Beetje rare vraag.... koe-rijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Beetje rare vraag.... koe-rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 10:19

Mijn zusje en ik zijn serieus aan het overwegen om 1 of 2 kalveren te kopen om die later onder het zadel en voor de wagen te gaan beleren.. Bloos

Nu heb ik al op rundveesites gekeken, maar daar gaat het alleen maar over melk- en vleesopbrengst, maar niet over karakter enzo. Zijn er hier mensen die zelf runderen hebben? Welke rassen zouden er eventueel voor in aanmerking kunnen komen qua bouw en karakter? En wie heeft er zelf op runderen gereden, of kent foto`s/sites daarvan? We willen in principe stierkalfjes kopen, en deze dan later laten castreren. Ik weet heel veel over paarden.. maar op het gebied van runderen ben ik een leek.. wie wil ons helpen???

Ik hoop maar dat jullie het serieus nemen, over een paar jaar zetten we hier dan wel de foto`s neer.. Lachen

Een fototje voor het idee.. deze heb ik gevonden op internet:
Afbeelding

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:23

ik kan je helaas niet verder helpen.
maar ik heb nog nooit iemand op een koe zien rijden,en ook niet voor de kar ofzo.

Liset1

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:27

Ik heb het wel eens op tv gezien, ze sprongen er zelfs mee. Ik geloof dat het een stier was.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:29

lijkt me echt een heel vaag/raar gezicht .
een mens die over een hindernis heen gaat met een koe Rolleyes

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:35

in belgie is er zelfs een manege die strandritten met koeien organiseert....
misschien kan je via google daar iets over vinden?
suc6!

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 10:37

Ididit schreef:
in belgie is er zelfs een manege die strandritten met koeien organiseert....
misschien kan je via google daar iets over vinden?
suc6!

Heb via diverse sites al gezocht, maar nog niet gevonden.. kun je me misschien helpen aan het adres en eventuele site van die manege?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:41

ik zal even kijken voor je of ik wat kan vinden... zag het namelijk nog niet zo heel lang gelden op tv... als ik wat vind pb ik je wel!

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 10:41

Ididit schreef:
ik zal even kijken voor je of ik wat kan vinden... zag het namelijk nog niet zo heel lang gelden op tv... als ik wat vind pb ik je wel!

Tof!! dank je wel!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:52

Ik denk dat je beter een koe kunt nemen. Stierkalveren worden namelijk eigelijk nooit gecastreerd. Ze zitten hun (korte) leventje alleen maar in een kist (vaak dan he). Dus echt makkelijk zijn ze niet.
Je kan beter een koe nemen (of een vaars bv) die naar de keuring is geweest. Daar merk je vaak toch net ff aan dat ze wat makkelijker zijn.

En ik zou, voordat je een koe gaat kopen, gewoon wat rond gaan kijken. Je moet een boer vinden die trots is op zijn veestapel. En die elke koe opzich kent en ook echt kan vertellen van: da's die en die, dochter uit die en die en nog wat bijzondere dingen (melkgift, e.d.). En ook even kijken hoe hij met ze omgaat.
Meestal zijn dat de liefste en makkelijkste koeien.

Ohw, en als het kan zou ik er ook voor zorgen dat ze net een beetje op hun einde zijn qua melkgift. Anders sta je 2 keer per dag dat dier te melken (en da's niet leuk als d'r 30 liter uit komt Haha!)

Enne, veel succes.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 10:58

Vonnie84 schreef:
Ik denk dat je beter een koe kunt nemen. Stierkalveren worden namelijk eigelijk nooit gecastreerd. Ze zitten hun (korte) leventje alleen maar in een kist (vaak dan he). Dus echt makkelijk zijn ze niet.
Je kan beter een koe nemen (of een vaars bv) die naar de keuring is geweest. Daar merk je vaak toch net ff aan dat ze wat makkelijker zijn.

En ik zou, voordat je een koe gaat kopen, gewoon wat rond gaan kijken. Je moet een boer vinden die trots is op zijn veestapel. En die elke koe opzich kent en ook echt kan vertellen van: da's die en die, dochter uit die en die en nog wat bijzondere dingen (melkgift, e.d.). En ook even kijken hoe hij met ze omgaat.
Meestal zijn dat de liefste en makkelijkste koeien.

Enne, veel succes.

bedankt voor je reactie. De opvoeding is juist de reden dat we een kalf willen. Die kunnen we dan net zo opvoeden als de veulens die we gehad hebben. En ik denk (en hoop) dat een os qua karakter net zo iets is als een ruin.. Ze hadden vroeger toch altijd ossenwagens toch? Bij een koe denk ik namelijk dat bij het rijden het uier in de weg gaat zitten (en ik vind zo`n uier niet echt mooi.. Tong uitsteken )

Zoiets hebben we dus voor ogen:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:00

Waarom stierkalveren? Ik zou liever voor vaarsjes gaan, die zijn over het algemeen makkelijker en betrouwbaarder in de hand.

Sja, wij houden zelf wat koeien voor de hobby, Blonde d'Aquitaines, mijn ervaring is, dat het vriendelijke dieren zijn, maar evenals de Limousin toch net iets "wilder" dan een melkkoe. Ze hebben meer een eigen zin is mijn ervaring.

Verder zou ik eigenlijk naar een "oud boertje" gaan zoeken, en kijken wat hij zoal heeft, ik denk zelf aan een vleesras, die lijken me wat comfortabeler om op te zitten dan een melkkoe. En wat voor vragen heb je verder? Koeien zijn vrij makkelijke dieren om te houden, ze kunnen zonder problemen een hele zomer op de weide, maar in de winter hebben ze graag een warme en droge plek om te liggen. Ze doen het verder uitstekend op pulp en hooi, en af en toe een zoutblok geven is ook lekker. Verder hebben ze niet zo vaak een smid nodig voor de hoeven, maar moet je wel in de gaten houden, want ze kunnen ook te lang worden. Oormerken zijn verplicht, en koeien hebben ook papieren die je moet kunnen tonen, vaak bijbehorend bij de oormerken. En euh... wat wil je nog meer weten?

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:02

Ooit eens wat over gehoord, er was een "paardenfluisteraar" (hij was er wel 1, maar het woord opzich is zo dom) die heeft het geprobeert. Het schijnt zoveel moeilijker te zijn, ik geloof dat het hem zelfs niet gelukt is, omdat koeien dommer en bovendien veel minder met lichaamstaal, rangorde enz. werken.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:02

Koeien hebben een wat zwakkere rug dan paarden. Bij de opvoeding is belangrijk dat ze niet te mak worden, anders hebben ze geen respect meer voor mensen. Vroeger kwam ik veel op een boerderij en heb ook wel eens als kind van 11/12 op een koe gezeten. De meesten vinden het maar raar, maar we hadden er een en die was heel mak.

Het lijkt me makkelijker om een paard of muilezel te nemen

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:02

Een kalfje lijkt mij idd het verstandigte omdat je die zelf kan opvoeden. Castreren kan best hoor, eventueel kun je een veearts ook eens om advies vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:03

Koeien zijn niet dom, ze hebben juist een sterk eigen karakter.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:03

Toch ff een offtopic vraag tussendoor. Waarom wil je eigelijk een koe en niet gewoon een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:04

Paarden heeft ze al... Tinkers Knipoog

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:04

hahaha, maar die waren nog net niet koe-ig genoeg Haha! Knipoog

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 11:05

@maya:
Bedankt voor de info. Het liefst willen we een ras die altijd buiten kan blijven bijv. een hereford ofzo. http://www.hereford.nl.
En is een os is qua karakter niet heel anders dan een stier? Ik dacht namelijk dat ossen iets waren als ruinen.. rustiger enzo.. Ik vind bij een koe zo`n uier namelijk niet echt mooi..

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 11:07

Vonnie84 schreef:
hahaha, maar die waren nog net niet koe-ig genoeg Haha! Knipoog

We willen straks met onze koeien gaan tinkerdrijven.. Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:15

Bij Smurf op de manege hebben ze geloof ik een stier die voor de wagen loopt met toeristen. Haha!
Ik vind het wel een leuk idee, ben benieuwd of het wat word

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:17

klopt, bij ons op stal loopt een os (gecastreerde stier) voor de wagen, zie de link in mijn onderschrift.
Je kan de boerin altijd bellen (tel.nr. staat op de site) al sje advies wil, ze heeft Martin (de os) zelf betuigt en zelf hoefschoenen voor hem ontworpen.

www.martindeos.nl.nu
Laatst bijgewerkt door Morrie op 04-07-04 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:18

Haha cool idee Haha!

Ik heb eens op een koe gezeten Wij hadden vroeger (vóór starlight en zelfs nog voor de ezeltjes) koeien op onze wei staan. Dat was ook een 'tamme' koe (vrouwtje dus wel..) waar ons pap mij als klein meisje heeft opgezet Haha!

We hebben ook stieren gehad, die ook als kalfje heel mak waren... Ik raad een stier ook af.. Vraag anders eens na bij de da of die iets weet over stieren castreren.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:19

Ik verzorg paardne op een boerderij en die koeien kunnen springen als de beste! Maar erop rijden... nee dank je!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:29

ik zou gaan voor een ras als de groninger blaarkop (dit is een rustige koe die je ook vaak op kinderboerderijen vind)... dat is een een koe die zowel voor de melk gift is als voor de vlees... melk koeien zijn vaak makkelijker dan vleeskoeien omdat melkkoeien vaker in handen komen... beginnen met een kalf lijkt mij ook het beste.... beginnen met borstelen enzo dan kan je ze aardig tam krijgen!
wij willen dit ook graag proberen Haha! nu nog ff onze staleigenaar (hij heeft nu 15 koeien aan de melk en 12 jongvee en 8 kalveren)

@tomaatje:koeien werken zeker wel met lichaamstaal en zeker weten met rangorde... ga maar eens bij een boer kijken die een potstal, ligboxenstal of loopstal heeft.,... die koeien hebben bijna nooit horens omdat ze elkaar anders bezeren...
en lichaamstaal hebben ze ook Haha! als ze tochtig zijn (vruchtbaar) en je gaat met je rug naar hun toe staan en je bukt een beetje dan zullen ze je proberen te bespringen (tip doe dit alleen als er een hek tussen zit want een koe van 600 kg op je nek is niet fijn)