Wever, kopen of laten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Wever, kopen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:14

Ik heb interesse in een paard, maar ik zit ergens mee: Het is een wever, en op stal wil hij dat nog wel eens gaan doen.

Nu zou hij bij mij de hele dag weidegang krijgen, 's avonds op stal met tweetjes, dus ik vraag me af of dat weefgedrag dan kan verminderen of juist niet.

Vraag is ook: kan het dier door het weven been/hoefgebreken krijgen, hebben of hebben gehad?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:16

Weven levert idd over het algemeen snellere slijtage aan gewrichten op. Als je het paard niet helemaal te gek vindt, dan zou ik hem laten staan.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:16

Een kennis van mij had een wever. Zij heeft toen wat voorwerpen aan touwtjes aan het plavond en boven de deur gehangen en het paardje overdag weidegang gegeven. Het gedrag verminderde zichtbaar. Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:18

Tessebes schreef:
Weven levert idd over het algemeen snellere slijtage aan gewrichten op. Als je het paard niet helemaal te gek vindt, dan zou ik hem laten staan.


Dus altijd sowieso röntgenologisch laten keuren?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:20

imker schreef:
Dus altijd sowieso röntgenologisch laten keuren?


Tja, ik zou het wel doen ja. Je hebt wevers en je hebt wevers he. De ene weeft af en toe eens en de ander weeft de hele dag. Bij het paard wat de hele dag weeft heb je natuurlijk grotere kans op slijtage.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:28

Als 'ie het niet zo erg doet en bij jou voldoende afleiding krijgt zou ik er denk wel op durven wagen.

Ik zou 'm wel laten keuren en evt. kijken of je 'm op proef kunt krijgen om te kijken hoe erg hij 't nou echt doet...

Succes ermee!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:06

Als je hem nog ooit wilt verkopen raad ik het je niet aan. Wil je hem voor altijd houden dan zal ik hem zeker laten keuren. Door veel weidegang zal het weven zeker af kunnen nemen. Hoe oud is ie?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:07

wever laten staan, matige luchtzuiger zou ik kunnen accepteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:09

Ga met Samsam mee...een wever laat ik staan.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:10

Nooit doen.
Je wordt er trouwens knettergek van en andere paarden nemen het zo over.........

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:19

Marliesje schreef:
Als je hem nog ooit wilt verkopen raad ik het je niet aan. Wil je hem voor altijd houden dan zal ik hem zeker laten keuren. Door veel weidegang zal het weven zeker af kunnen nemen. Hoe oud is ie?


6 jaar...

Ik zou juist een luchtzuiger laten staan, waarom laten jullie een wever staan?
Paard zou iedere dag ca. 9 uur weidegang krijgen en er staat maar 1 ander paard op stal bij.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:20

Ik zou hem ook laten staan. Al zou het voor het paard niet zo'n ramp zijn, ik word er zelf gestoord van... er staat er nu eentje die ijsbeert in z'n stal en daar word ik al dol van.
Maargoed, je hebt paarden die af en toe een beetje staan te weven... die kan je eventueel met afleiding nog wel uit de gewoonte lospeuteren... en je hebt paarden die de hele dag niets anders meer kunnen.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:20

CGJ12 schreef:
Nooit doen.
Je wordt er trouwens knettergek van en andere paarden nemen het zo over.........



Mijn paard heeft ruim een jaar geweefd en hij stond op stal met nog 10 andere paarden.Geen enkel ander paard heeft zijn gedrag overgenomen....
Sinds hij in een buitenbox met weefrek staat is het geweef helemaal verdwenen,helaas heeft ie nu weer een andere ondeugd gevonden in de losgooibak;luchtzuigen.
Maargoed zoals al eerder gezegd werd als je echt intresse in dit paard heb,laat hem dan wel even röntgenologisch keuren.
Laatst bijgewerkt door Chantal173 op 05-07-04 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:20

Wever heeft veel meer kans om er fysieke problemen van te krijgen, als je een matihge luchtzuiger hebt is dit met een band op te lossen!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:23

ik zou ook eerder geneigd zijn een luchtzuiger te kopen dan een wever, ik ken er eentje die het zelfs in het weiland doet. wat is de geschiedenis van het paard (veel op stal gestaan ?) en hoe oud is hij/zij ?
Dat paard dat ik ken is trouwens een volbloed (heeft ook op de baan gelopen) heeft HKO, maar met 24/7 weidegang daar geen last meer van, paard is inmiddels 21 jaar en wordt dagelijks bereden. Ik zou hem idd op de foto laten zetten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:24

ik heb ook liever een lichte zuiger als een wever !

de paarden ernaast worden vaak onrustig van dat op en neer geweef

keuren zou ik zowiezo hoe dan ook rontchenologisch doen !!!
er loopt zoveel rommel rond, en als later de combi niet blijkt te passen, dikke kans dat de volgende koper m ook gekeurd wil zien
mooi kl0te als er dan iets niet goed is !

dus hoe goedkoop het paard ook is, of hoe betrouwbaar de eigenaar lijkt... keuren doe ik altijd helemaal rond!!!


maar om op dat weven terug te komen... laten staan !
echte wevers doen het buiten op de wei ook, als ze bijvoorbeeld honger krijgen of naar binnen willen
een zuiger doet het buiten bijna nooit
en binnen kun je n band omdoen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:24

Samsam was me alweer voor. Een luchtzuigband of het verwijderen van dingen uit de box waar hij zijn tanden op kan zetten is een oplossing bij een luchtzuiger.
Ik ken paarden die ondanks dat ze kort vaststonden evengoed nog stonden te weven. En schade aan gewrichten en pezen vind ik persoonlijk erger dan tanden die te snel slijten of plekjes op de hals van de luchtzuigband.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:26

Weven is een stereotiep gedrag wat veroorzaakt wordt doordat het paard niet aan kan passen aan zijn omgeving. Over het algemeen veroorzaakt door verveling en zeer veel op stal staan. Vaak lost het probleem zich op als zo'n dier 24/7 of in ieder geval hele dagen lekker buiten/op de wei kan staan. Maar zo gauw zo'n paard in een onprettige of stress situatie komt kan het gedrag terug keren.
Verder is er dus die grotere kans op slijtage, maar dat ligt natuurlijk ook in de mate waarin hij weeft. Dus dat is een groot aktiepunt om op te letten!!
Maar zoals je al aangeeft kan ie bij jou veel buiten dus de kans dat het ophoud/sterk verminderd is redelijk groot. Alleen als het een échte non-stop wever is dan zal het dan ook nog doorgaan (maar dan zullen de gewrichten nu ook al slecht/versleten zijn).
Dus als dit hét paardje van je dromen is zou ik zijn gewrichten (vooral voor) controleren en als dat OK is --> ervoor gaan. Maar heb je meer twijfels dan alleen het weven dan is dit een extra reden om verder te gaan zoeken!!

Met de nieuwe wetgeving achter de hand is de vorige eigenaar ook nog altijd/zeer lang aansprakelijk. Als deze bv zegt met veel weidegang gaat het wel over/of hij heeft er verder geen last van --> en hij blijkt het te blijven doen of toch vroegtijdige slijtage te krijgen dan is de vorige eigenaar nog aansprakelijk. Zelfs als hij zegt dat het paard zo de Z kan halen en jij komt er niet verder mee dan M (mischien wel door eigen onkunde) dan moet ie hm toch terugnemen (want hij is in dit geval gekocht als toekomstig Z paardje).
Op zich een fijn idee--> aan de andere kant als je al zo gehecht aan hm bent, is het moeilijk om hem weer weg/terug te brengen (wie weet wat er dan weer mee gebeurd)

Succes met je beslissing!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:29

Mijn oude (manege)pony was een wever, maar hij weefde alleen op zaterdag als het druk was of op tijdens de ponykampen (ook van de drukte) Zo'n pony zou in een rustige stal nergens last van hebben. Maar elke wever is anders.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:30

IK zou gewoon doorzoeken er zijn zoveel leuke paarden, ik zou dit risico niet willen nemen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:30

imker schreef:

Vraag is ook: kan het dier door het weven been/hoefgebreken krijgen, hebben of hebben gehad?


Ja dus!!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:33

Wij hebben op stal ook een wever gehad. Althans bij iemand anders weefde ze en bij ons op stal nooit. Nu staat ze 24/7 op de wei en heeft nooit ergens last van!! Ook als ze bijv. een paar uurtjes op stal moet staan dan weeft ze ook niet meer. Het kan dus wel overgaan.
Kan je het paard niet eventueel op proef nemen oid?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:33

Tegen het luchtzuigen helpt het verwijderen van de voerbak echt niet.
Een luchtzuiger is een "gevorderde kribbenbijter" en kan het zonder de "kribbe".....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:35

We hebben een wever op stal staan die het zelfs bij het hek van de wei doet. Is er niet uit te krijgen, ondanks dat ze met andere paarden op het land staat.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:37

Je hebt weven en luchtzuigen in allerlei gradaties, aan eenieder om te bepalen wat ie laat staan, maar als je niet echt gek bent ervan zou ik hem laten staan dus. Je loopt denk ik toch liever geen risico. En mocht je hem ooit willen verkopen, dan is dat erg lastig.