raadsel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 11:32

via de nvvr mailingslist...

Er woont in Nederland een boer die een broer heeft die geemigreerd is
naar Brazilie.
Boer belt broer, en broer vertelt dat in Brazilie alle runderen tweemaal
per jaar preventief worden gevaccineerd tegen MKZ. Broer vertelt tevens
dat hij zijn vee eigenlijk alleen verkoopt aan Amerika. Amerika is
namelijk dol op Braziliaans vlees...

Nu Japan nog ontmaskeren...

Voor wie is dit non-vaccinatiebeleid nu eigenlijk?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 11:41

Voor Europa!
Om weer ff alles op een rijtje te zetten: de export naar Usa en Japan was al lang geleden van het lijstje geschrapt omdat dat dus nauwelijks wat opbrengt.
Voor NL is de afzet binnen de EU van levensbelang.
USA en Japan hebben er dus niks meer mee te maken. BTW in USA schijnt het ook al te zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 16:03

In Amerika ook al? Dat zou wereldnieuws zijn. In 70 jaar is er geen MKZ geweest in de states en in 49 jaar geen in Canada.. Overigens kopen wij hier nog gewoon Gelderse rookworsten, van dieren die in Canada geboren zijn...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 17:33

Jaja als de Export van vlees naar het buitenland niet mag, dan komt nederland met een enorm aanbodoverschot... waardoor in het binnenland de prijzen heel erg dalen op de markt van volkomen concurrentie.
Daarnaast bestaat een groot deel van het nationaal inkomen uit export.. deze daalt dus ook. Wanneer de export zal dalen neemt het saldo op de goederenrekening af, met gevolg dat er een overschot komt op de lopende rekening (meer invoer dan uitvoer) en die zal moeten opgevangen worden met buitenlandse leningen. De Nederlandse wisselkoers daalt en Nederland krijgt meer schulden. ??
Zoiets geloof ik. Moraal: minder export is slecht voor onze economie LOL maar dat wisten jullie geloof ik al... *LOL*

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 22:13

Zover ik weet zijn Amerika, Australie en (ant?)Artica als enige nog MKZ vrij. Ik heb trouwens wel opgevangen dat Amerika bezig is aan een noodvaccin, mocht het hier ook uitbreken. Weet niet of dit echt waar is.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-01 09:35

Ik heb ook nog niks gehoord dat er MKZ uitgebroken is hier in Amerika. Als dat zo had geweest dan had ik dat wel op het nieuws vernomen. Mocht het zo zijn dan ben ik de eerste die mijn kudde Koe Koe Koe Koe zal gaan enten. En hier zit de zomer er aan te komen en de MKZ-virus overleeft de hitte en de felle zon niet Lachen Lachen
groetjes Caballo Party!! Party!! Party!!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 07:03

Hebben jullie koeien, Caballo? Wij hebben gelukkig geen MKZ gevoelige dieren, gelukkig maar. Hoewel we wel honderden herten op de ranch hebben. Is een beetje uit de hand gelopen. Ik ben namelijk fel tegen jagen voor je plezier en mijn ouders gelukkig ook, maar volgens mij hebben de herten dat ook doorgekregen want die zijn sinds het jachtseizoen allemaal masaal naar ons toe verhuisd *LOL* Eerst hadden we er al veel maar nu is het dus afentoe echt zwart van de herten. Maar ja, maakt niet uit. Ik vind het hartstikke leuk en ze richten toch geen schade aan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 11:34

sjiess, heeft verder niks met het onderwerp te maken, maar het wordt een erg internationaal forum valt me op!!!! Party!!
Verder de MKZ, ik lees niet meer, reageer niet meer, wil het niet meer weten of horen

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 14:14

Dus als ik het goed begrijp wordt eigenlijk het meeste NL vlees verkocht aan EU landen.
Maarreh, ik dacht dat de landen binnen de EU EEN waren en dat er eigenlijk geen grenzen meer zijn binnen de EU, dus hoe kun je dan van EXport spreken?! Verward
Het hele EU gebeuren is mooi en aardig maar zo gauw er maar een klein beetje stront aan de knikker komt is het ''ieder voor zich en God voor ons allen...'' en zijn er opeens wel grenzen!!! Hypocriet zooitje, BAHHH!!! Frusty Frusty Boos!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 07:06

Ja Pril, wij hebben koeien Koe Koe Koe . En ben heeeel blij met ze Knipoog Zou ze ook voor geen goud kwijt willen raken. Lachen Lachen Lachen
groetjes, Caballo....


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 16:11

Hoi Sylvia,

Er zijn natuurlijk nog steeds grenzen binnen Europa. Je zult er van staan te kijken hoeveel grenzen er nog zijn. Van gemeente tot gemeente varieren de gemeentetarieven en ook wat je wel en niet mag doen.

De EU heeft altijd in gedachte gehad om de grenzen te gebruiken in geval van calamiteiten met ziekten. Volgens mij heb je nog steeds gezondheidscerticaten nodig om de grens over te mogen. Op dit moment zijn er zelfs ook allerlei grenzen binnen Nederland. De "driehoek" is daar een voorbeeld van. Ik geloof ook dat de toestand beneden de rivieren al behoorlijk versoepeld is. Nogal logisch, aangezien er maar een paar bruggen over de rivier zijn, zodat controle relatief gemakkelijk is. Ook waait het virus niet zomaar de rivier over.

Ook in Amerika zijn grenzen. Iedere staat heeft zijn eigen regering en ook apart belastingen van het hele land. In Canada hebben we provincies. Die provincies hebben ook veel macht. Als er MKZ zou zijn, dan worden de provincies waarschijnlijk ook per provincie afgesloten. Texas is trouwens anderhalf keer zo groot als Frankrijk en Ontario is twee keer zo groot als Frankrijk. Het zijn dus eigenlijk landen binnen een land. In geval van besmettelijke ziekten is het dus van groot beland om te zorgen dat de ziekte beperkt blijft binnen een gebied. Er is niemand mee geholpen als MKZ uitbreekt in Duitsland. Waarschijnlijk zou dat nog een grotere ramp zijn voor Nederland....

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 20:23

Joost, ik snap je verhaal over grenzen.
Maar je geeft zelf al aan dat de provincies in Canada en verschillende staten in Texas stukken groter zijn dan half Europa.
Waarom mag er dan geen vlees geexporteerd worden vanuit Nederland naar Belgie, maar wel van Belgie naar de VS en zo?! Verward
Die afstand tussen NL en Belgie is zo klein dat zo'n maatregel om MKZ buiten de VS te houden geen enkel nut heeft!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Divers, dollyspikkel, Iris_Casper, JudithO, Petra_O, Suzysuze en 156 bezoekers