Schrikken, wanneer echt, wanneer nep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Schrikken, wanneer echt, wanneer nep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 22:27

Hoe merken/zien jullie dat een paard echt schrikt (dus echt bang is) of alleen maar vervelend is?

Lex heeft vroeger wat vervelende ervaringen gehad bij zijn vorige eigenaar. Toen hij bij ons kwam was hij dan ook erg bang. De eerste paar maanden dat ik op hem reed schrok hij erg vaak, hij was toen echt bang.
De laatste tijd schrikt hij weer wat vaker dan normaal (hij is altijd wel wat schrikachtig). Ik heb nu echter het gevoel dat hij gewoon vervelend is en dat hij het in het echt helemaal niet eng vind. Maar ik weet het dus niet zeker. Ik ben bang om hem daarvoor te straffen, omdat hij misschien toch wel echt bang is.
Zien jullie goed het verschil tussen een paard die echt bang is of alleen maar 'acteerd'? En hoe?


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:32

Meestal voel ik het aan zijn hele gedrag. Als hij loopt te klieren, dan isie echt aan het zoeken en kan echt overal van schrikken, terwijl hij als hij echt schrikt ook echt geschrokken reageert.
Ik zie het aan zijn oren, daarmee looptie te zoeken en voordat hij dan wegspringt, verkot hij zijn hals even, dat mijn teugels een beetje loskomen te hangen. Alsie echt schrikt, dan springtie gewoon meteen opzij, zonder voorbereiding als het ware.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:50

pepeijn wil ook af en toe behoorlijk klieren vooral als hij vind dat hij weinig aandacht/afleiding gehad heeft.

hij zoekt inderdaad met zn hele houding naar dingen waar hij mogelijk van kan schrikken. zijn schrikreactie is ook heel anders, niet zozeer van paniek (grote ogen, hoofd omhoog), maar meer hoofd gebolt, staart omhoog, showen/stoer zijn.

Amor Vincit Omnia

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:12

Je paard leren kennen. Dan kan je het pas gaan onderscheiden.
Ik heb zo'n droogkloot die bijna nergens van schrikt. Ook niet nep. Maar als hij een keer wat doet weet ik precies wanneer en of het echt is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:28

Inderdaad, verschilt per paard. Ik rijd op een koppig arabiertje die dus overal van schrikt...maar bij haar is het gewoon klieren. Ik vind altijd dat als ik nergens van schrik, hoeft zij ook nergens van te schrikken. Bij haar zie ik het vaak dat ze eerst haar oortjes naar voren doet, waardoor ze dus niet op me let, en vervolgens schijnheilig omkijkt, en er dan vandoor gaat Haha! Ik geef haar altijd flink op haar sodemieter en laat haar gewoon galopperen, maar wel op mijn tempo, en zo lang als IK wil.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:37

[quote="Dennis"Ik heb zo'n droogkloot die bijna nergens van schrikt. Ook niet nep. Maar als hij een keer wat doet weet ik precies wanneer en of het echt is.[/quote]

Heb ik ook!! Berdien schrikt nooit, maar een keer kwamen er honden van achter vlak langs haar gerent, nou 10 minuten later zat ze nog in de stress, en ze was ECHT bang, dat was zo zielig!! Verder is ze nog nooit geschrokken bij mij

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

tata
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:18

Het ligt er ook aan hoe jij je emoties toont als je bij je paard bent. Ben jij gespannen of denk je dat hij zo gaat schrikken, dan gaan ze ook vaak schrikken.
Mijn tinker is een tijdje geleden verhuisd van een boerderij naar een manege. Alles was zo groot opeens en ik vond dat ik er rekening mee moest houden, dat ze kon schrikken en bang kon zijn. Dagen later werd ze zo erg, dat ze overal van ging schrikken omdat ik het vanaf het begin tolereerde. Ze werd gewoon gevaarlijk om mee te lopen.
Ik heb er hulp bij gezocht en binnen een paar dagen was het over. Ze is pas 3 jaar en staat er nu een paar maanden. Ze kan overal langs lopen en vind niks meer eng. Tuurlijk verschilt het per paard of je hem gerust moet stellen of aan moet pakken. Het heeft geen zin om een paard zo te straffen, zodat het alleen maar banger wordt.
Mijn tinker moest ik duidelijk straffen en heel consequent zijn. Ik heb zelf de fout gemaakt om er over na te gaan denken en je moet dus even je emoties of gedachten uit kunnen zetten.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:44

Ik merk het alleen bij mn eigen pony wanneer het nep is. Als het echt is gaat ze blazen en snuiven, en als het nep is springt ze gewoon weg Haha!

[o]

lydje

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:33

Als het echt is gat er geen voorbereiding aan vooraf en sta je met paard en al meteen aan de andere kant van de bak. In de periode meteen daarna is ze dan nerveus en kijkerig, dan zet ik haar aan het werk en dan gaat het over.
Onlangs waren er op stal 3 kleine pony's losgebroken die er aan kwamen stormen, achtervolgd door twee heren. Nou je had ons moeten zien!!! Een wonder dat ik er nog op zat.
Hard doorwerken is de beste remedie. Als ze niks te doen heeft gaat ze "zoeken". Nou dan weet je het wel.........

lydje

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:34

Als het echt is gaat er geen voorbereiding aan vooraf en sta je met paard en al meteen aan de andere kant van de bak. In de periode meteen daarna is ze dan nerveus en kijkerig, dan zet ik haar aan het werk en dan gaat het over.
Onlangs waren er op stal 3 kleine pony's losgebroken die er aan kwamen stormen, achtervolgd door twee heren. Nou je had ons moeten zien!!! Een wonder dat ik er nog op zat.
Hard doorwerken is de beste remedie. Als ze niks te doen heeft gaat ze "zoeken". Nou dan weet je het wel.........

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:47

Het is meer een gevoel, zelfde als dat ze 100 keer langs een bakrand loopt, los is er niets aan de hand, aan de longe niet en als ik er dan opstap is het opeens eng?
Ja dag Haha!

Als er echt rare dingen gebeuren vind ik het logisch dat ze schrikt, maar dan is ze ook gelijk aan de andere kant van de bak.

Komt eigenlijk zeer weinig voor dat ze echt schrikt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:23

ik weet gewoon wanneer het nep is en wanneer ze echt schrikt. Als ze nep schrikt dan is ze van te voren al aan het klieren en dan ziet ze ineens een enge kabouter en weg is ze. Maar in het bos liep vorige keer een fazant en die had ik niet gezien en ja hoor madam ging weer even lopen crossen omdat er een fazant liep:S

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:36

Als Kev echt schrikt dan staat hij direct in de ankers, of grote sprong opzij of 180 de andere kant op. Hij heeft dan ook direct zn hoofd in stand 'giraffe' en het duurt ook dan ook even voordat alle spanning weer weg is. Echt schrikken gaat ook dermate snel dat ik het niet aan zie komen.

Bij 'nepschrikken' gaan eerst zn oren naar voor. Vervolgens 'gluurt' ie al onder zn voorpluk door naar het enge (op dat moment is er verder nog niets veranderd aan zn houding en is een 'uhuh' en ondersteuning met binnenbeen/buitenteugel voldoende). Ben ik te laat dan komt ook langzaam maar zeker dat hele hoofd + hals omhoog, wordt het tempo langaam terug genomen en wordt er een duidelijke schrik voorbereid. Meestal negeer ik een dergelijke 'schrik' en rij even een paar keer langs de 'enge' plek totdat hij er weer normaal langs loopt.

Overigens is 'harde wind' of 'plotseling veel koudere dag' altijd wel een garantie voor een wat schrikkeriger paard.

Verder ziet Kev echt alles wat er in de omgeving gebeurd en staan die oren eigenlijk meestal in standje 'attent'. Vond dat eigenlijk erg leuk toen ik hem kocht dus de 'schrikjes' en 'nepschrikjes' horen er gewoon bij.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:47

Apple schreef:
Als Kev echt schrikt dan staat hij direct in de ankers, of grote sprong opzij of 180 de andere kant op. Hij heeft dan ook direct zn hoofd in stand 'giraffe' en het duurt ook dan ook even voordat alle spanning weer weg is. Echt schrikken gaat ook dermate snel dat ik het niet aan zie komen.

Yep, zo gaat het echte schrikken bij Amethyst ook. Na die 180 graden draai (halve pirouette Clown ) is het dan ook ZZZZZOOOOOOEEEEFFFF, dag Amethyst.. We staan dan dus ook binnen een paar seconden aan de andere kant van de bak...
In het begin wist ik niet wat me overkwam en lag ik er dus naast. Nu zie ik het meestal (niet altijd) wel aankomen en kan ik blijven zitten.

Nepschrikken doet ze eigenlijk niet, want dan weet ze ook dat ze het haasje is... Haha! Dat pik ik niet.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:01

Evita is een meesteres op dat gebied Haha!
Ik weet nu perfect wanneer ze echt schrikt of doet alsof. Als ik vijf dagen lang langs dezelfde plek rij met dezelfde omgeving waar niks maar ook niks de laatste 3 jaar is veranderd, en de 6de dag als er ook niks veranderd is verschrikt ze zich, dan weet ik dat het pure komedie is. Dan zie ik het ook al van ver aankomen, als ik opstap gaat ze dan al gefocused voor zich uitkijken, ze gaat met spitse oren naar de plek toe en als ze daar is springt ze om van "o jeetje, dat is eng Rolleyes " Daarbij als ze komedie speelt is het rap gedaan, dan moet ik gewoon even streng zijn en haar erlangs laten lopen, de derde keer loopt ze er weer netjes door en alles is voor de rest van het uur opgelost.

Als ze echt schrikt, dan zit ze niet van mijlenver al te focussen, dan rijdt ze er gewoon langs en als dan bv de kat uit de bosjes springt, gaat die neus open en staart en hoofd omhoog en is het wegwezen. Dan gaat ze echt geblokt en knorrend staan, geef ik been dan krijg ik reactie, helaas in de achteruit, ookal is dat over een hele hoefslaglengte Haha!. En dan voel ik echt dat ze heel gespannen is, al ze nepschrikt gaat ze nooit achteruit en doet ze nooit zo opgefokt.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:04

Bij Aman heb ik het ook goed door wanneer het aanstellen is of niet. Als ze zich aanstelt dan loopt ze idd te zoeken naar iets van owh daar kan ik wel van schrikken Scheve mond
Maar als ze echt schrikt dan is dat vrij plotseling...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:58

mijn pony vind het leuk om te schrikken, dan gaat hij zwijwaarts in galop lopen vervelend doen, of stilstaan en omdraaien dat soort domme dingen.
ik kan dan verschrikkelijk boos gaan worden, maar daar reageert hij door nog vervelender te gaan doen.neus omhoog en wegwezen.

dus wat doe ik?

ik ga een liedje zingen, of vertel hem dat ie de knapste pony van de hele wereld is en dat ie zoo superbraaf is als hij er langsgaat.

werkt wel, want dan is het over.......dus: niet boos worden, want je verliest het dan van je paard.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:36

Riant heeft ook schrikstreken.. Ik merk dan erg dat ze spannign gaat op bouwen en een beetje drammerig wordt.. als ze dan wegspringt om iets dat ze al 100 keer heeft gezien is het de schrikkerites maar dat corigeer ik haar wel, met stem en been.

Bij echt nieuwe dingen of onvetwachte geluiden stel ik haar gerust maar als ze dat weer door blijft jengelen dan wordt ik wel weer wat strenger.

Wat ook zooo herkenbaar is dat ze voor een graafmachine bv niet bang is en dat in het bos zich helemaal het apezuur schrikt van een klein wit paaltje... Held op sokken is het ..

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:45

Mijn pony gaat eerst heel erg overdreven naar iets kijken, en dan besluit hij toch maar te schrikken Haha! Dat betekent bij hem: voeten in de grond en dan kijken of het beweegt Verward

I may not always talk a lot of sense, but i'm always happy to listen!!!

Nieuwe foto's in mijn profiel!!!!!!!!!!!!!

MarijkeO

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:25

als je pony opzij springt met een schrikreactie dan vergroot hij de afstand tussen hem en het vreemde object (wezen) dit moet je toestaan omdat hij dan kan zien wat er is. In zo'n geval is het geen aanstellerij. Als jij zelf niet schrikt schrikt de pony ook minder. probeer na zo'n schrikreactie gewoon vol zelfvertrouwen verder te gaan!

HOOI het leven is MOOI ik ben MOOI paarden zijn MOOI de wereld is MOOI

MarijkeO

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:29

oja, een paard voelt zich een prooidier he! Dus hij is vooral bang bij zn benen (dus katten,honden lage obstakels) Want zijn benen is zijn vluchtmiddel. Je moet dus zorgen dat je pony ziet wat er is

HOOI het leven is MOOI ik ben MOOI paarden zijn MOOI de wereld is MOOI

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:04

Het is idd een gevoel. Bij mijn eigen pony weet ik heel goed wanneer die aan het klieren is, of wannneer hij bang is.
Bij andere paarden twijfel ik wel eens (en geef ik ze vaak het voordeel vd twijfel Knipoog )


chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:11

Bij het paard wat ik rij zie ik eigenlijk het altijd wel aankomen als hij 'schrikt', en zich dus gewoon verveelt. Zijn oren gaan naarvoren, passen verkleinen, en dan ineens wegsprinten.. Eerst zag ik het nooit aankomen, maar nu ben ik hem vaker voor, en geef hem dus extra been zodat hij al die versnelling heeft, of ik zeg dat ie nie zo moet zeiken op een harde toon zodat hij gewoon doorloopt..
Verder als hij echt schrikt, wat hij met name doet als hij iets hoort maar niks ziet, sprint hij weg, en maakt de meest vage bochten en sprongen waar hij achteraf altijd nog van staat te kijken, en dan ook stilstaat waarmee hij wil laten zien hoe knap het wel niet was Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:11

Citaat:
Zien jullie goed het verschil tussen een paard die echt bang is of alleen maar 'acteerd'? En hoe?


ja ik weet het bij Morrie precies, als hij echt schrikt of ergens bang voor is, zal hij omdraaien en wegwezen en dat kan ik dan echt niet voorkomen, ik kan alleen de "schade" beperken door zelf cool te blijven en hem z.s.m. weer terug te krijgen.
In extreme gevallen staat ie letterlijk te shaken van angst, een heel raar gezicht bij een stoer trekpaard Clown

Schrikt ie voor z'n lol, dan springt ie een stukje opzij, of maakt een raar huppeltje.

Door hem heel veel vertrouwen te geven en zelf erg kordaat op te treden, kan ik wel eens een grote flipactie voorkomen, maar soms gaat het mis, zoals afgelopen donderdag..... ging ie aan de kletter, met 2 andere paarden achter hem aan Scheve mond

ace1987

Berichten: 389
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 16:42

Nou ik heb een Onwijs eigenwijze New Forest merrie gehad die mij heel wat keertjes eraf gelanceerd heeft door haar Acteerbuien!!! Als ze echt schrok was het vaak minder erg dan sprong ze zelf met 4 benen even de lucht in. Maar als ze geen zin had om haar best te doen dan gingen haar oren naar voren en haar hals naar beneden( daar zag ik het altijd aan) en dan ging ze ineens keihard de andere kant op!!! Haha! Hahaha heb haar nu niet meer, want ze werd mij iets TE gevaarlijk en ik werd te groot, maar heb wel veel dingen van haar geleerd!!

Beauty is my business... wimperextensions,kunstnagels,epileren met touw, workshops en opleidingen!Salon Angel Eyes...is were the magic happens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers