zaterdag in de winkel maar nauwelijks de verleiding weten te weerstaan om een doos derwent toverstokjes aan te schaffen (bedacht me net op tijd dat ik nog een nauwelijks gebruikte doos karisma potloden had liggen). Want met die toverstokjes zou het toch bijna vanzelf moeten gaan.
Maar ondanks die toverstokjes komt onverbloemd naar boven dat mijn tekentalent toch minder groot is dan ik had gehoopt.... (snapte opeens weer waarom die doos bijna ongebruikt was)
Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan niet echt de tips & trics vinden die ik zoek, dus toch maar dit topic geopend met mijn probeersel.

-ze moet nog manen (maar hoe krijg ik ooit van de pluizige veulenmaantjes uit mijn potloden?)
- ze past niet op 't papier (geen bewuste keus, maar 'per ongeluk' met het kolletje begonnen te kleuren en toen verder gewerkt)
Heb eerst iets geprobeert met het in kleuren van vlakken, maar dat werkte helemaal niet. Toen maar 'haartje voor haartje' geprobeert. Volgens mij ben ik te grof begonnen, zo kun je alleen maar 'winterpony's' met veeeeeeel haar tekenen.
Ook vind ik potlood erg definitief een haartje de foute kant op en je krijgt het niet meer weg (gummen lukt ook al niet). Verder lees je dat je de kleuren kunt mengen, nou dat lukt mij dus echt niet, het papier lijkt meteen verzadigd. Druk ik dan te hard?
Weet dat het misschien een beetje veel gevraagd is, maar kan iemand tips geven hoe je zo'n tekening het beste opbouwt, evt met clos-ups van eigen werk, zodat ik kan zien hoe je dat doet?
zet je de schets eerst lichtgekleurd op, of begin je meteen met streepjes?
hoe werk je laag over laag?
etc. etc.
als je heel licht een lijntje zet (en daaroverheen een lijntje en daaroverheen... etc) dan kan je 'mengen'
zo jammer dat die niet meer te krijgen zijn...
) maar die coloursofts 
Coloursoft

. Helaas, tegen de tijd dat ik er klaar voor was om me in kleurpotloden te gaan verdiepen waren de Karisma's niet meer te krijgen. De Coloursofts zijn echter een zeer waardige opvolger van de Karisma's en je hebt ook nog *kijkt in tekendoos* ah... daar is hij: Luminance van Caran d'Ache, dat is ook een fijn kleurpotlood en dan heb je nog de Rembrandt Polycolor al is deze laatste een stuk harder dan de hiervoor genoemden.