Donderdag 8 juli KWPN keuring, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Donderdag 8 juli KWPN keuring, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 11:25

Aanstaande donderdag is het zover, dan gaat onze kroonjuweel ruin naar de keuring. Opzich kan je met een ruin niet zoveel op zo'n keuring, maar we vinden het ook gewoon leuk om te doen en hopen op een goed uistslagformulier voor eventuele verkoop in de toekomst.

We gaan hem zelf voorbrengen. Gelukkig heeft de KWPN hele duidelijke uitleg op haar site en in de strengen. Dus hoe en wat dat weten we.

Maar ik vroeg me af, naar welke punten kijken ze van een paard en hoe kan je dat doormiddel van poetsen/ opstellen/ enz beter tot uitdrukking laten komen?

Iemand nog praktische tips?

We moeten als eerst dus dat betekend om 7 uur sochtends daar zijn Ach gut


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:00

Je kunt zijn nek mooier uitlaten komen met kleine/grote vlechtjes. Bij een Iel nekje zou ik geen grote dikke touwknotten doen. Accentueer(olie, glimcreme ofzo) datgene goed naar voren komt en verbloem het mindere. Stel een paard dat een beengebrek(hol,o, x enz.) heeft zoveel mogelijk op dat het beengebrek het minst te zien is. Dat zijn de tips die ik kan geven, maar een goede voorbereiding is echt het halve werk, een paard met arme bespriering moet je daarop trainen, zodat er wel wat bespiering komt.
Succes en ik ben benieuwd!

- Offline -

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:06

Ogen en neus met babyolie insmeren dat geeft de finishing touch

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 12:11

Dank je! Ik koop gelijk wat babyoli Lachen

Dit is hij:

Afbeelding

Hoe zou je de knotjes doen?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:19

Ik zou de knotjes met naald en draad doen, dat vind ik zowieso altijd mooier staan Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:19

Ik zou van die roosjes doen.
Om zijn hals wat voller te maken.
Staart is niet erg dik, misschien nog een stuk eraf, en die dag flink uitpluizen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:36

Voor een keuring meot je geen roosjes maken. Zoveel mogelijk kleine knotjes maken, het liefst meer dan 21. Daarmee lijkt het dat de hals wat meer lengte krijgt.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:24

Meer lengte? Hij heeft al een best lange hals als je hem in het echt ziet... Ik heb nu ongeveer 9 knotjes (op die foto), is dat niet zo mooi? Toch liever meer?

Roosjes kan ik niet zo goed maken.... dus dat probeer ik dan ook maar liever niet om rampen te voorkomen Tong uitsteken

Zijn staart is vreselijk dun helaas, ik kan er inderdaad nog een stuk afknippen, maar niet al te veel want dan houdt hij niets over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:33

Manda schreef:
Meer lengte? Hij heeft al een best lange hals als je hem in het echt ziet... Ik heb nu ongeveer 9 knotjes (op die foto), is dat niet zo mooi? Toch liever meer?

Roosjes kan ik niet zo goed maken.... dus dat probeer ik dan ook maar liever niet om rampen te voorkomen Tong uitsteken

Zijn staart is vreselijk dun helaas, ik kan er inderdaad nog een stuk afknippen, maar niet al te veel want dan houdt hij niets over.
Op de keuring hoort het gewoon om kleine knotjes te maken, dat ziet er ook stukken beter uit. Benen opscheren, oren uitscheren, baard en oogharen eraf, bij het kopstuk het haar eraf, staart opscheren aan de bovenkant.
Mooi hoofdstel of voorbrenghoofdstel in, en op het laatste moment zijn neus en ogen met babyolie insmeren, hoeven in de vet, en het lijf met een schapevacht napoetsen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:37

Pipo schreef:
Op de keuring hoort het gewoon om kleine knotjes te maken, dat ziet er ook stukken beter uit. Benen opscheren, oren uitscheren, baard en oogharen eraf, bij het kopstuk het haar eraf, staart opscheren aan de bovenkant.
Mooi hoofdstel of voorbrenghoofdstel in, en op het laatste moment zijn neus en ogen met babyolie insmeren, hoeven in de vet, en het lijf met een schapevacht napoetsen.


Baardharen er ook af? Die voelsprieten? Zijn oogharen wil ik er nog wel afhalen, en zijn oren wel bijknippen maar moet je die helemaal leegscheren dan? Krijgt hij dan niet eerder oorontstekingen enzo? (of ben ik nou heel blond)

Staart opscheren vind ik ook zonde, hij heeft al bijna niets....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:39

Alles wat overtollig is eraf Manda Haha! Oren echt uitscheren, krijgt hij echt geen onsteking van. Staat stukken mooier!

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:43

Je gaat buiten de boot vallen met ong. 9 knotjes, dat zou toch zonde zijn van al die moeite. Je moet er echt zo rond de 22 invlechten en dat mooi strak naast elkaar van eenzelfde breedte. Succes!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:45

Oogharen? Die worden toch niet afgeknipt ofwel?

Maar idd meer knotjes maken, staat veel mooier!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:54

essie79 schreef:
Oogharen? Die worden toch niet afgeknipt ofwel?

Maar idd meer knotjes maken, staat veel mooier!
Wimpers niet, maar de voelsprieten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:54

vivian001 schreef:
Je gaat buiten de boot vallen met ong. 9 knotjes, dat zou toch zonde zijn van al die moeite. Je moet er echt zo rond de 22 invlechten en dat mooi strak naast elkaar van eenzelfde breedte. Succes!


21 of 23 he Haha!


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:55

Goed dat jullie het zeggen! Ik was dus gewoon met die 9 knotjes gegaan he! haha Hoeveel dan? 21 of 23!!!! Dat is meer dan het dubbele, dat wordt flink aanknopen, dan mag ik wel een nieuw zakje elastiekjes kopen.

Oren uitscheren zal nog een ramp worden, daar begin ik morgen dan maar aan... En die arme baardharen zal ik voor deze keer dan ook maar verwijderen, die groeien wel weer aan. Zijn staart opscheren daar moet ik nog overnadenken, ik zie het niet zitten om een miezerig sprietje over te houden *LOL*

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:57

Tot hoe hoog moet je die benen opscheren dan? Hij heeft 4 zwarte benen, heeft dat nu om die op te scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:00

Manda schreef:
Tot hoe hoog moet je die benen opscheren dan? Hij heeft 4 zwarte benen, heeft dat nu om die op te scheren?

Alleen het onderste stukje, zodat de kroonrand mooi recht is. Probeer even van boven naar beneden te scheren anders krijg je hele vreemde randjes Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:22

Het is niet verplicht allemaal hoor Manda.
Oren benen en staart etc.
Het is mooier maar niet verplicht.
En zoveel vlechten hoeft och ook niet persee ?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:39

Zijn staart NIET te kort knippen... dan lijkt zijn achterbeen heeeeeeeeeeeeeel erg lang Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:25

Tijdens het opstellen moet je hem in ieder geval actief houden!!!
Neem iets in je hand waar het paard nieuwschierig naar is en laat hem daar een beetje aan ruiken, geeft alweer een actievere indruk.
Bij jou paard zou ik er vooral voor zorgen dat hij zijn voorbenen iets meer naar voren heeft en niet zo half onder zijn lichaam als op de foto.
Veel suc6 OK dan!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:30

Ruim van te voren: goed voeren (iets met olie erin zorgt voor extra glans), oefenen met aan de hand lopen en draven en opstellen

Week voor de keuring: bovenkant staart scheren, benen, oren, neus scheren.

De ochtend voor de keuring: wassen, kleine vlechtjes maken.Vooral ook aandacht besteden aan de voorpluk, deze van bovenaf vlechten zoals je een staart vlecht, dat geeft het mooiste resultaat.

1/2 uurtje voordat je de ring in gaat: glansspray sprayen, olie rond de ogen en op de neus, hoeven vetten. Hoofdstel oppoetsen , het resultaat

Afbeelding

Wij hebben het voorbereidende werk wel zelf gedaan maar het eigenlijke voorbrengen door een ervaren voorbrenger laten doen. Kost ongeveer 15 euro. Die mensen zijn op iedere keuring wel te vinden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:41

Gebruik je ook glansspray op het lichaam van het paard.
En wat voor olie gebruik je astridh

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:53

parouscha schreef:
Gebruik je ook glansspray op het lichaam van het paard.
En wat voor olie gebruik je astridh


equistar over het lichaam en in de staart en baby-olie rond de ogen en neus.

Een paar dagen voor de keuring had ze haar been over de zijkant opengehaald - het vel was net niet stuk maar wel een hele streep witte huid - dit hebben we nog bijgewerkt met zwarte schoensmeer OK dan! . Gelukkig gaat er nu wel gewoon weer zwart haar op groeien, ik was even bang dat het witte haartjes zouden worden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 19:50

Dit paard wordt altijd zo dof van het wassen.... Dus dat doe ik liever morgen en dan woensdag alleen met water. We hebben speciale paardenshampoo maar ik vind het niet echt denderend om te gebruiken.

Hoeveel glansspray gebruik jij astrid? Zo mooi glimt die van jouw!!

En die voorpluk zo mooi vlechten, hoe doe je dat? Ik heb nog nooit een staart gevlochten en maak in de voorpluk altijd een knotje zonder zo mooi van boven te beginnen. Geen idee hoe je dat doet. Helaas ben ik de enige die op onze paarden (prive stal) rijd en heb ik geen hulp in het vlechten... Knotjes lukken wel goed hoor Knipoog.

De staart is echt een ramp, ik ben er nog steeds niet overuit wat ik ermee moet doen. Het is echt maar een iel ding en als ik de zijkanten scheet, tot hoever moet je die dan scheren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers