eenmalige 'knak'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

eenmalige 'knak'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 21:56

Pony-ruin van 13 jaar. Als je hoeven aan het uitkrabben bent en je tilt zijn linker achterbeen op komt er uit het stukje tussen de kogel en de hoef een knakkend geluid, dit moet natuurlijk buigen om zijn hoef te kunnen uitkrabben. Eerst is dit stukje niet te buigen, maar als die knak eenmaal is geweest (voelt net alsof er dan iets losschiet) daarna is zijn been weer optimaal te bewegen.
Soms heeft hij dit ook rechtsachter, maar eigenlijk bijna alleen links. Hij heeft het als hij uit stal of uit het land komt, als je hem voor het trainen aan het verzorgen bent zit dit stukje altijd vast en knakt het los. Na het trainen heeft hij hier nooit last van, alleen als hij langer dan een half uur op stal of op het land staat.

Het doet hem geen pijn, hij beweegt ook goed, verder geen letsel aan het been gehad, heeft dezelfde temperatuur als de andere benen, niet warm, niet koud. Het is soms wel een beetje dik, van het vocht, dan heeft hij een beetje last van stalbenen. Kan dit 'knakje' de leeftijd zijn? De weersomstandigheden hebben er geen invloed op.

Dit klink misschien stom, maar ik heb dit ook (ongeveer). Als ik een tijdje stil zit voel ik dat ik mijn enkel niet meer goed kan buigen, dan doe ik mijn tenen naar boven en hak naar beneden. Ik voel dan duidelijk dat er in mijn archillespees iets 'losschiet' wat vast zat, en dan kan ik mijn enkel weer bewegen. Ik heb dit alleen aan mijn rechterenkel, doet ook geen pijn ofzo. De fysio-therapeut, en de huisarts kunnen hier niks van maken..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:43

Mijn paard heeft dat ook! hij is 6 dus ik denk niet dat t met leeftijd te maken heeft Knipoog Hij heeft t niet altijd, maar als ie t heeft dan wel altijd bij t zelfde been, op dezelfde plek als jij beschrijft. Eerst kan t laatste deel van zn voet niet buigen en als die knak is geweest buigt t veel verder. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet wanneer ie t wel en niet heeft en heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed. Ik heb t zelf vaak in mn arm, dan moet er ook iets knakken voordat ik mn arm verder kan buigen. Ik denk niet dat t iets ergs is, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat t kan zijn..

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 08:14

ik ben er ook wel benieuw naar, want de pony heeft het, maar ik heb het ook in m'n enkel. En nu je het zegt ook in m'n linkerarm, maar de bovenarm waar de knak dan vandaan komen is 3 jaar geleden gebroken geweest.
En bij mijn enkel heb ik geen blessure gehad, de pony-voor zover bekend-heeft ook geen trauma aan dat been gehad.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:01

Jaaaa, ik ken een haflinger met dat "probleem".
Het is niets ernstigs.
Het is net als wanneer je met je voet grote rondjes draait. Dan knakt het ook wel eens.
Maar die haflinger had het dus de hele tijd. Dus tijdens het draven, hoorde je de hele tijd dat geknak.
Beetje raar, maar het was niets ernstigs.
Dus, don't worry!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:06

Wat jij bedoeld is denk ik een andere knak, meer zo'n knak wat veel mensen met hun vingers kunnen, dat er lucht vrij komt. Dat heb ik best vaak gehoord, dat kan ook steeds achter elkaar. Wat wij bedoelen is 1 x, net of t op slot zit en dan los schiet.. als dat bij elke pas zou zijn zou er toch iets niet goed zitten denk ik!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 20:22

Het is echt eenmalig. eerst zit het 'vast', en na die knak is het weer los en beweegbaar. bij mijn enkel en arm is het bij het oprekken van een bepaalde spier, of pees, maar ik vroeg me af of dat bij die pony ook zou kunnen.

En of dit kwaad kan, hij heeft er geen pijn aan. Velen zeggen dat het door de ouderdom komt, nou die pony is 13, dus dat kan. Maar ik ben 16, en hier staat ook een paard van 6 met hetzelfde.
M'n arm is gebroken geweest, mijn enkel niks mis mee. maar toch dezelfde knak, vond het zo vreemd

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:13

Mijn paard heeft dat ook. maar hoger, in dr heup. Ze heeft er geen last van, niet met rijden ook, maar als je haar 'om' duwt hoor je KNOEP. Net of dr wat verschiet. Ik heb verschillende mensen laten voelen (en luisteren) en iedereen zegt "zolang ze niet kreuepl gaat, geen zorgen over maken'.
Dus gewoon van je paardje genieten, en mocht ie ooit kreupel gaan: dan zou ik het even in mijn achterhoofd houden en dan wel aan de DA melden. OK dan!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:37

dat heeft gewoon een kankkend gewricht volgens mij. niets ernstigs aan, gewoon doorgaan waar je mee bezig was, pas al het dik word, zorgen gaan maken.. dan komt er vocht tussen.

Icarus45

Berichten: 35
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:52

Icarus heeft dit ook,het is volgens mij geen probleem,mijn vingers knakken ook.

miszkelly

Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:57

promiss heeft precies hetzelfde. . .ook bij linksachter en heel soms rechtsachter. . .maar het kan volgens mij geen kwaad hoor en het zal niet aan de leeftijd liggen want promiss is 3 jaar