Wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:18

Hoi,
Zoals ik in andere topics al heb gezegd heb ik sinds een paar weken een eigen paard. Dit was echt mijn droom die eindelijk uit is gekomen. Eindelijk had ik er geld voor en was er de mogelijkheid om een paardje te kopen dus...
Nu heb ik haar ongeveer 3 weken denk ik. Van andere mensen hoor ik dat die echt helemaal hoteldebotel op hun paard zijn en er het liefst dag en nacht zitten. Ik heb dit gevoel eigenlijk helemaal niet zo :s
Ik zie het soms zelfs als verplichting om weer naar stal te gaan. Dit is toch keiraar! Ik hoor helemaal niet zo te denken. Ik zou een gat in de lucht moeten springen dat ik eindelijk mijn eigen paardje heb.
Maar dat doe ik dus niet :s

Ik zit nou echt gruwelijk met mezelf in de knoop en ga nu steeds meer denken of ik het eigenlijk allemaal wel aankan. Misschien is een eigen paard wel gewoon niks voor mij ofzo Scheve mond
Ik weet het gewoon echt niet meer. Mijn moeder heeft gisteren tegen me gezegd dat ik maar eens alle positieve en negatieve punten op een rijtje moet zetten en dan eens kijken. Maar wat ik toen op dat moment kon bedenken was meer negatief dan positief.

Terwijl ik er toch heeeel erg goed over nagedacht heb of het allemala wel kon. Het is echt geen beslissing over 1 nacht ijs geweest.

Mijn gedachten zijn nu 1 en al chaos Scheve mond Ik weet het gewoon echt echt niet meer.
Misschien ben ik wel gewoon een slechte paardeneigenaar en moet ik dr maar weer verkopen. Maar aan de andere kant...Dan zie ik het zelf heeel erg als een zwakte :s (ik heb al niet zo denderend veel zelfvertrouwen en dat wordt dan alleen maar minder).

Ik moest dit verhaal gewoon even kwijt. Heeft 1 van jullie misschien een idee hierover wat mij misschien zou kunnen helpen?

Groetjes Anneminke

PS. Ik mag dit soort dingen van mezelf eigenlijk helemaal niet denken maar toch doe ik het.... Scheve mond
PS2. Als ik er ben dan vind ik het wel weer leuk maar het is toch niet goed als ik er ongeveer tegen opzie om erheen te gaan Scheve mond
PS3. Mijn moeder heeft ook gezegd dat het misshcien wel kwam doordat ik nu stage heb en er alleen dus 's avonds tijd voor heb en dan amper meer een avond over heb. Maar straks moet ik ook een baantje zoeken anders dan kan ik het allemaal niet betalen... Verward
PS4. We hebben het er dus over gehad (ik en mn moeder) en die zei ook dat ik er de laatste tijd niet gelukkiger op was geworden (sinds ik Pris heb).
En zij merkte ook heel erg dat ik het telkens over 'het paard' had ipv 'mijn paard' oid...(dta had ik zelf niet eens door)
Laatst bijgewerkt door Redgirl op 04-07-04 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:25

Je hebt haar pas net. Je moet nog wennen aan je nieuwe tijdsindeling, wennen aan haar, wennen aan alles. Een band heb je niet direct met een nieuw paard, daar gaat met gemak een goed jaar over heen.

Ik heb uit je verhaal niet kunnen opmaken of je er echt 7 dagen per week heen moet of dat je voor 1 of 2 dagen in de week iemand anders hebt die haar kan doen. Als ze op het land staat overdag is het ook niet nodig om elke dag naar haar toe te gaan om te rijden.

Vooral als je elke dag naar je paard moet dan is het best een behoorlijke verplichting. Het kan schelen als je 2 dagen in de week niet heen hoeft. Is een bijrijder een idee?

Verder: zoek dingen die jij leuk vind en je paard ook. Misschien zijn jullie goed in dressuur, of wellicht buitenritjes of springen. Ga gewoon wat proberen en kijk wat jullie alletwee leuk vinden Lachen.

Zoek verder aansluiting bij mensen op stal. Kijk of je samen buitenritten kunt maken of bijvoorbeeld tegelijk kunt rijden en dat een helper wat hindernissen neer zet. Op die manier wordt het op stal ook steeds leuker en gezelliger (en merk je dat je, op en dag dat je eigenlijk niet heen hoeft, toch op stal zit om bij te praten Knipoog ).

Veel succes met je paard Lachen.

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:28

Apple schreef:
Je hebt haar pas net. Je moet nog wennen aan je nieuwe tijdsindeling, wennen aan haar, wennen aan alles. Een band heb je niet direct met een nieuw paard, daar gaat met gemak een goed jaar over heen.

Ik heb uit je verhaal niet kunnen opmaken of je er echt 7 dagen per week heen moet of dat je voor 1 of 2 dagen in de week iemand anders hebt die haar kan doen. Als ze op het land staat overdag is het ook niet nodig om elke dag naar haar toe te gaan om te rijden.

Vooral als je elke dag naar je paard moet dan is het best een behoorlijke verplichting. Het kan schelen als je 2 dagen in de week niet heen hoeft. Is een bijrijder een idee?

Verder: zoek dingen die jij leuk vind en je paard ook. Misschien zijn jullie goed in dressuur, of wellicht buitenritjes of springen. Ga gewoon wat proberen en kijk wat jullie alletwee leuk vinden Lachen.

Zoek verder aansluiting bij mensen op stal. Kijk of je samen buitenritten kunt maken of bijvoorbeeld tegelijk kunt rijden en dat een helper wat hindernissen neer zet. Op die manier wordt het op stal ook steeds leuker en gezelliger (en merk je dat je, op en dag dat je eigenlijk niet heen hoeft, toch op stal zit om bij te praten Knipoog ).

Veel succes met je paard Lachen.


Maarhet is toch eigenlijk fout dat ik zo denk Scheve mond Ik lees hier op het forum al van zoveel mensen die net een eigen paard hebben dat die er het liefst dag en nacht zitten en de hele dag al ongeveer uitkijken om er weer heen te gaan...Dat heb ik dus echt totaal niet Scheve mond
Ik ga er trouwens 5 dagen in de week heen...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:38

Nee hoor, dat is echt niet zo bij iedereen. Ikzelf heb ook soms dagen dat ik er op zit dat ik denk.. mm geen zin. Je moet inderdaad nog wennen aan het ritme, jezelf er aan toezetten om erheen te gaan (vooral na een lange dag erg moeilijk) en je kent je paard nog niet zo lang. Neem anders eens een vast persoon waar jij het goed mee kan vinden bv 1X per week mee. Dan heb je wat aanspraak, kun je gezellig samen met je paard aan de gang? En anders kun je bv een bijrijder erbij nemen, die ook maandelijks bijbetaalt in de kosten. Dan heb je ook een maatje, en je hoeft minder te werken om je paard te onderhouden=meer tijd om bv naar je paard toe te gaan, of om andere dingen te doen zodat je niet meteen verkleefd op dat beest bent waardoor je er met nog meer tegenzin naartoe gaat. Enne, tuurlijk zeggen bokkers dat ze ALTIJD zin hebben, anders krijgen ze commentaar dat ze geen paard waard zijn ofzoiets doms. Heb je wel zin als je daar eenmaal bent? Voor jou is het gewoon nog allemaal nieuw en raar, zodra je er een vast ritme in hebt zitten zal het al veel beter gaan.

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:42

lowara schreef:
Nee hoor, dat is echt niet zo bij iedereen. Ikzelf heb ook soms dagen dat ik er op zit dat ik denk.. mm geen zin. Je moet inderdaad nog wennen aan het ritme, jezelf er aan toezetten om erheen te gaan (vooral na een lange dag erg moeilijk) en je kent je paard nog niet zo lang. Neem anders eens een vast persoon waar jij het goed mee kan vinden bv 1X per week mee. Dan heb je wat aanspraak, kun je gezellig samen met je paard aan de gang? En anders kun je bv een bijrijder erbij nemen, die ook maandelijks bijbetaalt in de kosten. Dan heb je ook een maatje, en je hoeft minder te werken om je paard te onderhouden=meer tijd om bv naar je paard toe te gaan, of om andere dingen te doen zodat je niet meteen verkleefd op dat beest bent waardoor je er met nog meer tegenzin naartoe gaat. Enne, tuurlijk zeggen bokkers dat ze ALTIJD zin hebben, anders krijgen ze commentaar dat ze geen paard waard zijn ofzoiets doms. Heb je wel zin als je daar eenmaal bent? Voor jou is het gewoon nog allemaal nieuw en raar, zodra je er een vast ritme in hebt zitten zal het al veel beter gaan.


Als ik er eenmaal ben vind ik het allemaal wel hartstikke leuk ja...

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:44

ik rij klas al ruim een half jaar en ook ik denk regelmatig van ach.. gun haar dat dagje vrij, m.a.w ik heb geen zijn.. bekijk het maar.

je moet wennen aan het feit dat je een verantwoordelijkheid hebt.. das moeilijk...

toch wil ik je veel succes wensen met JOU paardje.. je komt er wel uit denk ik...

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:49

Vind dit wel heel eerlijk van je hoor Ach gut
Ik denk dat je gewoon nog even moet wennen aan je paardje, en hij aan jou. En je hoeft toch niet elke dag heen te gaan, je kan hem toch ook gewoon ene dagje op het land laten staan, ga jij gewoon heel wat anders doen. Kom op meid je komt er wel uit!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:55

Het is helemaal niet fout dat je zo denkt.

Ik herken het ook Lachen. Ik werk van maandag t/m donderdag en ben pas rond 19:00u thuis uit mn werk. Ik heb dan ook vaak niet zo heel erg veel zin en puf om naar stal te gaan. Mn vriend gaat vaak op maandag of dinsdag rijden zodat we dan 1 avond niet 'hoeven'. Verder heb ik dan ook vaak een longeerdagje zodat ik toch weer een beetje op tijd thuis ben. Als ik er eenmaal ben vind ik het altijd leuk en neem ik echt de tijd voor hem Lachen. Nu, in de zomer, valt het wel mee, maar in de winter, donker en koud .

Vrijdag, zaterdag en zondag ga ik altijd met plezier naar het paard, blijf er langer, maak lange ritten etcetera Lachen.

Stalgenoot werkt ook op ma t/m do en die heeft donderdagavond echt geen puf meer om dan blij naar stal te gaan: die heeft dan een bijrijdster Lachen.

Kijk voor jezelf wat de moeilijke dagen zijn en regel op die dagen iemand anders Lachen.

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:54

aaah joh het is net als ze hierboven zeggen jullie moeten nog gewoon wennen.vooral zometeen in de vakantie als jullie leuke ritjes enzo kunnen maken en je hem allerlei dingen gaat aanwennen word jullie band zo goed dat je hem vanzelf kei tof gaat vinden echt waar.ik heb ook wel eens moeie om er naar toe te lopen hoor en hij staat achter het huis.vooral als ik ziek ben of ook heb gewerkt denk ik pffff ff snel nielsson doen.en bij mij staat hij ook wel eens vroeg op stal omdat ik dan een avondje lekker onderuit op de bank wil.maar ga jezelf echt niets kwalijk nemen.het is ook gewoon een hele verantwoordelijkheid hoor.je gaat vast heel veel van hem houden.net als de rest van de bokkers.maar laat je ook niet gek maken door een ander.joh doe gewoon lekker rustig aan en gun jezelf de tijd om aan elkaar te wennen .veel suc 6 en een dikke knuffel aan je nieuwe paardje

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:44

He annemiek of je me nog herkent geen idee ik heb Whisje op de G.H staan
Weet je wat je gewoon moet doen je gevoel volgen dus b.v als je weinig puf /zin heb dan ga er naar toe geef je t beestje een poetsbeurt en ga je dan beslissen of je gaat rijden of longeren of loslaten of wandelen,
want als t (voor je gevoel)een verplichtig is tewijl je er juist lol in moet hebben
En als je dan gewoon a la minute kijkt van mm wat zal ik is gaan doen (onder t poetsen ) werkt goed
En ook is t leuk als je les heb (goed les van iemand waarvan t klikt)ook dan krijg je er meer lol in dan heb je een doel tijdens t rijden
Ik denk dat je je doel iets te hoog heb op t moment dus dat alles gelijk geweldig gaat(en geloof me het eerste jaar Whis was lastig en ging echt niet super zo van zes stappen vooruit en er weer tien achteruit)
Jij moet gewoon nog een band krijgen en als je veel wandelt en aan de hand bezig ben krijg je een goede band ook door veel te poetsen en te rommelen met hem/haar

Maar ik vind t een leuk beestje en als t liefde op t eerste gezicht komt t vast en zeker goed
En jeetje wat sta je mooi daar (vlakbij bos Verward )

Enne ook ik ben overnieuw begonnen met een jong ding Shadow is de naam en 3.5 jaar oud (eind aug 4 jaar)zelf aan het inrijden en heb hem sinds november
En ik heb weer echt lol in t rijden (Whis staat op rust)
Sterkte en als je vragen heb stel ze maar
Sorry beetje lang geworden Schijnheilig

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:54

Ik vind het ook niet zo gek hoor en best wel herkenbaar; schaam je niet!!!
Een eigen paard is gewoon een flinke belasting van je vrije tijd, plus het idee dat je ook "moet"......
Een bijrijder lijkt mij voor jou een prima oplossing, als je dan straks een beetje aan je nieuwe ritme gewend raakt merk je vanzelf hoeveel dagen in de week voor jou prettig is. Een eigen paard heb je vooral voor je eigen plezier, vergeet dat niet *LOL* Probeer inderdaad op je stal ook wat contacten te leggen en dingen samen te doen, en als het niet jou dag is om hem te doen (en je dus niets hoeft) ga er dan gewoon eens naar toe, geef hem een wortel en een aai over z'n bolletje en ga weer lekker naar huis. Op weg naar huis denk je dan ineens: goh, wat ben ik toch een bofkont....

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 08:58

Mensen, bedankt voor alle lieve reacties.
Ik voel me nu echt echt helemaal niet lekker in mijn vel. Prisca staat namelijk op een stal waar normaal ook de paarden van andere studenten staan (die wonen dan op hetzelfde terrein). Nu zijn die allemaal weg voor de vakantie dus moet ik in het huis daar gaan wonen omdat ik liever niet heb dat ze dan de hele nacht daar alleen op het erf staat.
Maarja ik voel me echt totaal niet op mijn gemak in het huis. Maarja niks aan te doen. Ik moet maar even de bikkel zijn...Voel me echt zwaar poedersuiker!

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:13

Ik denk ook dat je gewoon even moet wennen aan het feit dat je nu een paard heb.
Misschien helpt het als met je paard gaat wandelen en haar alles vertelt.Gewoon hoe jij je voelt enzo,dan zet je ook nog alles voor jezelf op een rijtje.
Probeer uit te zoeken wat zij lekker vind. Misschien houd ze wel radijsjes of is ze helemaal gek op wortels.

Als iedereen weer terug is van vakantie probeer dan kontact te leggen met de anderen, samen is veel leuker dan alleen.

En dat enge lege huis. Probeer het voor jezelf gezellig te maken.
Jouw favoriete muziek, ik brand persoonlijk mijn favoriete wierook om te relaxen. En voor je naar bed gaat, alle buitendeuren kontroleren.
Misschien wil er wel een vriendin komen logeren, ben je ook niet zo alleen.

Oliefjuh

Berichten: 1209
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:11

Gewoon zoals hierboven staat.
Je moet gewoon ff eraan wennen. Ga gewoon veel met je paard om, wordt het vanzelf leuk!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:51

Misschien is je doel weg, heb je altijd gedroomd over een eigen paard en nu is ie er, maar wat nu! Stel voor jezelf een nieuw doel samen, b.v. dressuurmatig op L niveau rijden( of over 1 meter springen). Ga op les of zoek een instructrice, als je dan aanwijzingen krijgt om thuis te oefenen dan heb je een doel om mee aan de slag te gaan. Dan weet je weer waar je naartoe kunt werken, zeker nu je helemaal alleen bent. Kun je niemand uitnodigen als de stallen leeg staan? Met 2 is altijd veel fijner dan alleen.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:17

Ik ga 'maar' 3-4 dagen naar 'mijn' paard toe omdat ik hem samen met een ander meisje heb gekocht. Toch heb ik ook niet alle dagen zin. En vooral niet als ik de hele dag al weg ben geweest. Ik heb dan vaak geen puf meer en wil ik gewoon op de bank zitten. Maar er zijn ook zeker dagen dat ik heel erg veel zin heb om erheen te gaan.
Je bent dus zeker niet de enige die er af en toe van baalt, en het komt allemaal vanzelf wel weer goed. Misschien kan zolang je verzorger er nog een dagje bij nemen?

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:50

Hee joh je hebt d'r toch pas net? Het is gewoon even wennen denk ik hoor, en je hoeft je echt niet te schamen of rot te voelen daarom.. Niet iedereen droomt dag en nacht van zijn of haar paardje, het verschilt ook per mens.. en je hebt er zelf toch wel plezier in als je er bent, dus jij heft je echt niet rot te voelen hoor Ach gut

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:18

Heb geduld. Je moet een band met je paard opbouwen, je moet aan je nieuwe taken van paardeneigenaar wennen, je ziet ineens dat er veel verantwoordelijkheden zijn rond het bezitten van een paard, je tijdsindeling moet opnieuw vorm krijgen. Het is goed dat je van tevoren veel hebt nagedacht over het kopen van een paard.Nu is het paard er, je beseft dat het niet zomaar iets is, dat is een stuk bewustwording! Juist goed! Neem de tijd om te wennen aan alles en geef je paard de tijd om te wennen aan jou, voor je er erg in hebt zijn jullie dikke maatjes en kan je niet meer zonder je paard. Mocht dit niet gebeuren,dan kan je zeggen: het is niets voor mij om een eigen paard te hebben. Neem de tijd, probeer het een jaartje. SUCCES!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:24

Heeeeeeel herkenbaar en zeker niet raar hoor Haha! Haha! Haha!

Ik heb een eigen pony gehad en een semi eigen paard (hij was van iemand anders maar ik had m in de kost zegmah) En nu sinds 15 jaar rijd ik alleen nog maar paarden voor andere mensen....... soms rij ik er 5 op een dag en soms twee weken niet......... Voor mij een betere oplossing. Ik kom heel veel leuke paarden op mn weg tegen... .zou ze stuk voor stuk willen kopen, maar als ik dan denk aan de verplichtingen die dit met zich meebrengt......... nee hoor, geef mijn portie maar aan de buren Haha! Haha! Haha!

Zoals Apple zegt.... zoek een leuke bijrijder voor een dag of 3