schade aan trailer, hoe zit dat met verzekering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

schade aan trailer, hoe zit dat met verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 16:30

Wie heeft dit nog meer meegemaakt?
Wij hebben een z.g.a.n. trailer, waar we in principe (en nu helemaal) alleen onze eigen paarden mee vervoerden, die er altijd heerlijk rustig op staan.
Vorig weekend zijn we op wedstrijd geweest bij een stal die maar zo'n 10 km verderop lag, en hadden een stalgenote meegenomen wiens paard altijd voorbeeldig op de trailer was. Om de een of andere onverklaarbare reden (ook tot haar eigen grote verbazing) was ie dat nu dus niet. Gevolg: een iets ontzette middenstang, lichtbeschadigde schotten (maar dat is nog het minst erg), en hij heeft de bodem (polyester gietvloer) op een paar plekken beschadigd tot op het hout.
Haar verzekering wil het niet vergoeden omdat het paard met onze toestemming is vervoerd. Maar wij hadden never nooit dat paard meegenomen als we hadden geweten wat we nu weten natuurlijk.
Morgen gaan we de rechtsbijstand bellen, maar ik ben toch benieuwd of iemand dit al eens heeft meegemaakt (zal vast wel) en hoe dit verzekeringstechnisch is opgelost.
Een ding is in elk geval zeker: nooit meer andermans paard op onze trailer


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:04

De bezitter van het paard is ten alle tijden aansprakelijk voor de schade die voortkomt uit de eigen energie van het paard. Dat speelt in dit geval. Vervolgens komt de vraag aan de orde of er sprake kan zijn van eigen schuld bij de benadeelde (jij dus in dit geval). Gezien de situatie die je hier schetst zou ik geneigd zijn te zeggen dat er geen sprake is van eigen schuld, ik zou daar in ieder geval voor gaan. Of dat helemaal vol te houden is is even afwachten. Volledige afwijzing door de maatschappij van de eigenaar is onacceptabel. Je rechtsbijstandsverzekering inschakelen is heel verstandig. Wel moet je er rekening mee houden dat dus toch wel eens een deel van de schade voor je eigen rekening kan blijven. Hangt ook een beetje af van hoe jouw rechtsbijstandverzekeraar de aansprakelijkheidsdiscussie voert.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:37

elke verzekereraar wijst direct af als ze ook maar de kleinste reden zien om dat te doen. ik zou gewoon je rechtsbijstandverzekeraar bellen en dan horen wat die ervan vinden. wel een beetje aandringen, want ook daar geldt dat ze liever geld besparen dan voor je aan de gang gaan, als ze denken dat ze eronder uit kunnen komen.

bellen en blijven zeuren dus! succes!

pluk de dag....

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 18:45

Thnx tot zover. Ben benieuwd wat de rechtsbijstand zegt. Het leek mij een simpel WA gevalletje eigenlijk vandaar dat ik best verbaasd was dat haar verzekering het weigerde.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:55

Het is "risicoaanvaarding" en wordt niet vergoed, helaas. Je kunt het proberen maar ik geef je 0,0 kans. Heb vroeger zelf "in de verzekeringen"gezeten, en heb dit persoonlijk ook aan de hand gehad, grapje heeft mij fl. 2,500,- gekost

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:59

Is de trailer zelf niet verzekerd?
Mijn trailer is verzekerd tegen diefstal en schade, daar valt wellicht ook wat mee te doen in zo'n geval.

Overigens is het vaak "normaal" dat een verzekering in eerste instantie weigert uit te keren. Als je wat meer werk ervan maakt is de kans groot dat ze gewoon uitkeren.

Nulla tenaci invia est via

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 19:37

De trailer zelf is niet verzekerd nee. We hebben dat ding eigenlijk nog maar pas, nog niet eens bij nagedacht. Maar toen ik m.b.v. zoekfunctie op dit onderwerp heb gezocht kwam ik tegen dat de trailer v.w.b. schade bij aanrijdingen meegaat in de verzekering van de auto Verward Niet dat daar in dit geval sprake van is maar ok
Nouja hoe dan ook vind ik het eigenlijk vrij apart dat ze moeilijk doen over zoiets. Stel nou dat -iets heel anders- je visite krijgt met kleine kinderen die iets slopen, zou dat dan ook eigen risico en dikke pech voor ons zijn?
Als we maar ook even hadden gedacht dat zoiets zou gebeuren hadden we het nooit gedaan (paard meenemen)...

Maar goed er moet hoe dan ook een nieuwe gietvloer in, of gerepareerd weet niet of dat ook kan. Geen idee wat dat kost eigenlijk. De rest is zelf wel op te knappen gelukkig.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:06

Gewoon je rechtsbijstand erachter zetten. Die zijn echt niet te beroerd om erachteraan te zitten, daar worden ze gewoon voor betaald.
Heb je je stalgenote al schriftelijk aansprakelijk gesteld voor de schade? Dat is wel noodzaak. Zij geeft die aansprakelijkheidsstelling dan aan haar verzekering en die zou dan de schade moeten vergoeden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:08

goed dat je dit zegt, mijn trailer is wel verzekerd, maar dan vooral door schade door ongelukken (onafhankelijk wiens schuld) Nu vroeg de vroegere verzorgster of ik haar wilde rijden naar wedstrijden met een toekomstig paard en heb ja gezegd, maar misschien toch maar even op papier zetten over het eigen risico bij schade door haar paard...

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:26

Mist schreef:
Het is "risicoaanvaarding" en wordt niet vergoed, helaas. Je kunt het proberen maar ik geef je 0,0 kans. Heb vroeger zelf "in de verzekeringen"gezeten, en heb dit persoonlijk ook aan de hand gehad, grapje heeft mij fl. 2,500,- gekost


Het begrip 'risicoaanvaarding' zoals dat vroeger bestond, bestaat al enige tijd niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:29

Een paard van een vriendin heeft mijn trailer eens "verbouwd" en dat is toen door haar WA verzekering betaald.
Was heel vlot geregeld, ik stuurde de rekening van de reparatie en binnen 2 weken had ik het geld op m'n rekening staan.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:30

Marita schreef:
elke verzekereraar wijst direct af als ze ook maar de kleinste reden zien om dat te doen. ik zou gewoon je rechtsbijstandverzekeraar bellen en dan horen wat die ervan vinden. wel een beetje aandringen, want ook daar geldt dat ze liever geld besparen dan voor je aan de gang gaan, als ze denken dat ze eronder uit kunnen komen.

bellen en blijven zeuren dus! succes!


Elke??
Gelukkig werk ik al 20 jaar bij een van de grootste verzekeraars van Nederland die 'strikt en fair' hoog in het vaandel heeft staan. Moet je uitkeren, dan keer je uit wat je uit moet keren, niet meer maar ook niet minder betekent dat.
Maar gelukkig zijn alle verzekerden heel eerlijke mensen, die nooit proberen de verzekeraar een poot uit te draaien..... Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:46

Sandra_H schreef:
de trailer v.w.b. schade bij aanrijdingen meegaat in de verzekering van de auto Verward


Klopt, het WA gedeelte is mee verzekerd met de auto. De schade aan de trailer moet je apart verzekeren.

Als de trailer losbreekt en een geparkeerde auto ramt, dan wordt de schade aan die auto vergoed door de WA van het trekkende voertuig (denk wel aan no-claim als je een auto leent!). Om de schade aan de trailer in zo'n geval ook vergoed te krijgen, zul je apart bij moeten verzekeren, dit kan vaak wel bij je autoverzekering, een service-product noemen ze dat geloof ik. Mijn trailer is net als mijn auto verzekerd bij FBTO, kost een paar tientjes per jaar, valt reuze mee.

Nulla tenaci invia est via

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:17

Tjee zag wat jij hier nu vertelt is dus waar ik altijd zo bang voor ben en wat dus ook mijn rede is geen andere paarden in mijn trailer te vervoeren. Wat zeggen de eigenare van het betreffende paard ervan?? Willen hun de kosten dan die persoonlijk op zich nemen en dat hun het dan zelf verde uitvechten met hun verzekering??? Lijkt me wel zo eerlijk.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 21:26

Cinzano schreef:
Tjee zag wat jij hier nu vertelt is dus waar ik altijd zo bang voor ben en wat dus ook mijn rede is geen andere paarden in mijn trailer te vervoeren. Wat zeggen de eigenare van het betreffende paard ervan?? Willen hun de kosten dan die persoonlijk op zich nemen en dat hun het dan zelf verde uitvechten met hun verzekering??? Lijkt me wel zo eerlijk.


Sja wij doen dus het eigenlijk ook niet, maar aangezien dit maar om een paar kilometertjes ging en het betreffende paard altijd super op de trailer zou zijn geweest hadden we zoiets van dat kan dan wel.
Maar het is dus ook meteen de allerlaatste keer geweest!
De eigenares (die er op zich natuurlijk ook niks aan kan doen, en er ook helemaal niks van snapte) is wel al bezig met haar verzekering, maar daar komt dus niet zoveel uit. Vandaar dat we het nu dus via onze rechtsbijstand willen doen (overigens met haar medeweten hoor), die misschien wel iets voor elkaar kan krijgen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:28

Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad, de vezekering betaald niet uit !
Ik neem ook nooit meer een paard van een ander mee, tenzij van tevoren is afgesproken dat de eigenaar de schade betaald.


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:33

Max schreef:
Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad, de vezekering betaald niet uit !
Ik neem ook nooit meer een paard van een ander mee, tenzij van tevoren is afgesproken dat de eigenaar de schade betaald.


Misschien alsnog je rechtsbijstandverzekeraar er achteraan sturen?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:38

Nou helaas is je trailer zodra je hem uitleent niet meer verzekerd, hebben het nu al 2X meegemaakt, en beide keren heeft de verzekering niets willen uitkeren. Ook met eigen paard keerden ze niets uit (schade zo'n 400 euro) dus we lenen de trailer eigenlijk nooit uit vanwege dit feit.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:41

lowara schreef:
Nou helaas is je trailer zodra je hem uitleent niet meer verzekerd, hebben het nu al 2X meegemaakt, en beide keren heeft de verzekering niets willen uitkeren. Ook met eigen paard keerden ze niets uit (schade zo'n 400 euro) dus we lenen de trailer eigenlijk nooit uit vanwege dit feit.


Jij praat over de situatie waarbij de trailer zelf verzekerd is neem ik aan?

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 22:02

We hadden de trailer niet uitgeleend, ze reden met ons mee misschien maakt dat verschil. Nouja eerst maar eens de rbs afwachten.
Iemand enig idee trouwens wat het repareren c.q. vernieuwen van een gietvloer kost?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:07

Citaat:
Jij praat over de situatie waarbij de trailer zelf verzekerd is neem ik aan?
Ik geloof het wel, m'n ouders verzekeren alles wat los en vast zit. En 1X was het zelfs zo dat iemand anders reed met mijn 2 pony's erin, en toen (het was een automaat) vol op de rem ging omdat ze dacht dat ze de koopeling indrukte. Vond onze trailer niet zo leuk, beide pony's (dikke Tinker en grote C pony) stonden ineens ergens anders, tussenschot was totaal eraf geknapt (dik staal!) en over de C pony gevallen, en 3 stangen waren compleet krom. Was dus eigen auto+trailer, eigen paarden en ander persoon. 9mtrailer is ook welleens uitgeleend aan persoon met andere auto en paard en aan alleen een ander paard erin met eigen auto)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:42

LDRD schreef:
Misschien alsnog je rechtsbijstandverzekeraar er achteraan sturen?


Geloof me we hebben alles geprobeerd, uiteindelijk maakte onze eigen verzekerings agent een fout die dacht namelijk ook dat het vergoed werd en gaf ons opdracht hem alvast te laten repareren. Toen hij de polis erop na ging lezen bleek dat bij schade door een paard niet vergoed wordt. Door zijn fout is gelukkig nu de trailer wel gerepareerd.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:30

Max schreef:
Geloof me we hebben alles geprobeerd, uiteindelijk maakte onze eigen verzekerings agent een fout die dacht namelijk ook dat het vergoed werd en gaf ons opdracht hem alvast te laten repareren. Toen hij de polis erop na ging lezen bleek dat bij schade door een paard niet vergoed wordt. Door zijn fout is gelukkig nu de trailer wel gerepareerd.


Mag ik vragen om wat voor verzekering het hier dan gaat, die schade door een paard uitsluit? Het was ook een paard van iemand anders die de trailer verbouwd heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers