Hanetred

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manson_kid
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Westzaan

Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 22:20


Mijn lieve paard heeft hanetred in allebei zijn achterbenen, links is erger dan rechts.
rechts kan wel redelijk bekapt worden, maar links niet!
Hij is al meer dan een jaar niet bekapt aan dat been, maar ik zou dat wel weer graag willen want zijn hoef groeit natuurlijk.
We zijn wel steeds bezig het zelf bij te vijlen, maar dat lukt ook niet altijd!
Wij hebben ik verleden vaak een verdoving laten geven, maar mijn moeder wil dat niet meer,.. het kost veel geld en dat kunnen wij niet missen!
En nu is mijn vraag: Weten jullie misschien een natuurlijke oplossing voor mijn paard, zodat hij weer gewoon bekapt kan worden??

Alvast erg bedankt!

Ik Love Eek!!


Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:23


Morgen.
...

Glorie.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:17

Mischien kun je hem van tevoren eerst een poos rijden zodat zijn spieren moe zijn en hij niet zo staat te trekken. Verder kun je hem tegen een muur aanzetten zodat als hij kramp krijgt hij niet omvalt maar tegen de muur aanhangt. Mischien is sedelinpasta een oplossing.

Come over to the dark side, we have cookies!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:44

ik had ook een paard met hanetred, maar die kon wel gewoon bekapt worden ... idd is van te voren longeren misschien een optie?
en zelf oefenen met optillen , want als het echt hanetred is, kan ie zijn been wel gewoon omhoog houden ,
een paard wat krampentrekker is, heeft hier wel moeite mee
dus weet je wel zeker dat het hanetred is ?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:41

Manson_kid schreef:

Wij hebben ik verleden vaak een verdoving laten geven, maar mijn moeder wil dat niet meer,.. het kost veel geld en dat kunnen wij niet missen!



Als het veel geld kost, en je dit niet kunt missen, waarom heb je dan een paard??
Wat als ie plots koliek krijgt en de veearts er bij moet, zeg je dan ook van dat geld heb ik niet??

Ik bedoel dit niet zo negatief als het klinkt, maar paarden kosten gewoon veel geld!! (af en toe lijkt het zelfs wel of ze geld eten Tong uitsteken )

Manson_kid
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 15:37

tuurlijk weet ik donders goed dat een paard veel geld kost maar om mijn paard elke 6 weken zo wat onder zijl te moeten brengen omdat hij bekapt moet worden is niet goed, ook niet voor hem zelf!!! als je snapt wat ik bedoel,.. en als hij na 1 spuit niet rustig word worden het er drie,.. en dat is niet goed voor een paard van 18!!
en ook het longeren ofzo,. is ook geen optie hebben we al gedaan,.. reageert het zelfde.
tegen de muur aan zetten heeft geen enkel resultaat,... als hij tegen de muur aan botst valt hij de andere kant op (klikt erg raar maar is echt zo)
ik weet niet zeker of het haneterd is,.. hij kan zijn been ook wel op tillen maar trekt hem zo ver omhoog dat hij zijn evenwicht verliest!!
en als mijn paard een DA nodig heeft,.. komt hij er hoe dan ook!!!

Ik Love Eek!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:53

klinkt eerder als een probleem in de rug...

en 18 is ook niet de leeftijd om nog te opereren lijkt me...
waarom deed ie het eerst dan niet en nu wel?
kan goed zijn dat er wat gebeurt is waardoor die rug opslot is gesprongen !

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:35

De oorzaken van Hanetred kunnen spat, knieschijfontwrichting, nageltred, mok, zenuwontsteking of ruggemergziekte zijn.

Spat is een chronische deformerende ontsteking van de tarsaalgewrichtjes in het spronggewricht. Als gevolg hiervan ontstaan beenwoekeringen (schiefels) aan de binnenzijde van het gewricht. De oorzaak van spat is overbelasting, zwakke spronggewrichten, foutieve beenstand en verkeerd beslag kunnen ontstekingen in het spronggewricht begunstigen.

Knieschijfontwrichting (luxatio patellae) komt vooral voor bij pony's, maar ook grote paarden kunnen er last van hebben. De knieschijf kan naar drie kanten van het kniegewricht verschuiven, naar binnen, naar buiten en omhoog. De ontwrichting omhoog komt het meeste voor. De knieschijf schuift dan over de knoppel van het dijbeen en haakt daar vast, dikwijls glijdt de knieschijf hoorbaar krakend direct weer terug (zie je ook vaak bij Friezen).

Nageltred is een ernstig gevaarlijke verwonding voor een paard. Een hoefnagel kan de inwendige organen van de hoef op de volgende manieren verwonden:
*verwonding van de hoeflederhuid, die een etterende hoeflederhuidontsteking tot gevolg heeft.
*verwonding van het hoefbeen
*verwonding van het straalkussen, die een etterende ontsteking en zwelling tot gevolg kan hebben.
*verwonding van de diepe buigpees, van de hoefkatrolslijmbeurs, van de hoefkatrol of van het hoefgewricht.

Mok is het bekendste eczeem bij paarden, het is een ontsteking in de kootholte door vocht veroorzaakt.


De behandeling hangt natuurlijk van de oorzaak af. Als de oorzaak niet vastgesteld kan worden, dan kan de dierenarts in veel gevallen door peessnede de hanetred opheffen. De kans op genezing is lang niet altijd zeker.

Waarom kan jou paard niet gekapt worden aan één kant? Misschien wordt het eens tijd voor een andere hoefsmid. Een jaar lang niet bekappen is niet echt gunstig voor de gezondheid van de hoef en werkt ook niet bevordelijk voor de hanetred.
Wanneer je moeder er het geld niet voor uit wilt geven spaar je toch zelf geld.

Wie een paard wilt zal ook de verantwoordelijkheid daarover moeten dragen!!! Sterkte

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:27

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:29

Krampetrekker en Hanetred is wel even een verschil. Knipoog

Manson_kid
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 22:16

nou als je bij mijn paard met een praam aan komt lopen,.. hij maakt je echt dood ,.. en dat is niet omdat ik het zielig vind, maar hij slaat je echt dood!! dus dat is echt geen oplossing,
en Okkie? als je mijn verhaal goed leest snap je waarom hij niet bekapt is,.. en het is niet jaren maar 1 jaar,.. en mijn hoefsmid is prima,.. maar als hij mijn paard geen pijn wil doen, om met het vragen door te gaan geef ik hem groot gelijk!!
punt 2,.. mijn moeder zou maar al te graag het geld er aan uit geven maar als dat er even niet is,.. niet iedereen heeft een geld boompje in de achter tuin weet je...
en ik ben maar 16 hoor ik moet het met een miesrabel loontje doen en ik moet daar ook zelf van 'rond komen' ik heb ook mijn vaste lasten en ik zou het ook best voor hem over hebben,... maar als het er niet is,.. is het er niet!!!!!!

Ik Love Eek!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:44

werd ie n jaar geleden dan nog wel met verdoving bekapt ?

toch denk ik eerder aan iets anders als hanetred, of een combinatie van
kan me niet voorstellen dat ie dan ook lekker onder de man loopt?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:07

Manson_kid schreef:
en Okkie? als je mijn verhaal goed leest snap je waarom hij niet bekapt is,.. en het is niet jaren maar 1 jaar,.. en mijn hoefsmid is prima,.. maar als hij mijn paard geen pijn wil doen, om met het vragen door te gaan geef ik hem groot gelijk!!
punt 2,.. mijn moeder zou maar al te graag het geld er aan uit geven maar als dat er even niet is,.. niet iedereen heeft een geld boompje in de achter tuin weet je...
en ik ben maar 16 hoor ik moet het met een miesrabel loontje doen en ik moet daar ook zelf van 'rond komen' ik heb ook mijn vaste lasten en ik zou het ook best voor hem over hebben,... maar als het er niet is,.. is het er niet!!!!!!


Sorry hoor! Slecht humeur?

Uit je verhaal kan ik nog altijd niet opmaken wáárom zijn hoef niet bekapt wordt. Dus voor de tweede keer ga ik het wéér vragen wáárom wordt jou paard niet bekapt aan een kant?

Ik heb ook niks over jaren geschreven maar duidelijk één jaar. Misschien moet jij eens goed lezen!

Daarbij snap ik heus wel dat niet iedereen een geld boompje in de tuin heeft staan. Ik kom echt niet van een andere planeet hoor! Ik toon alleen interesse, maak me zorgen over het paard en zoek een oplossing. Als die toevallig niet zo is als jij hem gewenst had kan ik daar niks aan doen!

Wanneer je geen geld hebt voor eventuele verdovingen, hoe lossen jullie dat dan op als het paard ziek wordt? En misschien wordt het toch eens tijd om dan prioriteiten te gaan stellen.
Een keer minder op stap (wanneer je dat doet) om weg te leggen voor je paard.

miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:34

Hallo Allemaal,

Ik heb een Gelders paard van 1.86 en ook hij heeft links en recht achter hanetred.
Ik herken heel goed de sympthomen die Manson_kid aangeeft.
Ik heb precies dezelfde problemen gehad met de hoefsmid, sterker nog, ik kon zijn achterhoeven niet eens uitkrabben.
Ik heb samen met de hoefsmid echt vanalles geprobeerd, tegen een muur zetten, rijden of longeren van tevoren, praam en zelfs in de travalje (of hoe je dat dan ook schrijft), Niets hielp!
Hij is toen bijna met travalje en al omgevallen!
Ik was dit zo beu, want ik wilde gewoon mijn paard op 4 ijzers hebben.
Ik heb toen mijn veearts om raad gevraagd en die adviseerde mij sedalin pasta. Nu is dat niet meer overal te verkrijgen, dus heeft mijn veearts iets anders voorgeschreven wat er erg op lijkt. Je moet dit middel anderhalf uur voordat de smid komt toedienen, gaat net als wormenkuur achterop de tong. Mijn paard blijft gewoon op 4 benen staan, maar is wel onwijs suf.
En na 3 kwartier is hij dan bekapt en heeft ie 4 nieuwe ijzers!
Even voor de goede orde:
De hanetred verdwijnt nooit met dat spul, hij blijft af en toe terug trekken, dus de smid moet veel geduld hebben. Maar bij mijn paard is het een wereld van verschil.

En nog wat: Mijn paard rijdt ondanks zijn Hanetred HEERLIJK!
(Mijn paard heeft het al vanaf zijn geboorte, bij een hanetred krijgen de spieren een te overmatig impuls van de zenuwen en daarom trekt ie zijn been zo hoog op, dat kan hij niet controleren)

Groetjes en succes! Liefs, Miranda

Herman is de grootste en de liefste! Knipoog

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 13:10

inderdaad ,ieder 8 weken een sedalin is heus niet zo duur!!

12 euro per spuit,veel succes met hem..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Manson_kid
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 18:08

mijn is wel zo als ik hem wil maar ik kan er ook niest aan doen dat hij een hanetred heeft. ik gaat daarin tegen niet eens op stap en elke cent die ik maar kan missen gaat zijn kant op! en als hij ziek word (zo als hij op het moment ook is) word daar een lening voor afgesloten! dus we hebben het echt wel over,..
bedank voor de tip van de sedalin,.. maar hebben we al geprobeerd maar het lukt niet!! en mijn paard kan niet bekapt worden omdat hij zijn been niet normaal kan omhoog houden omdat hij hem voor 5 seconden onwijs hoog optilt vevolgens zijn evenwicht verliest en bijna omvalt,..

Ik Love Eek!!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:14

Mischien is dan die tip om hem met 1 kant tegen de muur aan te zetten zodat hij tegen de muur aan kan leunen nog zo gek niet. Ook moet de hoefsmid het been zo laag mogelijk houden.

Come over to the dark side, we have cookies!

Manson_kid
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 14:18

met tegen de muur aan zetten valt hij om!! als eens eerder gebeurt!
maar tog bedankt!

Ik Love Eek!!

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:31

Als hij zijn been niet op kan tillen kan de hoef ook bekapt worden als hij gewoon met zijn hoeven op de grond (wel in het zand of gras natuurlijk) staat. De hoefsmid kan gewoon met het kapmes rondom de hoef gaan. Gaat prima en het paard kan rustig blijven staan zonder een voet op te tillen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:05

Mijn paard heeft een krampbeentje en ik zit met het zelfde probleem. Mijn hoefsmid is vrijdag geweest en kon dus 1 achterbeentje niet bekappen omdat zodra hij dat been vast pakte hij op het andere been begon te springen en zich ook bijna liet omvallen. Het hielp trouwens wel als iemand zijn staart in de tegen richting trok. Na een uur martelen heeft hij een blokje hout gepakt, deze achter zijn voet neer gelegt en is daar toen heel zacht tegen aan gaan tikken. Hierbij tilde hij zijn been niet op maar ging hij net als op rust staan hierdoor kon hij de achterkant van zijn hoef vijlen, daarna tikte hij er nog een keer tegen aan en schoof het houtje onder zijn hoef en kon hij ook de voorkant vijlen. Misschien is dit een optie om te proberen?

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:04

Ik zou ik als ik jou was gaan oefenen, klinkt heel stom en misschien werkt het wel niet. mijn paard is krampentrekker en ik weet dat dat niet hetzelfde is, maar als je het niet probeert weet je het nooit.
Ik ben met mijn paard gaan oefenen, iedere dag, voor en na het oefenen, gewoon beentje optillen, paard krijgt krampt (als ik het zo mag noemen) en dan meegaan met de beweging, en op het punt dat je paard zijn been hoog stil houdt ga je zachtjes het been , aan de hoef (waar je de hoef vast houdt met uitkrabben) naar omlaag trekken, schuin omlaag, naar waar het paard normaal zijn hoef moet houden als hem uitkrabt.
dit lukt echt kweenie hoelang niet, maar iedere keer als het maar iets verbeterd belonen en lukt het niet, negeren en nog eens proberen.
Doe je dat twee of drie keer, gaan rijden dan weer een paar keer en zo elke dag. Mijn paard heeft hierdoor geleerd dat ik nu zijn hoeven kan uitkrabben en een beetje bekappen.
Na periode van niet oefenen of maanden weidegang is ze het weer helemaal verleerd.
Ik weet niet of het iets is......maar mij heeft het iig wel geholpen (kost wel enorm veel geduld)

Roosje..........

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:51

ik heb een krampentrekker, en die heeft ook heel veel moeite om zijn ene achterbeen op te tillen, dat zit hem niet allene in het been dat ie op moet tillen, maar meer in het been waarop ie dan moet blijven steunen

omdat die van mij een kramptrekker is, helpt longeren/rijden voordat de smid komt wel een beetje
vitamine E voeren ehlpt ook, en binnenkort wordt zn rug gekraakt, in de hoopd dat als heel zn rug(daar komt het meestal vandaan) weer los en soepel is, hij ook minder moeite heeft met zn been optillen

Imerose, mijn paard heb ik nu bijna 5 jaar, en de ene dag tilt ie perfect zn voeten op, de andere dag lukt het niet, dus dat oefenen helpt helaas niet bij ieder paard
kramptrekken doen ze niet expres, dat is een foutje in de zenuwen, waardoor de spieren verkrampen, dat gaat dus buiten de controle van het paard om
wel kan het zo zijn dat door het vele oefenen het iets soepeler wordt ofzo? een andere verklaring heb ik er niet voor eigenlijk.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:20

Hebben we het nou over een kramptrekker of over een hanetred? Volgens mij is het paard van de TS een Kramptrekker en heeft het geen hanetred?

Manson_kid
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:32

bedankt voor alle goeie tips!! maar alles geprobeerd in het verleden en het wil allemaal niet helpen!! zelfs het oefenen hebben we gedaan maar hij viel daar door om,.. omdat hij een moe been kreeg!! Niet fijn om te zien hoor!!! maar tog bedankt!!

Ik Love Eek!!

esperado
Berichten: 180
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:01

uhm het kan dus pas sinds een jaar niet? waarom die andere 17 jaar wel dan? Ik zou hem door een dierenarts laten nakijken. oja en 3 spuiten zoals jij zegt is 36 euro , 1 keer in de twee maanden moet lukken toch?
hoop dat het lukt.

HH week 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 142 bezoekers