Ver naar achteren zitten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ver naar achteren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:17

Dit vraag ik mij eigenlijk al m'n hele leven af. Clown

Bij sommige paardenrassen zie je vaak dat het zadel heel ver achter op de rug licht, en dat de berijders dus niet op de 'gebruikelijke' plaats op de paardenrug zitten. Nou vraag ik me af; Heeft dit nou een speciale reden? Of stel ik nou een hele domme vraag. Clown

Voorbeeldjes:

Afbeelding

Afbeelding

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:20

eigelijk vraag ik me dat ook wel beetje af.
maar meestal zie je dit bij beetje tuigpaarden die onder et zadel lopen.
ik dacht altijd doordat et kwam zodat ze dan beter kunnen bewegen .
kijk maar naard e fot's ze hebben allebei heel veel kneiactie.

of zeg ik nu iets heel erg blonTs?? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:23

Zoiets had ik ook al in gedachten, maar ik heb echt geen verstand van zulke paarden dus.. Bloos Haha!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:29

Volgens mij is de reden dat het paard veel schoudervrijheid nodig heeft en van voren 'omhoog' moet kunnen komen. Maar je hebt wel twee extreme foto's uitgezocht hoor Knipoog

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:56

Het is juist zo dat veel mensen t zadel te ver naar voren hebben liggen. Ik heb t ook altijd verkeerd geleerd totdat de fysio en zadelmaker zeiden hoe het goed ligt, dat was dus zeker wel 15 cm naar achter, oke je plaatjes zijn wel erg extreem. Maar de schouder hoort vrij te liggen en een paard draagt met zn achterhand, vandaar dat t zadel niet te ver naar voren hoort te liggen. Tenminste dat is wat de zadelmaker en fysio mij vertelden..
Als je op t 1e plaatje kijkt zie je ook dat t paard brede schouders heeft, als t zadel meer naar voren zou liggen dan zou t op zn schouders liggen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 16:09

Die foto's, dat zijn twee Tennessee Walking Horses.
Die worden indd vrij 'extreem' gereden, om zoveel mogelijk die voorbenen omhoog te krijgen (knieactie) (en dat gebeurt behoorlijk dieronvriendelijk..., de paarden krijgen onder hun hoefijzers voor een soort van houten blokken, en om hun kootholtes voor krijgen ze ijzeren kettingen. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle trainers die dingen gebruiken, maar sommigen wel.. (ik heb er zelfs wel een foto van...pb maar als je die wilt zien)). Daarvoor is veel schoudervrijheid nodig, vandaar dat het zadel zo ver naar achteren ligt..
Of het goed voor het paard is, is een tweede... Scheve mond

edit: suffe typo Scheve mond en dingen bijgevoegd en verduidelijkt

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:06

Aramat schreef:
Het is juist zo dat veel mensen t zadel te ver naar voren hebben liggen.


Ja helemaal mee eens .

Bij ijslanders liggen de zadels ook verder naar achter dan bij 'gewone' paarden.
Zo hebben ze meer schoudervrijheid.

Even een voorbeeldje :
http://www.ipgh.de/images/flygnir_toelt.jpg

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:12

Hm, dat had ik nog nooit gezien!

Wat ziet dat er vaag uit Tong uitsteken

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:16

Zo hebben de paarden meer gewicht op de achterhand en lopen ze meer bergopwaarts Clown Knipoog

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:17

Maar is de rug niet zwakker op deze plaats?
En is het dus niet nadeliger voor het paard om zo ver naar achteren te zitten?

Ik dacht ook dat het net de bedoeling is dat zwaartepunt van ruiter en paard samenvallen,
wat op de foto's in Sammms eerste bericht duidelijk niet het geval is.

Schoudervrijheid, allemaal heel leuk, maar men zit hier wel op het weekste gedeelte van de rug Verward .

Vind het toch maar een beetje vreemd ...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:21

kimmy schreef:
Zo hebben de paarden meer gewicht op de achterhand en lopen ze meer bergopwaarts Clown Knipoog

Ja? Tong uitsteken Dan pleur ik het zadel ook gelijk zo op Hof neer... Clown

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:22

Deze zijn idd wel heel extreem maar bij de meeste paarden ligt het zadel toch te ver naar voren ipv naar achteren. Als je je ongeveer aan de stelregel houdt van twee vingers achter de schouder en ruim een hand achter het voorbeen ligt ie aardig goed. (mits het zadel past natuurlijk)

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:41

dat vroeg ik me ook wel eens af, ja
ik heb hier in zo'n boek ook een foto staan van een 'showzadel' die ligt ook echt midden op de rug... zal hem morgen even scannen....

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:07

heb het ook zo geleerd door m'n fysio en zadelmaker. De meeste mensen (ik eerder ook) zitten te ver voorop hun paard. Met hun hele gewicht drukkend op de voorhand van het paard. Schouders vaak belemmert door het zadel waardoor een paard niet vrij uit kan bewegen. Zo'n zadel dat je gewicht meer naar achteren komt is beter. Niet op de voorhand drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:54

SarahJ schreef:
Maar is de rug niet zwakker op deze plaats?

Dat vraag ik me dus ook af.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:08

Ik denk van wel dat de rug daar zwakker is.
Dit ras heeft sowieso wel een iets weke rug... Erg bevorderlijk voor je paard is het dus niet Scheve mond
Al ben ik het er wel mee eens dat de meeste zadels tegenwoordig te ver naar voren liggen. Al wordt het op deze foto's wel lichtelijk overdreven...