[TEK] mijn stokjes toveren niet... (tips & trics?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

[TEK] mijn stokjes toveren niet... (tips & trics?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:09

Helemaal geinspireerd door al dat moois hier op bokt UK, dacht ik; "dat wil ik ook !!!"

zaterdag in de winkel maar nauwelijks de verleiding weten te weerstaan om een doos derwent toverstokjes aan te schaffen (bedacht me net op tijd dat ik nog een nauwelijks gebruikte doos karisma potloden had liggen). Want met die toverstokjes zou het toch bijna vanzelf moeten gaan.

Maar ondanks die toverstokjes komt onverbloemd naar boven dat mijn tekentalent toch minder groot is dan ik had gehoopt.... (snapte opeens weer waarom die doos bijna ongebruikt was)
Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan niet echt de tips & trics vinden die ik zoek, dus toch maar dit topic geopend met mijn probeersel.

Afbeelding
-ze moet nog manen (maar hoe krijg ik ooit van de pluizige veulenmaantjes uit mijn potloden?)
- ze past niet op 't papier (geen bewuste keus, maar 'per ongeluk' met het kolletje begonnen te kleuren en toen verder gewerkt)

Heb eerst iets geprobeert met het in kleuren van vlakken, maar dat werkte helemaal niet. Toen maar 'haartje voor haartje' geprobeert. Volgens mij ben ik te grof begonnen, zo kun je alleen maar 'winterpony's' met veeeeeeel haar tekenen.
Ook vind ik potlood erg definitief een haartje de foute kant op en je krijgt het niet meer weg (gummen lukt ook al niet). Verder lees je dat je de kleuren kunt mengen, nou dat lukt mij dus echt niet, het papier lijkt meteen verzadigd. Druk ik dan te hard?

Weet dat het misschien een beetje veel gevraagd is, maar kan iemand tips geven hoe je zo'n tekening het beste opbouwt, evt met clos-ups van eigen werk, zodat ik kan zien hoe je dat doet?
zet je de schets eerst lichtgekleurd op, of begin je meteen met streepjes?
hoe werk je laag over laag?
etc. etc.

Fnanne

Re: [TEK] mijn stokjes toveren niet... (tips & trics?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:45

Hoe je een tekening opbouwt, welke stijl het beste bij je past, dat verschilt van persoon tot persoon :)
Als voorbeeld noem ik even Lontje @ Bokt. Zij werkt echt streepje voor streepje naar het eindresultaat toe.
Als ik mijn eigen werk even in mijn gedachten neem; ik werk meer laag over laag, niet echt streepje voor streepje.
(Voorbeeld: [UK] [TEK] Sheldon... again. helaas heb ik niet stap voor stap-foto's van dit werk...)

Als ik naar de tekening kijk die je hier plaatst dan ben je in mijn ogen op de goede weg :) je zou eens kunnen kijken of een gevarieerder kleurenpalet het totaal wat levendiger maakt, maar qua materiaalgebruik vind ik het al veelbelovend :j
Ze past niet op het papier zoals je aangeeft, maar op zich vind ik het niet storend. Jammer is alleen dat het geen bewuste keuze is geweest. Spelen met afsnijding kan erg leuke resultaten geven :) zorg wel dat je schets kloppend is, het is uitermate frustrerend als je schets (achteraf) niet kloppend was, en je al je tijd en energie in je werk stak terwijl het misschien niet zo bedoeld was...
Je geeft aan dat je niet kan mengen; dan druk je misschien toch te hard ;) als je heel licht een lijntje zet (en daaroverheen een lijntje en daaroverheen... etc) dan kan je 'mengen' :) ik denk ook dat je op die manier de pluizige veulenmanen neer kan zetten :j

Enne: Karisma's... Wees er superzuinig op :D zo jammer dat die niet meer te krijgen zijn...

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:52

Je doet het beter dan ik!
Vol goede moed een doos gekocht met 24 'toverstokjes,' blijk ik toch geen tovenaar te zijn... Met pastel kan ik tegenwoordig al best goed overweg, maar het is echt HEEL anders. Misschien moet ik het gewoon leren, of misschien moet ik er niet aan beginnen.

silkie schreef:
Ook vind ik potlood erg definitief een haartje de foute kant op en je krijgt het niet meer weg (gummen lukt ook al niet). Verder lees je dat je de kleuren kunt mengen, nou dat lukt mij dus echt niet, het papier lijkt meteen verzadigd. Druk ik dan te hard?

Dit heb ik dus ook.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:12

@sammyvriend; ik had ook al aan pastels zitten denken (kun je tenminste nog vegen als een lijntje niet helemaal goed zit..) maar was bang dat ik dat OOK niet zou kunnen. Maar jij vind dus wel degelijk dat er verschil tussen zit?

@fnanne; had jou WIP van keizer karel [UK] [TEK] Keizer Karel, part II -> afgerond; pagina 3. ook bekeken en daar kun je goed zien dat jij inderdaad met vlakken werkt. Heb dat eerst ook geprobeerd, past denk ik beter bij mij dan dat precieze lijntje voor lijntje. Toch kreeg ik het niet goed voorelkaar, niet de kleur die ik wilde en het werd heel snel krasserig (maar ik druk denk ik idd te hard). Hoeveel lagen gebruik jij? Nog maar een keer proberen dan...
Wat betreft het kleurenpalet; doe je dat in de onderlaag, of later? ik wou namelijk aan het eind nog wat blauw, groen en rood toevoegen, maar dat `pakt` niet meer

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:39

Ik vind dat je hartstikke lekker op weg bent met de "toverstokjes"
Dit ziet er toch al super uit, voor een eerste tekening? ;)
Wat ik zelf doe als ik zo'n winterpony ga tekenen, is eerst de basiskleuren in vlakken opzetten,
in dit geval lichtbruin, vos-achtig, daarna de licht en donkere vlekken eroverheen
en als finishing touch hier en daar wat suggestie van haartjes dmv streepjes.
Ik heb te weinig geduld en het is ook niet mijn werkwijze om lijntje voor lijntje te tekenen.

Misschien heb je er wat aan. ;)
Ik teken trouwens altijd met pastelpotloden ook van Derwent,
vind het fijn werken.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:16

silkie schreef:
@sammyvriend; ik had ook al aan pastels zitten denken (kun je tenminste nog vegen als een lijntje niet helemaal goed zit..) maar was bang dat ik dat OOK niet zou kunnen. Maar jij vind dus wel degelijk dat er verschil tussen zit?

Voor mij echt onwijs veel. Ik heb een doos van 24 coloursofts en een klein bakkie van 14 pastels van het merk stabilo. Het laatste werkt echt heel goed bij mij (ik probeer niet eigendunkig over te komen maar ik vind het zelf gewoon mooi wat ik maak :') ) maar die coloursofts :r
Edit: Ik ga wel sparen voor zo'n heerlijke mega houten doos met allemaal stabilo's, even op internet zoeken of ik een foto kan zoeken.
Nog een edit:
:9 :9 :9
http://www.greatart.co.uk/popup_zoom.js ... 41_500.jpg

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:45

:+ Coloursoft :r >;) :n :+
Jullie vergeten dat je met 2 totaal verschillende materialen te maken hebt. De coloursofts zijn kleurpotloden terwijl hierboven ook over pastel(potlood) gesproken wordt. Kleurpotloden zijn vettiger dan pastel(potloden) en daardoor niet op dezelfde manier te verwerken. Het kleurpotlood 'straft' ook gelijk inderdaad, gummen gaat nauwelijks tot helemaal niet wat betekend dat je je basis gewoon goed kloppend moet hebben. Ook het mengen gaat op een andere manier en in minder lagen dan met pastel al verzadigd je papier met beide technieken op een gegeven moment. Ik kan wel een stap voor stap voorbeeld neerzetten maar ben van mening dat je het meeste leert van zelf experimenteren. Niet te snel opgeven en niet verwachten dat je direct knallende resultaten hebt :) Een topic van mij waar je wel een beetje kunt zien hoe ik werk is [UK] [TEK] De Koningin WIP en [UK] [TEK] Betreden op eigen risico!

Het glaceren met het witte potlood gebruik ik voornamelijk voor de ogen en nagels b.v. Daarmee krijg je meer het idee van een glazig glad oppervlak. http://i124.photobucket.com/albums/p1/L ... 1235573705
En bij deze: http://i124.photobucket.com/albums/p1/L ... 1235573836 kun je goed zien hoe licht ik de verschillende lagen opzet bij het mengen met de kleurpotloden.

Voor wat betreft de tekening hierboven vind ik dat je, voor een eerste keer, een heel erg mooi begin gemaakt hebt. De streepjes kun je variëren in kleine en grote strepen, dikke en dunne strepen, naast elkaar, door elkaar of over elkaar. Ook het werken in vlakken kan zoals Fnanne al aangaf maar hou in de gaten, ook daar straft het kleurpotlood gelijk als je de eerste lagen al te dik opzet. Dan is je papier heel erg snel verzadigd. Met het witte potlood kun je heel mooi glaceren (de aangebrachte kleuren mengen en tot een glad ogend geheel verwerken) en je moet onthouden bij de opbouw van je kleuren dat je altijd met licht begint. Omdat licht over donker praktisch niet meer mogelijk is.

In mijn profiel vind je een topic boordevol met tips over het werken met kleurpotlood, op mijn website vind je veel tekeningen die ik met de Coloursofts gemaakt heb en als je je Karisma's zat bent hoop ik dat je aan mij denkt :P

@ sammyvriend als je op zoek gaat naar een grote doos met pastelpotloden zou ik je adviseren om naar een (grotere) kunstmaterialen winkel te gaan en daar eerst proberen wat lekker werkt. Er zijn veel verschillende merken pastelpotloden en net als bij de kleurpotloden zit er heel veel verschil in tussen de merken. Het zou zonde zijn als je er, na de grote aanschaf, achter komt dat er een ander merk is wat nog fijner werkt :)

Last but not least :) uiteraard toveren de toverstokjes alleen als je zelf al kunt toveren :+

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:48

Hé Ilonne, ik dacht dat jij altijd van de "toverstokjes" was, ofwel de Coloursofts.
Ben je van geloof af, of heb ik iets gemist. ;)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:07

om verdere verwarring te voorkomen; ik heb getekend met karisma potloden, vergelijkbaar met de derwent coloursoft (de toverstokjes) toch?
(ik dacht alleen dat pastelpotloden voor mij misschien gemakkelijker zouden werken)

@lontje op die foto van het meisje kun je idd goed zien hoe licht je de vlakken steeds opzet (hier heb ik zeker wat aan). Wat een engelengeduld moet jij hebben!

Ben vandaag weer een beetje aan het experimenteren geweest, als ik jullie tips een beetje lees, moet ik denk ik eerst meer hele lichte vlakken aangeven en daarna uitwerken, zo krijg je wrsch ook wat meer diepte erin en is het gemakkelijker wat meer kleur erin te verwerken.
Verder moet ik echt opletten om niet te hard te drukken, voor je het weet is de boel al weer verzadigd

Bedankt voor de tips en we oefenen vrolijk verder....

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:34

:j de Derwent Coloursoft is vergelijkbaar met Karisma, beiden een zeer goede kwaliteit kleurpotlood.

Knoesje Karisma is ook kleurpotlood :+ sterker nog... tot 2 jaar terug was dat hèt kleurpotlood alleen is die fabriek gestopt met produceren ^) . Helaas, tegen de tijd dat ik er klaar voor was om me in kleurpotloden te gaan verdiepen waren de Karisma's niet meer te krijgen. De Coloursofts zijn echter een zeer waardige opvolger van de Karisma's en je hebt ook nog *kijkt in tekendoos* ah... daar is hij: Luminance van Caran d'Ache, dat is ook een fijn kleurpotlood en dan heb je nog de Rembrandt Polycolor al is deze laatste een stuk harder dan de hiervoor genoemden.

Qua pastelpotloden vind ik Naomi21 altijd een hele goede raadgeefster op het gebied van merken e.d.. Ik heb wel altijd begrepen en zelf ook gevoeld dat pastelpotloden harder zijn dan pastelkrijtjes en er is veel verschil in kwaliteit bij de verschillende merken. Dat laatste geldt zeer zeker ook voor de kleurpotloden. Ik zweer bij de Coloursofts, ik kan daar mee 'lezen en schrijven' en ik zweer bij de Karisma, daar heb ik een paar losse potloden nog van. De Luminance, kreeg ik halverwege vorig jaar wat potloden van om uit te proberen maar qua gevoel ligt de Coloursoft mij beter, dit terwijl de Luminance ook een zacht smeuiig kleurpotlood is.

@ silkie :+ engelengeduld... ik zeg altijd ik teken streepje voor streepje maar die streepjes worden door mij wel vrij snel achter/over/naast/door elkaar gezet. Dus i.p.v. eerst vlakken en dan details ben ik tegelijk met beiden bezig in streepjesvorm. In een tekening van mij gaan wel een hoop uren zitten :j (> 15). Bij het werken in vlakken is het idd belangrijk om echt licht te beginnen (zowel qua kleur als qua duwen op je potlood), donkerder of harder duwen op je potlood kan altijd nog maar je kunt niet meer terug. Op fotokarton b.v. kun je een laag of 4 à 5 kwijt of een 7 lagen als je nog lichter werkt voor je karton verzadigd is. Heel erg geribbeld papier/karton werkt niet fijn omdat het potlood geen kleur in de ribbels achterlaat. Daar heb je met pastelkrijt weer voordeel omdat het krijt zich ook in die ribbels voegt.

Het kan best dat pastel je uiteindelijk beter ligt, dat is een kwestie van uitproberen maar ook pastel kun je niet altijd helemaal weg gummen als je flink over de scheef gegaan bent.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:32

Lon, indertijd kon ik kiezen tussen een kist derwents en een kist karisma`s. Was jij het toen niet die me de derwents aanraadde? >;)

@ts-er: Voor de techniek kun je het beste gewoon veel proberen en een eigen stijl ontwikkelen die het beste bij jou past. Ik heb altijd geleerd dat je bij kunst in het geheel moet bezig zijn en overal tegelijk moet werken en zo een evenwichtig beeld moet neerzetten, maar lon maakt prachtige dingen terwijl ze stukje per stukje afwerkt. Met andere woorden: regels bestaan niet.
Ik vind de derwents wel fijn werken, alleen valt de intensiteit van de kleur me tegen als ik mijn tekeningen naast vergelijkbare schilderijen en pastels leg.
Ik zag laatst in een winkel dat derwent speciale potloden los te koop heeft om bijv. te blenden en om wit dekkend over een andere kleur te plaatsen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.