Pony die kopschuw is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carootje90
Berichten: 198
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Enschede

Pony die kopschuw is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 11:18

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ( misschien voor jullie een hel domme vraag Bloos! ).. Bij de stal waar een vriendin van mij rijdt, staat een shetlandpony die kopschuw is. Je kunt hem wel normaal berijden, maar het kost veel moeite om zijn hoofdstel om te doen en af te doen en meestal laten ze dan ook het halster om met rijden. Met het hoofdstel omdoen moet de pony vaak in een stal staan omdat hij bokt en steigert. Als hij dit gedrag vertoont word hij geslagen met de zweep of gewoon met de platte hand . Nou is mijn vraag is er geen andere oplossing, om dit 'spektakel' bij het hoofdstel om doen, anders op te lossen ? Ik heb al geprobeerd om hem heel voorzichtig bij zijn oren te komen betasten en heb dit ongeveer 20 min gedaan het werd wel minder maar toch heb je telkens dat verzet. Ook hebben we bij zijn oren gecontroleerd of hij misschien exceem of iets dergelijks erbij had er was niks te zien maar ik zou jullie graag om tips willen vragen alvast bedankt !! *LOL* groetjes Caroline

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:06

Een paar weken geleden is er een topic geweest over kopschuw, ik denk dat je daar wel wat nuttige tips in kunt vinden:
[VMR] wat te doen bij kopschuw??? inrijden in stappen?

Ik denk dat je voor de juiste weg kiest door de shet met veel rust en geduld te benaderen.
Kopschuw wordt vaak gezien als "een naar karaktertrekje" terwijl het in mijn ogen meestal een gevolg is van verkeerde behandeling.
Een paard is niet voor niets bang Knipoog

Ook het optuigen in de stal -in combinatie met de door jou genoemde bok- en stijgerpartijen, met daarop volgend een flinke klap- lijken me geen goed te doen.
Juist bij kopschuwheid is het belangrijk om veel geduld te hebben, je moet immers vertrouwen herwinnen.
Vertrouwen krijg je niet door een paard te slaan dat al in paniek is, dan wordt het alleen maar erger.
Ook het "opgesloten gevoel" in een stal kan averechts werken (misschien heeft de pony zijn hoofd weleens flink gestoten tijdens het stijgeren).

Ik wens je veel succes en geduld !

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:07

zolang die mensen hem blijven slaan op zijn hoofd blijft hij dit gedrag vertonen.
leer ze eerst maar eens dat slaan niet mag!

verder heel veel geduld hebben en steeds weer oefenen.
handje biks erbij en proberen de boel om te doen.
probeer maar eens minstens tien keer achter elkaar..

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:16

Kopschuwheid komt voor zover ik weet altijd voort uit angst. Dus klappen is hier gewoon geen oplossing, maar levert juist een bijdrage aan het probleem.
Beste methode is rustige benadering zonder veel eisen te stellen. Niet denken dat je dit in één sessie kunt oplossen, maar wel regelmatig zachte aanrakingen naar het hoofd toe, begin eventueel vanaf de aanzet van de hals van het paard en werk dan rustig omhoog. Stop als het hoofdje omhoog gaat. Op het moment dat het hoofd hoog gedragen wordt, kan er niet geleerd worden, dus altijd het hoofd laag proberen te houden. Dit heeft een fysieke achtergrond, als het hoofd zo hoog is, wordt er iets afgeklemd (ben even kwijt wat ook weer) waardoor het paard alleen nog in reflexen reageert, dan heeft de angst het weer gewonnen. TTEAM werk (met name de ttouches) zou hier dus heel erg goed zijn.
Je kunt dit aanraakwerk gewoon een paar keer per dag kort doen, in principe zie je dan vrij snel resultaat.
Succes!

carootje90
Berichten: 198
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 11:07

Heey Jongens k ben een hele tijd niet op Bokt geweest maar ben blijven oefenen met de shet en heb daarbij jullie tips opgevolgd... Ik heb die mensen eens even recht voor z'n raap gezegd dat slaan inderdaad geen oplossing is daarom heb dit bericht ook geplaatst. Ik had wel ruzie als gevolg maar ze zijn ermee opgehouden ! Ik heb de taak op me genomen om te kijken of ik het vertrouwen kan winnen door nog steeds te oefenen door hem gewoon rustig aan een halstertouw vast te houden en dan bij zijn hals te beginnen met aaien en blijven belonen en dan steeds verder omhoog te aaien naar zijn oren en dan die beginnen te masseren hij laat dit nou wel toe en begint zich steeds meer te ontspannen merk ik wel. We hebben gebrobeerd om het halster groter te maken en dan om te doen en dit heeft resultaat hij laat dit nou toe wat hij in het begin ook al niet deed dus er zit vooruitgang in *LOL* ! Ik blijf gewoon oefenen maar hij krijgt steeds meer vertrouwen we worden gewoon vriendjes Lovers groetjes -xx- Caroline en bedankt voor de vele reacties hierop jongens ik heb er veel aan !