hoe groot wodt mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

hoe groot wodt mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 13:45

Hoi allemaal Haha! Haha! Haha! ,

Een half jaar geleden heb ik een paint-veulen gekocht zonder papieren.
Nu ben ik benieuwd hoe groot ze ongeveer zal worden, ik weet dat dat bijna niet is te zeggen, maar mischien wil iemand een gok wagen.
Ze meet nu ongeveer 1,32 m. schofthoogte, en wordt 22 feb. 1 jaar.
De moeder heb ik gezien ik denk dat ze 1,45 m. schofthoogte was, de vader heb ik helaas niet gezien.

Een andere vraag wat kan/mag je allemaal al doen met een eenjarige?
Tot nu toe borstel ik haar alleen maar, veel knuffelen, voetjes optillen,
en meelopen aan het halster in de buurt van de wei.

Ik heb wel eens gehoord dat jaarlingen de lastigste leeftijd is. Is dit zo?

alvast bedankt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:13

je kan met een strotouwtje ongeveer zien hoe groot ze worden....

je zet een strotouwtje op de elleboog naar de vetlok en klapt deze naar boven, zo groot word het paardje ongeveer.

Afbeelding

hier kan je het een beetje zien. het rode rondje is bij de elleboog dus het schanierpunt zeg maar.
het blauwe is het touwtje, eerst dus het touwtje van de elleboog naar de kogel/vetlok, dan omhoog klappen

je ziet wel dat de 2 blauwe lijntje eigenlijk gelijk zijn

groetjes liselot

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:28

Er wordt wel eens gezegd dat jaarlingen naarlingen zijn, maar dat heeft niets te maken met het gedrag. Het is het uiterlijk van een jaarling dat soms echt niet om aan te zien is. Als er weer eens tijdens een groeispurt de kont omhoog schiet, de hals te lang wordt, en het hoofd buiten proporties groot lijkt, dan is zo'n paardje echt geen schoonheid, en moet je gewoon maar vertrouwen dat het ooit nog goed komt. Ze zeggen wel eens dat een paardje het mooist is met drie maanden en drie jaar. De rest van de tijd zou je hem op het land moeten kunnen zetten en verder niet naar kijken (niet aan te bevelen).

Voor de rest kun je met een jaarling nog niet veel. Wat je aan het doen bent is heel goed. Hij moet vertrouwen in je krijgen. Je kunt veel met hem wandelen en aan alles laten wennen, óók en vooral het verkeer. Voetjes leren geven, laat hem wennen als er op zijn hoeven geklopt word, raak hem overal aan (ook zijn geslachtsdeel/tietjes) en blijf doorgaan tot hij nergens meer van terugdeinst. Haal er eens een borstel over, halster op en afdoen, braaf meelopen aan de hand. Halthouden aan de hand, paar pasjes achterwaarts. Kijken hoe hij zich gedraagt in de trailer - maak hem op tijd trailermak. Stukje met hem in de trailer gaan rijden. Leer hem over een plastic zeiltje lopen, door water heen gaan. Leg een pad op zijn rug, leg eens een deken op. Laat hem wennen aan vreemde geluiden, mobieltje dat afgaat, kinderspeelgoed (vb.van die opwindbare MacDonaldsspeeltjes) Blaas een ballon op en laat hem onder zijn neus weer leeglopen. Blaas een ballon op en laat hem klappen. Laat hem wennen aan ketterende plastic zakjes, aan een longeerzweep bindt je een zakje vast en strijk je met het zakje over zijn rug en benen. Hij moet zo makkelijk worden dat hij niet eens meer opkijkt als het met een vaart voor zijn neus langsgetrokken wordt...
Leer hem wennen aan het geluid en het gevoel van een scheerapparaat. Niet dat je nu moet scheren, maar het geluid en het gevoel van een trillend scheerapparaat, daar moeten ze ook aan wennen.
Heb je de mogelijkheid in een rijbak te wandelen als er andere paarden gereden worden? Ga eens wandelen in zo'n situatie en leer hem op jouw te letten als er om je heen gereden wordt en gegallopeerd (want dat is altijd erg spannend)

Dit zijn wat kleine suggesties die je nu al kunt beginnen met beleid te gaan doen. Voor de rest zijn jaarlingen nog baby's en moet je goed onthouden dat de tijd dat een veulen of jaarling zich kan concentreren en kan leren iets van 5 à 10 minuten is. Dus als je uren met hem aan het werk gaat heeft het geen zin, meerdere sessie van 5 minuten hebben meer resultaat.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:02

Heej toppie, kende de methode al maar ga hem nu toch ook maar eens toepassen aangezien mijn gele monster nog steeds gestaag groeiende is.
Ben benieuwd wat eruit komt.
Zondag zullen we het weten!
Viv

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:53

ik las laatst in de quarter van afgelopen mei/juni 2001 iets over "Longe Lining" in Amerika wordt dat veel gedaan. Je traint je paardje dan in het rondgaan op de cirkel en te luisteren naar jouw commando's. In Amerika beginnen ze daarmee als de paarden 1 zijn. het is een goede basis voor het latere werk (zadelmak maken, wedstrijden enz..) je leert je paardje goed kennen en weet hoe die reageert op nieuwe en vreemde dingen.
Het voordeel van longeren is dat ze dan eigenlijk al zadelmak zijn voordat je er een zadel op hebt gelegd, ze beheersen nl al een regelmatige draf en galop. Ze kunnen stappen, draven en galopperen en voelen zich zeker in deze gangen.
Als je dan opstapt dan reageren ze al op de hulpen van versnellen en vertragen omdat ze dat al geleerd hebben.

Dit heb ik rechtstreeks uit de quater, misschien is het wat voor je... Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 01:44

Inderdaad is er in Amerika de Lunge-Line-Class, voor één en twee jarigen, maar dan staan ze wel geteld 90 seconden in de bak om twee kanten op 3 gangen te laten zien. Natuurlijk zijn er altijd fanatieken, zoals er ook altijd mensen zullen zijn die op een twee jarige stappen, maar ik zou toch zeker willen afraden om je jaarling te gaan longeren!!
Er zijn zoveel andere dingen die je met een jaarling kunt doen (Cassidy heeft al een heel lijstje genoemd) die minder belastend zijn.
Te veel op cirkels lopen is echt heel slecht voor de benen van een veulen/jaarling. Rechte stukken lopen is daarentegen heel goed. Als je jonge paardje dus niet vrij in een wei kan spelen en rennen, zou ik eerder adviseren om te gaan 'ponyen' zoals ze dat plegen te noemen. Je jonge paard aan de hand terwijl je zelf op een ander paard/fiets/quat/golfkarretje zit. Dit vergt natuurlijk enige training, maar het is een betere manier van je jonge paard beweging geven als longeren.
~Francis~

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 09:21

Mijn fjordje was net 1,5 geweest toen ik dr kreeg.
Wij hebben heel veel gefreestyled (het geheel vrijwillig volgen in alle omstandigheden), enge dingen oefenen (bruggetjes, trailerladen, grote tractoren en vrachtwagens, flapperende dingen), verkeersmak maken.
Lange wandelingen maken aan de hand door stad en land, lekker wandelen op het strand of in het bos.

Longeren op die leeftijd zou ik niet aan beginnen leer hem eerst maar eens rechtuit leren lopen voor zijn balans. Longeren kun je mee beginnen alssie 2,5 is. En het is onzin dattie ZADELMAK is als je hem vanaf zijn 1e jaar logeert. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Al heeft hij aan de longe nog zulke leuke gangen, als je erop gaat zitten zijn die weg ivm de verstoorde balans.
En ik neem aan dat je iets langer met je paardje wilt doen dan een jaar of 5-7 (ivm beengebreken door te vroeg longeren).

Veeel succes met de opvoeding en bewaar je geduld de komende 2 jaar!
Viv

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 14:24

in principe kun je wel gaan longeren maar dan 1 of 2x per week en niet langer dan een kwartiertje, het is niet de bedoeling om iedere dag te longeren, lijkt me ook niet erg goed voor je paardje.
Over dat ZADELMAK zijn heb ik ook mijn twijfels maar ja, zo stond het in de quarter en ik heb het zo ook over geschreven dussss....
je kan vanalles doen met zo'n jong ding als je het maar niet overdrijft en vooral niet te lang, wandelen daar gelaten natuurlijk dat mag je uren achtereen doen, de vraag is alleen of jij dat zo leuk vindt... Lachen