Jong paard: wel in "houding" en laag maar geen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Jong paard: wel in "houding" en laag maar geen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 20:20

... spanning over de rug, of althans weinig.

Ik rijd dus sinds een weekje een jong paard bij. Ze word tot nu toe gereden door een vriend van mij die zichzelf eigenlijk heeft leren rijden, en die haar recreatief rijdt. Het is een erg braaf paardje, al probeert ze je wel vaak uit.
Ik vond het een te leuk paard om alleen maar bosritjes mee te laten maken en wat in de bak rond te hobbelen, dus heb ik aangeboden haar 2 maal per week dressuurmatig wat op orde te krijgen, en geef ik die vriend vanaf nu af aan ook een uur per week les.

In het begin probeert het paardje je dus flink uit. Niet op het been, en erg veel verzet in hals/rug/mond. Na een beetje doorvragen (let op, niet zagen o.i.d.) en veel been, geeft ze duidelijk na, en volgt de teugel ook redelijk, maar ik heb het gevoel dat ik heel erg weinig in mn handen heb. Vaak is ze ook, met name in stap, voor mijn gevoel niet zo voorwaarts. Alles wijst dus op een slecht ruggebruik, of iets in haar mond. Het kan aan het zadel liggen, dat is een oude Hulsebos, wat van de staleigenaar is. Als ik haar rijd, pak ik mijn eigen dressuurzadel. Het bit is een dikke gebroken watertrens, niks mis mee.

Het gaat al wel een heel stuk beter als in het begin, een week geleden. Ze is beter op het been, en ook in bijvoorbeeld een 8tje of slangenvolte blijft ze mooi laag. Er zijn momenten dat ik voldoende in mijn handen heb, maar vaak ook niet. Is het denken jullie rijtechnisch, of zou het materiaal niet deugen?


Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:30

Naar mijn idee zo als je het uitlegt is het een rijtechnisch probleem die naarmate je haar vaker op de goede manier rijd vanzelf over zou gaan. Ze is nog jong en heeft vast nog niet zo veel balans dat ze al de tijd netjes aan de teugel kan lopen of recht. Ze zal vast ook een beetje neigen achter de teugel te kruipen of te diep zoals je uitlegd (weinig in je handen) Dit gaat met de tijd over. Goed aan het been voorwaarts houden veel overgangen van stap naar draf en terug, schijnovergangen, galopperen. Zodat ze vanzelf spieren gaat ontwikkelen die jouw en de oefeningen kunnen dragen. Succes

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:13

vaak als de achetrhand nog niet zo sterk is bij jonge paarden, kan het van achter naar voor rijden nog lastig zijn. Vaak als de achterhad en rug zich meer ontwikkelt en sterker worden krijg je betere aanleuning. Lekker zo door blijven trainen. Overgangen drafbalkjes ect.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 21:16

Nou jullie stellen me al gerust dan, thanks!

Ik zal lekker fijn doorgaan met trainen!!!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:22

Hoeveel gewicht heb je ongeveer in je handen? Ruiters rijden snel met te veel gewicht in hun hand. Zij moet jouw hand opzoeken ipv andersom. Een 100 gram in elke hand is daarbij al voldoende. Mijn vorige instructrice had het over 'een leeg colaflesje in elke hand'.

Als je helemaal niets hebt dan is het lastig sturen en dan ben je idd meer meelifter dan ruiter Haha!. Je hebt dan de kans dat ze achter het bit kruipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:25

Klinkt als compleet achter het been.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:27

Daar kan de oplossing in zitten Zep Lachen. Meer aan het been en dan komt dat gewicht van voor vanzelf wel Lachen.

Er zijn trouwens ook paarden die nooit echt veel gewicht in je hand zullen leggen, vandaar ook mn vraag naar hoeveel gewicht Koortje nu in haar hand heeft. Helemaal niets is natuurlijk erg lastig sturen Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:30

Koortje schreef:
Nou jullie stellen me al gerust dan, thanks!

Ik zal lekker fijn doorgaan met trainen!!!

Het paardje vindt het misschien nog een beetje eng om de hand (en dus het bit) te accepteren. Uit je verhaal maak ik op dat ze verzet toont in het begin, ik neem aan dat ze dan wat tegen de hand is. Later is ze juist iets te licht naar je zin. Er tussenin is het goed, daar waar je het elastiche gevoel krijgt waar beiden zich prettig bij voelen. Om dat te bereiken zal ze eerst de hand gaan durven accepteren zogezegd, maar eigenlijk je kuit. Je voelt vanzelf wanneer ze echt fijne aanleuning gaat geven denk ik. Het 'enige' wat je hoeft te doen is aardig en uitnodigend blijven met je hand en met je been steeds reactie blijven vragen. Zodra ze je kuit accepteert zul je merken dat ze je hand gaat opzoeken. Iedere keer als dat paard de druk op jouw hand verandert, antwoordt jij met kuit. Met je hand doe je weinig anders dan weerstand bieden en nageven cq uitnodigen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:32

Als ik jou verhaal zo lees, zie ik hierin (naar mijn idee) een hele grote fout. Dit paard word namelijk niet van achter naar voor gereden, maar andersom. Je geeft zelf al aan dat je hem even flink doorvraagt en je been eraan houd. Maar ik zie altijd liever dat iemand zijn paard goed voorwaarst rijd, zodat het paard vanzelf de hand op gaat zoeken. Vooral die jonge paarden zijn vaak zelf aan het zoeken. Ik zou dus niet teveel aan die voorkant gaan zitten plukken, want dan gaat hij alleen maar, zoals jij zegt, achter de loodlijn en niet meer voorwaarts


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:32

nee, niet meer AAN het been, VOOR het been (kan de apostrof's niet vinden). als je je been aanlegt moeten ze ahw onder je vandaan 'klimmen' aan de voorkant. De 'druk' die dat oplevert aan de voorkant, daar kunnen ze pas op nageven.

Zolang je dat niet hebt kun je helemaal niks.

Je moet op zo'n paard dus niet maar heel veel been gaan zitten geven, maar heel erg werken aan het soort reactie dat je op je beenhulp krijgt. Ze moeten van je been 'af' willen, en er niet tegenaan gaan plakken.

Zo'n paard heeft gewoon totaal geen verbinding, maar de meeste mensen zien dat graag als 'ontspanning'

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 22:21

Hmmmm, daar zit inderdaad wat in. Even denken hoe het ook al weer precies gaat met haar, heb haar nu 4 keer gereden.

In het allereerste begin houdt ze haar hals zowat horizontaal, en kantelt dan af en toe haar hoofd. Dan rij ik haar eerst goed voorwaarts, waarbij ik toch wat druk op het bit hou om haar enigzins naar beneden te rijden. In het begin was die druk lang nodig, nu is het een kwestie van seconden. In stap dacht of denk ik dat ze niet erg voorwaarts is, maar dat kan ook gevoelsmatig zijn. Meerdere mensen vinden Kore snel stappen, dus dat zal ik dan gewend zijn, en dus andere paarden al dan niet traag vinden.

In draf loopt ze wel voorwaarts, en kan ik haar al aardig op de zit terug rijden. Als ik probeer een overgang naar de stap of halthouden te maken, steekt ze vaak haar neus de lucht weer in, met name bij het halthouden.
Rechtsom is ze netjes aan mn binnenbeen, ik kan de volte al een beetje verkleinen en vergroten op mn binnenbeen. Linksom echter zit ze echt "vast", oftewel probeert ze haar hoofd te kantelen, gooit ze dr schouders naar binnen, en loopt regelmatig door mn binnenbeen heen. Met een prikje van het spoortje komt ze daar wel vanaf, maar tegelijkertijd rent ze dan vaak onder me uit.

Wat ze heel af en toe ineens doet, is het bit vastpakken en proberen te gaan rennen. Ze is dan oersterk in haar mond, en moet ik haar echt op een minievolte zetten om haar terug te krijgen. Zoiets gebeurt vaker als ik haar meer alert op mijn binnenbeen wil hebben, vooral linksom dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers