Merrie en Veulen vervoeren, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe veulen en merrie vervoeren in trailer?

twee paards trailer, schot eruit, merrie vast, veulen los
20 (42%)
Twee paards trailer, schot schuin (dus geen achterstang!) merrie vast, veulen los ernaast
4 (8%)
twee paards trailer, schot erin, merrie vast, veulen vast
8 (17%)
Anderhalf paards trailer, merrie vast, veulen los
14 (29%)
anders, nl....
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 47


Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Merrie en Veulen vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:28

A.s. dinsdag moet Claudina naar de kliniek voor kreupelheidsonderzoek, Zidine moet dus mee. Ze is nu 8 weken oud.
Nou vroeg ik me af hoe jullie dat deden, als je met de twee naar de keuring ofzo gaat.
Hoor verschillende verhalen, maar weet nou nog niet wat ik doen moet. Verward

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:37

Naar mijn mening, wat je ook doet, altijd het veulen los.
Ze hebben geen steun aan de achterstang en kunnen dus makkelijk omvallen.
En je vind het vast niet leuk als je bij aankomst een veulen met een gebroken nek los mag snijden...
Staan ze los, dan kunnen ze veel makkelijker meebewegen en eens een stapje voor of achteruit doen.
En geen gedonder door over of onder het touw door te gaan.

Wij deden zelf met een trailer altijd de merrie vastzetten, schot erin en het veulen er los naast. Na het inladen even een minuut of 5 wachten met wegrijden, dan hebben ze zelf even de tijd om goed te gaan staan.
Een klein veulen zal voor de moeder gaan staan, een wat groter veulen blijft er wel naast.
Geen hooinet erin.

Achterstang zou ik er altijd in doen, die is ook bedoeld als stevigheid van de constructie van de trailer.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:08

Wij doen het steeds met een zeer ruime trailer zonder schotten, merrie vastbinden en het veulen los laten staan. Ik vind ook dat het veulen altijd los moet staan maar die achterstang gebruiken wij niet en als de klep dicht is is de stevigheid van de trailer gegarandeerd.
Sommige mensen zullen Sedalin gebruiken om het veulen te kalmeren of ook voor de merrie als zij niet rustig staat want dan zal ze het veulen ook zenuwachtig maken. Wij hebben dit tot nu toe nog nooit moeten doen en als het niet echt nodig is, zou ik het ook niet aanraden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:15

Als er bij ons een merrie met veulen vervoerd moet worden: tweepaards trailer, tussenschot eruit, merrie vast en veulen los. Achterstang er wel in.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:20

Had je die vraag gisteren ook al niet ergens anders neer gezet?
Anders even de zoekmachine gebruiken, want gisteren hebben we op exact dezelfde vraag ook al gereageerd.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:33

Tweepaards trailer, tussenschot eruit, merrie vast (tussen twee touwen), veulen los. (zonder tussenschot heb je ook geen achterstang, tenminste, niet in mijn trailer) En uiteraard rustig rijden, en extra voorzichtig in de bochten.
Zo'n jong veulen vast zetten is vragen om moeilijkheden, dus wat je ook doet, doe DAT niet !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:36

Ik vraag me nu af wie de keus heeft gemaakt om het veulen ook vast te zetten? Mogen we uitleg daarover?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 15:09

Ja, maar zonder schot hebben wij geen achterstang, en dan is het een klein tikje, en de achterklep gaat los!!
Dus dat is eigenlijk te gevaarlijk. \ik denk dat ik het tussenschot erin laat, merrie erin en vast en veulen los. Voorin de trailer een strobaal. (misschien blijf ik zelf ook in de trailer, is nl maar een kwartiertje rijden....)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:21

Ik ben vorig jaar met mijn toen 8 weken oude veulen, naar de keuring gegaan.
We moesten 150 km rijden Rolleyes en hebben het schot uit de 2 paards trailer gehaald, moeder vast gezet en veulen los ernaast.
In de trailer (die we te leen hadden) zat voorin een vrij lang raampje, dus we konden ze mooi vanuit de achterruit in de gaten houden Knipoog !
Zo konden we ook zien, dat het veulen meer als 3/4 van de rit, schuin voor d´r mama heeft gelegen Lachen .

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:41

ik ga as dinsdag naar de keuring met mijn 3,5 mnd oude veulen
2 paardstrailer, schot laat ik zitten
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van plan was haar vast te gaan zetten, maar jullie hebben helemaal gelijk
Ik zet haar los neer en denk ook iets van een strobaal voorin.
Ik moet 40 minuten rijden, en wil onderweg wel stoppen om even te checken.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11568
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:02

Wij hebben een 2paardstrailer, en we zijn dit jaar met 2 paarden naar de keuring geweest.
Dus eerst moeder 1 erin, veulen er ook in, voor de moeder langs en dan naast moeders parkeren ( aan de buitenkant)
Dan veulen 2 erin, draaien en moeder 2 erin en dan zo dat het veulen ook daar ana de buitenkant komt...
gaat altijd vrij soepel
en nog nooit problemen mee gehad, vorig jaar waren de veulens nog wat kleiner en die hebben allebei voor dr moeder liggen slapen
Dit jaar waren ze daar al wat groot voor, maar hebben ze de hele weg rustig gestaan

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 20:03

Als zidine 3,5 maand was, had ik het schot ook laten zitten, maar ze is nu pas 2 maanden oud, en dus nog te klein (ze is niet de grootste... Lachen ) Ik leg ook een strobaal voorin.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:17

Oh ja, vooral niet vergeten het zeiltje dicht te doen. Veulens willen nog weleens over de achterklep heen naar buiten springen, en dat wil je niet meemaken...!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 15:29

Ja, dat doe ik zeker dicht, maar die doen we normaal ook al dicht. Mijn paard is bang voor grote vrachtwagens enzo die achter de trailer rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 16:22

Ik hou het tussenschot er gewoon in, de voorkant bouw ik dicht met strobalen (korte zijde richting de paarden zodat ze niet tussen een strotouwtje kunnen komen met de benen/ijzers) zo kan het veulen gewoon losstaan.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:43

Mijn merrie heeft nogal de neiging om te gaan hangen in de bochten! Dan lijkt het schot eruithalen mij geen goed idee?

dutchgirl

Berichten: 128
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:05

mijn merrie met veulen heb ik toen het veulen 5 weken oud was vervoerd met de trailer naar een andere plaats.
ik heb zelf een mustang trailer 2 paards dus lekker ruim wel het tussen schot eruit gehaalt aan de voorkant zit wel een stang aan de achter kant niet de merrie aan twee kanten vast gezet het veulen los er bij .onderweg niks gehoord en toen we op de plek aankwamen en de trailer open deden stond het veulen rustig te drinken dus die had het wel naar haar zin misschien scheelt het ook dat de merrie ook rustig is tijdens het rijden.dus mijn ervaring is goed met het vervoeren van de merrie met het veulen ,ik zou hem zeker niet vast zetten.veel succes ermee

dutchgirl

Berichten: 128
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:09

als het kan en je hebt je veulen los staan vergeet niet het deurtje aan de zij kant goed dicht te doen of eventueel op slot het is vervelent als het veulen onderweg uitstapt

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:14

je kunt een veulen met moeder toch ook in een 1,5 paards trailer zetten?
veulen gewoon los.
voor als we een x met moeder en dochter naar de manege willen 10 min rijden.
dan zal k er bij in gaan zitten. Haha!
en goed waken Tong uitsteken
maar dat kan toch wel een 1,5 paards trailer om met veulen in te gaan staan.??

xx jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:36

Los er bij.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 22:54

Claudina en Zidine zijn vandaag meegeweest en alles ging heel erg goed. We hebben het schot schuingezet, zodat Claudina steun had aan de voorstang. En Zidine had plek genoeg, ze stond los ernaast.
Met inladen moest je haar er bijna intillen Haha! maar ze gedroeg zich echt voorbeeldig.
We kwamen aan op de plaats van bestemming, deurtje open, staan ze heel onschuldig met zijn tweetjes nog netjes naast elkaar. Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:37

Is alleen maar voordeel als ze op die leeftijd al een ritje hebben gemaakt in de trailer. Komt je later alleen maar van pas...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:28

Wij hebben het schot er altijd uit en dan een andere stang erachter in de tweepaards. (voor merrie en veulen)
Maar begrijp ik nou goed xingridx dat jullie dus in totaal 4 paarden in 1 2 paardstrailer proppen? Dat zou nou werkelijk NOOIT in mijn hoofd opkomen!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:08

ik heb 6 juli mijn merrie en haar 3,5 mnd oude veulen vervoerd in een 2p, schot laten zitten, merrie vast, veulen los
voorkant dichtgebouwd met strobalen, ging perfect! *LOL*

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:34

vorig jaar heb ik mijn merrie en veulen (5weken oud) samen in 1,5 paards trailer merrie vast veulen los (was een vrachtwagen met meerdere stands)