Wie heeft er ook een opa of oma paardje?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Wie heeft er ook een opa of oma paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 21:31

En daarbij: merken jullie dat goed?

Mijn verzorgpaard Senja is nu 25 en je begint nu echt te merken dat ze oud wordt.
Ze verhaardt heel moeilijk, krijgt vaker verkoudheden en schimmel.
Dus we houden haar goed in de gaten.
Toch doen we eigenlijk nog best wat met haar.
Ze komt er sowieso elke dag uit (wei/wandelen).
Ongeveer 3 keer in de week wordt ze gereden door mij (buiten) of door een ander meisje (in de bak).
Buiten is ze echt super snel (ze is dan ook volbloed/hannoveraan).
Dus tijdens het rijden kun je niet merken dat ze oud is.
In de bak merk je wel dat ze dat saai en stom vindt.
Daar doet ze ook niet zo haar best.
Maar ik was benieuwd of er nog meer oma's en opa's hier bokken en wat ze nog allemaal doen!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:03

Ik heb er zelf niet een, maar hier in de buurt staat wel een oma. Ik zag dr vanmiddag nog Tong uitsteken Ze is nu 26-28 jaar, en ze komt niet meer mooi in haar vachtje, wil niet meer goed verharen enzo. Het meisje kan er ook niet meer op rijden, dan zakt ze door haar benen, dus ze wandelt nu altijd lekker met dr Lachen Het is verder een super lief beest!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:29

Trammelant is 27 en inmiddels met pensioen, maar tot ijn 25e op M niveau gereden. Nu is hij oppas voor twee twentermerries

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:44

Wij hebben hier op stal een 'adoptiepony' staan. De eigenaresse is verhuisd, en heeft haar andere paard meegenomen, haar oude pony mocht lekker op haar eigen stekje blijven in de wei. De pony was al een tijdje met pensioen, en ze wilde haar liever niet meer verhuizen.
De pony is nu inmiddels 38 jaar oud, en wordt door iedereen verzorgd.
Ze is wel echt oud, heeft vrijwel geen tanden meer, maar eet nog alles prima. Ze heeft ook al een aantal jaren Cushing, dus ook een extreem dikke krullende vacht die niet meer verhaart, die wordt er dan ook iedere zomer weer afgeschoren (gewoon een kruiwagen vol haar van een shet Haha! ). Afgezien van haar hoofd zou je niet zeggen dat het een hoogbejaarde pony is, ze heeft nog een heel net figuurtje, en geen doorgezakte rug o.i.d..
Slim genoeg is ze nog wel, zodra je haar aan het halstertouw pakt en meeneemt loopt ze letterlijk op 3 benen. Maar oh wee als je haar loslaat, dan is ze ineens verbazingwekkend snel en plots weer helemaal rad Schijnheilig
Zelfde verhaal met wormenkuren e.d. zodra ze ook maar iets vermoed spurt ze ervandoor, vol gas door de wei, maar zodra je haar pakt *strompel strompel*, maf beest....

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:53

Mijn vorige pony is nu 21 en nog steeds suuuper fit! Alleen iets minder eigenwijs dan dat ze ooit was Haha! , maar dat is alleen maar een voordeel.
En een vriendin van mij heeft met haar pony op zn 25 nog op indoor Brabant gesprongen. Hij is nu begin 30 en loopt nog steeds in de sport. Er zijn van die pony's die er geen genoeg van kunne krijgen, denk ik...
en veel plezier nog met je opa/oma paardje hij kan nog heeel wat jaartjes mee Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:07

Op de manege staat een oude pony van ruim 30+ met nog maar 4 kiezen in zijn mond. Eten gaat moeizaam, hij krijgt zijn biks geweekt en als ruwvoer krijgt hij lucerne want dat is alvast in stukjes gehakt, hoeftie minder zelf te kauwen.
In de wei wordt hij chagrijnig, hij kan nl niet meer grazen en dan gaatie langs het hek drentelen. Als hij een dag alleen maar lekker los geweest is, en niet gereden, is hij de dag erna echt een machoman, dan looptie (ok, vaak alleen het eerste kwartier) echt heel stoer te doen. Daarna gaat het wel weer in een rustiger tempo. Maar om die reden loopt hij dus nog wel iedere dag een uurtje, niet de gevorderde lessen hoor, maar met de kleintjes, om hem lekker in beweging te houden.
En dat gaat best wel goed, al weten we dat er een tijd komt dat hij echt geen eten meer binnen kan krijgen, dan wordt het waarschijnlijk tijd voor een enkele reis naar de eeuwige jachtvelden, helaas...
Maar goed, zover is het nog niet, voorlopig heeft Albany het nog super naar zijn zin bij ons en is hij ook nog behoorlijk gezond.
Helaas is de wei in geen optie voor hem, daar zou hij echt wegkwijnen, anders hadden we hem wel echt met pensioen gedaan ergens in een wei, wat met vorige oude pony's wel is gebeurd.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:12

Zo ken ik er wel meer. Bij een vriendin was ook een pony die met pension naar de wei ging. Maar kwijnde daar helemaal weg, en nu loopt ie af en toe weer een uurtje, en leeft were helemaal op Haha! rare paarde zijn er toch...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:20

Mijn zorro is bijna 32 en nog best wel fief. 23 augustus gaat hij naar de paardenkamp in soest lekker verder met pensioen. Hij staat op een pensionstal en in de winter gaat hij slechts een uurtje in de paddock. Merk de laatste 2 winters dat dit voor hem naast het halfuurtje wandelen te weinig is dus daarom heb ik besloten dat hij in soest beter af is. Hij werd stijf, koliek af en toe en hij is spierbevangen geweest.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:05

veel succes met het weg brengen van je paardje, maar hij zal het daar vast naar zn zin gaan hebben

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:06

dank je wel.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:31

mijn pony is ook 21, ziet er nog best mooi uit in haar zomervachtje. en is nog super fit en pittig voor met rijden merk je idd niet dat ze al 21 is. Haha!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:31

ik heb een oude shet van 28 jaar (mijn eerste pony). Ze goed fit maar die mega wintervacht. Net een teddybeer. Niet om doorheen te komen. ondanks vitaminen en zonnebloemolie. half juni was ze haar vacht pas kwijt. in september begint die alweer te groeien.

Ringo_Star

Berichten: 557
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:48

Mij (verzorg) pony begint al een beetje een opaatje te worden. Hij is nog maar 16, maar komt al moeilijker door het haar en begint al een beetje grijsjes te worden.

jeanetjuhhh
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:57

hoi allemaal...
ik rij nu sinds een jaar een fries paard van net 20 jaar...
het is echt mijn toppertje, maar je kan nu wel merken dat ze ouder wordt... ze wordt grijs op haar hoofd ( heel veel denken dat ze een bles heeft, maar dat is dus niet zo, vroeger was haar hoofdje gewoon zwart) haar manen worden grijs en in haar sokken beginnen nu ook al wat grijse haren te komen.
ik rij nog wel op haar en dat kan denk ik ook nog wel want ze is altijd een krospaardje geweest en dat is ze nu nog wel... alleen wel wat minder.
maarja volgend jaar gaat ze met pensioen want dan ga ik een paardje (ook een fries) beleren... die is dan net 3 das nu dus een twenter...

nouwja dit was mijn verhaaltje Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:00

Ik heb een tijdje een heel oud paardje verzorgd (zie profiel). Ze was alleen wat stijf, maar evrder was echt niet aan haar te zien dat ze al zo oud was! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:02

ik heb een opa paardje had hij is 31 bij mij mogen worden Lovers mis hem nog elke dag....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:37

Mijn oude ruintje is 29 jaar.
Opa Sepp noemen we hem en hij gedraagt zich ook echt als een opa. Er is geen betere om de net afgespeende veulens bij te zetten Lachen
Hopelijk houdt hij het nog even vol, al gaat het ouder worden wel erg snel het laatste jaar Scheve mond

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:02

Bij mijn bijrijdpony staat een oma in de wei, maar die is pas 9. Ik neem aan dat je dat niet bedoeld Knipoog Verder stond er een paard op de manege en die liep tot zijn 27ste mee in de lessen. De laatste jaren wel minder maar toch altijd wel een uurtje, in de beginnerslessen of met een rustig buitenritje.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:20

Ik heb ook een opatje. Lachen Hij is dit jaar 25 jaar geworden. Toen 'ie nog veel aan 't werk was enzo merkte je echt dat ie af takelde.. Toen hebben we hem bij een kennis op de wei gegooit en word ie een beetje recreatief gereden door het dochtertje van die kennis, en hij lijkt weer lekker jong.
Laatst was 'ie zelfs lekker aan het rennen door de wei en lekker aan het bokken. Haha!

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:33

Mirza is ook een omatje. Ze is nu 28 jaar en eigenlijk nog op en top gezond. Ze heeft in haar leven toch wel veel meegemaakt en ik ben blij dat ze dat allemaal heeft doorstaan. De welsh merrie op stal heeft pas een veulen gekregen en Mirs moedert ontzettend. Ze is een echte oma voor het veulen en zorgt dat 'de gemene buurpaarden' absoluut niet in de burut kunnen komen! Ik rijd haar recreatief, een keer in de week ponyclub en de rest buitenritten. Je kunt merken dat ze het rijden nog heerlijk vindt.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:27

Marije_jiplover schreef:
Op de manege staat een oude pony van ruim 30+ met nog maar 4 kiezen in zijn mond. Eten gaat moeizaam, hij krijgt zijn biks geweekt en als ruwvoer krijgt hij lucerne want dat is alvast in stukjes gehakt, hoeftie minder zelf te kauwen.
In de wei wordt hij chagrijnig, hij kan nl niet meer grazen en dan gaatie langs het hek drentelen. Als hij een dag alleen maar lekker los geweest is, en niet gereden, is hij de dag erna echt een machoman, dan looptie (ok, vaak alleen het eerste kwartier) echt heel stoer te doen. Daarna gaat het wel weer in een rustiger tempo. Maar om die reden loopt hij dus nog wel iedere dag een uurtje, niet de gevorderde lessen hoor, maar met de kleintjes, om hem lekker in beweging te houden.
En dat gaat best wel goed, al weten we dat er een tijd komt dat hij echt geen eten meer binnen kan krijgen, dan wordt het waarschijnlijk tijd voor een enkele reis naar de eeuwige jachtvelden, helaas...
Maar goed, zover is het nog niet, voorlopig heeft Albany het nog super naar zijn zin bij ons en is hij ook nog behoorlijk gezond.
Helaas is de wei in geen optie voor hem, daar zou hij echt wegkwijnen, anders hadden we hem wel echt met pensioen gedaan ergens in een wei, wat met vorige oude pony's wel is gebeurd.



agos ik heb als klein meisje van 6 jaar op hem gereden was toen superpony, vond hem altijd wel een beetje eng Bloos

en hij kon gruwelijk springen die pony OK dan!

Chris_Fire
Berichten: 1031
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: nuland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:41

heey,
mijn lievelingspony (fire) op mijn manege is 22 en is samen met lisa de snelste pony van stal. Lisa is dan nog maar 9. Bij fire is er echt nog helemaal niks van te merken dat ze oud is. Ook als je haar zo ziet staan lijkt het een pony van 10/11. Met wandelen (doe ik vaak ben namelijk te groot om er op te rijden) huppelt ze de hele tijd en trekt de hele tijd aan het touw. Als je haar niet goed vasthoud crosst ze zo het hele bos rond. als je met haar naar spuitplaats gaat rent ze snel weg of als ik vanuit het bos naar stal ga gaat ze soms ineens kei hard trekken en rent de buitenbak in. Ik hou dan nog wel net vast voordat ze over het touw valt.

maar er zijn ook pony's bij ons op de manege rond de 28 en daarbij merk je het wel. Er is zelf een pony laatst gestorven omdat ze oud was ze heeft toen zelfs tijdens de les over een hek van ong. anderhalve meter gesprongen. Toen kreeg ze een wondje en werd ze een poos appart gezet. Toen ze weer voor het eerst les had zakte ze door haar benen en viel op de grond Even later ging ze dood. Ikzelf was er niet bij maar ik heb het gehoord. Nu is er nog een pony van rond de 28 en die doet nog mee in de springles en springt nog ong. 70 cm. Ze heeft een hele erge doorgezakte rug. 2 keer is al geweest dat ze na een sprong kei kreupel liep. toen mocht ze wel naar stal. Maar is het niet een beetje zielig dat een pony van rond de 28 en zoon erge doorgezakte rug nog 70 cm springt? Ik weet het ook niet. Er is ook een pony van ook ong. zoon leeftijd en die heeft nog wel een goede rug en loopt ook niet veel lessen meer mee. Maar soms bokt ze nog dat is heel schattig om te zien. Ze doet het niet vaak meer. Verder eigenlijk niet echt veel meer
xxxxjes margo

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:41

Bij mij op stal staan vrij veel echt oudere paarden. Zowel eigen paarden als manegepaarden. Er zit denk ik iets in het voer ofzo. Paarden worden nog gewoon gereden tot een jaar of 28 en dat gaat dus echt prima. Het werk wordt natuurlijk wel aangepast. Lekker naar buiten enzo. Maar ik vind het wel opmerkelijk. Op mijn vorige manege werd geen paard ouder dan 18 geloof ik.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:53

vraag maar aan anouskaB hier op bokt...
zij heeft 2 oudjes boven de 30 bij haar huis staan.
ik heb zelf ook jaren een oudje gereden die nu ook boven de 30 is, en die had nog heel veel energie in het bos..

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:55

mijn oud verzorg paard is 30 en hij loopt nu nog mee in de lessen. Hij gooit nu nog wekelijks wle iemand van zijn rug *LOL*