wanneer ben je trainer???????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

wanneer ben je trainer???????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 22:43

ja wanneer mag of moet je je trainer noemen????
wanneer ben je trainer en wanneer begeleid je mensen om te leren de basis te beheersen???
Geen verschil?????als dat je antwoord is moet je nodig op zoek naar een begeleider }>

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:13

Ik denk dat je 2 soorten trainers hebt.
trainers die eigenlijk in hun hart liever alleen paarden trainen.
en trainers die anderen iets willen en kunnen leren.

en misschien zijn er ook wel die het allebei leuk vinden.

Het is aan de trainer om daar duidelijk over te zijn.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 10:40

Maar wat is een trainer iemand die de paarden alles leert of is het de persoon die het aan de ruiter over moet brengen.
Ik heb meer het idee dat je beter kunt spreken van een instructeur/instructrice om de kennis van het rijden over te brengen en dus iemand die de paarden rijd een trainer
Het zijn dan ook twee verschillende dingen want al zou ik nog zo goed een paard alles kunnen leren dat wil dan niet zeggen dat ik de mensen ook alles zou kunnen leren

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 11:40

Freckles schreef:
Het zijn dan ook twee verschillende dingen want al zou ik nog zo goed een paard alles kunnen leren dat wil dan niet zeggen dat ik de mensen ook alles zou kunnen leren


Andersom zou het toch ook wel prettig zijn als iemand die het de mensen wil/kan leren weet waar hij/zij het over heeft qua ervaring met rijden. De theoretische techniek kunnen we allemaal wel uit een boekje halen.

Er is in Nederland ooit eens een begin gemaakt met een western-onderdeel lesgeven op Deurne. Enkelen onder ons hebben dit gevolgd. Ben je na afronding hiervan 'trainer/instructeur" Verward Of gaan we alleen voor die enkeling die jaren in Amerika heeft meegedraaid Verward

Kijk hoe iemand rijdt en luister hoe iemand les geeft. Meestal spreken de resultaten voor zich. Op wedstrijden alleen zul je de antwoorden niet vinden.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 13:59

Ik bedoel eigenlijk meer zo iets van al kan iemand nog zo goed rijden en heeeft daarbij heel veel ervaring wil dat dus nog niet zeggen dat hij het over kan brengen.
Dan heb je dus nog niks toch???????????
Maar wanneer is iemand trainer en wanneer instructeur of is dat in jullie ogen hetzelfde????????????

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:03

Freckles schreef:
Maar wanneer is iemand trainer en wanneer instructeur of is dat in jullie ogen hetzelfde????????????


What's in a word *LOL*
Of je nou een paard traint of een mens..of een mens instruties geeft of een paard instrueerd...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 18:45

Hoi,

Jos slaat de spijker op de kop ! Haha!
Het kan zo zijn dat er trainers zijn die niets liever doen dan de hele dag paarden rijden/trainen en dat ongelóóflijk goed kunnen, maar totaal niet met mensen om kunnen gaan, laat staan ze de "kennis" over te brengen
en jouw zover te brengen als hunzelf.

Ik ben zelf een aantal jaren hondentrainster geweest en inderdaad :
één v/d moeilijkste dingen tijdens die opleiding was toch wel de theorie v/d kunst van het lesgeven !
o.a. wát is een lesopbouw?
Waaruit moet een lesopbouw bestaan?
Hoelang kan een mens zich concentreren?
Hoelang kan een hond zich concentreren?
Waaruit bestaat een "leerproces"?
Hoe geef je kritiek?
Nog moeilijker Haha! hoe ontvang je zelf kritiek?
etc. etc. etc.
complete boeken zijn erover geschreven....

Theorie & praktijk zijn beiden, vindt ik, dingen die je kunt leren, tenzij je echt geen "feeling" zou hebben, net zoiets als iemand zonder "ritme" op dansles Haha!
Als je er maar hard genoeg voor knokt, maar wat doe je als je het "verbaal" of zelfs "non-verbaal" niét kunt overbrengen?
Dan heb je steeds weer die drempel. Geen prettig gevoel voor de "lerende persoon" als de "leraar" zelf onzekerheid uitstraalt... Lachen

Dus conclusie :
wanneer moet je trainer zijn> wordt al voor je bepaald bij de regeltjes, toch?
wanneer mág je jezelf trainer noemen?
tja....
ik vindt als je theorie & praktijk goed beheerst, én als je het goéd kunt overbrengen, én het daarbij nog écht leuk vindt, heb je, denk ik, een goede combinatie ! Of is dat een vereiste om trainer te mogen zijn? Haha!
Als je het wel leuk vindt om theorie in praktijk te brengen, maar les geven niet leuk vindt, moet je het niet doen...

Tevens denk ik dat je les klanten een goede graadmeter zijn, als klanten niet 1x per week, maar zelfs naar 2x per week willen gaan lessen, terwijl er al een duidelijk stijgende lijn inzit, geeft dat toch een goed gevoel !!?

Groetjes Jolanda Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 18:52

Freckles schreef:
Maar wanneer is iemand trainer en wanneer instructeur of is dat in jullie ogen hetzelfde????????????


Is in mijn ogen hetzelfde. Interieursverzorgster is toch ook een duur woord voor poetsvrouw....

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:10

Chief hebben een uitgesproken mening over trainers....

10% Weten heel goed hoe en wat en hebben gave zowel mens als paard goed te "vertellen" hoe (mest-) vork aan steel zit.
10% Hebben melk horen klotsen maar weten niet waar de tepel hangt (het is nog niet te laat, er is nog hoop)
20% Hebben de duiten horen rinkelen maar weten (nog) niet waar de beudel hangt (het is nog niet te laat om rijk te worden met "niets" doen)
30% Hebben de duiten horen rammelen en weten verdomd goed hoe de beurs open gaat (die van de leerling dus).
30% Roep als zij een westernpaard zien 'echte' amerikaanse geluiden als "Ya Ya" en "Go go go" maar kan zijn naam niet schrijven.

Zwarte humor? Helaas niet. Vele mensen zich trainer noemen, maar dat zijn (in Nederland) titel die niet veel zegt over kwaliteit van deze persoon.
Aan jouw dus de moeilijke taak om de eerste 10% te vinden. Succes.

PS Chief denken al geruime tijd een te hebben uit 10% groep. Maar dicht in buurt ook zitten een heel bekende die behoort tot laatste 30%.

Uch Uch Chief

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 21:21

En mischien is het nog wel minder als 10%. Jan en alleman geven zich maar uit voor trainer.... Maar geef ze een tweejarige en ze weten er geen raad mee. Breken van alles en nog wat en denken totaal niet na bij wat ze doen en nog erger, ze maken iedere (beginnende) ruiter vanalles wijs. Ook de doorsnee huis, tuin en keukenpaarden kunnen ze nog niet een fatsoenlijke cirkel laten lopen Misselijk .
Een goede trainer/instructeur moet zowel een paard netjes kunnen rijden en beleren, als het goed over kunnen brengen naar de lesnemende ruiter.
Gegroet Koe

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 23:17

Om een "doorsnee huis tuin en keuken paardje" een goede circel te kunnen laten lopen, moet je wel héééééééééééél goed kunnen rijden }> Bloos Haha! Lips are sealed

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 12:42

Jos schreef:
Om een "doorsnee huis tuin en keuken paardje" een goede circel te kunnen laten lopen, moet je wel héééééééééééél goed kunnen rijden }> Bloos Haha! Lips are sealed


Hoe goed kan iemand rijden die een paard een perfecte circel IN STELLING achterwaarts kan rijden... Lips are sealed