Leermoment bracht dikke knie *snif*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Leermoment bracht dikke knie *snif*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 11:16

Gisteravond na het rijden van de kamikazemerrie even verderop (en het waaide ook nog) voelde ik me fit genoeg om nog even wat tijd aan Sammie te spenderen.

Dus Sammie opgezadeld, hoofdstelletje om, longeerlijn erbij. Ik had er al een paar keer op gezeten en ook al los mee gereden. Maar gisteravond was hij iets gespannen bij het opstijgen. Tja, het is een jong onervaren dier, hij moet er nog wat aan wennen.
Het opstijgen lukte redelijk goed, en ik begon wat met hem te stappen over de hoefslag. Ging prima, stuur zit er al aardig op, en de rem ook. tijd voor een stukje draf.... dacht ik, en daar ging het mis. Ik merkte aan mezelf dat ik nerveus was, beetje bang om te vallen. Snel mezelf mentaal in de kraag gevat, kom op zeg, niet gaan doemdenken, rustig blijven... en ik heb lichtjes been gegeven...

Schrik! Staart tussen de benen en wiebelig rende Sammie onder me weg.
Ik kon hem redelijk bij me houden, weer terug naar stap gegaan, beloond, alles goed. Opnieuw proberen... en toen was er de EXPLOSIE; Sammie schrok van zijn eigen reactie, maakte een scherpe wending, zette het op een angstig galopperen... ik raakte ergens in de wending mijn ene beugel kwijt, en heb nog 2 rondjes geprobeerd om de rem weer te vinden, maar helaas..kansloos, ik viel eraf.

Niet goed. Mijn knie heeft een lelijke draai gemaakt. Ik kon nog wel staan, maar had sterk eht gevoel dat het onderbeen niet lekker meer onder het bovenbeen paste. Buigen ging wel in rechte beweging, maar met enigszins druk zijwaarts absoluut niet meer. Au au au. Dus gisteravond laat nog naar het ziekenhuis getogen, en nu zit ik hier vandaag met een kurken spalk om mijn pootje. Verdrietig
Mag knie niet meer buigen tot begin volgende week, en zo meteen brengt mijn vader krukken zodat ik wat mobieler door huis heen kan hupsen.
Heb me vanmorgen voor het eerst in mijn leven 'ziek' moeten melden, ook iets raars om te doen; ik voel me rot omdat ik simpelweg niet op het werk kan komen (45 kilometer autorijden), en ik weet nu al dat het nog wel een weekje zo zal zijn, terwijl ze me daar nodig hebben. Rot.

Het leermoment: ik moet niet meer paarden gaan beleren. Dit was de eerste keer dat ik angst voelde terwijl ik het deed en dat is dus foute boel. Ik heb mijn laatste paard dus beleerd; ik leg me erbij neer dat ik voortaan alleen nog op 'kant-en-klare' beestjes zal stappen. Ik was van plan Sammie, [naam verwijderd] en [naam verwijderd] nog te doen, maar dat doe ik niet. Laatstgenoemden laat ik door een kennis aanrijden, wat ik met Sammie ga doen weet ik nog niet; die is sowieso te koop.
Ik ben na mijn val, dus met verdraaide knie, nog wel opgestegen en heb over het zadel gehangen terwijl mijn vriend het paard heeft vastgehouden; het paard is dus verder niet over de rooie. Maar ik ga het klusje niet meer afmaken.

Stom dat ik niet meteen bij de angstgevoelens ben afgestapt... nu zit ik met een zere knie. Leuke hobby, dat paardje-rijden

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:19

Weet je wat heel goed helpt Dees, rijden met een Bodyprotector........ als ik op een groen paard zit heb ik mn bodyprotector aan en ik wordt daar enorm zeker van

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:28

Doe ik ook altijd met bodyprotector rijden, als ik op n groene pony zit. Het geeft je een veilig gevoel, en het beschermt je ook!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:40

Zo dat is schrikken zeg. Goed dat je weer opgestapt was.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:45

Balen joh dat het zo gelopen is, maar in mijn ogen heb je gelijk. Sommige dingen kun je beter aan anderen over laten.

GenK, een bodyprotector beschermt je knie toch niet Verward

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:50

Nee maar dat vergroot wel je zelfvertrouwen en vertrouwen in het paard. Dus als je er er zekerder opzit dan gaat het vaak al beter

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:54

Je hoeft niet persé te zeggen: ik ga nooit meer een paard beleren, omdat je nu angst had. Het wil niet zeggen dat jij geen paarden kunt inrijden, het is alleen die angst. Als je het toch niet kunt laten om nog eens op een 'groen' paard te stappen, zorgt dan dat je eerst heel erg goed vertrouwd met hem bent. Ik ben vorig jaar zomer ook begonnen met mijn verzorgpaard in te rijden. Het is een heel erg druk paard en dat leverde, vooral in het begin, veel problemen op. Maar doordat ik vanaf het moment dat hij bij ons kwam (toen was hij net 4) begonnen was met heel veel met hem te doen(poetsen,longeren,etc) heb ik echt een band met hem opgebouwd en dat heeft mij heel erg veel geholpen tijdens het 'echte'inrijden. Veel succes nog! Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:03

Bikkel zeg, dat je zo weer opgestapt was met een verdraaide knie!!!

sterkte met je knie!!! Ach gut

:){

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 12:17

Tis niet dat ik geen vertrouwen heb in het dier, maar de knop in mijn hoofd is om; ik kan me te goed voorstellen wat voor ellende er achter een val wegkomt. Daar krijg je angst van, niet van het paard zelf. En jonge paarden beleren is toch meer de problemen opzoeken dan reeds bereden dieren. Een lastig paard wil ik best bestijgen, maar een nog neit bereden paard dus niet weer. Lijkt me verstandiger, mijn botten worden stijver en mijn snelheid gaat er toch uit. 32 jaar, 'tis wat Clown

De tijd van het beleren heb ik dus nu gehad. Is prima. Kan ik wel mee leven. Ga nu gewoon beginnen met licht aangereden paarden en moet me dus nu maar gaan toeleggen op de Zdresuur Haha! Ambities genoeg hoor

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:15

roosje84 schreef:
Nee maar dat vergroot wel je zelfvertrouwen en vertrouwen in het paard. Dus als je er er zekerder opzit dan gaat het vaak al beter


dabedoelik....

Ben trouwens vandaag ook weer fijn op de verkeerde manier afgestapt, ook op een groen paard............ was wel weer ernstig blij met cap en BP.... zag toch een beetje sterretjes na mijn kus op de grond, klein beetje dof hoofd maar dat zal morgen wel weer over zijn.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:39

Hè jemig zeg, wat balen!
Het is wel een ziekenboeg de laatste tijd op bokt. Hoop dat je knie weer gauw een beetje mee gaat werken.
Ook zonde dat je niet meer met Sammie bezig gaat, maar kan het me wel voorstellen. Weet je al of je hem nog verder laat inrijden voordat hij verkocht wordt? Bij ons op stal is nog een plekje, en ze doen aan inrijden Knipoog Nou heel veel beterschap...wat is dat toch he, met die paardenhobby...soms snap ik even niet meer waarom we er elke keer weer vrolijk op klimmen

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:57

oei knie verdraaien is idd pijnlijk (spreek uit ervaring Clown )

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:51

he dees en dan zeg je dat ik voorzichtig moet doen?
sterkte met je pootje.
jammer dat ej tever uit de buurt zit anders was ik je wel komen helpen met sam.

hopelijk vidn ej iemand in de buurt die je kan helpen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:03

Jeetje Dees, zo eindigd een leuke avond wat minder leuk Boos!

Dan volgende week maar in de rolstoel naar de keuring in Drachten Knipoog

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:15

he vervelend voor je zeg,dat zal schrikken geweest zijn Ach gut
Tja ben er mijn heele leven al angstig voor geweest en na een half jaar bij handelaar gewerkt te hebben was het helemaal mis,je kreeg daar nauwelijks de tijd en paarden gingen direct uit het land na 3 jaar hup zadel erop en rijden maar.

Weet met vanioty ook nog niet hoe het gaat lopen,plan is nog om het zelf te doen,ben nu dus al rustig bezig met hoofdstel longeersingel enz,maar als ik er geen vertoruwen in heb,dan is t geneurd,dan word ze beleerd.
Ze voelen dat toch heel rap aan.

Z1+4

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 08:35

Bah wat balen.
En ik kan me voorstellen dat je een beetje angstig was.
Beterschap OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 08:52

AU ik ken het gevoel, ik had m'n knie ook verdraaid. Niet met vallen, nee gewoon met opstappen Rolleyes Ik wou opstappen maar ging niet helemaal goed dus wou halverwege weer afspringen en verdraai zo m'n knie. Heb toen een paar weken niet kunnen rijden en heb er nog heel lang last van gehad.

Sterkte!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:00

Welkom bij de club Dees!
We kunnen met z'n allen van bokt wel een geblesseerden-theeleut-club gaan oprichten volgens mij, want nu zit iedereen zich maar thuis te vervelen....ik frustreer me hopeloos iig!
Jij veel beterschap, en hoe lang moet die spalk er om?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:27

Das jammer dat het gebeurd is
Je was zo blij dat het zo goed ging Haha!

Eventeeul kan je hem hier ook brengen dan maak ik hem klaar Knipoog

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:36

He jakkes, wat een vervelend ongeluk.
Ik vind dat je groot gelijk hebt: als je zelf voelt dat je de uitdaging niet meer aankunt of aan durft te gaan, dan doe je er goed aan om het aan een ander over te laten.
Sommige mensen zien dat misschien als een "nederlaag", ik vind het alleen maar erg verstandig.
Ieder z'n vak, en ook voor inrijden is vast wel iemand te vinden Knipoog

En het zou ook nog zo kunnen zijn dat er een tijd komt dat je de uitdaging weer wel aan durft te gaan, angst is vaak zo onvoorspelbaar en kan net zo snel weer verdwijnen als het gekomen is.
De toekomst zal het allemaal wel leren.

Ik wens je in elk geval heel veel sterkte en beterschap, hopelijk ben je weer snel op de been Ach gut

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 14:40

Dank voor al julie sympathie

Vandaag gaat het alweer een heel stuk beter met mijn knie. Wat gister nog erg pijnlijk was, is vandaag te verdragen... mijn knie jeukt wel erg onder dat wattige verband... ik kan zo bij de Itchy & Scratchy Show Clown

Theeleutenclub lijkt me idd wel wat. De muren komen hier op me af. Vandaag heb ik mijn vriend gedwongen mij even langs [naam verwijderd] te rijden, even kijken hoe het gaat en of ie nog mooier is geworden ( ).

Sammie staat me alweer aan te kijken als in "wanneer gaan we weer?"... Hij heeft duidelijk wel zin in nog een rondje Nagelbijten / Gniffelen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:03

Ik heb het niet zo op zadelmak maken, je ziet maar weer een ongeluk zit in een klein hoekje. Gek genoeg denk ik daar helemaal niet over na als ik op een zadelmak paard zit wat een beetje gek doet, het zit allemaal tussen de oren denk ik Lachen . Heel veel sterkte in ieder geval.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:13

De Itchy & Scratchy show van de Simpsons ? Haha!
Altijd leuk *LOL*
Fijn om te horen dat het ietsje beter met je gaat !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 19:35

Omdat ik nu niet meer doorga met beleren....
[EA-TK] Te koop: mooie NRPS ruin 1.63m.

Beestje is niet schuldig aan mijn pech, maar ik zou hem toch na het beleren verkopen.
Welnu, dan kan hij ook wel onbeleerd weg. Lachen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:13

las je topic en zag daaronder staan dat hij te koop was Haha!
vind het wel knap dat je er weer op bent gegaan, sterkte

ONDERSCHRIFTLOOS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GGFJ, Mariett, Monique1963, Poety, SassyMoon, winnetou4502 en 14 bezoekers