vastzetten..ze wil met mij mee.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

vastzetten..ze wil met mij mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 21:20

Het merrie-mutsje is helemaal ingesteld op Natural Horsemanship, we beoefenen dat dan ook, en ze beheerst het goed. Hobbelt dus ook altijd braaf achter me aan op een kleine afstand, net of je gestalkt wordt...

Nou staan de kasten bij ons een eindje verderop van de poetsplaats -gewoon een 'plaatsje' met een stang om je paard aan vast te zetten- , en haar stal is helemaal ver weg, en om nou met die spullen half het terrein af te zeulen, is ook niet alles.
Dan zet ik haar dus vast en telkens is het weer raak, als ik weg wil lopen loopt ze mee, voelt ze de druk, gaat een beetje hangen, schiet in de stres, en staat vervolgens weer op 4 benen, heel triest mijn kant op te kijken. Ze laat zich gelukkig niet echt neerstorten, de baas is niet zo belangrijk dat je jezelf er pijn voor moet doen natuurlijk. Maar schiet wel enorm in paniek als ze niet mee kan, en ligt soms bijna op de grond van haar eigen gemuts. In het land en op stal wil ze eigenlijk ook met mij mee, maar dat blijft bij een hinnikje, en langdurig gestaar.. het is op stal of in het land toch eigenlijk ook wel heel fijn namelijk.
Altijd als ik wegloop laat ik haar duidelijk zien dat ik een knoop in het touw leg, heel rustig dus. en dan loop ik rustig achteruit van haar weg, terwijl ik mezelf langzaam groot maak. Dan zou ze eigenlijk aan mijn lichaamstaal moeten af kunnen zien dat ze even niet in mijn buurt moet komen, en onderhand zou ze toch ook wel door moeten hebben dat ze daar eventjes moet wachten.
Als ik haar met NH oefeningetjes weg wil hebben omdat ze niet gehoorzaamd doe ze het wel prima, dus ze heeft niet echt verlatingsangst. maar als ze niks fout doet, wil ze niet achterblijven. er is nog nooit wat gebeurd aan die paal, afgezien van dat ze zelf paniek veroorzaakt. Een ander paard naastzetten helpt ook niet, terwijl ze dan toch een vriendje heeft, moet en zal mutsie per se met mij mee komen..

Hoe kan ik dit prettiger voor haar maken? Het is ook geen aandacht trekken, negeren helpt ook niet.
Is het iets normaals voor een paard om het commando 'sta' aan te leren, net als bij een hond, of zou ze daar toch geen donder van snappen.. En hoe doe je dat?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:29

Gewoon aan de muur zetten een uurtje of 2 laten staan.
Hoge School voor Zelfstudie noemen wij dat thuis en werkt voor de meeste paarden heel verhelderend.
We zetten ze nooit aan een touw vast maar aan een verankerde ketting met daar omheen dikke tuinslang en met een hele zware karbijnhaak, het kan dus niet kapot ook al gaan ze hangen en klieren.
Wel in de buurt blijven en het paard in het oog houden.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:06

ja idd juist vastzetetn, ze moet het maar leren. Ilindra en je halster gaat die ook niet kapot?? ik had het even getest pas, nouja mijn paard. ze bleef net zollang hangen tot het halster aan de zijkant afscheurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:11

Bij de boerenbond hebben van die oranje nylonhalsters, die zijn zo goed als onverwoestbaar.
Voordeel van zo'n halster boven een stevige leren, je kunt hem nog snel kapotsnijden/knippen als het echt mis mocht gaan (maar dat is bij ons nog nooit gebeurd).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:15

Ik heb wel wat gelezen over paarden die bij zichzelf een schedelbreuk veroorzaken door te gaan hangen aan een halster dat niet stuk gaat. Er zijn ook halsters speciaal voor paarden die hangen deze zijn geheel elastisch, op die manier kan het paard zichzelf niet ophangen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 08:07

waar kun je die halen dan? die halsters.

negeren en laten staan heb ik ook al vaak gedaan, maar iedere +/- 3 minuten stort ze zich weer ter aarde, en al die stres kan toch ook niet echt bevorderlijk zijn.. Ze blijft maar piepen en mutsen, uren lang.. Blauw oog

Dank voor de reacties.
Zou het commando 'staan' een optie zijn? dat ze uiteindelijk snapt dat er niks gebeurd, en ik vanzelf wel weer terug kom. maar ja, hoe leer je dat aan?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:19

Commando voor "blijf" Ik weet alleen van honden dat je dan je hand op steekt en " Blijf" zegt en dan weg loopt.
Ik weet niet of je zoiets een paard kunt leren.
Ik zou wel , als ik bij het paard weg zou lopen, niet meer achterom kijken omdat je dan het paard misschien hoop geeft dat jij twijfelt.

Watch out !!!
Shetties about !!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:55

Locanda schreef:
waar kun je die halen dan? die halsters.



Ik had er toen een gehaald bij de lokale ruitersport winkel, merk Kavalkade dacht ik. Ik heb hem toen weer door verkocht aan een bokker, had hem niet nodig.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 09:32

Shettiefan schreef:
Ik zou wel , als ik bij het paard weg zou lopen, niet meer achterom kijken omdat je dan het paard misschien hoop geeft dat jij twijfelt.


Ik gebruik met NH altijd, dat als ik mijn rug naar haar toedraai ze moet komen, doet ze goed.
dus ik loop altijd achteruit van haar weg, zonder haar aan te kijken, ondertussen zwaai ik met mijn armen in de lucht.
(ongeveer zoals je van een beer kan ontsnappen die je wil aanvallen)

eigenlijk drijf ik haar dan een beetje weg, zonder dat ze iets verkeerd heeft gedaan. ik weet haar niet duidelijk te maken dat het niet aan haar ligt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords en 35 bezoekers