Lompe merrie ;-(((

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Lompe merrie ;-(((

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 06:54

Oh, wat is mijn merrie toch lomp in haar overbezorgdheid.
Ze staat naast mijn ruin die als de dood is als zij in zijn richting kijkt.
Hij is echt hartstikke braaf en zo nu en dan piept hij een keer door de tralies heen, verder doet ie niks.
Maar het veulen mag niet aan de kant van de ruin komen anders wordt ie met grof geweld naar de andere kant van de stal geslingerd.
Nou kwam ik vanochtend op stal en waarschijnlijk heeft ze gewoon lomp op hem gestaan toen hij vannacht lag want zijn linkervoorbeen is nu voorzien van een flinke wond. De huid lag er helemaal af en het was gezwollen Huilen Lompe muts, ik kon wel janken vanmorgen.
Het ziet er uit als een fikse schaafwond maar voor hetzelfde geldt heeft ze iets geraakt in het been... dan ben ik daar al weer mooi klaar mee.
Je staat ook zo machteloos, zij doet dat uit bescherming en niet om het veulen te bezeren. Maar ze loopt, in haar bezorgdheid, letterlijk over hem heen.
Ik krijg nou al weer doemscenario's dat ie straks al geen benen meer over heeft als ie straks een jaar oud is.
En het vervelende is, je kan er niks aan doen! Je staat zo machteloos, het is haar manier om te "zorgen". Ze doet het ook niet met opzet maar ze let in haar woede gewoon echt niet meer op waar ze haar voeten neerzet of waar ze loopt.
Van de week wilde ze bokken naar de ruin en ze knalde zo het veulen omver Verdrietig
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met lompe merries?
Wij gaan waarschijnlijk wel een tussenschot plaatsen bij de tralies zodat de ruin ook niet meer naar binnen kan kijken. Ik hoop dat dat afdoende is.... .

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:02

Wat ontzettend sneu…
Je moet inderdaad maar snel de boel dichtmaken, al is met maar vast met een oude deken of zeil.
Mijn merrie is ook zo’n tijger en heeft haar eigen buiten stal om dit te voorkomen, maar zelfs onze heel zoete Friese merrie heeft dit beschermingsgedrag en die moeten we de eerste weken ook wat meer ruimte geven. Het is geen abnormaal gedrag, achteraf had je misschien beter wat eerder kunnen ingrijpen om dit te voorkomen maar ja, dat is altijd zo makkelijk te zeggen…

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 07:21

Ja, dat is inderdaad altijd achteraf. Ik vond het de eerste dagen nog wel meevallen maar nu vertrouw ik het toch niet meer.
Ik ga zowiezo de boel eerst maar even dicht maken met een oud zeil.
Ik heb het wondje net al even uitgewassen en het lijkt puur oppervlakkig. De huid is er een stukje afgeschampt en daarom heen is het wat gezwollen maar niet enorm en hij loopt er ook gewoon op gelukkig.
Het lijkt op het eerste zicht toch op een lelijke schaafwond maar het zit wel net aan de buitenkant van het linkervoorbeentje. Ik weet niet of ze daar een pees geraakt kan hebben. De rest van het beentje is niet dik.
Gelukkig komt de veearts toevallig vanmorgen langs om medicijnen te brengen voor de ruin en dan laat ik hem toch even kijken. Better safe than sorry. Ik hoop dat het meevalt... .

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:33

Kan je ze anders niet gewoon buiten zetten? Dan hebben ze wat meer ruimte en gaat ze ook niet zo snel op hem staan! In ieder geval veel succes ermee!

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:05

Ja dit is idd erg lastig, ik ken het probleem maar al te goed. Op stal zou ik de ruin idd maar volledig uit het gezicht zetten en als dat mogelijk is buiten ook.
Dit gedrag slijt wel weer over een poosje, maar daar heb je nu niets aan.
Ik stapte deze overbezorgde merries altijd eerst aan de hand (verkorte longeerlijn) in de bak af, zodat het veulen even uit kon dollen, zonder door een overbezorgde moeder omver gebokt of platgewalst te worden.
Pas als het veulen moe werd, zette ik ze op de wei, waarna de moeder meestal op het gras aanviel en het veulen ging liggen slapen.
Als het veulen dadelijk wat ouder is, zorgt hijzelf wel dat hij onder moeders voeten vandaan blijft.

Een alternatief is, als de ruin op stal staat, de merrie naar buiten doen en als de merrie binnen is, de ruin buiten houden, evt met dek op.

Wat ook nog wel eens helpen wil, is de merrie s'morgens geen krachtvoer te geven, ('s'avonds kan ze dan meer krijgen) haar in de bak afstappen tot het veulen is uitgedolt en dan de wei op. normaal heeft ze dan alleen nog maar oog voor het gras en niet zozeer meer voor haar omgeving.

Ook zou ik voor dit moment alle ( goed bedoelde) kraam bezoek bij merrie en veulen weren, want ook dit kan haar erg onzeker maken.

Wat voor jou het beste past, zul je uit moeten proberen, maar als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Ondertussen veel sterkte en succes.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:12

Mijn zwarte merrie dult op stal ook geen andere paarden in de buurt van haar veulen. Ik zorg er dan ook voor dat na het veulenen de stallen naast haar leeg blijven. Dan blijft ze een stuk rustiger.
Buiten lopen ze hier de eerste dagen altijd apart en gaan daarna op een wei die groot genoeg is zodat de anderen niet meteen te dicht in de buurt komen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 08:16

Dankjewel Kitten, hele goeie tips. Ik ga er denk ik toch voor kiezen om ruin en merrie uit elkaars zicht te houden de komende tijd. Is hij binnen dan is zij buiten en andersom.
Ik had ook al het zeil over de tralies gespannen en de ruin binnen laten staan maar het veulen mag nog steeds niet aan die kant van de stal komen. Als ze de ruin nog maar hoort ritselen in het stro is het al mis.
Dus het heeft niet alleen te maken met het niet kunnen zien maar ook horen en ruiken!
Dus dan is de enige oplossing toch om die twee uit elkaars buurt te houden de komende tijd. Hoe lastig dat ook is!

Nou maar hopen dat ons veulentje er niks aan over houdt, arme donder.
Het zonnetje gaat hier nu ook weer schijnen, ik zal merrie en veulen eens even buitenzetten. Ik hoop niet dat ie auw heeft aan zijn beentje. Op stal leek het van niet maar ik heb hem nog niet zien dollen natuurlijk.
Ik heb wel een beetje met hem te doen.
Ach ja, als we er al een les uit kunnen leren dan zullen we dit volgend jaar in ieder geval beter proberen te regelen. Je moet het maar weten he?!
De merrie van mijn instructrice staat ook naast en tegenover andere paarden en is ook wel bezorgd maar niet zo lomp dat ze het kind naar de andere kant van de stal katapulteert Knipoog

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:34

Goede oplossing lijkt mij! Mijn merrie heeft de eerste dagen tot mijn verbijstering ook meerdere malen op het veulen gestaan. Hield mijn hart vast als ik naar huis ging! Maar het is allemaal goed gekomen hoor.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 08:56

irish_lady schreef:
Goede oplossing lijkt mij! Mijn merrie heeft de eerste dagen tot mijn verbijstering ook meerdere malen op het veulen gestaan. Hield mijn hart vast als ik naar huis ging! Maar het is allemaal goed gekomen hoor.


Ja, eng is dat he! Tegen niemand zeggen he... maar ik heb me vanochtend gewoon ziek gemeld om de boel hier thuis te regelen zodat ik morgenochtend niet weer open wonden kan gaan schoonmaken Knipoog
Slecht van mij he Tong uitsteken

De veearts is ook net geweest en het valt allemaal reuze mee!
Het is inderdaad een fikse schaafwond en het beentje is een beetje gekneusd. Maar dat kan verder geen kwaad en het zou over een paar dagen helemaal over moeten zijn! Hij heeft een spuitje met antibiotica gehad en ik moet het beentje een paar dagen koelen met een coldpack en dan zou het goed moeten komen.
Pfff, gelukkig maar!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:19

Het is een raar iets die overbezorgde moeders. Gek genoeg kun je dit ook nog plotseling tegen komen bij doorgewinterde fokmerries, die zich nooit extreem druk maken en al tig veulens op de wereld hebben gezet.
En dan ineens.............. Mijn Va, gaf in zo'n geval de merrie een calcium injectie, vooral als het een groot veulen was. Dit gaf idd vaak rust in de tent. Calcium gebrek door grote kalveren en/of een te grote calcium gehalte in de melk (Biest) veroorzaakt bij koeien melkziekte. Bij een van mijn honden heb ik dit ook al eens meegemaakt (14 pups in een worp) en die werd idd overbezorgd en aggressief naar mensen toe.
Bij paarden schijnt het (zij het zeldzaam) ook te kunnen, misschien eens overleg met je VA? Baat het niet, schaden kan een calcium injectie ook niet, voor zover ik weet.


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:39

Nou, het manneke wordt er onderhand wel makkelijk van Knipoog
Ik heb hem net al met mams op de poetsplaats gezet en het wondje nogmaals goed gewassen en ontsmet.
Ik heb ook even het coldpack er 5 minuutjes op gehad en hij was keibraaf.
Toen ik hem buiten zette gallopeerde hij nog net zo veel als anders en hij lijkt er geen last van te hebben.
Oef, is weer met een sisser afgelopen.
De veearts adviseerde ook om de ruin maar in een buitenbox te zetten en dan stilletjes aan binnen een aantal dagen weer eens een uurtje langs de merrie zetten. Want elkaar niet kunnen zien is niet genoeg, hij mag er helemaal niet zijn! Arme donder, moet ie buiten slapen... .
Ben al lang blij dat het niks ernstigs is, de DA heeft ook heel de pees gevoeld maar er is geen beschadiging. De merrie heeft er echt langsgeschampt. Dus hier houdt ie niks aan over Knipoog
Hij vertelde wel een verhaal van een merrie die ook zo overbezorgd was en die ook een paar keer lelijk op het veulen was gaan staan. Dit veulentje had een open beenwond aan een van de voorbeentjes en in die mate dat de aanhechting van de pees beschadigd was, e.e.a. was van mekaar afgescheurd.
Dat veulen is nu een jaarling en er is niks meer aan te zien. Hij zei ook al dat veulentjes verrassende flexibel zijn.
De eigenaren van de jaarling wilden toch nog het zekere voor het onzekere en hadden toch nog een peesscan laten maken en daar was niks op te zien. Zo makkelijk is dat dier er bovenop gekomen. Maar ja, met een veulen van een paar dagen heb je ook nog geen werk dus die komen ruimschoots toe aan rust om weer te herstellen. Da's natuurlijk ook een voordeel.
Maar goed, dit is wel een extreem geval natuurlijk.
En wij zijn er vanaf gekomen met de schrik en een schaafwond en kneuzing Knipoog

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:11

Jeetje meid, gelukkig goed afgelopen!! OK dan! kan mij heel goed voorstellen dat je je rot geschrokken bent....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 08:26

Nou, mijn ruin heeft vannacht in de kleine paddock achter het huis gelopen om de merrie wat rust te gunnen en het veulen te laten herstellen.
Wat doet die muts als ik kom voeren!!! Ja hoor, ze loopt WEEEEER over dat been heen, GVD!!!!!!!!!!!!!! Ik heb nu echt officieel een lompe merrie die nog geen moeite doet om te kijken waar ze die lompe poten neerzet!
Arme donder kon gelukkig net op tijd wegspringen en het is gelukkig niet erger geworden dan het al was.
Ik heb ze nu maar de hele dag in het land gezet, minder kans dat ze erop gaat staan. Ben al lang blij dat het mooi weer wordt vandaag.
Ik loop elke dag met mijn hart in de keel die stal in. Waar zou ze nou weer op gestaan hebben. En ze heeft een mega ruime box dus daar kan het niet aan liggen! Buiten zetten lijkt me op dit moment het veiligste voor het veulen maar morgen is het al weer slechter en zal ze toch een aantal uurtjes binnen moeten blijven.
Arm beestje heeft een gekneusde pees in zijn linkervoorbeentje van die lompe moeder van hem! Er zitten een dikke bult op. Nou verzekerde de veearts wel dat dit helemaal zal wegtrekken maar je maakt je toch wel ongerust.
Ik denk wel dat als hij straks wat groter en sterker is dat hij dan wat sneller bij de voeten van mama vandaan zal gaan maar hij is nu nog niet zo snel. Ze gaat er echt gewoon opstaan met haar volle gewicht en als hij aan het spartelen is blijft ze gewoon staan, GRRRRRRRRRRRRR!!! Daar heb ik geen veulen voor gefokt; zodat de merrie de benen beurs kan trappen. Ik voel me echt zwaar klote omdat ik niks kan doen! Hij zit echt onder de schaafwondjes en kleine bultjes en nou dus die grote bult op zijn voorbeentje van die schaafwond.
Ik baal!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:30

Jeetje, ik dacht net dat alles goed ging!! Kun je ze niet zoveel mogelijk buiten zetten! Verward

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:30

Vraagje van mij: Heb je wel de ijzers bij de merrie eraf?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 08:43

irish_lady schreef:
Vraagje van mij: Heb je wel de ijzers bij de merrie eraf?


ABSOLUUT! Ik heb alle nodige voorzorgsmaatregelen getroffen maar muts is gewoon lomp en daar kan ik niks aan veranderen helaas. Buiten zetten is denk ik de enige veilige oplossing. Maar ik vind het 's nachts nog zo koud voor het veulen. Heeft ie straks beurse benen en een longontsteking... *zucht*.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:16

's nachts koud voor een veulen? Dat valt wel mee hoor. Die kleine wolletjes isoleren behoorlijk.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:17

Mijn veulen staat al 6 weken dag en nacht buiten! Kan makkelijk hoor!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:35

Jawel, maar deze is pas een paar dagen oud en met name al die regen, is toch niet echt bevoordelijk, voor zo'n heel jonkie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:47

Is er een mogelijkheid om buiten de stal van de merrie iets te maken van een klein hokje en dan de bovendeur dicht, zodat het veulentje een eigen slaapplaatsje heeft. Bij mij hebben de veulens altijd de mogelijkheid om naar een eigen stal naast de moeder heen en weer te lopen. Voordeel is dat daar ook een bak met veulenbiks hangt waar Zeno nu al zo'n 1 1/2 kilo per dag van eet.
Ook Kulana was een overbezorgde merrie in het begin waardoor ik iets sneller dan ik van plan was mijn merries naar het weiland gebracht heb.
Intussen staan er al weer 4 dagen 2 thuis voor DA controle. Ik zet ze niet bij elkaar, maar Zeno mag van zijn moeder nu buiten over het hek met hen neuzelen.
Dus uiteindelijk komt het meestal wel in orde als je zulke overbezorgde moeders maar eerst tijd geeft om rustig te aanvaarden dat de hele wereld niet de vijand is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 11:02

sarabande schreef:
Is er een mogelijkheid om buiten de stal van de merrie iets te maken van een klein hokje en dan de bovendeur dicht, zodat het veulentje een eigen slaapplaatsje heeft. Bij mij hebben de veulens altijd de mogelijkheid om naar een eigen stal naast de moeder heen en weer te lopen. Voordeel is dat daar ook een bak met veulenbiks hangt waar Zeno nu al zo'n 1 1/2 kilo per dag van eet.
Ook Kulana was een overbezorgde merrie in het begin waardoor ik iets sneller dan ik van plan was mijn merries naar het weiland gebracht heb.
Intussen staan er al weer 4 dagen 2 thuis voor DA controle. Ik zet ze niet bij elkaar, maar Zeno mag van zijn moeder nu buiten over het hek met hen neuzelen.
Dus uiteindelijk komt het meestal wel in orde als je zulke overbezorgde moeders maar eerst tijd geeft om rustig te aanvaarden dat de hele wereld niet de vijand is.


He, dat is nog een idee. Ik heb nog een kleine buitenbox in de weide waar merrie en veulen vertoeven. Maar zal de merrie niet in paniek raken als ze niet bij het veulen kan? Want zij past echt niet in die box, is van mijn Welsh-pony geweest!
En hoe gaat dat dan 's nachts als het veulen wil drinken?
Alvast bedankt voor je reactie.
Je veulens hebben hopelijk toch geen ernstige verwondingen???

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:09

Ik bedoelde niet een buitenbox, maar iets dat je aan de bestaande box kan vastmaken. Zodat moeder in de vertrouwde omgeving blijft en het veulen in de buurt.
De eerste keer reageert de moeder wel even, maar ze kan het veulen zien
Zeno heeft niks opgelopen omdat wij direkt onze merries weggezet hebben en Kulana zo in alle rust kon wennen.
Zeno ging al vrij snel in de naastgelegen box slapen lekker helemaal languit.
Nu slaapt hij of bij moeder of in "zijn" box Haha! .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 11:52

Maar ik begrijp dat de merrie dan niet in dat deel van de box kan gaan liggen? Ik snap nog niet helemaal hoe deze constructie er dan komt uit te zien... beetje blond Knipoog

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:53

Bij mij is dat geen constructie ik heb stallen naast elkaar die met elkaar ook verbonden zijn door een tussendeur.
Ik zet de onderste deur open

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:19

Als het enigszins kan komen bij ons nooit ruinen naast de veulenmerrie`s.
Het liefst houd de stalhouder de box naast de box van de merrie leeg.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Jildouu_97 en 5 bezoekers