Hoera, scheve boom weer recht, zadel als nieuw!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Hoera, scheve boom weer recht, zadel als nieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:34

Had al jaren een Passier dressuurzadel op zolder liggen met een scheve boom (deskundige zadelmaker Verward had deze breder gemaakt). Andere zadelmakers durfden er niets aan te doen: na herstelpoging misschien nog schever dan nu Boos! .
Maar ja, jong paard gekocht met hele andere bouw dan mijn ouwe, dus de Passier maar weer eens afgestoft. Na contact met de fabriek heb ik het zadel gebracht ('t is maar 300 km Haha! ) en daar nog even met de "meester-zadelmaker"gebabbeld over wat er aan mankeerde. Werkzaamheden:
- boom rechtgezet
- boom weer op originele breedte gemaakt
- geheel nieuwe vulling in de kussens
- 4 nieuwe singelstoten
- poetsbeurt en retour afzender.
Kosten? Nou, ongeveer 10% van een nieuwe Passier. En hij is weer als nieuw! Lachen

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:53

mooi toch? OK dan!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:05

Netjes hoor, maar wat heeft die 300km je gekost Knipoog

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:31

Er is dus een nieuwe boom ingekomen? hoe krijgen ze die anders weer recht? Voor dat geld loont het inderdaad de moeite om 2 keer 300 km heen en weer terug te gaan rijden. Kon geen enkele zadelmaker dat in Nederland?

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:39

ghehe, je kan ook best binnen nederland 300 kilmeter rijden, mijn vriend woont ook 240 kilometer verderop, en dat ik nog maar halverwege het land (ik woon in het noorden)

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:27

Om op alle vragen antwoord te geven:
- de benzine voor de 300 km heen en weer waren gelijk aan de verzend-/transportkosten. Dus die was ik toch al kwijt.
- Er is geen nieuwe boom in gekomen, de boom is gericht. Hiervoor wordt het staal waarmee de (voor)boom versterkt is verhit, waarna ze het kunnen vervormen (zo wordt ook een boom verbreed). Als je het daarna zomaar laat afkoelen (gebeurt meestal), kan de boom scheef trekken. Ze zullen in de fabriek daar wel een speciale methode voor hebben, want volgens mij maken ze daar ook hun eigen bomen.
- Zadelmakers die ik in Nederland heb gesproken durfden het niet aan. Maar als daarvoor naar het zuiden van het land moet (jawel, woon ook in het noorden), dan is Hannover dichterbij, en zekerder.