Paard van ander starten,hoe dan met de verzekering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Paard van ander starten,hoe dan met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 18:05

Jaja ik mag een paard gaan uitbrengen, eindelijk heb ik er 1 gevonden waar ik mijn punten mee kan gaan halen hopelijk om ooit eens brenin uit te gaan brengen..

Nou vraag ik mij 1 ding af, wat als er iets gebeurd op de wedstrijd en dan hoeft het niet eens mijn schuld te zijn.. Is dit gewoonlijk gedekt door de verzekering of is dit verzekeringsgebonden?? Dat zou wel fijn zijn als iemand mij dat wist te vertellen, want dan ben ik zeker van mijn zaak en kan ik met een gerust hart dat paard meenemen op wedstrijd en is de eigenaar daar ook een stuk geruster op..

Wie o wie kan me dit vertellen??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:28

Dat valt onder je eigen WA-verzekering, dus daar hoef je niets extra's voor af te sluiten.

Toos paardloos

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 18:29

Oh oke dat zou wel mooi zijn.. Dus dat is ook zo als het paard van een ander is??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:34

hoef je niks voor af te sluiten inderdaad. Ik heb ook tijdje een paard voor iemand anders gestart..

:){

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:35

ik heb ergens gelezen dat de eigenaar van het paard altijd zelf aansprakelijk is, dus zou de eigenaar van het paard zelf moeten zorgen dat hij/zij goed verzekerd is!
leuk dat je mag gaan starten!! OK dan! op naar de L2!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 18:38

rhijnauwen schreef:
ik heb ergens gelezen dat de eigenaar van het paard altijd zelf aansprakelijk is, dus zou de eigenaar van het paard zelf moeten zorgen dat hij/zij goed verzekerd is!
leuk dat je mag gaan starten!! OK dan! op naar de L2!


*LOL* we gaan ervoor, en daarna op met brenin naar het sportpredikaat Haha!

Hmm weet jij toevallig waar ik dat terug kan vinden??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:31

rhijnauwen schreef:
ik heb ergens gelezen dat de eigenaar van het paard altijd zelf aansprakelijk is, dus zou de eigenaar van het paard zelf moeten zorgen dat hij/zij goed verzekerd is!
leuk dat je mag gaan starten!! OK dan! op naar de L2!



gaat niet om de eigenaar van het paard, maar de bezitter/gebruiker, die moet dus altijd WA verzekerd zijn Haha!
Wij hebben hier ook mee te maken, daar de meiden onze paarden op de wedstrijden uitbrengen, die worden door de verzekering als bezitter aangemerkt, langdurig gebruiker zeg maar, dus zijn aansprakelijk als er iets gebeurt als zij er mee op pad zijn.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:16

geral schreef:
gaat niet om de eigenaar van het paard, maar de bezitter/gebruiker, die moet dus altijd WA verzekerd zijn Haha!
Wij hebben hier ook mee te maken, daar de meiden onze paarden op de wedstrijden uitbrengen, die worden door de verzekering als bezitter aangemerkt, langdurig gebruiker zeg maar, dus zijn aansprakelijk als er iets gebeurt als zij er mee op pad zijn.


Dit is te kort door de bocht hoor. De bezitter is aansprakelijk inderdaad voor gedragingen die voortkomen uit de eigen energie van het dier. Wie de bezitter is is alleen per individueel geval te zeggen en niet in zijn algemeenheid. Als het paard normaal bij de eigenaar gestald staat en iemand anders rijdt en brengt op wedstrijden uit dan is de eigenaar gewoon bezitter en dus aansprakelijk als zijn paard schade toebrengt. De aansprakelijkheids verzekering voor particulieren dekt dit in principe gewoon, tenzij er duidelijk sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dat hangt weer af van het aantal paarden dat de bezitter in eigendom heeft (meestal boven de 5 stuks is er sprake van een bedrijfsmatig risico). Als het bedrijsmatig is dient er uiteraard een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afgesloten te zijn.

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:28

Op het moment dat jij met het paard bezig bent (geleider) dan ben jij aansprakelijk voor het gedrag van het paard en dus ook voor de schade die daaruit voortvloeit.
Gaat het paard uit eigen beweging op stap, dan is de eigenaar aansprakelijk. Denk hierbij aan een paard wat uit de wei springt en op de openbare weg schade aanricht.

Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen het zeer op prijs als je dit soort zaken even meldt, maar het hoort gewoon in de dekking van je WA te zitten. Let op, het gaat er wel om dat jij GEEN zakelijke relatie hebt met de eigenaar van het paard (lees: je wordt ervoor betaald) op dat moment zitten zaken een stuk lastiger in elkaar.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:14

Afgelopen maanden heeft in tijdschrift Bit eea over dit soort gevallen gestaan. voorzover ik het heb begrepen ligt de schade vraag in elk geval anders en is het niet zomaar te zeggen het is zo of zo. Wel geldt bij alle verzekeringen dat een specifieke verzekering altijd voor een algemene verzekering gaat. Dus is er voor het paard een wa afgesloten, dan gaat die voor een algmene wa verzekering. Ik zou het navragen bij je maatschappij of tussenpersoon.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:39

ikke schreef:
Op het moment dat jij met het paard bezig bent (geleider) dan ben jij aansprakelijk voor het gedrag van het paard en dus ook voor de schade die daaruit voortvloeit.
Gaat het paard uit eigen beweging op stap, dan is de eigenaar aansprakelijk. Denk hierbij aan een paard wat uit de wei springt en op de openbare weg schade aanricht.

Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen het zeer op prijs als je dit soort zaken even meldt, maar het hoort gewoon in de dekking van je WA te zitten. Let op, het gaat er wel om dat jij GEEN zakelijke relatie hebt met de eigenaar van het paard (lees: je wordt ervoor betaald) op dat moment zitten zaken een stuk lastiger in elkaar.


Op het moment dat jij met een paard bezig bent en er is sprake van schade die voortvloeit uit de eigen energie van het paard (paard schrikt, gaat aan de kletter enz enz) dan is de bezitter (meestal de eigenaar) aansprakelijk en niet de begeleider. Wanneer er duidelijk sprake van is dat het paard zelf niets bijzonders doet maar de begeleider hem te dicht bv langs een autospiegel stuurt, dan is de begeleider wel aanspakelijk. Het paard is dan als het ware een 'dood' element.
Op het moment dat je een zakelijke relatie hebt KAN het anders liggen, maar dat hoeft helemaal niet. Het gaat erom wie als bezitter kan worden aangemerkt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 17:32

ikke schreef:
Op het moment dat jij met het paard bezig bent (geleider) dan ben jij aansprakelijk voor het gedrag van het paard en dus ook voor de schade die daaruit voortvloeit.
Gaat het paard uit eigen beweging op stap, dan is de eigenaar aansprakelijk. Denk hierbij aan een paard wat uit de wei springt en op de openbare weg schade aanricht.

Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen het zeer op prijs als je dit soort zaken even meldt, maar het hoort gewoon in de dekking van je WA te zitten. Let op, het gaat er wel om dat jij GEEN zakelijke relatie hebt met de eigenaar van het paard (lees: je wordt ervoor betaald) op dat moment zitten zaken een stuk lastiger in elkaar.


Thanks, dit is een duidelijke uitleg.. Ik ben zelf WA verzekerd, maar het is dus wel handig als de eigenaresse en ik iets op papier zetten hierover.. oa dat ik er dus niet voor betaald wordt??!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:50

Wat leuk! ik ga ook een ander paard rijden en die uitbrengen zodat ik charly tegen die tijd kan uitbrengen ( mocht hij nog hengst zijn )

maar volgens mij valt het gewoon onder jouw WA verzekering mocht er wat gebeuren.. daar hoef je niet een speciale verzekering nog voor af te sluiten

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:11

ikke schreef:
Op het moment dat jij met het paard bezig bent (geleider) dan ben jij aansprakelijk voor het gedrag van het paard en dus ook voor de schade die daaruit voortvloeit.


Dit is niet helemaal waar hoor. De eigenaar van een paard is altijd aansprakelijk voor het gedraf van het paard, behalve als de geleider aantoonbaar nalatig is geweest.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:16

Hum... volgens mij is hier nog een hoop onenigheid over... ik dacht eigenlijk ook altijd dat de begeleider / berijder aansprakelijk was.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 14:29

Ik heb inmiddels met een bokker contact gehad die ook jurist is..Zij heeft me de zaak goed uitgelegd.. Het is vrij complex, maar ik ben WA verzekerd, heb alle rijbewijzen op zak en paard zelf is ook erg uitgebreid verzekerd, dus ik ga er vanuit dat het helemaal goed gaat komen

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:11

is dit niet precies hetzelfde verhaal als bijrijder/eigenaar...........de eigenaar is TEN ALLE TIJDE aansprakelijk....................heeft past een uitgebreid artikel in de bit gestaan.............Zo zou mijn verzekering, mijn werk, weet ik veel allemaal cinzano aansprakelijk hebben kunnen stellen, omdat ik van haar paardje ben gevallen. Dat ik daar zelf opwilde en dat het paard daar niets aan kon doen, dat doet er niet erg toe.........Gelukkig is dat allemaal niet gebeurt en hebben de verzekeringen haar met rust gelaten, maar zo werkt het feitelijk wel............dus als je niet goed verzekert bent...................pffffffffffff Kwil niet weten wat 9 weken ziekenhuis kosten..........en alle ellende eromheen....

Maar of je nu gewoon in de bak rijdt of wedstrijd rijdt, maakt in feite niet uit denk ik......Wat je wel kan doen is een soort van contractje opstellen dat jezelf verantwoordelijk bent etc....maar dan nog..........het zit inderdaad complex in elkaar....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:22

Toch is het meestal gewoon een verzekeringskwestie. De meeste mensen zijn toch gewoon WA verzekerd?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:34

Tessebes schreef:
. De meeste mensen zijn toch gewoon WA verzekerd?


Neem aan van wel zeg!!
Wel zo slim als je een paard hebt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:35

Cinzano schreef:
Neem aan van wel zeg!!
Wel zo slim als je een paard hebt.


Sowieso wel slim.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:40

Tessebes schreef:
Sowieso wel slim.



ja lijkt me wel handig ja...... Knipoog

Overigens zit een paard meestal automatisch bij je WA verzekering in.
Toen ik m'n eerste paard ging kopen heb ik speciaal na laten vragen, was moeilijke vraag overigens....... Cool Was toen tot een miljoen GULDEN schade.........

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:41

IngridM schreef:
Overigens zit een paard meestal automatisch bij je WA verzekering in.


Meestal... maar niet altijd

Dus altijd verstandig dit even te checken bij de betreffende verzekering Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers