[NH] Mensen die NH niet snappen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

[NH] Mensen die NH niet snappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 10:03

Sta ik dus met een pony NH oefeningen te doen, het haalt bij hem echt veel uit, want hij is in 6 jaar tijd van bottenbrekende machine (=letterlijk) getransformeerd tot kinderpony, als ze het juist van hem vragen doet hij het braaf. Kortom hij is zo (!~@..#$%^&*!) verprutst door de mens dat hij echt levensgevaarlijk was met alles. En nu heeft hij weer een beetje vertouwen in de mens. Nu ga ik dus lekker door met NH om het te onderhouden, want het gaat zo goed met hem.
Staan er 2 van die huppelfrutten langs de kant te kijken, beetje gniffelend en druk overleggend (ze zijn zogenaamd volwassen, en denken dat ze heel wat weten, maar van paardenpsychologie weten ze niks) hebben ook al een aantal paarden kreupel gereden maar ok.. dat terzijde.

Ik ben lekker bezig, komen ze aan.
Muts 2 staat op de achtergrond een beetje versuft te kijken..
Muts 1: Mag ik vragen wat je aan het doen bent?
Ik: Natural Horsemanship.
Muts 1: Wat?
Ik: Natural Horsemanship.
Muts 1: Wat?
Ik een beetje uitgelegd.
snapten ze het nog niet hoor..
Waarom dan, en waar is dat goed voor dan??
Ik nog verder uitgelegd, verbazing was van hun gezichten af te zien.
Hoe leg je dat uit aan mensen die denken dat de zweep, het correctiebit (verkeerd om nog wel) de slof enz. de beste methodes zijn, als je ze verkeerd gebruikt. ja en zich dan maar afvragen waarom die paarden toch zo steigeren, bokken, gek doen, verzetten, en snel kreupel raken.. maar goed.
Ze liggen me niet zo, dus aanvankelijk wou ik ze negeren en gewoon verder gaan, of een rotte opmerking plaatsen, maarja ik dacht, misschien als ik het ze nu duidelijk maak, gaan ze er nog wat van snappen. Aan de ene kant wilden ze niet naar me luisteren omdat ze me niet mogen (WEDERZIJDS), maar aan de andere kant kennen ze de omslag van die pony, en vroegen zich toch wel af hoe dat gekomen zou zijn.
En ik dacht, nou ik probeer het ze maar uit te leggen, misschien verpesten ze dan niet zoveel paarden meer, mensen kunnen veranderen, soms.

Maar hoe leg je dat uit in een paar minuten hooguit..?
(ook een beetje aanprijzen ondertussen natuurlijk!)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:12

Stuur ze naar een Parelli Demo Haha!
Vanmiddag is er 1 in nieuwegein!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 10:37

da's een goeie, maar dat doen ze denk ik niet. hadden nog nooit van pat parelli, of emiel voest of zo iemand gehoord. paardenfluisteraar deed wel een heel klein belletje rinkelen. achja laat ze maar denken dat ik gek ben, lig ik niet wakker van. Alleen wel triest voor al die paarden..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:32

Hun vragen het tenminste nog.. Meestal staan ze alleen zo te kijken van jij bent gek Haha! Dat gebeurd mij heel vaak als ik aan het buitenrijden ben. als ze iets vragen leg is ze het wel uit. Zulke meisjes als in jou verhaal willen het helemaal niet horen, want hun doen alles al super goed

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 15:33

Maar de toon waarop ze het vroegen stond me echt niet aan. Ik dacht val toch kapot. Ze luisterden volgens mij ook maar half.

Ze waren ondertussen met nog een kreupele bok aan het stappen, en zich maar afvragen hoe het toch kwam dat ze kreupel was Blond , we doen haar altijd peeskappen en springschoenen om Scheve mond . heb je wel eens he, als ie strak aan de slof over zijn voorhand struikelt ~~}>. Arm beest..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:44

Ben het overigens mee eens dat het super moeilijk is om uit te leggen. Soms vragen niet-paardenmensen weleens wat ik doe (springen dresuuur oid), ik zeg dan altijd maar dat ik dat aan paardenmensen moelijk uit kan leggen, laat staan aan iemand die er helemaal niets van af weet


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 16:03

precies, dat probleem heb ik dus ook.
Vaak zeg ik dan maar: paardentaal. En als ze verder vragen zeg ik dat dat moeilijk uit te leggen is, dat dat heel lang duurt, aangezien het algehele opvoeden van een paard in de natuur, of een kind ook een heel lang proces is. Daar kun je het eigenlijk wel mee vergelijken. Nou een niet-paarden persoon heeft daar vaak wel vrede mee, of als je een paar oefeningetjes uitlegt.

Maar als een paarden persoon doelgerichte vragen stelt kan ik alleen maar lang vertellen, waarbij ik vaak al niet eens echt een begin en eind heb, of achteraf veel dingen vergeten ben terwijl ik die eigenlijk wel weet. Als ze een samenvatting vragen sta ik met de mond vol tanden. Het is gewoon heel lastig te vertellen.
Maar je wil het wel vertellen, omdat ze meestal voor die 'methode' al niet zo warmlopen, en dus al helemaal geen zin hebben om daar zelf informatie van te gaan verzamelen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 16:05

Joh,
ik snap echt niet dat je je daar zo druk om kan maken?
Volgende keer gewoon even glimlachen en weer verder gaan met waar je mee bezig was. Je kan dan eventueel nog zeggen dat je liever niet gestoord wilt worden en dat ze dat vast zullen begrijpen omdat zij het waarschijnlijk ook niet fijn vinden om vragen te beantwoorden tijdens een dressuurtraining.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 16:08

ja da's waar, maar ik vind het zo triest voor al die 'gestoorde' (gek gemaakte) paarden. heb er al genoeg van opgelapt..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 09:15

Ik kan natuurlijk ook zeggen: ,,Paardentaal, daar snap jij toch niks van.''

Of een 'foldertje' maken over NH en die standaard in m'n kast pleuren: ,,Lees, en val mij niet lastig!''
Haha!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:59

Locanda schreef:
Ik kan natuurlijk ook zeggen: ,,Paardentaal, daar snap jij toch niks van.''

Of een 'foldertje' maken over NH en die standaard in m'n kast pleuren: ,,Lees, en val mij niet lastig!''
Haha!


Je kunt ze misschien uitleggen dat NH; het gebruiken van het Logische Verstand is, de rode draad die door NH heen loopt bestaat imo puur uit logica.

bv; Paard zet stappen naar voren (aan de hand), logische reactie is paard weer terug zetten op zn plek. Ik vind het vreemd dat mensen dan hun paard een tik geven met de zweep, daar is niks logisch aan, iets wat ik alleen als onmacht kan vertalen.

Het stomme is dat in mijn omgeving de meeste niet paardenlui, precies snappen wat ik bedoel en dus ook zeggen 'ja dat is logisch anders snapt een paard het toch niet', 'of je gaat hem toch niet slaan als hij niet weet wat er van hem verwacht wordt' terwijl vele luitjes die al jaren rijden hun eigen manier (niet altijd het eerlijkst) hebben ontwikkeld en juist die mensen snappen er geen snars van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:48

Mij vroegen ze al terwijl ik aan het loswerken was met mijn paard,of ze moesten helpen vangen Haha! (.Het was wel goed bedoelt hoor!).En als ik zonder zadel met touw halster rijd of ik niet te oud ben om cowboytje te spelen Scheve mond .Maar ik trek het me niet aan .Aan mensen die echt geintreseerd zijn doe ik mijn uitleg en verder ga ik mijn gang.Ik hang wel altijd folders en dergelijke aan mijn kast deur wie dan echt geintereseerd is kan er in kijken .

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:17

Locanda schreef:
Maar hoe leg je dat uit in een paar minuten hooguit..?


Zie mijn onderschrift.

Verder is het niet verstandig om 'het' aan te willen prijzen. 'NH' is niet zozeer een methode als wel een manier van omgaan en alleen verstandig voor iemand met wat gevoel voor dieren en waarbij het muntje valt. Zo niet, is het snel halfbakken en eerder contra-productief, zéker bij paarden die al een leven achter de rug hebben.

www.homocaballus.net

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:20

Ga met HC mee, misschien heb je wel een zaadje geplant en gaan ze er over nadenken. Voor de rest kun je ze niet dwingen...je ziet het licht of je ziet het niet....

Je suis Charlie.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 21:27

Ik blijf hopen!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:18

Laat ze het zelf eens proberen, wedden dat ze zich verbazen over hoe goed het werkt!!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:04

Dat zijn vaak van die mensen die gaan voor het directe resultaat Schijnheilig . Dus i.p.v. een trainings op te zetten, zetten ze het paard hardhandig in de houding .
Na verloop van tijd krijgen ze daar veel problemen mee Nagelbijten / Gniffelen .
Het paard helaas ook Blauw oog ..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:06

"You can lead an ignorant man to knowledge, but you can't make him think." P.P.

Oftewel, zolang iemand er niet voor open staat en WIL leren, dan kun je nog zoveel vertellen, het gaat er toch niet in...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:14

Niet uitleggen. Je moet mensen niet willen veranderen. Als dit jouw methode is en zij kunnen dat niet snappen, jammer dan.

'Paint' it 'Black'

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:05

Ik ben het wel een beetje met Fasel eens.
Maar ik denk dat toch dat het soms wel eens goed is om het te proberen uit te leggen

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:09

Welke oefening (oefeningen) deed je dan?

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:57

Bloos Eerlijk, ik zou ook beginnen te gniffelen als ik vroeg wat iemand aan het doen was en het antwoord zou zijn: Natural Horsemanship.

Als iemand vraagt wat ik aan het doen ben, ga ik dat uitleggen. Bijvoorbeeld, 'Hij wil niet in de linkergalop', of 'Ik probeer hem te leren hoe hij moet knielen' of.........noem maar op.
Ik ga toch ook niet zeggen: 'Ik ben Engels aan het rijden' of 'Ik doe nu vrijheidsdressur'?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:27

Ja ik vind dat ook zo'n naam: Natural Horsemanship.
Klinkt zo zwaar.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 20:35

Ja okee, het is een hele manier van omgaan met paarden. Maar ja, het beestje moet een naam hebben tegenwoordig. Gewoon in de omgang valt het niet zo op dat je dat op die 'manier' doet, daar verschilt bijna iedereen in. Maar de meeste hebben met de join-up bv. de reactie, waarom gebruik je geen longeerlijn of longeerzweep, of moet ik helpen hem te vangen? En die 'oefeningetjes' vinden ze helemaal vreemd.

El_vis: ik was op dat moment bezig met het testen van zijn vertrouwen, want dat is hij helemaal kwijtgeraakt door zijn rotte verleden. Die meiden stonden al een tijdje te kijken. Maar toen ik voor hem ging staan, mijn jas over de pony heen liet schuiven, en er een beetje mee stond te flapperen. Nou toen was ik toch helemaal raar bezig, en toen kwam die reactie van die meiden. De pony stond heel braaf, ik kon de jas overal op hem gooien en tegen hem aan enzo, er ook een paar geluiden mee maken, zijn ogen ermee bedekken. Dus die vroegen zich af of er nu helemaal een draadje bij me los was gegaan, terwijl ik zijn vertrouwen aan het testen was. Ik ben eraan aan het werken dat ik hem over een hele tijd ook met een zweep overal mag aanraken, niet slaan hoor! maar gewoon op hem leggen, ook op zijn benen aanraken ermee.
Hij is nl. kapot geslagen vroeger, terwijl hij gewoon overenergiek was, en last van zijn lijf had. Hij kon er niks aan doen, zijn ware karakter komt nu eindelijk naar boven, na al die jaren.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:15

ik ben al gestopt met uitleggen want het kost me veel te veel energie en er blijft vaak toch niks hangen. Je kan inderdaad wel proberen het uit te leggen, maar heel vaak kijken ze je dan toch alleen maar aan of je gek bent en gaan lekker door waar ze mee bezig waren.
Je kan alleen maar hopen dat ze zien wat jouw manier van handelen doet voor je paard en dat ze dat aan het denken zet...

Alleen aan de werkelijke geinteresseerden leg ik uit wat ik aan het doen ben en dan ben ik wel een uurtje of wat bezig... want dan krijgen ze het ook helemaal van me! Haha!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers