Regendekens wassen: wat is waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Regendekens wassen: wat is waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 00:04

Hallo,

Ik heb onlangs mijn regendekens van Rambo laten wassen bij een speciale dekenwasserette (Boxco in Putten). Nu was ik bij Divoza om een deken te laten maken en vroeg ik hoe het zat met wassen en waterdichtheid van de Rambodekens. Gewoon voor het geval ik het een keer zelf moet doen. Van het volgende raakte ik lichtelijk in paniek: Zij zeiden dat Rambodekens alleen (en zeker de eerste keer!) met de Rambo shampoo gewassen mag worden anders zijn ze niet meer waterdicht. Dat vertelden ze bij de aankoop van de deken er altijd bij en een wasserette was niet aan te bevelen. Ik kreeg het er spaansbenauwd van want ik heb 4 regendekens van Rambo laten wassen! Bloos!

De dekens zijn gewassen op 30 graden. Ik weet niet met wat voor wasmiddel (als dat al gebeurd is).

Een aantal vragen aan jullie:
- Is het waar wat Divoza zegt?
- wat is jullie ervaring met het wassen van (Rambo) regendekens, blijven ze waterdicht?
- Klopt het dat Rambodekens waterdicht zijn omdat het materiaal zo fijn geweven is of zit er een laag "spul" op?
- Wat mag absoluut niet als je regendekens wast?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen geruststellen!

Groetjes,
Tinusje


Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:09

ik geloof zo ie zo niet dat je regen dekens moet wassen. Dan verandert toch heel de werking van de deken? Volgens mij is er een speciale reiniging voor. Ook voor de eventuele beschermlaag die op de dekens zit. Ik denk dat het net zo werkt als bij een tent doek. Die was je ook niet maar reinigt deze met een speciaal middel. Vervolgens moet er weer een beschermlaag op worden gespoten.

Paarden geven mij vleugels op aarde!


Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 09:51

Niemand?

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:59

Hoi,

Ik heb mijn waterdichte rambo's ook altijd gewoon gewassen en mijn vriendin ook. Zij heeft ze in haar eigen wasmachine gestopt en op 30/40 graden gewassen. Ik heb de mijne altijd bij dekenwasbedrijf gebracht (Bussum) en zijn altijd waterdicht gebleven.

Als ik nu zelf een waterdichte deken was doe ik dat met speciaal wasmiddel voor waterdichte ademende stoffen (tk bij divoza).

LET OP: nooit wasverzachter gebruiken dat tast de stof dus wel aan! Geldt overigens ook voor alle rijbroeken waar elastan in is verwerkt en andere techno ware stoffen van jassen en zo.

Ook geen dekens laten stomen, dat tast wel de werking aan.

Dus geen stress, volgens mij is je deken nog gewoon waterdicht.

Overigens hoe vaker je wast hoe meer de buitenstof slijt en de voering dunner wordt. Daarom wassen veel mensen niet of alleen onder de tuinslang.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 10:09

Kijk, van zulke berichten word ik weer blij, dank je! Knipoog Ik ga de wasserette nog wel even bellen wat ze nou precies gedaan hebben, maar ik neem aan dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 13:40

Nog meer mensen met Rambo/Rhinoregendekens die ze ook wassen? Wat zijn de ervaringen??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:47

Gewoon laten wassen en als ze terugkomen inspuiten met waterdichtmaakspul van de schoenmaker. Dan zijn ze 100% waterdicht!

Toos paardloos

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 14:01

'ademen' de dekens dan nog wel?

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:16

Ik weet niet of Rambo dekens van hetzelfde materiaal zijn gemaakt dan de dekens van Haary Horse: Zoja, dan hoef jij je geen zorgen te maken.
Ik laat ze al jaren wassen bij de wasserette en ze zijn nog steeds waterdicht! Ik zou ze niet inspuiten met waterdichtmaakspul want volgens mij ademen die dekens dan niet meer.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:38

mijn rambo zomerdeken, is ook waterdicht, en die stop ik ook altijd gewoon in de wasmachine, en hij houd het water nog steeds tegen hoor Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 16:25

"Waterdicht" heb je in meerder variaties:
-de stof is waterdicht
-er is een waterdichte tussenlaag.

De Rambo/Rhino's hebben dus het tweede.
Onder de 'scheurvaste' laag zit een waterdichte maar wel dampdoorlaten tussenlaag. Deze laag 'verjaart' na een aantal jaren, zeker als de deken ook veel met zonnig weer op het paard ligt.
Je kunt dit vaak aan de onderkant van de staartflap zien. Er lijkt een 'plastic' laagje aan de onderkant geplakt te zitten, wat soms wat los laat. Het ziet er een beetje uit als wanneer je bandenplaklijm aan je vingers hebt en dat eraf trekt Haha!

Bij Rambo/Rhino's wordt de buitenstoflaag ook altijd nat, m.a.w. het water blijft er niet opliggen.

Bij andere merken zoals o.a. de Wheaterbeeta's is de bovenlaag van waterdichtmateriaal. Dit materiaal wordt juist weer waterdichter als het iets warm wordt. Na een wasbeurt wordt handwarm strijken aan bevolen.
Deze dekens mogen niet te strak opgevouwen worden want dat is nadelig voor de waterdichte werking. Door de vouwen zal de deken dan water door gaan laten.

Ik geloof niet dat er een speciaal wasmiddel bestaat waardoor de dekens wel waterdicht zouden blijven, behalve dat het geen normaal wasmiddel mag zijn kun je ook een zeer mild wasmiddel gebruiken (wolwas oid). Volgens mij zeggen de leveranciers dit alleen maar zodat ze gevrijwaard zijn als mensen dekens komen retourneren omdat ze na wassen niet waterdicht meer zijn.

Een extra waterdichte laag wordt ook met Harmisol verkregen, maar of dit langdurig helpt bij dekens waar een paard mee door het zand rolt betwijfel ik.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 22:02

Iedereen bedankt voor de reacties, ik ben enigszins gerustgesteld Haha!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:22

ik heb mijn deken met de hogedruk schoon gespoten ben benieuwt of ze nog waterdicht zijn. heb er niet echt boven op gestaan en anders jammer hoor....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:04

Ik was mijn rambo Wug gewoon in de wasmachine. Het is inmiddels al een vrij oude deken die ook nog eens tweedehands is. Het ding is nog steeds waterdicht. Daar verbaas ik mij nog iedere keer over Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:35

De regendekens met voering die gaan naar een paardendeken wasserette en die zonder voering die spuit ik altijd af met een tuinslang, borstel erover en het is weer schoon. Ik heb eigenlijk altijd Rambo's gehad Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:11

Ook mijn HH en bucas zijn al jaren waterdicht ook na vele wasbeurten zoael in de machine (wasserette doe het zelf) als via paardendekenwasbedrijf (teuni de bruin Bussum), deze laatste laat ook dekens aan de lucht drogen. NIET IN DROGER dan krimpen ze

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 08:19

Nou, als ik de reacties zo lees, hoef ik me geen zorgen te maken. Ik lees alleen nergens dat er wasmiddel wordt gebruikt, doen jullie dat wel?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mama3, OleJon, wonderlover en 13 bezoekers