Overal bultjes, begrijp het alleen niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Overal bultjes, begrijp het alleen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 22:03

Toen ik vandaag Racer uit stal trok om een eindje te gaan rijden keek ik toch wel vreemd op. Hij zat van top tot teen (en dan echt letterlijk!) onder de bultjes Verward .
Ik wist zozeer niet wat ik moest doen en besloot een stukje te gaan stappen om daarna de va te bellen voor een advies.
Een geluk bij een ongeluk betreft dat een paardje van een stalgenoot aan de bakrand bij het rollen blijft hangen en gehecht moest worden. Dat was voor mij dus een goede gelegenheid om te vragen wat mijn paard in hemelsnaam had Verward .
Blijkt het een voedselallergie te zijn, war hij een prik tegen heeft gehad. Waarschijnlijk van de nieuwe mueslie die hij gisteren voor het eerst heeft gehad. Hij zo ws allergies zijn voor haver, of ander eiwit.
Maar wat ik nu niet begrijp, ik dat op de zak staat dat er géén haver inzit, géén eiwitten (nouja erg weinig), en dat het speciaal voor allergie gevoelige paarden is Clown . Gelukkig zijn er al mensen op stal die de zak over willen kopen, maar ik begrijp gewoon niet waar de allergie vandaan komt, en zeker als het al speciale mueslie is. Van de mueslie die we hiervoor hadden kreeg hij niks, zullen we toch daar maar op over moeten.
Of zou het niet van de mueslie zijn of toch van wat anders............?

mariska23
Berichten: 66
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:48

Hoi,
Het kan eventueel komen door de muslie. Ik heb op een stal gewerkt maar dat paard kreeg het van te veel eiwitten. Het kan zijn dat jou paard dat ook heeft. Heeft hij in het land gestaan of dingen gegeten die hij anders niet eet. Als je het niet weet kan je ook nog een bloedmonster aflaten nemen door de dierenarts. OK dan! Daar komt meestal heel veel uit. Met bloed kunnen ze namelijk alles bijna testen. Ik hoop voor je dat het snel over gaat. Veel sterkte Ach gut
Gr Mariska

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:22

welke muesli heb je?
die van havens?

bij teveel krijgt mijn pony er ook last van.
voor de zekerheid het bloed even laten nakijken, kan ook iets anders aan de hand zijn..

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 11:31

Havens inderdaad. Teveel eiwitten zou ik juist vreemd vinden want daar zouden er juist heel weinig van in moeten zitten?
En veel had hij er nog niet veel van gehad, alleen eergisteren een kilootje Verward .
Verder heeft hij niks anders gegeten voorzover ik weet, kan het misschien zijn dat er een bepaald bloempje in het hooi zat?

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:09

hoe gaat het nu met hem? worden de bultjes al minder?

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 16:39

Hij heeft toen meteen een prik gehad en na 2 uur waren ze alweer verdwenen Lachen

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:38

kan je niet zo'n allergie test laten doen? :S

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 20:35

Godver, kom ik net op stal heeft hij weer bultjes! Lang niet zo veel als de vorige keer, maar er zaten er wel weer wat.
Hij heeft na de vorige keer geen mueslie meer gehad, dus dat kan ik nu toch uitsluiten. Waar het dan van kwam weet ik nu echt niet meer. Er is niks verandert aan het voer, dat weet ik zeker. Er kan enkel iets door het hooi of door het stro zitten waar hij niet tegen kan?
Ik heb heb verder maar wat gelongeert, en de poeder die ik vrijdag gekregen heb voor als de bultjes na de prik niet weg zouden zijn maar voor de helft over zijn wortels gegeven. Ik ben benieuwd wat ik morgen aantref Scheve mond

Weet iemand misschien informatieve sites over allergieen bij paarden, en is er iemand die mij meer kan vertellen over zo'n bloedonderzoek en wat de kosten daar ongeveer voor moeten zijn?

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:32

krijgt je paard mischien kuil?Mijn paard is daar allergies voor en krijgt ook overal bulten maar heeft er geen last van!Succes groetjes

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:34

Vandaag weer een lichte aanzet van bultjes, en inderdaad riferna, een uurtje nadat hij zijn kuil op had Scheve mond .
Hij lijkt er geen last van te hebben, het jeukt niet en doet geen zeer. Toch vind ik het vreemd, want het is van de ene op de andere dag op komen zetten, zou er iets anders in de kuil zitten?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:40

kan goed iets in het kuil kunnen zitten

vraag eens aan de stalhouder of ie van een andere baal kuil wil voeren, of anders tijdelijk hooi geven ofzo

riferna
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:07

mijn da zegt dat er dan te veel eiwit in zit geef hem een paar dagen geen kuil meer,dan zul je zien dat het weg trekt,ik zou hem geen kuil meer geven,want het blijft altyd terugkomen en mischien heeft jouw paard wel meer als anders gekregen of kreeg je paard van te voren nooit geen kuil?Mijn paard krijgt inplaats van kuil nu extra hooi,en heeft geen bulten meer gehad.nou succes,groetjes renske

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 10:32

Ja dat is het probleem, bij ons op stal wordt er geen hooi gevoerd. Als ik hem dan van het kuil af zou halen zou hij helemala niks krijgen.. Scheve mond . Gelukkig gaat hij morgen met mij mee een weekje op kamp en als het goed is hebben ze daar wel hooi, dus dan kan ik het mooi uitproberen.
Hij krijgt zolang als hij daar staat (1,5jaar) al kuil, ook in de vorige zomer dus. Ik vind het daarom zo vreemd dat hij het nu wel heeft..

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:03

die van mij had dit ook weleens, dit trok de volgende dag alweer weg.
gewoon een allergische reactie op iets, meestal is het niets kwalijks ofzo

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:35

Ik weet niet of het aan jullie kuil ligt, maar bij ons had hij er geen last van toen hij kuil kreeg in iedergeval. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik dacht meld het even

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:38

ik roep altijd al dat veel paarden allergisch zijn voor muesli!!

dus laat die muesli gewoon achterwege
want nogmaals, die muesli lijkt heel lekker omdat er vanalles aan toe is gevoegt , kleur en smaakstoffen enzo
zodat wij ruiters het lekker eruit vinden zien en het dus onze paarden geven


edit !! Bloos!
ik las weer eens niet verder dan mij neus lang is Bloos


het kan wel zo zijn dat die muesli die allergie geactiveerd heeft, en dat die allergie nu ook reageerd op de eiwitten in de kuil ..