op de grond bij nodig gaat hebben. Ik kan je van achter de pc niet precies vertellen wat je doen moet, alleen aangeven waar het probleem wsch zit.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 21:22

Dank jullie wel alvast voor jullie reacties.

Aan de longeerlijn galopperen gaat al helemaal niet, rechtuit (buiten of in een hele grote bak) gaat wel, dan gallopeerd ze ook door, maar zodra ze wendingen moet maken, of in een 20X40 bak gewoon moet galopperen heeft ze er moeite mee.

Ik heb wel les hoor, er gaat ook binnenkort even iemand anders kijken omdat ik met mijn huidige instructie op dit punt niet verder kom. Ik ben er al een poos mee bezig en soms gaat het heel even wat beter, maar later zakt het steeds weer in. Het bij elkaar komen, vind ik wel een goede, nu ik er zo over na denk denk ik idd dat ik te veel los laat van voor omdat ik zo graag die galop wil. Zal er eens op letten.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:21

Mijn verzorgpaard (fries) heeft exact hetzelfde, alleen op een recht eind wil ze wel aangalloperen maar vanaf ze in een bocht komt, valt ze stil. nochtans kan ze wel mooi rond draven enzo, maar galop, no way.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:48

Hij is er zo te horen nog niet sterk genoeg voor. Als je buiten op lange rechte stukken kunt galoperen: Vooral doen!
Liever geen bochten vragen voordat jullie rechtuit rustig door kunnen galoperen. Ook liefst eerst aan de longe deze bochten vragen, zodat je je paard ook hiermee sterker maakt, voordat je het onder de man doet.
Succes.

*Edit: Onder de man: Liefst verlicht galoperen voorlopig

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:52

Heb precies hetzelfde. Ben momenteel gewoon bezig km af te leggen. Door het bos en dan veel galloperen. Ik begin dan vaak met een langer stuk rechtuit, vervolgens overgangen, draf - galop - draf - galop en vervolgens weer een stuk rechtuit. En ook tempowisselingen in de galop, anders wordt het alleen maar hard voorwaarts. Verder heb ik veel aan de longe geoefenend. In het begin wou het totaal niet. Ze begon veel te hard te draven, waardoor de galop alleen maar moeilijker werd. Momenteel gaat links goed, rechts kan nog veel beter.
Daarnaast probeer ik ook veel balkjes te lopen en af en toe een klein sprongetje die ik na verloop van tijd steeds beetje hoger wil gaan krijgen, ook omdat ze nog niet bepaald een held is in het springen.

Ook weet ik dat ik een hoop moet doen qua houding. Ik ga gauw meebewegen en dus naar voren zitten en te vroeg teveel hand toestaan. Moet rustig rechtop blijven zitten, duidelijke hulp geven en lichtjes hand toestaan. Ik oefenen overigens de galop ook het liefst buiten de bak, doordat die van mij erg gebrand is op de hoefslag. Ze vind het zelf moeilijk, waardoor ze er het liefst onderuit komt en travers gaat lopen (tjah niet dat we daar al zijn, maargoed...dat kan ze dus ook). Op het land bijv. heeft ze niet zo'n aanknopingspunt en gaat ze het dus echt op mijn reactie doen...

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:27

ja, ik denk ook dat het beter is om eerst ze recht te laten galloperen, dan pas voltes aan de longeerlijn, en dan onder dem an als ze hun evenwicht kunnen vinden. dank u voor tips QQQQ!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:54

Help je paard bij het aangalopperen door een stemhulp te gebruiken. In heb begin helpt het vaak om steeds in dezelfde hoek aan te galopperen. Hierdoor wordt het wat makkelijk voor haar, en kun je proberen om steeds een andere hoek/.wending te pakken.
Geef de hulp zeker in het begin duidelijk en ietwat overdreven, zonder er meteen op los te slaan, bij ónmiddelijk geen reactie, ook ónmiddelijk een tik. 5 sec. wachten tot je paard reageert, én dan pas de hulp versterken heeft geen zin.

Zeker de 1e galoppassen zijn erg belangrijk, hou daar goed been bij, en probeer een regelmatig tempo te creëren. Uiteraard bij elke goede uitvoering, ook uitvoerig belonen, en alle hulpen weg laten. Zo weet ze waar ze aan toe is ( of hij).

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 16:33

Dank jullie wel allemaal.

Ik heb vandaag heerlijk buiten gereden en dus lekker op de galop kunnen letten. Buiten valt ze heel snel in galop, dat vind ze leuk. Aangalloperen doe ik altijd al met stemhulp, ik ga zitten, doe 2 klikjes met mijn tong en verleg mijn been. Buiten springt ze ook netjes aan op alleen been, maar in de bak dus niet.

Wat mij verder opviel vandaag was dat ze buiten vrijwel altijd overkruist zit. Ze zit voor dan in de rechtergalop en achter in de linker.

QQQQ, wellicht kun je, als je voor een les van smurf bij ons op stal komt eens kijken??

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:40

*haha* QQQQ de galopexpert.... ik heb m'n officiele galopdiploma gekregen van Q Haha!

*knap hè* Clown

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:48

WenK schreef:
Het nagevelijk (proberen) te rijden in galop is dus al geen beginnen aan, dan gallopeerd ze helemaal niet meer door.


Ik ken het probleem wel een beetje. Mijn intructeur zei altijd eerst de wind in de zeilen en dan het nageeflijke... zorg eerst dat je paard goed aangaloppeerd en ook goed doorgaloppeerd en probeer hem dan pas nageeflijk te rijden. Maak overgangen in galop.. wat verruimen en weer terugrijden.

Sluit verder al het lichamelijke uit en controleer of het zadel en alles goed ligt. Mijn paard bleek last van zijn spieren/rug te hebben en nu na een maand (op verzoek van de fysio) gelongeerd te hebben loopt hij nu echt stukken beter en onder het zadel galoppeerd hij nu in 1x aan met veel meer sprong. Je kan het ook proberen aan de longe op te lossen door hem bij te zetten met bijvoorbeeld touwtjes en veel overgangen te maken naar galop.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

MarijkeO

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:36

oefen het aanspringen in galop in de bocht

HOOI het leven is MOOI ik ben MOOI paarden zijn MOOI de wereld is MOOI

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:35

MarijkeO schreef:
oefen het aanspringen in galop in de bocht


Je meent et Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:45

NehnaDagmar schreef:
MarijkeO schreef:
oefen het aanspringen in galop in de bocht

Je meent et Tong uitsteken


beetje moeilijk als je dit advies opvolgt:

Citaat:
Als je buiten op lange rechte stukken kunt galoperen: Vooral doen!


Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:53

Beter voor het been maken, nóg beter. Dat is het sleutelwoord.

Een paard wat niet volledig electrisch voor het been is, kan nooit goed zijn oefeningen uitvoeren.

Héél consequent zijn ten alle tijden, of je nu halthoudt en in stap wilt, in draf wilt óf in galop wilt. Geen reactie op een minimale!! hulp (dus lichte kuitdruk) een tik, zó hard dat hij wél metéén reageert, in combinatie met die lichte kuitdruk. Als je dat consequent doet moet je eens opletten hoe hij in de galop aanspringt.

Dus zorgen dat je hem ontspannen hebt, vanuit die ontspanning héél veel overgangen en héél veel schakelen. Het jezelf zo makkelijk mogelijk maken en zo min mogelijk druk geven maar zoveel mogelijk reactie eisen!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:15

Okkie1 schreef:
Beter voor het been maken, nóg beter. Dat is het sleutelwoord.

Een paard wat niet volledig electrisch voor het been is, kan nooit goed zijn oefeningen uitvoeren.



inderdaad! dat is dus wat ik owu zeggen!
zorg dat je paard eerst voor het been is, desnoods doet hij maar even zn goofd in de lucht, als je hem goed achter zn broek blijft aanzitten, en er goed naartoe rijd moet hij ook zefls in galop vanzelf erin zakken Lachen

suc-6 ermee OK dan!

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Mloui

Berichten: 1639
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:54

Ik heb dat probleem ook gehad.
Het is belangrijk om je paard eerst sterker op het achterbeen te maken. je zegt dat ze moeite heeft met de bochten in een 20x40 bak.

Het achterbeen trainen kan ook goed in draf, bv op de volte. Het is echt belangrijk dat het achterbeen sterker wordt anders zullen de problemen aan houden in galop. Is het achterbeen sterker dan zal de galop vanzelf gemakkelijker worden.


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:18

Helemaal juist Mloui!
Het feit dat je paard buiten ook steeds overkruist gaat, duid erop dat ie nog niet sterk genoeg is om met ruiter in evenwicht te galoperen.
Sterker maken is de sleutel.
WenK: Tuurlijk kan ik eens kijken als ik voor Smurf langs kom!
Weet je wat ook goed sterker maakt: bergop-bergaf! (en dat kan bij jullie, weet ik van smurf!).
Niet perse in galop, ook in een actieve stap heb je al een goed trainings effect.
Galopeer voorlopig alleen verlicht, tenminste totdat het overkruist gaan eruit is.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 7 bezoekers