staken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 20:02

Hoi

Sommige paarden kunnen ontzettend staken, niet meer vooruit of achteruit willen, proberen in je been te bijten of ontzettend hoog te gaan bokken en steigeren tegelijk... En ook nog erg gemeen (of bang) naar een zweep.
OF gewoon onder het rijden niet meer vooruit willen, in een heel langzaam tempo naar beneden lopen en zodra je vooruit wilt rijden ook weer in staking gaan.
Wat doen jullie hiermee?!!
Laatst bijgewerkt door abcfgd1 op 14-02-02 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt



carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:07

Heel precies kan ik t niet zeggen natuurlijk maar t allerbelangrijkste is en blijft dat de ruiter het paard voor is.
Als de ruiter voelt dat t paard maar 1 pas terugkomt, meteen héél streng naar voren rijden.
Kan lastig wezen maar t is wel t beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:29

Ik zie eigenlijk altijd dezelfde ruiters die problemen hebben met stakende paarden. Oorzaak is in 9 van de 10 gevallen toch dat het paard niet voldoende aan het been is en dat de ruiter te veel druk op het bit zet.
De oplossing is dus simpel, scherper voor het been maken, niet aan het bit hangen en regelmatig les nemen natuurlijk.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:46

Toch heel goed aan je been houden. Helpt dat niet zweep erbij. Wij hebben op de manege ook zon paard. Dat is echt niet normaal je kan drijven en slaan wat je wil hij gaat echt pas vooruit Slapen als hij dat wil. En die kinderen drijven, dat is dus echt een apart geval maar bij de meesten zal het echt wel opte lossen zijn met het voorwaats rijden

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 10:38

Mijn Toontje was een staker, ik zeg "was", want het is gelukkig praktisch helemaal over. Een heel enkele keer probeert hij het nog, maar meestal (niet altijd) is dat dan achteraf wel mijn eigen schuld. Haha!

Hij was als manegepaard zo'n type dat in het midden stil ging staan en er zijn door diverse ruiters diverse zwepen op hem stukgeslagen, maar lopen? Neuh....

Toon is een paard wat je enthousiast moet maken voor het werk, veel belonen en een beetje opjutten. Nog steeds is het geen snelle, maar staken doet hij bijna nooit meer. Wanneer hij het van plan is voel ik het meestal wel aankomen; hij gaat dan vertragen wanneer ik been geef. Ik neem dan het initiatief van hem over en laat hem halthouden, wacht tien seconden en stap daarna weg. Doe net of mijn neus bloed.

Een enkele keer staakt hij als er een paard vlak achter hem loopt, dat vind hij vervelend, dus dan gaat hij boem op de rem. Erg leuk voor mensen die het verdommen om afstand te houden!

Vorige week vrijdag heb ik voor het eerst op Toon zonder sporen gereden, hij had dat snel in de smiezen en ging ontzettend vuil in de staak. Echt niet meer vooruit willen, wat ik ook deed. Ik moest echt even tot 10 tellen, anders had ik hem een doodklap verkocht, zo kwaad was ik. Even ademhalen en toen ging hij weer gelukkig. Ik heb hem met lange teugel naar voren geschopt, hij heeft het niet meer gedaan, die dag.

Ik heb hem nu anderhalf jaar en even schatten: ik denk dat hij in die tijd misschien 10 keer gestaakt heeft. Steigeren doet hij gelukkig niet... Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-02 15:17

hmmm dat net doen of je neus bloedt is op zich wel een goeie...
Gewoon als je het aan voelt komen zelf initiatief nemen en gaan halthouden!
Bedankt voor de reacties, meer zijn welkom natuurlijk!
Ze is goed voor het been, maar volgens mij probeert ze gewoon uit, elke keer weer!... Grr!

Maar voorlopig heb ik er niks aan... Heb woensdagavond mn enkelbanden gescheurd en mag voorlopig (zal wel 7 weken ofzo zijn, MY GOD!) niet rijden... Huilen Huilen Huilen

Best wel S H I Tzooi... Maar ja!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 16:47

Ik heb vorig weekend een paard voor iemand verzorgd en die moest ik ook rijden...dat bleek dus ook een staker te zijn. Leuk dat ik het ook wist! Ik hoorde van het buurmeisje dat hij dat altijd doet in de bak en dat ze er dan maar mee naar het strand gaan, dan loopt hij tenminste Verward

Ik kon been geven en een tik geven en dat dier bewoog zelfs zijn oren niet Boos! Hij ging stilstaan en verzette echt geen poot meer. Na een stuk of tien hele harde meppen bewoog hij twee passen opzij en dat was het eigenlijk wel! na een half uur heb ik hem weer aan het lopen gekregen en toen heb ik een paar stap-halt overgangen gereden en hem weer op stal gezet...Zulk gedrag kan ik in twee dagen toch niet corrigeren, vooral niet als dat dier altijd zijn zin krijgt en dan naar het strand mag *LOL*

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 10:28

wij hebben een paard op de manege die soms ook op eens wil gaan staken door op de plaats te gaan galopperen of door te gaan stijgeren. wij moeten altijd meteen onze handen naar voren doen en drijven. bij de meeste keren voel je het aankomen dus dan kan je het stoppen maar helaas ook soms niet.

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 11:46

*zucht*
wij hebben het ook een periode meegemaakt.
zelf kon ik het niet oplossen. Heb de instucteur 2 x per week laten rijden een half uur. Die ging de strijd aan, welliswaar zonder geweld maar wel met de juiste techniek.
Bles is jong en moest aan het werk opeens. Niet leuk, dus staken. De instructeur heeft het opgelost door een bewust opbouwend schema te rijden.
Eerste dagen alle nadruk op voorwaarts, voorwaarts en voorwaarts. Veel galoperen om Bles los te rijden en te ontspannen, en niet langer dan 20 minuten rijden.
Hij reed zonder zweep en heeft het opgeloste met de beenhulpen. Ok, Bles ging ook vreselijk bokken en aan de haal en in het bit bijten, maar we moesten er doorheen.
Nu is het voorbij en af en toe laat hij nog weten dat hij geen zin er in heeft maar staken doet ij niet meer zodat je de meeste problemen in het voorwaarts houden kunt oplossen.
Maar hij heeft alweer iets anders verzonnen. Nu bij aangaloperen bijt hij enorm in bit en gooit het hoofd in de lucht en omlaag (poolen heet dat hoorde ik laatst). Ook hier is alleen voorwaarts houden de enige oplossing.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-02 13:54

Eej!

ja idd, voorwaarts is de truc.. Daar ben ik ook al achter... Maar voorwaarts krijgen!! Na heeeeeeeeel veel gebok gesteiger, gekloot en gezeik lukt het vaak wel... maar nu kan ik dus helemaal niets.. Ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik er weer op ga... Ik heb een stille hoop dat het dan beter gaat, omdat ze dan een tijd alleen word gelongeerd, gewoon zonder iets, lekker aan het hoofdstel beweging krijgen en dat ze verder ff rust heeft!
Kweet het ook niet... Zolang ze me maar een beetje spaart als ik er straks weer op mag!! Wat die rot enkel doet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg zeer.. en ben bang dat het nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang gaat duren...
nou ja!
Bedankt! Enne nog meer tips?! mag altijd..

Kus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 41 bezoekers