Niet willen stilstaan als ik dat wil...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Niet willen stilstaan als ik dat wil...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:31

Afgelopen maandag toen ik met Daisy reed wou ik toen ik net aan het stappen was even stilstaan want er lag een zweepje in de bak dat ik wou oppakken...Daisy is altijd heel erg actief en zit altijd vol met energie
Maar toen ik de hulpen gaf voor stilstaan luisterde ze niet en liep gewoon door, wat ik ook deed ze luisterde echt niet Verward
Maar ik ga over een paar maanden met dr buitenrijden en als ze dan ook niet wil stilstaan als ik dat wil, nou dat moet ik echt niet hebben...
Doe ik iets verkeerd? Verward
Pas na veel wikken en wegen wil ze dan uiteindelijk stilstaan...
Als ik wil stilstaan dan ga ik iets achterover zitten en dan maak ik me eigen zwaar in het zadel en trek voorzichtig aan de teugels ( niet met een ruk ) Volgens mij zijn dit de goede hulpen maar ik vind het zo raar dat ze daar niet gelijk op reageert. De oplossing om het samen met iemand te doen kan niet want ik rijd veel alleen in de bak...
Ze is nu 14 jaar en al zo`n 10 jaar onder het zadel, ze is een lief paardje maar wel met pit
Wie kan mij helpen om haar zo snel mogelijk te laten stilstaan als ik dat wil??

Ik hoop op goede tips *LOL*

Ray --» M`n Tinker


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:40

Chade schreef:
Als ik wil stilstaan dan ga ik iets achterover zitten en dan maak ik me eigen zwaar in het zadel en trek voorzichtig aan de teugels ( niet met een ruk ) Volgens mij zijn dit de goede hulpen maar ik vind het zo raar dat ze daar niet gelijk op reageert.

Er bestaan verschillende manieren om een paard te leren halthouden. Het kan goed zijn dat je pony dit gewoon niet begrijpt.
Een andere optie is dat je pony niet erg gehoorzaam is aan jouw hulpen en doet waar ze zelf zin in heeft.

Kan ze wel stilstaan tijdens het poetsen?
Laat je haar ook stil staan aan de longe?
Dit is natuurlijk de basis voor het leren stilstaan onder het zadel, een stukje basis gehoorzaamheid.

Wees in het begin al blij met 2 seconden en bouw dat langzaam uit. daar gaat veel tijd in zitten maarja, een paard is geen fiets met haren

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:48

Nou je het zegt met poetsen is ze ook alleen maar aan het draaien en met dr hoef aan het schrapen over de vloer
Onder de longe weet ik niet want ik lease dr pas een maand.
Maar ze is al zo`n lange tijd onder het zadel en loopt altijd proefjes waar ze ook moet stilstaan
Daar doet ze het dan wel braaf. Daarom snap ik niet waarom ze het soms niet doet bij mij, want ze neemt me gewoon in de maling en snapt heus wel dat ze eventjes moet stilstaan... Knipoog
Maar in iedere geval bedankt voor je tip OK dan!

Wie heeft nog meer tips?

Ray --» M`n Tinker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:22

Chade schreef:
Daarom snap ik niet waarom ze het soms niet doet bij mij, want ze neemt me gewoon in de maling en snapt heus wel dat ze eventjes moet stilstaan... Knipoog

Zou heel goed kunnen hoor maar waarom denk je dat ze jou in de maling neemt?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:06

Je zegt dat je aan de teugels trekt.. als jij trekt gaat je pony terug trekken en loopt gewoon door, ze is toch wel sterker. Probeer gewoon rustig ophoudingen te maken ipv te trekken en heel goed belonen als ze stil staat.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:15

veel oefenen, heel veel oefenen.
ga desnoods gewoon een uurtje proberen stil te staan.
gewoon heel veel doen dus, en laat zien dat jij de baas bent.
natuurlijk wel belonen als ze stil staat

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

MarijkeO

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:20

het is handig om haar hoofd naar een muur te keren, en als ze blijft staan belonen. Ook scheelt het als je opstapt vanaf een verhoging dan is de last minder

eigenlijk heb je 3 mensen nodig om te helpen dat je pony stil staat maar dat kan in dit geval niet

HOOI het leven is MOOI ik ben MOOI paarden zijn MOOI de wereld is MOOI

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 16:55

Je schrijft dat je iets naar achteren gaat zitten, dit deed ik ook toen ik Par stil wou hebben, maar volgens mijn instructrice ga je doordat je naar achteren gaat leunen dus op de nieren(?) duwen waardoor het paard dus juist naar voren gaat.

Ik moet dus juist gewoon recht blijven zitten, zwaar maken, en dan een ophouden en weer ontspannen, hier reageert ze goed op.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Eefje1987
Berichten: 167
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:07

wat ook bij veel paarden goed helpt is het aanspannen van je bil- en dijspieren. De meeste paarden gaan hier iig een stuk langzamer door, en halthouden lukt hiermee ook goed zonder dat je aan de teugels hoeft te " hangen" . Suc6!

Lessen op basis van natural horsemanship; grondwerk, trailerladen, (bitloos)rijden

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:43

Diep in het zadel gaan zitten (niet achterover) en benen eraan en ophoudingen maken met je handen. Vraag aan de personen die het wel lukken om hem stil te laten staan hoe ???


nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:14

ik heb ook nog wel een tipje.ik zou toch eenslongeren voor je gaat rijden dan is de fit heid er een beetje af en dan neem je het halthouden ook gewoon mee.of eerst aan de hand oefenen en dan zeg je ook:hoooo,of wat je ook wilt gebruiken.en dan kun je het op je pony ook beter oefenen omdat ze dan de link legt.en iid een paar seconden is misschien al veel,als ze dat doet echt kei goed belonen met goed zo!!en schouder klopjes.het duurt misschien even maar ja dat maakt het ook weer leuk.en vooral ook met poetsen echt eens laten weten dat je het niet op prijs steld dat nerveuse gedoe.ik zou gewoon ff lekker aan de hand oefeningen doen en consequent zijn.iig veel suc 6.

Bart..we zullen je missen r.i.p

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 17:39

Bedankt voor jullie tips! OK dan!
Maandag ga ik het gelijk proberen

Ray --» M`n Tinker

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:01

naar achteren zitten? daar ben ik het niet helemaal mee eens. volgens mij is het voor het paard een heel stuk logischer als je je bekken kantelt (ja, naar achteren, dus diep in het zadel) maar je bovenlichaam recht houdt, of zelfs iets naar voren. Zegmaar net alsof je een vreselijke stomp in je maag krijgt.
Ook als je stilstaat, consequent zijn. Stilstaan is stilstaan, nét zolang totdat jij de hulp geeft dat je iets anders gaat doen. Eerder mag je paard echt geen hoef bewegen. Heb het nu zelf ook met mn jonge hengstje, de bijrijdster was niet consequent, liet m vaak "weglopen" bij het opstijgen, en na het stilstaan liet ze m zelf bepalen wanneer ze weer gingen lopen. Nu wil die dus niet stil blijven staan. Wel naar "halthouden" maar nog geen tel stil willen staan, begrijp je? Nou doen wij dat iedere keer als hij een stap naar voren gaat, we 3 stappen naar achteren gaan. Die pony van ons is echter best bijdehand, die loopt nu uit zichzelf achteruit. Nja, das op zich niet erg, dan gaatti maar. Maar als hij dan wil stoppen, nee, dan moet hij nog even door. Heb op deze manier een kwartier met m getraint, gewoon consequent, op mijn eigen manier, gewoon zonder druk, zonder getrek, alleen op mn zit (zoals net beschreven) en met belonen. En nou staat hij weer stil.
kortom, rijden op je zit, niet op je teugels, en consequent stilstaan. Zo niet, dan iedere pas die die vooruit gaat, 3 passen voor achterwaarts. En ga maar oefenen, een uurtje stilstaan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:17

Leg je je benen el aan in de overgang terug? Dat wiol ook heel vaak nog wel s helpen omdat je natuurlijk wel de achterhand moet activeren, ook in een overgang terug. Veel mensen vergeten dat.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 19:59

Lacuna schreef:
Ook als je stilstaat, consequent zijn. Stilstaan is stilstaan, nét zolang totdat jij de hulp geeft dat je iets anders gaat doen. Eerder mag je paard echt geen hoef bewegen.


Ja dat is ook het probleem Verward
Vandaag weer geoefend met stilstaan en het ging al wat beter, maar als ze dan stil stond en ik blijf er dan op zitten gaat ze gewoon weer uit zichzelf stappen terwijl ik geen hulpen heb gegeven Ik heb dr gelijk gecorrigeerd met nog een keer stilstaan net zo lang totdat ze stilstond zolang ik dat wil, maar het lukte niet echt helemaal goed. Heb wel 400 keer het stilstaan geoefend.
Zo raar want de ene keer doet ze het perfect ( echt waar ) maar zoals vandaag weer wou ze echt niet stilstaan en als ze dan stilstond dan ging ze gewoon weer uit dr eigen stappen.
Ik blijf proberen net zolang totdat het lukt *LOL*
Bedankt voor je tips Lacuna OK dan!

Ray --» M`n Tinker

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 20:02

Fellor schreef:
Leg je je benen el aan in de overgang terug? Dat wiol ook heel vaak nog wel s helpen omdat je natuurlijk wel de achterhand moet activeren, ook in een overgang terug. Veel mensen vergeten dat.

Je bedoelt mijn benen tegen haar buik aanleggen??
Ja nou je het zegt zelf let ik daar niet specifiek op misschien dat ik het wel doe, maar ik zal er donderdag eens op letten. Misschien dat ze daar beter op reageert.

Bedankt voor je tip OK dan!

Ray --» M`n Tinker

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:01

Chade schreef:
Ja dat is ook het probleem Verward
Vandaag weer geoefend met stilstaan en het ging al wat beter, maar als ze dan stil stond en ik blijf er dan op zitten gaat ze gewoon weer uit zichzelf stappen terwijl ik geen hulpen heb gegeven Ik heb dr gelijk gecorrigeerd met nog een keer stilstaan net zo lang totdat ze stilstond zolang ik dat wil, maar het lukte niet echt helemaal goed. Heb wel 400 keer het stilstaan geoefend.
Zo raar want de ene keer doet ze het perfect ( echt waar ) maar zoals vandaag weer wou ze echt niet stilstaan en als ze dan stilstond dan ging ze gewoon weer uit dr eigen stappen.
Ik blijf proberen net zolang totdat het lukt *LOL*
Bedankt voor je tips Lacuna OK dan!


nja, als ze dan dus weer een stap naar voren wil, 3 stappen achteruit. En dan weer stilstaan. Weer niet goed stilstaan? Hop, weer in zn achteruit.
Even nog een opmerking daarbij, ik zeg nou wel "hop, weer in zn achteruit" maar je moet natuurlijk ALTIJD rustig en ontspannen blijven!! Alles moet je beheerst doen, je moet nooit van binnen boos worden. Dan lacht je paard je namelijk alleen maar uit. Dus zelfs als je het nummer van de slager al in je mobiel hebt staan en op het punt staat om het te draaien, alstie dán nét stilstaat: BELONEN!! hoe moeilijk het dan ook voor je is, beloon haar!!
Zolang je ook stilstaat kan je natuurlijk ook praten tegen je paard he! Verscherp je stem iets als hij dreigt te gaan lopen, en praat op een lief, zacht toontje als ze even stilstaat. Probeer je paard voor te zijn! Geef een zeer lichte ophouding als je voelt dat ze weg wil, gepaard gaand met een scherpe "uh uh!! Denk erom!" en zodra ze weer netjes staat, direct "Braaf!! goed zo! knappe paardje!!" op een vriendelijke toon. Je zal verbaast staan hoe goed dat werkt!
En gewoon goed consequent zijn, 1 stap vooruit, dan 3 achteruit (niet trekken! gewoon in alle rust, net alsof het de bedoeling al was voordat zij vertrok) en zodra ze wel goed stilstaat, al is het maar heel even, belonen!!
trouwens, weet je wel zeker dat je paard geen pijn heeft? Omdat ze de ene keer wel goed stilstaat en de andere keer niet? Ook even controleren lijkt me.
Groetjes, Lacuna

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 21:23

Lacuna"]
Zolang je ook stilstaat kan je natuurlijk ook praten tegen je paard he! Verscherp je stem iets als hij dreigt te gaan lopen, en praat op een lief, zacht toontje als ze even stilstaat. Probeer je paard voor te zijn! Geef een zeer lichte ophouding als je voelt dat ze weg wil, gepaard gaand met een scherpe "uh uh!! Denk erom!" en zodra ze weer netjes staat, direct "Braaf!! goed zo! knappe paardje!!" op een vriendelijke toon. Je zal verbaast staan hoe goed dat werkt!
[/quote]
Erg goede tip ! OK dan!
Ga het donderdag gelijk proberen *LOL*
[quote="Lacuna schreef:
trouwens, weet je wel zeker dat je paard geen pijn heeft? Omdat ze de ene keer wel goed stilstaat en de andere keer niet? Ook even controleren lijkt me.

Ik denk niet dat ze ergens pijn heeft, het zadel ligt gewoon op de goede plek ( geen drukkingen na het rijden ofzo ) en het hoofdstel word altijd goed nagecontroleerd en het bit zit op de goede hoogte. Zou het kunnen dat ze pijn heeft in dr mond?? Dat ze misschien daarom niet reageert???( ikzelf denk het niet, dat ze pijn heeft dan )

Ray --» M`n Tinker


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers