Oorpijn bij paarden, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maatje
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: rotterdam

Oorpijn bij paarden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:43

Hallo allemaal!
Kunnen paarden eigenlijk oorpijn hebben? En zo ja, hoe uiten ze dit dan?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:55

er kan wel een voorwerp in de oren zitten, of water, dit verstoort het evenwichtsgevoel. Vaak schudden ze dan met het hoofd, en bewegen ze veel met de oren.
ik weet niet of dit ook voorkomt door harde geluiden ofzo, paarden horen immers wel veel scherper dan wij.
maar de oorschelp kan iniedergeval wel pijn doen, lopen ook zenuwen door. oorontsteking bestaat vast ook wel, nooit gezien trouwens. Ze hebben natuurlijk van nature wel een flinke bos haar in de oren ter bescherming.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:53

Ooronsteking bij paarden kan wel degelijk. Locanda heeft gelijk met haar stelling.
Maar denk ook eens aan paarden en veulens, die van wege keuringen en wedstrijden de oren geheel worden uitgeschoren.
Koude wind, slecht weer etc. is dan wel degelijk genoeg voor een fikse ooronsteking.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:40

Dat is de reden dat ik bij mijn paard de oren nooit uitscheer, maar alleen de randjes netjes bijwerk. Ik vouw het oor dubbel en knip het dan bij.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:35

doe ik ook altijd zo. bescherming laten zitten, en die lelijke grote plukken eraf. zijn alleen maar vervelend, vangen ze wind en vliegen mee.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:44

Mikado heeft 2 jaar terug ook een keer oorontsteking gehad. Ik heb je andere topic ook gelezen, over het naar achter klappen van de oren. Bij Mikado was dat precies hetzelfde. Hij deed het alleen bij z'n rechteroor. Dat klapte hij helemaal naar achter, hoofd scheefhouden, één keer is het zelfs bijna zover gekomen dat hij zich bijna op de grond liet vallen. Mijn instructrice destijds kwam toen met het "idee" dat hij waarschijnlijk onder het werk uit wou komen, maar ik ken mijn paard toch een beetje beter dan dat. Hij had echt pijn. DA erbij, maar die zag in eerste instantie niets, tja, het kon misschien een oorontsteking zijn, er zat wel "iets", maar goed, toch maar AB gekregen en dat anderhalve week 2x daags in zijn oor gespoten. Drama op en top, want hij had al zo'n last van dat oor. Het gekke was, dat het niet helemaal wegging. Wanneer het zonnig was, dan kwam het weer terug, in de winter, herfst absoluut geen last, maar zodra in de lente de zon weer begon te schijnen, dan was het er weer. Weer dat klappen met het oor, schudden met z'n hoofd. Ik denk zelf ook dat het gewoon een reactie ergens op is, of op de zon, of op pollen oid. (headshaking syndrom) Ik moet trouwens zeggen dat hij ook nog zomereczeem heeft, hiertegen is hij gespoten met een homeopatisch middel, en sindsdien is het oorklappen/schudden ook afgelopen! Toen hij er nog wel last van had, reed ik wel door, maar tijdens het rijden kneedde ik zijn oor altijd even, bij de aanzet. Dat werd dan wel even protest, maar daarna ging het wel weer Lachen

Al met al is het heel vreemd, ik heb het ook aan meerdere mensen gevraagd in mijn omgeving, wat het kon zijn, maar ook zij wisten het niet, en hadden het ook nooit meegemaakt. (DA, instructrices etc)

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, en succes ermee!

citrOentJe_
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-06-08

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:42

*Tequila* schreef:
Mikado heeft 2 jaar terug ook een keer oorontsteking gehad. Ik heb je andere topic ook gelezen, over het naar achter klappen van de oren. Bij Mikado was dat precies hetzelfde. Hij deed het alleen bij z'n rechteroor. Dat klapte hij helemaal naar achter, hoofd scheefhouden, één keer is het zelfs bijna zover gekomen dat hij zich bijna op de grond liet vallen. Mijn instructrice destijds kwam toen met het "idee" dat hij waarschijnlijk onder het werk uit wou komen, maar ik ken mijn paard toch een beetje beter dan dat. Hij had echt pijn. DA erbij, maar die zag in eerste instantie niets, tja, het kon misschien een oorontsteking zijn, er zat wel "iets", maar goed, toch maar AB gekregen en dat anderhalve week 2x daags in zijn oor gespoten. Drama op en top, want hij had al zo'n last van dat oor. Het gekke was, dat het niet helemaal wegging. Wanneer het zonnig was, dan kwam het weer terug, in de winter, herfst absoluut geen last, maar zodra in de lente de zon weer begon te schijnen, dan was het er weer. Weer dat klappen met het oor, schudden met z'n hoofd. Ik denk zelf ook dat het gewoon een reactie ergens op is, of op de zon, of op pollen oid. (headshaking syndrom) Ik moet trouwens zeggen dat hij ook nog zomereczeem heeft, hiertegen is hij gespoten met een homeopatisch middel, en sindsdien is het oorklappen/schudden ook afgelopen! Toen hij er nog wel last van had, reed ik wel door, maar tijdens het rijden kneedde ik zijn oor altijd even, bij de aanzet. Dat werd dan wel even protest, maar daarna ging het wel weer Lachen

Al met al is het heel vreemd, ik heb het ook aan meerdere mensen gevraagd in mijn omgeving, wat het kon zijn, maar ook zij wisten het niet, en hadden het ook nooit meegemaakt. (DA, instructrices etc)

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, en succes ermee!


wow dit komt heel bekend voor Gaaaap
Ik ging net rijden op mijn pony, en hij zat te schudden met zijn hoofd en alles, en hij hield ook de hele tijd zijn (rechter) oor naar achteren, net of het pijn deed om hem te bewegen.
Dus ik stap af, even kijken of er wat inzat ofzo, hij vond het niet erg dat ik er aanzat, maar ik voelde gewoon aan dat het niet lekker zat.
Afentoe met z'n hoofd schudden etc, en z'n oor maar niet bewegen.

Dus tja ik m'n moeder roepen ; die zegt, stop maar met rijden, en we kijken morgen wel..

Weet iemand wat dit eventueel kan zijn ofzo?

mijn pony heeft nogal lang behaarde oren (je kan z'n oren totaal niet uitscheren/knippen, dan flipt hij) dus het is dan waarschijnlijk niet dat z'n oren "kou hebben gevat"?

Ambibambi1
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:16

citrOentJe_ schreef:
*Tequila* schreef:
Mikado heeft 2 jaar terug ook een keer oorontsteking gehad. Ik heb je andere topic ook gelezen, over het naar achter klappen van de oren. Bij Mikado was dat precies hetzelfde. Hij deed het alleen bij z'n rechteroor. Dat klapte hij helemaal naar achter, hoofd scheefhouden, één keer is het zelfs bijna zover gekomen dat hij zich bijna op de grond liet vallen. Mijn instructrice destijds kwam toen met het "idee" dat hij waarschijnlijk onder het werk uit wou komen, maar ik ken mijn paard toch een beetje beter dan dat. Hij had echt pijn. DA erbij, maar die zag in eerste instantie niets, tja, het kon misschien een oorontsteking zijn, er zat wel "iets", maar goed, toch maar AB gekregen en dat anderhalve week 2x daags in zijn oor gespoten. Drama op en top, want hij had al zo'n last van dat oor. Het gekke was, dat het niet helemaal wegging. Wanneer het zonnig was, dan kwam het weer terug, in de winter, herfst absoluut geen last, maar zodra in de lente de zon weer begon te schijnen, dan was het er weer. Weer dat klappen met het oor, schudden met z'n hoofd. Ik denk zelf ook dat het gewoon een reactie ergens op is, of op de zon, of op pollen oid. (headshaking syndrom) Ik moet trouwens zeggen dat hij ook nog zomereczeem heeft, hiertegen is hij gespoten met een homeopatisch middel, en sindsdien is het oorklappen/schudden ook afgelopen! Toen hij er nog wel last van had, reed ik wel door, maar tijdens het rijden kneedde ik zijn oor altijd even, bij de aanzet. Dat werd dan wel even protest, maar daarna ging het wel weer :)

Al met al is het heel vreemd, ik heb het ook aan meerdere mensen gevraagd in mijn omgeving, wat het kon zijn, maar ook zij wisten het niet, en hadden het ook nooit meegemaakt. (DA, instructrices etc)

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, en succes ermee!


wow dit komt heel bekend voor :O
Ik ging net rijden op mijn pony, en hij zat te schudden met zijn hoofd en alles, en hij hield ook de hele tijd zijn (rechter) oor naar achteren, net of het pijn deed om hem te bewegen.
Dus ik stap af, even kijken of er wat inzat ofzo, hij vond het niet erg dat ik er aanzat, maar ik voelde gewoon aan dat het niet lekker zat.
Afentoe met z'n hoofd schudden etc, en z'n oor maar niet bewegen.

Dus tja ik m'n moeder roepen ; die zegt, stop maar met rijden, en we kijken morgen wel..

Weet iemand wat dit eventueel kan zijn ofzo?

mijn pony heeft nogal lang behaarde oren (je kan z'n oren totaal niet uitscheren/knippen, dan flipt hij) dus het is dan waarschijnlijk niet dat z'n oren "kou hebben gevat"?


mijn pony heeft precies hetzelfde, heb jij al een oplossing gevonden?