schuimen belangrijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

schuimen belangrijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 21:13

Hai allemaal,

Ik hoor vaak mensen zeggen 'gelukkig schuimt mij paard lekker'..of juist..'oliebol hij schuimt niet'.
Is dit zo belangrijk dan?

groetjes

anibreG

Berichten: 399
Geregistreerd: 17-12-01
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:26

ik weet niet of schuimen belangrijk is maar ik weet wel dat schuimen een teken is dat het paard het bit accepteerd

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

schuimen belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:33

JJa!!! Haha! ASls hij schuimt accepteerd hij het bit goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:38

Als hij schuimt in vlokken gaat het bovenstaande idd op.
Maar schuimt hij in slierten wil het juist zeggen dat hij gespannen is.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:49

Sommige paarden schuimen trouwens nooit, dus het zegt niet alles. Als ze het goed doen (in vlokken en aan beide kanten evenveel) is het mooi, maar 't omgekeerde betekent niet dat het niet goed gaat.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:08

Ik weet niet of dat dat echt verschil maakt. niet ieder paard schuimt hetzelfde,, niet ieder paard schuimt uberhaupt. De mijne schuimt heel erg. zowel als hij gespannen is als dan hij ontspannen is, ik denk dat dat bij ieder paard anders is. Peru schuimt eigenlijk best wel in slierten, maar ik hoor hem ook de hele tijd knabbelen aan het bit. Sando schuimt zelden tot nooit. terwijl ik aan hem merk dat hij ontspannen is.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:35

het is een teken dat het paard ontspant.(schuim in de vorm van belletjes)
Je kunt ook schuim hebben dat meer richting slijm gaat ( zei kawa al)
Maar niet ieder paard schuimt even zichtbaar, soms schuimen ze overdreven, en een ander paard schuimt maar met hele kleine belletjes:)

groetjes Lara

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 10:31

en dan heb je ook nog paarden die gaan schuimen zonder dat ze een bit in hebben Verward

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 11:55

Yep klopt stef dat is een vorm van onderdanigheid wanneer een paard gaat likken of kauwen accepteerd hij je als baas.

Verder info te vinden bij Monty Roberts en Emiele Voest.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:08

het ene paard maakt nou eenmaal meer slijm aan als de ander, een paard kan superlekker lopen zonder te schijmen en poedersuiker lopen terwijl hij wel schuimt.

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:45

Door schuimen kun je zien of hij het bit accepteerd.
En (meestal) schuimt een paard als hij zich heeft ingespannen.
En door schuimen woord je paard lekker los in de mond

Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard schuimt.
Dan is hij lekker los in zijn mond en kan ik wat meer van hem vragen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 21:13

Bij die van mij verschilt het heel erg. Hij schuimt wel altijd, maar niet overdadig veel dat zijn benen helemaal wit worden van de klodders (hij schuimt nou eenmaal in klodders, geen vlokken en geen slierten). Hij gaat wel meer schuimen als hij voor mijn gevoel beter loopt, maar soms ook juist minder. Dan loopt hij super ontspannen gewoon met z'n kaken losjes op elkaar. In het bos heb ik regelmatig dat de klodders me om m'n oren vliegen omdat hij dan opeens met zn hoofd schud (in t bos rijd ik m meestal heel relaxed met een los teugeltje).
Ik vind schuimen zelf wel belangrijk. Van de paarden die ik vaak gereden heb vind ik die van mij het fijnst, en die schuimt ook het meest. Die van mijn vader schuimt eigenlijk nooit, maar das ook een sterke knol. De arabier loopt altijd in een krulletje (zijn natuurlijke houding), neemt nauwelijks tot geen druk aan en schuimt ook niet. Ach, als ik relaxed kan rijden vind ik het wel best. Ik let er ook niet zo op, behalve als ik onder geklodderd wordt, dan vind ik het niet zo leuk meer!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 21:40

Als mijn paard zich lekker laat rijden, kan je altijd een lekker licht schuimend bekkie verwachten.
Daarentegen; als ze zich niet lekker geven tijdens het rijden, dan is er eigenlijk nooit schuim...

bij mijn paarden is het een teken dat ze zich lekker hebben kunnen ontspannen en nageeflijk zijn.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

schuimen belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:01

avantilover schreef:
JJa!!! Haha! ASls hij schuimt accepteerd hij het bit goed


Ja ja, en mijn paard schuimd met een bitloos hoofdstel, die accepteerd het bit dus ook he Haha!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

schuimen belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:06

Manda"]
[quote="avantilover schreef:
JJa!!! Haha! ASls hij schuimt accepteerd hij het bit goed


Ja ja, en mijn paard schuimd met een bitloos hoofdstel, die accepteerd het bit dus ook he Haha!
[/quote]

*LOL*

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:08

Hahaaahhaaaahhaaaa!!!

Ja, Anna. Die zit!! Haha!
En ik ben getuige, ik was er bij toen ze dat bitloze-bit kocht! Ik ben blij dat hij je zo goed bevalt Manda! (Anna)
Ik wilde er ook 1 kopen, maar hij was er alleen met bruine riempjes. Ik wilde zwart.



Grtjs!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:09

Schuim TTT Haha! Sorry spelfout.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 22:00

Mytens schreef:
het ene paard maakt nou eenmaal meer slijm aan als de ander, een paard kan superlekker lopen zonder te schijmen en poedersuiker lopen terwijl hij wel schuimt.


Inderdaad bij die van mij maakt het schuimen geen barst uit voor hoe ze loopt, ze schuimt gewoon standaard, maar af en toe loopt ze echt te kloten en dan schuimt ze toch. Zelfs als ze het bit beet pakt, bij die van mij gaat het dus niet op dat ze het bit accepteerd als ze schuimt.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 22:16

als een paard schuimt heeft hij de juiste buiging in zijn hoofd waardoor hij een speekselklier helemaal leegdruk, paarden die dus niet schuimen hebben dus niet de juiste buigging in hun hoofd, en het heeft helemala niets met het bit te maken, het word alleen maar mee doordat hij op het bit kauwt, maar verder heeft het er niets mee te maken hoor....

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 20:29

JAa heel eerg belangrijk. Een paard moet tijdens het rijden alltijd op zijn lippen een wit randje hebben, dit betekend dat er speeksel genoeg is. Anders heeft ie een droge mond. Dus Randje op de lippen moet anders heb je een probleem heel veel schuim is dus wateroverlast Haha! just kidding

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:52

wanneer een paard tijdens het rijden of longeren schuimt, betekent dat dat hij goed zijn nek genruikt. Hij buigt dan op de juiste manier op de juiste plek goed door de nek heen en heeft dus niet wat men noemt "een valse knik". Het is dus heel goed wanneer je paard schuimt. Het is alleen niet zo dat het paard moet schuimen. Hij kan ook goed lopen zonder schuim, maar de meeste paarden gaan dan wel schuimen!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:53

Hum. Paard waar ik op rij doet alles nogal overdreven dus ook schuimen. Voor mijn gevoel maakt het dan niet zoveel uit hoe ze loopt, geschuimd wordt er toch wel. Gisteravond liep ze vreselijk te plakken tegen mn binnenbeen. Flink vanaf gereden. Kreeg ik allerlei protest. Even iets anders gaan doen. Toen weer terug naar eerdere oefening en toen ging het wel goed en had ik behalve schuim ook enorme bellen (niets 'belletjes', neeh mevrouw was gewoon aan het bellenblazen).
Er komt sowieso behalve schuim ook veel geluid uit. Briesen gaat met een enorm kabaal, hinniken ook en soms heb ik ook allerlei gilletjes tussendoor.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 10:09

Rianne schreef:
als een paard schuimt heeft hij de juiste buiging in zijn hoofd waardoor hij een speekselklier helemaal leegdruk, paarden die dus niet schuimen hebben dus niet de juiste buigging in hun hoofd, en het heeft helemala niets met het bit te maken, het word alleen maar mee doordat hij op het bit kauwt, maar verder heeft het er niets mee te maken hoor....


Dan vraag ik me af wat onder de juiste houding wordt verstaan. Op onze manege komt soms een pony die constant met zijn hoofd aan het schudden en aan het trekken is en die schuimt echt heel erg. Dus volgens mij klopt dit niet.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:03

Tja eeeeeeeeh bij een bitloos hoofdstel???!!!! Nooit geweten dat dat kon Haha! maar dan accepteerd tie zeker dat jij erop zit ofzo Haha! hihihih

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:17

Ja dat vroeg ik mij nou ook wel eens af. Pjelk schuimt nl bij het instappen al maar kauwt niet heel veel op het bit, Beau wel maar die schuimt NOOIT!