Wat is deze fjord waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Wat is deze fjord waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 13:59

Is 200 euro veel geld voor een fjord van ong. 1.35, geen stamboekpapieren, ruin, onbeleerd (in ieder geval niet veel mee gedaan), ong. 7/8 jaar oud.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 13:59

nee ik denk dat je daar wel 500- voor mag vragen! of 450~!

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:00

als die maar niet mensschuw is!

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 14:01

nee, hij is niet mensschuw, helemaal niet zelfs, ik heb dit paardje te koop aangeboden gekregen, hij is alleen wel een beetje bijterig, ik weet niet of dat er nog uit te krijgen is?

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:02

er staat een taxatie topic bij rassenpraat, ik denk dat je het daar beter kunt vragen....Lachen

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 14:03

oh, oke!! Knipoog , maar mag ik hem dan daar ook nog neerzetten, of moet hier dan een slotje op?

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:06

Lijkt me beslist niet duur. Maar in hoeverre bijt hij? is het gwoon af en toe een hap, of is het gemeen bijten? Bij de manege waar ik vroeger heb gereden stond een "valse" fjord. Die heeft een paar keer iemand het ziekehuis in gebeten. De laatste keer een hap bij een vrouw uit de borst! (logisch dat het beest van de manege af moest.... )
ken je de fjord? Hoe is ie verder? Ingereden/betuigd. Goed gezond? Als ie wel wat mankeert heb je kans dat je binnen de kortste keren een giga-d'arts rekening hebt... Dan wordt het wel een duur paardje...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:14

tjah voor 200 euro kun je niet echt een compleet ingereden brave Fjord verwachten over het algemeen. Maar ze zeggen welleens goedkoop is duurkoop, dus kijk eerst wat er nog zoal mee moet worden gedaan, en als de kosten dan erg hoog worden, zou ik kiezen voor een wat duuder, maar al ingereden brave Fjord.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:22

wil je dat paardje kopen dan??

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:44

Heb je ook een foto?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:46

200 euro vind ik niet duur voor een volwassen fjord, ookal heeft hij geen papieren en is hij onbelerd, sommige vragen zelfs voor een fjord zonder papieren en niet bleerd 800 eruo dus ik vind 200 euro erg meevallen, en dat bijten gewoon straffen als hij dat doet. en dat beleren kan je nog wel doen !

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 16:51

Nou, ik ken de fjord verder niet, alleen van af en toe eens zien, nou hij echt weg moet, willen ze graag een leuk baasje en dat zien ze in mij blijkbaar Haha! Wel weet ik dat er verder nog nooit een dierenarts bij is geweest (en deze mensen zijn superbetrouwbaar!!! hele goede collega van mijn moeder). Dat bijten, tja, hij gaat eerst met zijn lippen, als hij ziet dat hij dan niet verder komt gaat hij met zijn tanden happen zeg maar. Ik ben net bij mijn tante geweest (heeft ook paarden en fjord!) en we gaan volgende week gewoon even kijken, ik wil niks overhaast doen, we gaan dan een beetje met hem aan de gang en eens kijken hoe hij reageerd.
Deze mensen hebben de fjord ooit voor hun kinderen gekocht, hadden verder geen verstand van paarden (kan je nagaan, een veulen en nog hengst ook!!!), na een paar jaar hebben ze hem geruind, maar verder is hij dus niet echt opgevoed, ik krijg er dus misschien wel een stevige kluif aan. Deze mensen willen er gewoon zo snel mogelijk vanaf, ze zien hem liever vandaag gaan dan morgen (niet dat ze niet om het beestje geven, maar ze kunnen er gewoon echt niks mee), zeker nu hij een kind heeft gebeten, willen ze hem weghebben (er lopen daar namelijk nogal wat kinderen rond). Mede hierdoor willen ze liever ook niet dat ik hem eerst op proef neem, ik wilde dit wel graag, maar dat hebben zij gewoon liever niet, ze zien hem liever niet meer terug namelijk, nu zou je zeggen, dat is al raar, dat je hem niet op proef mag, dan is er vast wat mee, maar ik ken deze mensen gewoon heel erg goed.
Nog een vraag, zou ik hem laten keuren?

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:01

Ja ik zou hem wel laten keuren, het is nou eenmaal niet leuk als je een paard koopt die iets mankeert. Maar goed, ik heb zelf mijn pony bij aankoop ook niet laten keuren. 200 euro is echt niet veel hoor, maar als hij nu 7 jaar is, en nooit enige opvoeding gehad heeft... Mmhh ik weet niet of ik daar wel zo snel aan zou beginnen, maar als jij er een uitdaging in ziet en denkt dat het gaat lukken zou ik het wel doen Om het geld hoef je het niet te laten denk ik Knipoog

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:26

Een uitdaging vind ik het wel ja , alleen weet je natuurlijk nooit of het klikt of niet, ik heb ook zoiets, ik knap hem op en verkoop hem weer (alleen heb ik nu makkelijk praten, want ik heb nog geen band met het paardje natuurlijk). Ik ga volgende week eerst eens met mijn tante kijken, dan gaan we wat dingetjes doen en kijken hoe hij daar op reageerd, bijv. eens een stukje langs de weg lopen, zeker omdat ik hem natuurlijk niet op proef krijg, wil ik van te voren wel weten hoe hij reageerd op een aantal dingen.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:27

Ik vind het ook niet duur..
Maar zou hem idd wel laten keuren

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:32

ja kijk maar uit voor verborgen gebreken, ik vind dit ook niet duur, maar je moet uitkijken voor verborgen gebreken zoals bijten en luchtzuigen enz. Laat hem dan keuren als hij toch niet zoveel geld kost!

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:34

Bedankt voor alle reacties Lachen Ik denk dat ik hem dan inderdaad wel zal laten keuren (als de oude eigenaren daarmee akkoord gaan), maar zover is het nog niet!!! Ik ga me ook niet blindstaren op de prijs, eerst volgende week maar eens afwachten, dan kijken we verder. (het is natuurlijk wel mooi meegenomen dat hij niet zo heel prijzig is Haha! )

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:36

wil je dat paardje kopen dan??

Ik weet nog niet of ik hem wil kopen, ik ben bezig om eens wat te informeren, dus misschien dat het wel wat voor me is ja!

Heb je ook een foto?

Nee, die heb ik (nog) niet

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:30

bedenk er wel bij dat fjorden ontzettend eigenwijze dieren zijn.
als ze eenmaal bijten en je corigeert dat niet op eengoede consequente manier dan succes ermee.. dan krijg je dus een fjord die constant bij om alles(ik ken er helaas zo 1)
je moet extra consequent zijn bij fjorden, anders nemen ze echt een loopje met je.. tuurlijk kan je hem nog van alles leren.. maar tis een stukm oeilijker met een 8 jarige fjord danmet een 3 jarige... maar zeker niet onmogelijk. als je er veel tijd en geduld instopt en consequent bent danmoet het wel goed komen... maja.. die prijs moet wel ergens vandaan komen.. zelfs op de paardenmarkt vragen ze vaak nog meer voor die fjorden die daar staan... dus goed keuren dan

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:33

Vanwege het onbreken van papieren en kleine maat is hij zo goedkopp denk ik.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:39

ja maar dan nog is 200 euro wel heeeeel erg weinig....

Skippylover

Berichten: 74
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:48

is het zo wienig omdat je een kennis van die mensen bent? Want dan is het wel lekker! MIsschien als hij je bevalt kan je em op proef nemen? Als ik het zo hoor, is hij gewoon supergoedkoop!

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 23:07

Ik ben vanavond samen met mijn tante en zusje (rijden allebei paard) gaan kijken bij deze fjord. We hebben wat met hem gewerkt, voetje optillen? wat is dat? Dan gaat hij maaien met zijn benen....... Trappen doet hij niet, althans hij heeft het vanavond niet gedaan, wel een beetje stijgeren in het begin toen ik hem mee wilde nemen aan het halster, daarna niet meer gedaan. Ik heb hem geborsteld, met hem gewandeld, zowel met als zonder hoofdstel, hij heeft een zadel opgehad en ik heb op hem gezeten, dit ging allemaal perfect, wat dat betreft is hij koel in zijn hoofd. Zijn gedrag in de omgang is wat minder en ik weet niet of dit nog handelbaar te maken is zeg maar, meneer heeft altijd zijn zin gehad, hij wil dus nog wel eens bijten, alleen is nu de vraag of dit valsheid, speelsheid of ongemanierdheid is. Ik ben in ieder geval met de mensen tot een besluit gekomen, mocht ik het met hem willen proberen, krijg ik hem een maand tot 1,5 maand op proef Lachen Daar ben ik in ieder geval al heeeel blij mee!!!!!!! Nu maar eens goed nadenken, eigenlijk heb ik niks te verliezen, ik heb mijn uitdaging en mocht het na 1,5 maand niks worden, gaat hij terug naar zijn oude eigenaar en hebben zij een paard waar in ieder geval wat meer mee is gedaan en dus misschien voor hun ook makkelijker verkoopbaar is.
Ik heb in ieder geval wel een beetje ervaring met fjorden, mijn tante (die nu dus ook mee was) heeft een fjord, deze hebben we ingereden op 6 jarige leeftijd en hiermee was ook helemaal niks gedaan daarvoor. Verder ken ik deze mensen zo goed, dat ik weet dat er bij deze fjord nog nooit andere mensen zijn geweest om hem te kopen, het kan dus in principe niet zo zijn dat hij zo goedkoop is omdat hij weleens afgekeurd is ofzo, deze mensen hebben hem gekocht toen het een veulen was, hij kwam van een natuurgebied af (begrazing) doordat het een nakomertje was hebben ze er nooit papieren bij aangevraagd, doordat ze bij dat natuurgebied altijd de hele bubs in 1 keer verkopen en dus ook in 1 keer papieren bij aanvragen, dit was een nakomertje en hierdoor hebben ze ze bij dit paard niet aangevraagd.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 07:48

mirre"]
Dan gaat hij maaien met zijn benen.......
[/quote]

Dit kan al een voorbode zijn van beenproblemen, dus goed laten keuren.

[quote="mirre"]
Ik ben in ieder geval met de mensen tot een besluit gekomen, mocht ik het met hem willen proberen, krijg ik hem een maand tot 1,5 maand op proef Lachen Daar ben ik in ieder geval al heeeel blij mee!!!!!!!
[/quote]

Als ze maar niet als je hem terug wilt brengen aankomen met het slachtverhaal om zo op je gemoedsrust in te spelen. Je zal de eerste niet zijn. Maar 1,5 maand is een hele nette periode, beter dan een paar weken die je vaak krijgt.

[quote="mirre schreef:
Verder ken ik deze mensen zo goed, dat ik weet dat er bij deze fjord nog nooit andere mensen zijn geweest om hem te kopen, het kan dus in principe niet zo zijn dat hij zo goedkoop is omdat hij weleens afgekeurd is ofzo, .


Juist de mensen die je het beste kent belazeren je waar je bijstaat omdat ze juist op dat vertrouwen spelen. En dat er nooit een veearts is bijgeweest wil niet zeggen dat dat ook nooit had gemoeten, ook altijd uitspraken waar je mee op moet passen.... Een voordeel is dat je de fjord kent en weet wat er wel/niet mee gedaan is dat scheelt alweer.

Ik zou zeggen doe je best de komende 1,5 maand, denk dat er best nog wel iets te maken is van het beestje. Papieren kun je er ook zo bij aanvragen (als je zijn geboortejaar weet en wat haren opstuurt naar het stamboek voor DNA test), kunnen ze zo nakijken voor je (ze houden die registratie heel goed bij wat de veulens in de natuurgebieden betreft).
Laat hem iig goed keuren, misschien issie zo bijterig omdattie ergens pijn heeft en dit zo aan je wil laten merken, kan natuurlijk ook.
Je hebt iig ruim de tijd om hem te leren kennen en hoop dat je je tzt geen fjord in de zak koopt hihihii
Heel veel succes en hou ons op de hoogte, altijd leuk van die opknap-projecten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 07:52

Waterkippie schreef:
ja maar dan nog is 200 euro wel heeeeel erg weinig....


das idd nog minder dan slachtwaarde. Maar misschien hebben die mensen de ballen verstand van de waarde van de fjord van tegenwoordig, kan natuurlijk ook.
Juist een paard wat voor deze prijs te koop staat wordt niet sneller verkocht alssie per direct weg moet. Bij de meeste mensen komt dan de vraag op: waarom moettie per direct weg en waarom issie zo goedkoop. Toch?