5 jarige, trainingsschema?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

5 jarige, trainingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-02 10:29

Naar aanleiding van een van de andere topics wil ik ook mijn trainingsschema eens aan jullie voorleggen. Op de manege waar mijn verzorgpaard staat, vinden ze namelijk dat hij er te weinig uitkomt. Nu is er gelukkig al geregeld dat hij elke dag in de stapmolen komt, maar als je het volgende schema ziet, is dat dan wel te doen met een 5 jarige?

Van zijn derde tot afgelopen oktober heeft hij maar heel weinig hoeven werken. Hij liep de hele dag op het land, en werd er misschien twee keer in de week uitgehaald om een half uur-drie kwartier te lopen.
Vanaf oktober staat hij full-time op stal, en wordt hij dus ook intensiever bereden.
Op maandag rijd ik hem in de dressuurles, op dinsdag rijdt zijn eigenaar hem in de springles, op woensdag doe ik meestal een rustige dressuurtraining (niet zo heftig als in de les), op donderdag hoeft ie niks, maar komt ie wel buiten natuurlijk, op vrijdag rijd ik hem weer dressuurmatig of longeer ik hem met een dubbele longe, op zaterdag gaat zijn eigenaar vaak met hem naar buiten of naar een jacht (Zwaar dus) en dan doet ie zondag meestal wel weer rustig aan: wat stappen ofzo.

Vooral die jacht (enkele uren flink bezig zijn en springen) lijkt me erg zwaar voor een vijf jarige. Denken jullie dat de rest van dit schema daar meer op aangepast moet worden, of is het wel te doen? Het paard zelf is na een jacht helemaal op, maar is de rest van de week altijd vrolijk en enthousiast. Dus daar naar kijkend denk ik dat we het goed doen.

Wat denken jullie? is dit schema te zwaar voor een vijfjarig paard?

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 10:33

Nee, ik vind het niet zo raar...

Wellicht dat je wat meer conditietraining op woensdag of donderdag kan doen, (dus veel intervaltraining), zodat het paard niet zo 'lek' gaat in het weekeind. met een goede training maak je het lichaam sterker en fitter voor zwaarder werk.

Kijk goed naar het lichaam van het paard, dat zal je vertellen of het het gevraagde aankan....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:20

nou te zwaar voor een 5-jarige vind ik niet maar dan zou ik bijv. de lessen doordeweeks aanpassen aan of de eigenaar een jacht in het weekend heeft.dus bijv: wel jacht= geen springeles doordeweeks,of de zondag een rustig stapritje buiten en dan de dressuurtraining van woensdag aanpassen en rustig aan doen......
ik zou het dus niet afraden geen jacht te rijden,maar het schema doordeweek wel rustiger maken als ie een jacht moet lopen het weekend.
tja en houd je paard goed in de gaten,heeft ie geen spierpijn(zo ja dan rustig laten bewegen,misschien klein beetje stappen onder het zadel of longeren)let op of ie zin heeft de stal uit te komen of dat ie enthausiast is(of dat ie juist geen zin heeft en doffig uit zijn ogen kijkt)dus het is ook afhankelijk van het paard zijn karakter en energie-vermogen,let goed op hoe je paard reageert op het werk dat je hem voorlegt.

soms is het beter om te zwijgen


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 17:19

Ik rijd zelf ook een jachtpaard, deze is 11, en heb ongeveer het volgende schema

Ma:stapmolen of rustige training voor mezelf
Di: rustige beginnersles of weiland/stapmolen
Wo: half uurtje dressuurles (privé)
Do: springles
Vrij: rustige dag; voor mezelf trainen of buitenrit
zaterdag: jacht
zondag: buiten uitstappen (uurtje)

Ik leg de nadruk op het bijkomen na een jacht, alleen stappen (heel belangrijk om te voorkomen dat de spieren verzuren) en rustig aan (maar wel beweging dus!)
Naar een jacht toe zorg ik dat ie goed gelopen heeft, maar de vrijdag voor de jacht doe ik rustig aan.

Het belangrijkste is dat een jachtpaard regelmatig in beweging blijft, interval training zou ik alleen aanraden als de conditie erg slecht is. De eigenaar van mijn paard heeft nog een ander jachtpaard en die wordt vnl buiten gereden (lange stukken galoperen) als je die twee vergelijkt heeft die van mij op zich een betere conditie, juist van het in de bak rijden (de korte wendingen bij een springles daar wordt ie lang niet zo moe van als die ander)

Onze jachtpaarden lopen ook tot Oktober hele dagen in het land om lekker aan te sterken voor het jachtseizoen, maar huist dan is het goed om aan die conitie te werken door langere buitenritten te rijden en intensiever te dressuren. Dan zorg je dat het paard al een goede conditie heeft om het jachtseizoen mee door te komen; dat ie niet daartijdens nog conditieopbouwend werk moet doen!

Wat betreft jouw schema: Ik zou persoonlijk donderdag vrije dag naar voren halen naar ma of dinsdag. En vrijdag dus wel lekker laten bewegien maar geen spierinspannende dingen doen.

Succes! EN als je nog vragen hebt wbt jachtpaarden kan je me pben, loop ondertussen al een paar jaar in dat wereldje mee Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 18:45

Ik ga ervan uit dat het paard dit jaar nog 5 moet worden...
ik persoonlijk vindt dan elke week een jacht te zwaar, vooral omdat jachtpaarden vaak erg grote paarden zijn en die doen er nou eenmaal langer over om helemaal uit te groeien.
Een 5 jarige van 1.63 is al veel meer 'af' als een 5 jarige van 1.76, die zijn nog vaak zo ontzettend slap.
Dat heeft niets met training te maken maar gewoon met tijd.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 18:51

Ja, inderdaad Sjuimpje. Ik denk ook dat het heel erg ligt aan hoe het paard zich al ontwikkeld heeft. Met mijn paard zou ik dit nooit hebben moeten doen op 5 jarige leeftijd! Die is pas ingereden toen hij 4,5 was, omdat hij er lichamelijk (en ook geestelijk) gewoon nog niet eerder aan toe was.
Terwijl sommige andere paarden met 3 jaar al heel volwassen en sterk zijn. Het is volgens mij dus heel erg afhankelijk van het paard zelf, en dat is iets dat wij onmogelijk kunnen beoordelen achter een computerschermpje.
Kijk dus naar het paard, en ook naar zijn gedrag.

Heel veel stappen over de harde weg is wel belangrijk volgens mij. Als ik jou was, zou ik dat vaker gaan doen, bijvoorbeeld met in-/uitstappen e.d. De pezen moeten namelijk erg sterk zijn voor het jagen, en met jonge paarden is dat vaak nog niet helemaal het geval.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:12

Tja, heel afhankelijk van het paard.................je hebt 5 jarigen die echt baby's zijn, heel slap enzo maar je hebt ook 5 jarigen die al heel volwassen zijn. Mijn eerste paard Joran liep op 5 jarige leeftijd Z1, maar ik ken er ook een die toen net zadelmak was.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 21:53

Tsja het is niet haar paard en dat is het nadeel van een jachtpaard rijden. Ze heeft er geen invloed op of hij moet jagen of niet (denk ik?) Het mooiste is als zo'n jachtruiter twee of 3 paarden heeft dat ze elkaar afwisselen en de jachten niet op één paard neerkomt als de ander een blessure heeft. Ik gebruik de weekenden dat er geen jacht is om een lange buitenrit te maken, ook goed voor de conditie maar niet zo zwaar als een jacht.

Iedere week jacht zou voor mijn 11 jarige KWPNer met goeie conditie ook een genadeklap zijn. Het vergt zoveel van de spieren dat is niet gezond om iedere week te doen. De paarden die wel iedere week meegaan houden het niet lang vol. Die van mij heeft na een jacht vaak al last van zn mond (eet dan slecht) en is in het ergste geval echt lusteloos. Jagen eist veel van ze.. maar hij vind het super leuk. Ik hoop dat jouw paard het goed aankan... succes ermee!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

niet elke week gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-02 09:39

Het paard hoeft gelukkig niet iedere week op jacht. Zijn eigenaar ziet ook wel in dat dat wat teveel van het goede is. Hij gaat meestal eens in de twee a drie weken, en dat lijkt me ook wel zat voor zo'n jonkie.
Helaas is het geen optie om de rustdag wat naar voren te halen, omdat juist op maandag en dinsdag de lessen gegeven worden. Gelukkig heeft ie zondag wel om bij te komen, en als ik weet dat ie dat weekend een jacht gelopen heeft doe ik ook wat rustiger aan op maandag in de dressuurles.

Ik denk dat we het op dit moment wel goed doen, hij heeft er in ieder geval altijd zin in als we komen. Hij loopt prima, gaat niet in verzet en werkt voor 200 % met je mee, maar dan is het dus des te belangrijker dat wij als ruiters hem af en toe even wat terugnemen en rust gunnen.

Qua bespiering vind ik hem nog niet super. Het is een grote ruin, hij zal rond de 1.74 zijn, maar de spieren beginnen zich nu zichtbaar te ontwikkelen. Maar ja, hij is nog niet zo lang intensief onder het zadel, dus hij krijgt nu ook pas de kans om wat op te bouwen.

Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jadero en 24 bezoekers