regen en rijden? Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:05

Dan heb je eigenlijks gewoon pech als je paard nat is. Wij longeren onze paarden dan gewoon maar poetsen kan ook niet dan poets je al het zand erin.
Verder hebben onze paarden een waterdichte deken op dus jouw probleem komt bij ons niet zo vaak voor.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:06

mm als ie nat is niet poetsen dan wrijf je het er juist in. heb je geen (regen)dek voor hem zodat ie niet nat wordt? en moet dat paard geen stal hebbe :s lijkt me wel slim vooral winters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:14

misschien kan je een paard flinke handdoeken meenemen,en hem daarmee droog wrijven.iig geen nat paard poetsen,dan poets je idd zand erin.
is er helemaal geen stal waar je hem bv een uurtje of 2 van te voren in kan zetten zodat hij aandroogt?
of een regendek?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:16

Ik haal altijd alleen zo'n plastic borstel over de plek van het zadel en de singel. Zo'n borstel drukt de haren niet aan en haalt wel het vuil er uit. Gisteren had het zo hard geregend dat hij gewoon schoon was gespoeld, toen hebben we er gewoon een zadel opgelegd. We doen dan wel rustig aan met rijden en stappen veel.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:28

Ik leg dan een fleecedeken op, als ze nog niet drooggestapt zijn met vanuit de wei naar stal lopen (= een half uur stappen)
Half uur later zijn ze dan wel droog

Of ik longeer ze en anders laat ik ze een daggie in de wei staan. Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:39

Het is wel goed voor de paarden hoor dat ze eens een bui over zich heen krijgen! Meestal zijn ze ook binnen een half uurtje wel droog. In principe rijd ik ze gewoon door. Als ze erg nat zijn met een dubbel dekje die ik na het instappen/draven er tussenuit haal. Meestal heb ik dan geen problemen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 16:48

ik zou idd gewoon even een fleece deken op leggen. en m eventueel even longeren. vaak zijn paarden zo droog en kan je dus toch poetsen en rijden..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:45

Die van mij staat ook dag en nacht buiten, zonder deken en zonder stal.
Hij houd van rollen, maar als hij een flinke bui over zich heen heeft gehad, dan ligt er ook geen zand op zijn rug. Dus dan leg ik het zadel erop. Anders even het vuil eraf halen met een zachte borstel. Werkt bij mij goed en nog nooit problemen erdoor gehad.
Dus niks geen gedoe met dekentjes.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:56

meestal leg ik dan gewoon het zadel erop. Als er nog veel zand op zn rug zit, spuit ik dat er eerst even af met de tuinslang, nat is ie dan toch al Knipoog

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:53

Volgens onze DA moet je juist GEEN deken opleggen. Af is af en pas als het weer kouder weer wordt (herfst dus) weer de deken op. Volgens haar is het slecht voor de ponys als je steeds deken op deken af doet. Ze hebben uit zichzelf namelijk een prima bescherming tegen de regen (hun vacht dus !).

Als m'n pony nat is, is ook altijd alleen de bovenlaag nat, schoon dekje erop, rijden en na afloop is zij helemaal droog en het dekje hooguit licht vochtig Knipoog .

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:03

joke20 schreef:
zodat ie niet nat wordt? en moet dat paard geen stal hebbe :s lijkt me wel slim vooral winters

Een paard smelt echt niet hoor?

En in het wild; dan staat er toch ook niet opeens een stalletje voor hun neus als het regent? Verward

Als het op de plaats van zadel/singel schoon is, doe ik gewoon altijd een zadel erop.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:12

als je normaal wil rijden met nat weer gewoon een regen deken opdoen of voor het rijden eerst een tijdje een wollen deken opleggen dat wil wel helpen drogen ze snel mee. En ja ik zou gewoon lekker gaan longeren rijden is niet het aller belangrijkste.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:22

verootjoo schreef:
meestal leg ik dan gewoon het zadel erop. Als er nog veel zand op zn rug zit, spuit ik dat er eerst even af met de tuinslang, nat is ie dan toch al Knipoog


Persoonlijk zou ik dit niet doen, van de regen is alleen de boven laag nat, met de tuinslang wordt het meestal tot op de huid nat.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:39

wat regen is idd goed voor een paard. Als ie in de wei staat bouwt hij een vetlaag op speciaal voor dit soort weertypes.

Ik zou gewoon het zadel er opleggen. Ze drogen vanzelf wel tijdens het rijden. Als hij echt doornat is kan je er ook even een handdoek overheen halen

edit: welkom trouwens op bokt!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:04

Als mijn paarden nat (en door het rollen ook vies ) zijn, spons ik ze op de plek van zadel en singel met lauw-warm water af.
Ik heb vorig jaar zo´n micro-vezel handdoek gekocht en daarmee droog ik de plekken die ik afgesponsd heb, af.
Je poetst het vuil dan tenminste niet in het vel en ze worden ook niet zo doornat als bij de tuinslang methode Knipoog !

Roozzz

Berichten: 519
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:13

ik zou alleen longeren met een fleecedeken eronder. Anders kunnen z ook nog last krijgen van schuurplekjes omdat het dan nat is en er vuil op zit. maar als j de longeersingel vastmaakt over het deken gebeurt dit niet zo snel. succes verder Knipoog

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:16

Als mijn paarden natgeregent zijn, zet ik ze binnen, maak ze nog even droog met een zweetmes en doe ze een deken(hoeft niet persee een duur dek te zijn, je kunt er ook best een wollen kleed handig op bevestigen;)) op. Halfuurtje wachten en je paard is droog en je kunt dr zo mee rijden. Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:18

Mijn verzorgpaarden staan ook dag en nacht buiten. Als ze erg nat zijn dan voel ik eerst met mijn hand waar al het zand zit (alleen op plekken waar tuig komt) en dat probeer ik wat weg te vegen met een doek. Dan gewoon zadel erop en rijden, na het rijden dekje goed laten drogen en eventueel in de was doen.
Als ze vochtig zijn borstel ik ze meestal gewoon, dan krijg ik toch wel het zand eruit geborsteld. Wil je niet met zadel ridjen als ze nat/vies zijn, kun je er natuurlijk ook zonder zadel opgaan, maar dat moet je ook maar kunnen natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:28

Citaat:
ik zou alleen longeren met een fleecedeken eronder. Anders kunnen z ook nog last krijgen van schuurplekjes omdat het dan nat is en er vuil op zit. maar als j de longeersingel vastmaakt over het deken gebeurt dit niet zo snel. succes verder


Uh? Longeren met een fleece deken in deze tijd van het jaar??

Dat is hetzelfde wanneer jij nu je winterjas aantrekt en 10km gaat hardlopen.

Als de rug schoon is kun je misschien even deppen met een handdoekje zodat het ergste natte eraf is en anders gewoon het zadel erop met een sjabrak.

Als je gaat rijden worden ze toch vak nat onder het zadel dus dat maakt dan echt niets meer uit.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:37

Het lijkt mij ook niet echt handig om met fleecedeken te longeren, niet omdat het te warm is(zo warm is het niet op dit moment..) maar omdat het kan gaan schuren. Heb je niet een wollen deken? Dan vouw je die dubbel en leg je die een beetje mooi op de rug en doe je daar een longeersingel overheen. Lachen

En @ cowgirl: mijn paarden worden eigenlijk nooit nat onder het zadel, behalve als ze heeel erg zweten, dus dat gaat niet voor iedereen op. Lachen

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:58

Als je een paard aan het halster/hoofdstel longeert maakt het toch helemaal niet uit dat ze vies en nat zijn Verward

Mijn paard staat in de zomer ook zonder deken dag en nacht buiten. ALs hij nat is probeer ik het vuil op de zadel/singelplekken er met mijn hadnen vanaf te vegen of met een doek er vanaf te zwiepen (dus niet echt wrijven).
Als hij schoon is doe ik gewoon het zadel op

Ik zorg er wel voor dat ik mijn paard als het zulk slecht weer is niet vreselijk in het zweet rij Lachen

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:02

Citaat:
ik zou alleen longeren met een fleecedeken eronder. Anders kunnen z ook nog last krijgen van schuurplekjes omdat het dan nat is en er vuil op zit. maar als j de longeersingel vastmaakt over het deken gebeurt dit niet zo snel. succes verder


Hallo zeg! Het moet niet gekker worden! We hebben het over een paard!!!!!

Bij regen is het gewoon pech! Ik ga dan klussen, de omheining nalopen, beetje spelletjes met ze doen, stuk wandelen etc.
En inderdaad gebeurd het zelden dat ze zo nat zijn dat je niets kunt doen.

Ga in geen geval poetsen! Gewoon zo laten. Valt er morgen allemaal weer af.

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:38

een regendeken omdoen zou een optie zijn ..of er gewoon zonder zadel ff een rondje op rijden..Haha! net zo makkelijk ..want met poetsen poets je het zand er al1 maar in