Crosshindernissen bouwen!!!??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Crosshindernissen bouwen!!!??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 17:56

Hallo allemaal.

Hebben jullie misschien een goede site of boek waar leuke cross hindernissen in staan?
We hebben namelijk 1.5 km ruiterpad op eigen terein Haha! aangelegt en er liggen dus ook grote boomstammen etc. maar we willen graag wat variatie en echt een paar leuke hindernissen maken zodat er misschien meer mensen gebruik van kunnen maken. OK dan!
Alvast bedankt


cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:59

Waterbak, brug, zo'n trap achtig ding en een opsprong/afsprong?

Even de zoekmachine proberen bij bijv. google... Zal je vast wat leuke voorbeelden vinden Knipoog

Let love shine so bright

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:03

In een beetje goed paardenboek staan wel wat hindernissen...
Bijvoorbeeld de dingen die cracker al noemt..
Veel hindernissen van natuurlijk materiaal (boomstammen etc.)...

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:04

Kijk bij http://www.sgw-eventing.nl
da staan vanalles op.klik een wedstrijd aan en je heb ook een boel foto's van de op de wedstrijd gestane hindernisssen,handig he Knipoog

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:12

Ik heb wel wat voorbeelden, in Engeland, waar ik stage heb gelopen, hadden ze namelijk een crossbaan. Ik hoop dat ik je ermee kan helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:18

Er zijn heel veel aanknopingspunten,

* ga eens kijken op een cross en maak foto's van de hindernissen
* bezoek de verschillende sites van SGW's. Er zijn er heel veel bij waar foto's van hindernissen bij staan
* spreek de parcoursbouwer eens aan als je een SGW bezoekt en vraag hem naar ideeen.
*bekijk het SGW reglement van de KNHS. Daarop staat welke afmetingen de hindernissen dienen te hebben
* kijk bij HAW naar SGW topics, daar staan ook diverse foto's van hindernissen

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:59

Leuk initiatief!

Als ik je een advies mag geven is het dat je er toch iemand bij moet halen die vaker SGW hindernissen heeft gebouwd. Het belangrijkste is dat de ruiters en paarden er veel plezier aan de hindernissen kunnen beleven.

Als je de hindernissen verkeerd bouwt vallen ze na een jaar weer uit elkaar of zijn ze in het Nederlandse klimaat weggerot. Het paard mag zich natuurlijk niet kunnen bezeren aan uitstekende onderdelen. Neem vooral DIKKE bomen. Ze rotten niet zo snel weg en als het paard verkeerd springt "glij" je over de hindernis. Mijn ervaring is dat paarden het liefst hindernissen springen die lekker "gevuld" zijn en massief uitzien.

Iets wat ik zelf altijd heel mooi vind is om natuurlijke glooingen in het terrein gebruikt om een afsprongetje te maken. Een van de bovenstaande foto's is daar een mooi voorbeeld van.

Een hindernis die nergens mag ontbreken is een wal waar je op en af kunt springen en aan de zijkant gewoon op kunt lopen. Het maken van zulke hindernissen vereist wel enige planning. De zijkanten moeten naar binnen verankerd zijn omdat anders de wanden na verloop van tijd naar buiten worden gedrukt. Als dit gebreurt word een wal zeer gevaarlijk omdat er langs de zijkanten holle ruimtes kunnen onstaan. Bovendien hebt je een kraan, bagger, of schovel nodig om de hindernis te vullen met zand.

Ik hoop dat ik je niet ontmoedig, want ik vind het een leuk initiatief.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:04

Schijnheilig Mag ik vragen waar in Delft jullie dat terrein dan hebben?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:39

Als je wat voorbeelden wilt hebben kun je mij ook altijd ff PB-en ik heb zat foto's van crosshindernissen!

Verder ga ik met Bitwise en Scum mee.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:47

En... ga je het terrein dan ook openstellen? Tong uitsteken

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:03

Ik sta helemaal achter het advies van Bitwise, vraag advies aan sgw parcoursbouwer en begin aub niet zo maar in het wilde weg. Sgw hindernissen zijn vaste obstakels en mogen niet kapot kunnen als er een keer tegen aan getrapt wordt. Ook het rijden van sgw hindernissen is heel iets anders dan een gewoon parcourtje. Als hier geen goede begeleiding bij komt, zowel voor het bouwen als voor het rijden, wordt dit een levengevaarlijke toestand, zowel voor de paarden als de ruiters. Beslist NIET doen dus, tenzij je hulp krijgt van een terzake kundige parcoursbouwer en een sgw instructeur.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:12

ik ga geheel met BitWise mee, èn met de vraag van Scum.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:40

Ilse schreef:
O:) Mag ik vragen waar in Delft jullie dat terrein dan hebben?


haha ben ik ook wel benieuwd naar!
als het al in Delft ligt, 1,5 km... kan ik me haast niet voorstellen hier in de buurt Haha!

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 15:44

Bedankt voor alle reacties! Ik hoor het alweer daar gaan al mijn vrije weekenden Haha!
Ik woon zelf in delft maar mijn paarden staan bij mijn (jawel) schoonouders in de buurt van Goedereede en deze mensen hebben vroegah toen alles nog te betalen was veel land bij hun huis gekocht waar wij dus nu op kunnen crossen *LOL*
We gaan eerst eens van alles bouwen en als het goed genoeg is (en veilig) dan wie weet.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:22

eey cool dan kom ik ook een keer crosse Tong uitsteken

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:42

Ik heb hier een boek liggen over het bouwen van cross hindernissen. ISBN nummer is 0-85131-350-7

Titel: Constructing cross country obstacles.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 42 bezoekers